Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Retro termostat/termoregulator do systemu piko PV

Atreyu 15 Aug 2023 12:00 2166 7
  • Retro termostat/termoregulator do systemu piko PV

    W piko systemie PV 20Wp/28Ah służącym do zasilania w energię elektryczną altany na działce ROD pojawiła się konieczność obniżenia, choć o kilka stopni, temperatury akumulatora AGM znajdującego się w zabudowie pawlacza. W upalne dni temperatura akumulatora wzrastała tam do 30 stopni, co wpływało na przyspieszone zużycie akumulatora pracującego w niekorzystnych warunkach. Pomysłem na częściową poprawę sytuacji był więc choć jeden wentylator wymuszający cyrkulację powietrza na pawlaczu, w bