Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono

Maciek_C 20 Jul 2023 12:18 5751 34
phoenixcontact
  • Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono

    Witam,
    Tytułem wstępu:
    Wzmacniacz jest wizualnie bardzo zbliżony do konstrukcji firmy Gamut. To przypadek. Chcąc zbudować wzmacniacz szukałem uszkodzonego dawcy obudowy. Wpadła mi w oko obudowa amplitunera Koda AV-600X, lecz gałka była niesymetrycznie osadzona. Nie znalazłem nic ciekawego, zacząłem rysować coś samemu na ten wzór, lecz z symetrycznie osadzoną gałką. Iteracji było dużo, aż wykluła się forma prawie ostateczna, bardzo zbliżona do obecnej. Wtedy przypadkowo trafiłem na wzmacniacz Gamut DI 150 i zauważyłem, że wygląda niemal identycznie jak wzmacniacz w mojej koncepcji. Zacząłem się wahać czy nie zmienić mojego zamysłu na coś innego, bo to jednak czyjaś myśl techniczna, czyjś wzór przemysłowy. Zacząłem studiować przepisy w tym kierunku i okazało się, że prawo dopuszcza zastosowanie wzoru przemysłowego na własny użytek, więc kamień z serca i przystąpiłem do działania.

    Inspiracją do wykonania nowego wzmacniacza był okazjonalny zakup wzmacniacza Vincent SV-121 i porównanie jego dźwięku z moim dotychczasowym wzmacniaczem, opisanym w tym temacie:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3780837.html

    Okazało się, że akustycznie Vincent jest kilka klas wyżej. Niestety Vincent nie ma wyjścia sygnału, BT i, co najważniejsze, przedwzmacniacza gramofonowego.

    Tu zaczęło się poszukiwanie ciekawego schematu, projektowanie, budowa.
    Wzmacniacz był budowany siedem miesięcy.

    Konstrukcja jego to osobne płytki poszczególnych modułów, by można było bez problemu dokonywać modernizacji, upgrade'ów itp.
    Wszystko zostało upchane w obudowę 1NPD02300B zakupioną w firmie modushop.

    Płytka selektora wejść jest zintegrowana z przedwzmacniaczem gramofonowym. W przedwzmacniaczu gramofonowym użyłem układu znanego z droższych konstrukcji Pioneera i Denona z tranzystorami FET na wejściu. Dźwięk z tego układu jest wyraźnie lepszy od układów, które wykonałem wcześniej (w tym od układu Emerald, chwalonego w sieci).
    Na płytce znajduje się również bufor wyjścia sygnału na potrzeby wysterowania przedstawionego wcześniej Equalizera na lampach IN-9.
    Schemat i płytka selektora (dla jednego kanału) poniżej:
    Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono
    Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono

    Przedwzmacniacz to nieco zmodyfikowany układ zaczerpnięty z poniższego źródła:
    https://www.electroschematics.com/class-a-preamplifier/

    Schemat jednego kanału i płytka poniżej.
    Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono
    Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono

    Końcówki mocy bazują na schemacie Pioneera A-09, przy czym przeprojektowane zostały na obecnie dostępne i tanie tranzystory. Płytka została zaprojektowana tak, by przykręcić ją, wraz z tranzystorami, na radiatorze.
    Poniżej schemat i PCB dla jednego kanału.
    Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono
    Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono

    Wzmacniacz dodatkowo posiada odbiornik Bluetooth i DAC również pracujący w Dual Mono. Płytka DAC zaprojektowana została tak, by przykręcić do niej "na kanapkę" odbiornik Bluetooth PA214 (kupiony na znanym azjatyckim portalu).
    Z Bluetooth na płytkę DAC podawany jest sygnał w formacie SPDIF. Tam, poprzez multplekser 4052 wybierane jest jedno z trzech źródeł SPDIF (Coaxial / Optical / Bt), które następnie, przez transoptory, podawane jest dla niezależnych dla każdego kanału dekoderów SPDIF, a z nich do przetworników.
    Strona "pierwotna" DACa (odbiornik Bluetooth, selektor, odbiornik Toslink), zasilana jest z zasilacza części cyfrowej, strony "wtórne" (dekodery SPDIF, przetworniki) - z załączanego przekaźnikiem wyjścia zasilacza audio.
    DAC bazuje na przetwornikach Cirrus Logic CS4334, gdyż to jedne z nielicznych, które jeszcze można kupić na rynku, a dodatkowo są proste w aplikacji.
    Poniżej schemat i PCB
    Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono
    Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono

    Sekcja sterowania wzmacniacza nie jest zbyt skomplikowana i projektowana była równolegle do przedniego panelu by obsługiwać podświetlenie, przyciski, mieć otwór na oś potencjometru itp. Bazuje na mikrokontrolerze Atmega16.

    W otwór na oś potencjometru wpasowane zostało łożysko modelarskie 10x5mm z kołnierzem, przez które przechodzi oś potencjometru o średnicy 5 mm. Łożysko jest punktem podparcia osi.

    Efekty poniżej.
    Płytka sterowania:
    Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono
    Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono

    Aluminiowy panel przedni obudowy:
    Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono

    Panel z podświetlanymi napisami pod szkło (z wycięciem na odbiornik IR oraz oś:
    Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono

    Sekcja sterowania zasilana jest z zasilacza stand-by, połączonego z układem załączania transformatorów mocy i soft-startem.
    Przedstawiono ją poniżej:
    Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono
    Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono

    Część audio zasila układ zasilacza z niezależnymi obwodami tranzystorów mocy, wzmacniacza napięciowego stopnia mocy oraz przedwzmacniacza. Dodatkowo, poprzez przekaźnik, zasilany jest DAC i BT. Przekaźnik załącza się wyłącznie podczas wyboru źródeł cyfrowych, więc podczas odtwarzania dźwięku z innych źródeł na DAC i BT nie jest podawane napięcie.
    Zasilacz audio pokazany został poniżej i jest to jeden z dwóch kanałów. Płytka drugiego kanału jest symetrycznym odbiciem.
    Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono
    Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono

    No i na koniec płytka zabezpieczenia głośników. Zabezpieczenie to nadzorowane jest przez mikrokontroler sterujący wzmacniaczem i przykręcane jest bezpośrednio do zacisków głośników.
    Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono
    Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono

    Ogólnie uruchomienie nie nastręczyło większych problemów. Część analogowa ruszyła od razu. wymagana była tylko regulacja offsetu, prądów tranzystorów i można było skręcać. Dużym problemem okazała się część mechaniczna poprzez zastosowanie trochę zbyt małej obudowy. Na papierze wszystko fajnie można było spasować ale w rzeczywistości już nie było tak kolorowo. Kilku przeróbek wymagała też obudowa, a szczególnie sposób przykręcania radiatorów do ramy.

    W kwestii elektronicznej największe trudności miałem z uruchomieniem DACa. Powodem było moje zaniedbanie, ponieważ zbagatelizowałem zapis o konieczności opóźnienia pinu Reset względem zasilania w układzie DIR9001. Kilkanaście godzin zajęło mi dojście do tego, co jest źródłem problemu. Zastosowanie układu inercyjnego na pinie Reset rozwiązało problem.

    Poniżej kilka fotek konstrukcji.
    Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono

    Dodaję też nagranie, pokazujące działanie podświetlenia ikon wzmacniacza:




    Wzmacniacz, jak to w klasie A, grzeje się niemiłosiernie:
    Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono

    Problemy
    - słaba jasność podświetlenia napisów - zostały one wytrawione na PCB i przykryte czarną soldermaską. Niestety nie jest to najlepsze rozwiązanie i jestem w trakcie szukania czegoś innego. Jeśli macie jakieś pomysły - proszę o podpowiedź :)
    - bardzo mało miejsca w środku - wybrałem obudowę o głębokości 30 cm. Na papierze wszystko pasowało, w rzeczywistości zdecydowanie lepiej byłoby użyć większej obudowy,
    - zbyt małe radiatory - wzmacniacz nagrzewa się do około 75 stopni. Żałuję, że nie wziąłem obudowy 3U,
    - dryfujący wraz z temperaturą offset - offset trzeba ustawić na dobrze rozgrzanym wzmacniaczu.

    Dźwięk - bez porównania z czymkolwiek, co miałem wcześniej :) Poprzedni GainClone czy Vincent są daleko w tyle.

    Pozdrawiam!

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    Maciek_C
    Level 14  
    Offline 
    Has specialization in: Wszystko przeciętnie
    Maciek_C wrote 214 posts with rating 218, helped 11 times. Live in city Elbląg. Been with us since 2016 year.
  • phoenixcontact
  • #2
    Jogesh
    Level 28  
    Przepiękna konstrukcja.
    Co do napisów, to dwie metody:
    1. Zrobienie na kliszy fotograficznej. Są naświetlarki cyfrowe do klisz. Może ktoś, kto szykuje matryce do druku offsetowego stara metodą, oferuje takie usługi.
    2. Pomalowanie cienkiej plexi sprayem na czarno i wypalenie laserem farby.
  • #3
    katakrowa
    Level 22  
    Bardzo ładne! Podziwiam, że chciało Ci się robić "lustrzane" płytki.

    Spokojnie za 14 999 zł można sprzedawać :-)
  • phoenixcontact
  • #4
    CMS
    Administrator of HydePark
    Konstrukcja piękna. Jednak jedna rzecz mi się nie podoba, a właściwie dwie, bo to w końcu dwa wzmacniacze w jednej obudowie. Chodzi o sposób montażu płytek z końcówkami mocy. O ile zajmuje mało miejsca, to w przypadku awarii, żeby wymienić jeden tranzystor, trzeba odkręcić całą płytkę od radiatora.

    Podoba mi się podświetlenie w bursztynowym kolorze. Pamiętam jak ponad 20 lat temu zakupiłem wypasiony magnetowid (którego notabene używałem jako tunera TV z dźwiękiem stereo, a kaset to nawet 10 nie odtworzył) i miał wyświetlacz w kolorze niebieskim. A że moje sprzęty Yamahy mają wyświetlacze bursztynowe, to na drugi dzień po zakupie rozebrałem magnetowid, żeby zbadać jak mu tu zmienić kolor. Okazało się, że wyświetlacz w rzeczywistości świeci na zielono, a niebieski został osiągnięty za pomocą fioletowego filtra. I wyobraźcie sobie, że pojechałem do sklepu z zaopatrzeniem dla reklamotwórców, zakupiłem kilka różnych folii transparentnych oraz kawałek dymionej plexi w rozmiarze wyświetlacza i kombinowałem tak długo, aż uzyskałem taki sam kolor wyświetlacza magnetowidu, jaki miały Yamahy.

    A jeśli chodzi o napisy, to wydrukuj laserówką na folii (tylko kup folię dedykowaną do laserówek, bo taka do drukarki atramentowej może się stopić i popsujesz drukarkę) w negatywie i już.
  • #5
    Maciek_C
    Level 14  
    Dziękuję Kolegom za miłe słowa :)

    CMS wrote:
    Konstrukcja piękna. Jednak jedna rzecz mi się nie podoba, a właściwie dwie, bo to w końcu dwa wzmacniacze w jednej obudowie. Chodzi o sposób montażu płytek z końcówkami mocy. O ile zajmuje mało miejsca, to w przypadku awarii, żeby wymienić jeden tranzystor, trzeba odkręcić całą płytkę od radiatora.


    Nie trzeba odkręcać - wyjęcie tranzystorów nie nastręcza problemów, a żeby włożyć nowy, wystarczy lekko haczykowato zagiąć końcówki nóżek. Sprawdzone ;)
    Jedyny problem byłby z wymianą tranzystora od kompensacji temperaturowej, dwóch kondensatorów i dwóch potencjometrów montażowych. Wszystko inne da się wymienić od góry.

    Co do, nazwijmy to, matrycy do podświetlenia, to główny problem polega na tym, by przy wyłączonym podświetleniu napisy były niewidoczne za szybą. Próbowałem z folią i z pleksi, ale nadruk na folii z laserówki przebijał a napisy na pleksi było widać spod szkła. Dlatego te kombinacje z czarną soldermaską.

    Pozdrawiam!

    Maciek
  • #6
    CMS
    Administrator of HydePark
    To może biały papier z takim samym negatywowym nadrukiem pomiędzy folię a szybkę?
    I ewentualnie delikatne podświetlenia białym LED'em w dzień.
  • #8
    Maciek_C
    Level 14  
    Jogesh wrote:
    Przepiękna konstrukcja.
    1. Zrobienie na kliszy fotograficznej. Są naświetlarki cyfrowe do klisz. Może ktoś, kto szykuje matryce do druku offsetowego stara metodą, oferuje takie usługi.

    Dzięki, zgłębiam temat :)

    CMS wrote:
    To może biały papier z takim samym negatywowym nadrukiem pomiędzy folię a szybkę?
    I ewentualnie delikatne podświetlenia białym LED'em w dzień.

    Czy mógłbyś rozwinąć pomysł? Nie mogę tego sobie zwizualizować w głowie.

    bodzioluban wrote:
    To może biały papier z takim samym negatywowym nadrukiem pomiędzy folię a szybkę?
    I ewentualnie delikatne podświetlenia białym LED'em w dzień.

    Pytasz czy ja nie zastosowałem gotowych układów, czy też czy nie mogłem zamiast tego użyć gotowców dostępnych w necie?
    Jeśli to pierwsze to nie - wszystkie płytki projektowałem sam i zlecałem ich wykonanie w firmie JLCPCB. Jedynym gotowcem jest moduł Bluetooth, przykręcany na kanapkę do płytki DACa.
    Co do obudowy, to jest to gotowy produkt z firmy modushop. W firmie modushop wycięto w niej otwory według mojego projektu (na podstawie przesłanych im rysunków technicznych).

    Maciek_C wrote:
    Co do, nazwijmy to, matrycy do podświetlenia, to główny problem polega na tym, by przy wyłączonym podświetleniu napisy były niewidoczne za szybą. Próbowałem z folią i z pleksi, ale nadruk na folii z laserówki przebijał a napisy na pleksi było widać spod szkła. Dlatego te kombinacje z czarną soldermaską.

    Chodzi mi o uzyskanie takiego efektu jak obecnie (fotki poniżej), tylko by znacznie więcej światła przez to przechodziło (ta soldermaska bardzo dużo światła "wycina").
    Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono
  • #9
    LemuRR 11
    Level 26  
    Przygotuj model 3D tej szybki, tak aby napisy były wystające (ok. 1 mm). Następnie znajdź kogoś z drukarką żywiczną, kto wydrukuje Ci to z transparentnej żywicy. Następnym krokiem będzie zalanie wierzchniej warstwy (tej z napisami ) czarną żywicą. Po całkowitym utwardzeniu spolerować warstwę wierzchnią, tak aby wyłoniły się napisy, a następnie zalanie wierzchniej warstwy żywicą lekko przydymioną (wymieszać z pigmentem, dostępne są takie do żywic).
    Jakie są wymiary tego elementu? Może będę w stanie pomóc ;)
  • #10
    kris8888
    Level 38  
    Świetna i przemyślana konstrukcja, jestem pod wrażeniem. Praktycznie jakby wyszła z fabryki. Jedyne co mnie zastanawia, to z racji tego że całość dość mocno się grzeje, to czy słusznie, że transformatory są całkowicie zakryte ekranem, który pewnie dodatkowo zwiększa ich temperaturę.
    No i te dwa mniejsze transformatorki toroidalne zamontowane w pionie, wyglądają jakby wstawione luzem, ale to pewnie z braku miejsca.
    Z jakim napięciem zasilania i jakim prądem końcówek to pracuje? Ile mocy jest w stanie oddać do obciążenia i o jakiej impedancji?
  • #11
    efi222
    Level 13  
    Piękna konstrukcja. Zawsze podziwiam sprzęt audio własnego wykonania.
    Jeśli chodzi o piktogramy, to od lat wytrawiam je na laminacie. Tyle, że laminat powinien być cienki. W granicach 0.4, 0.6 mm. Większość z nich zasłonięta jest ciemnym szkłem o przyciemnieniu około 50% i efekt jest bardzo dobry. Spójrz kolego na moje projekty.
  • #12
    CMS
    Administrator of HydePark
    Maciek_C wrote:
    Czy mógłbyś rozwinąć pomysł? Nie mogę tego sobie zwizualizować w głowie.

    Coś mi się uroiło, że chcesz żeby napisy były widoczne gdy nie są podświetlone. :) A Ty chcesz odwrotnie. Mój błąd.
  • #13
    Maciek_C
    Level 14  
    LemuRR 11 wrote:
    Przygotuj model 3D tej szybki, tak aby napisy były wystające (ok. 1 mm). Następnie znajdź kogoś z drukarką żywiczną, kto wydrukuje Ci to z transparentnej żywicy. Następnym krokiem będzie zalanie wierzchniej warstwy (tej z napisami ) czarną żywicą. Po całkowitym utwardzeniu spolerować warstwę wierzchnią, tak aby wyłoniły się napisy, a następnie zalanie wierzchniej warstwy żywicą lekko przydymioną (wymieszać z pigmentem, dostępne są takie do żywic).
    Jakie są wymiary tego elementu? Może będę w stanie pomóc

    Wymiary tej płytki to 74x154. Co do 3D, to dysponuję tylko AutoCadem a w tym modelowanie 3D to droga przez mękę, ale spróbuję coś przygotować dziś wieczorem lub jutro, dziękuję :)

    kris8888 wrote:
    Jedyne co mnie zastanawia, to z racji tego że całość dość mocno się grzeje, to czy słusznie, że transformatory są całkowicie zakryte ekranem, który pewnie dodatkowo zwiększa ich temperaturę.

    Specjalnie dlatego otwory, którymi wyprowadzone są przewody, są powiększone, zaś w płycie montażowej, przy przednim panelu, wycięta jest wnęka. Dzięki temu powstaje konwekcja, która wymienia powietrze pod ekranem. Transformatory grzeją się do ok. 48 stopni (sprawdzone kamerą termowizyjną). Wyższą temperaturę osiąga transformator sekcji cyfrowej i standby przy odsłuchu z Bluetooth :)

    kris8888 wrote:
    No i te dwa mniejsze transformatorki toroidalne zamontowane w pionie, wyglądają jakby wstawione luzem, ale to pewnie z braku miejsca.
    Z jakim napięciem zasilania i jakim prądem końcówek to pracuje? Ile mocy jest w stanie oddać do obciążenia i o jakiej impedancji?

    Dokładnie, brak miejsca i konieczność montażu "na sztorc" :( tak, jak pisałem w opisie, żałuję, że nie wziąłem większej obudowy.
    Napięcie końcówek to 2x28V DC. Prąd spoczynkowy jednej gałęzi to 375 mA czyli łącznie 1,5 A na kanał.
    Daje toto 2x35 W przy 8 Ω i 2x70 W przy 4 Ω :)

    efi222 wrote:
    Jeśli chodzi o piktogramy, to od lat wytrawiam je na laminacie. Tyle, że laminat powinien być cienki. W granicach 0.4, 0.6 mm. Większość z nich zasłonięta jest ciemnym szkłem o przyciemnieniu około 50% i efekt jest bardzo dobry. Spójrz kolego na moje projekty.

    Ten sposób widziałem kiedyś na elektrodzie (bardzo możliwe, że w którymś z Twoich urządzeń :) ) i chciałem zrobić podobnie. Niestety w Elblągu u 3 szklarzy były szyby o przyciemnieniu maksymalnie 30% a to okazało się zbyt słabe, stąd pomysł użycia soldermaski (zauważ, że otwór pod odbiornik IR jest bardzo widoczny pod pewnym kątem). Ta soldermaska zbyt mocno ogranicza światło.
    Może kluczem będzie, tak jak mówisz, zdobycie dużo ciemniejszej szyby i zdarcie soldermaski :)
  • #15
    LemuRR 11
    Level 26  
    Maciek_C wrote:
    Wymiary tej płytki to 74x154. Co do 3D, to dysponuję tylko AutoCadem a w tym modelowanie 3D to droga przez mękę, ale spróbuję coś przygotować dziś wieczorem lub jutro, dziękuję :)

    Wstaw rysunek w formacie SVG, przerobię Ci to na model 3D w parę chwil. Spróbuję też wydrukować, jednak nie obiecuję sukcesu, bo pole robocze drukarki mam "na styk".
    Co do przyciemniania, na allegro są dostępne folie samoprzylepne do przyciemniania szyb. Podobnie plexi 3 mm da się kupić o dość niskiej przepuszczalności.
  • #16
    mmaker
    Level 19  
    Takie napisy kiedyś wytrawiałem na laminacie 0,3 mm i z przodu dawałem plexi dymioną 3 mm. Dawało radę. Jeśli ma być szkło, to celuj w folię do przyciemniania szyb w autach. Masz chyba co 5 czy 10% tonacje.
    Poza tym bardzo fajny wzmacniacz, sam celowałem w jakąś klasę A, ale już za stary chyba jestem na takie zabawki ;)
  • #18
    Maciek_C
    Level 14  
    Dziękuję Kolegom za dobre słowo i dobre rady :)

    Kolego LemuRR 11, jestem bardzo wdzięczny za chęć pomocy, ale nie chcę Cię na razie fatygować - spróbuję najpierw tego, co zasugerowaliście, czyli z obecnej PCB zedrę czarną soldermaskę i bardziej przyciemnię szkło folią. Jeśli polegnę na tym, zwrócę się do Ciebie z prośbą o pomoc. Serdeczne dzięki jeszcze raz!

    E8600 wrote:
    Mnie ciekawi ile czasu zajęło od pomysłu do realizacji takiego cuda?

    Pracę nad nim zacząłem pod koniec listopada, skończyłem tydzień temu, poświęcając temu mniej więcej 6 godzin w tygodniu.

    nyquist wrote:
    Z ciekawości pytanie - czym ekranowałeś trafa zasilające? To permaloj, czy zwykła miedź?

    Na wierzchu jest blacha mosiężna 0,3 mm dla wyglądu, pod spodem jest blacha stalowa 0,7mm jako ekran magnetyczny :)
  • #19
    efi222
    Level 13  
    Pozwolę sobie jeszcze na "trzy grosze" w sprawie przyciemnianej szybki.
    Tak jak koledzy oklejałem plexi foliami, ale zawsze coś było nie tak. A to bąbelek, a to jakaś rysa na plexi i inne artefakty (może nie potrafię tego zrobić dobrze).
    Skończyłem z tym. Zamawiam wysyłkowo teraz szkiełka u szklarza z Gdańska. Gość przycina na wymiar, robi poler krawędzi i ceny też ma przyjazne. Takie szybki naprawdę wyglądają "pro" Nieskazitelna powierzchnia. Na zdjęciach jest Antisol czarny 6 mm (jest jeszcze 4 mm o mniejszym przyciemnieniu).
    Wadą Antisolu 6 mm jest ograniczenie IR do jakichś 3 m.

    Szybka leżąca bezpośrednio na podłożu.
    Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono
    Szybka odsunięta kilka centymetrów.
    Wzmacniacz klasy A, pełne Dual Mono
  • #20
    gdkj
    Level 26  
    Z ciekawości, C102 = 100µF/25V. Dlaczego aż taka wartość?
  • #21
    pikarel
    Level 37  
    Piękna konstrukcja, perfekcyjne wykonanie, ale dla mnie to za dużo pary w gwizdek (wyrosłem z klasy A kilkadziesiąt lat temu, wraz z ClassA pewnej japońskiej firmy).
    gdkj wrote:
    Z ciekawości, C102 = 100µF/25V. Dlaczego aż taka wartość?

    Wynika ze stałej czasowej dla najniższych częstotliwości (popatrz, jak niska jest wartość rezystancji rezystorów dołączonych do masy).
  • #23
    Olkus
    Level 31  
    Super wzmacniacz, wszystko dopracowane, elementy głównie dobrej jakości. Tylko pogratulować ;)

    Pozdrawiam,
    A.
  • #24
    robert123
    Level 16  
    Mam pytanie odnośnie potencjometru - nie mogę doczytać się jego oznaczeń z fotek - jaki to model (producent podejrzewam że Alps)? Czy plik źródłowy pcb samego przedwzmacniacza Kolega może udostępnić? Ewentualnie odkupiłbym takową pcb jeśli została.
    Zapytam jeszcze o wartość C104, C105 w preampie gramofonowym, czy tam jest faktycznie 4µ7? Gratuluję wspaniałej konstrukcji i pozdrawiam.
  • #25
    Maciek_C
    Level 14  
    Cześć,
    Potencjometr to RK271 Alps 2x50k
    Płytki zamawiałem w JLCPCB, a tam minimum to 5 sztuk, więc zostało mi ich na co najmniej drugi taki wzmacniacz (zostało 3 szt. końcówek mocy i selektorów oraz 4 szt. wszystkich pozostałych) - jeśli ktoś jest zainteresowany, to proszę o kontakt na PW (nie chcę na tym zarabiać, więc sprawiedliwie wezmę za każdą płytkę 1/5 tego, ile zapłaciłem).

    Oczywiście mogę też bez problemu udostępnić gerbery, pliki eagle czy kod mikrokontrolera - tu też proszę o informację na PW.

    Ta pojemność to oczywiście błąd, powinno być 4,7 nF.

    Pozdrawiam
    Maciek
  • #27
    kris8888
    Level 38  
    Maciek_C wrote:
    Problemy [...]
    - zbyt małe radiatory - wzmacniacz nagrzewa się do około 75 stopni. Żałuję, że nie wziąłem obudowy 3U,
    - dryfujący wraz z temperaturą offset - offset trzeba ustawić na dobrze rozgrzanym wzmacniaczu

    To nie lepiej zmniejszyć nieco ten prąd spoczynkowy? Z tego co podałeś wynika, że prawie 170 W jest zamieniane bezproduktywnie w ciepło i to tylko w samych końcówkach mocy. A to jest jednak bardzo dużo. Gdyby zmniejszyć o połowę ten prąd spoczynkowy, to i tak nadal miałby dużą wartość, wzmacniacz pracowałby w głębokiej klasie AB (bardziej A niż B dla niedużego wysterowania), poziom zniekształceń byłby nadal bardzo niski a odpadłyby problemy z tym niestabilnym offsetem i temperaturą.
    No chyba że bardzo zależy Tobie na dodatkowym, elektrycznym grzejniku w pokoju.
  • #28
    Maciek_C
    Level 14  
    OTLamp wrote:
    Maciek_C wrote:
    i 2x70 W przy 4 Ω

    Ale już raczej daleko nie w klasie A. Mierzyłeś pozostałe kluczowe parametry jak zniekształcenia nieliniowe, intermodulacyjne, pasmo przenoszenia?


    Dokładnie - w pełnej klasie A wzmacniacz pracuje do około 32W przy 8Ω i 18W przy 4Ω (określone na podstawie kształtu prądu rezystorów emiterowych). Później przechodzi w AB.

    Zniekształceń nie mierzyłem - nie mam czym (oscyloskop z przetwornikiem 8-bitowym nie będzie raczej miarodajny). Na pełnym wysterowaniu spadek -0,5dB wyszedł przy 21kHz. Nie sprawdzałem dla -3dB.

    kris8888 wrote:

    To nie lepiej zmniejszyć nieco ten prąd spoczynkowy? Z tego co podałeś wynika, że prawie 170 W jest zamieniane bezproduktywnie w ciepło i to tylko w samych końcówkach mocy. A to jest jednak bardzo dużo. Gdyby zmniejszyć o połowę ten prąd spoczynkowy, to i tak nadal miałby dużą wartość, wzmacniacz pracowałby w głębokiej klasie AB (bardziej A niż B dla niedużego wysterowania), poziom zniekształceń byłby nadal bardzo niski a odpadłyby problemy z tym niestabilnym offsetem i temperaturą.
    No chyba że bardzo zależy Tobie na dodatkowym, elektrycznym grzejniku w pokoju.


    Założeniem było zrobienie wzmacniacza w klasie A i to zostało osiągnięte ;) teraz przyjdzie czas na kombinacje z prądem spoczynkowym i innymi usprawnieniami :)
  • #29
    kris8888
    Level 38  
    Maciek_C wrote:
    Założeniem było zrobienie wzmacniacza w klasie A

    No ale nawet te 375mA prądu spoczynkowego dla pojedynczego tranzystora mocy nie powoduje teraz że wzmacniacz pracuje w klasie A dla swojego pełnego zakresu wysterowania. Jest pewien próg mocy w którym następuje odcięcie jednej z gałęzi kosztem wzrostu prądu w drugiej. Kwestia ustalenia do jakiej mocy wyjściowej interesuje Ciebie praca w czystej klasie A wzmacniacza. Bo słuchanie w warunkach domowych z mocą nawet przykładowo 30W z kolumnami o niedużej efektywności wywołuje i tak spore wrażenie głośności. Dlatego wystarczy ustalić próg pracy w czystej klasie A na stosunkowo niskim poziomie, wystarczającym do normalnego odsłuchu a imprezy już nagłaśniać wzmacniaczem w klasie AB.
    Są pewne rozwiązania układowe, np. Pioneer je stosował w swoich wzmacniaczach, gdzie jest dynamicznie zwiększany prąd spoczynkowy w miarę zwiększania wysterowania i to zwiększany tylko w tej galęzi która w danej chwili dąży do odcięcia. To faktycznie powoduje że wzmacniacz pracuje w czystej klasie A w pełnym zakresie mocy a zarazem nie jest dodatkowym grzejnikiem w pokoju.
  • #30
    aaanteka
    Level 42  
    Mam kilka pytań odnośnie konstrukcji pod kątem elektronicznym:
    Maciek_C wrote:
    wymagana była tylko regulacja offsetu, prądów tranzystorów
    Maciek_C wrote:
    dryfujący wraz z temperaturą offset - offset trzeba ustawić na dobrze rozgrzanym wzmacniaczu

    1) Czym i w jaki sposób regulujesz offset?
    2) Jaka jest jego wartość początkowa i ile wynosi jego dryft?


    Maciek_C wrote:
    zbyt małe radiatory - wzmacniacz nagrzewa się do około 75 stopni.

    3) Dla jakich parametrów (warunków) pracy?


    Maciek_C wrote:
    Napięcie końcówek to 2x28V DC. Prąd spoczynkowy jednej gałęzi to 375 mA czyli łącznie 1,5 A na kanał.
    Daje toto 2x35 W przy 8 Ω i 2x70 W przy 4 Ω

    4) Skąd te wartości mocy?
    5) Wyliczone, zmierzone fizycznie?


    Maciek_C wrote:
    Na wierzchu jest blacha mosiężna 0,3 mm dla wyglądu, pod spodem jest blacha stalowa 0,7mm jako ekran magnetyczny

    6) W jakim celu to wykonałeś?
    7) Dlaczego w ten sposób?
    8) Jakie jest całkowite wzmocnienie toru akustycznego od wejścia do wyjścia wzmacniacza?


    Maciek_C wrote:
    w pełnej klasie A wzmacniacz pracuje do około 32W przy 8Ω i 18W przy 4Ω (określone na podstawie kształtu prądu rezystorów emiterowych)

    9) Możesz przybliżyć idee wspomnianego pomiaru/określenia na podstawie kształtu prądu?
    10) O jakim kształcie piszesz?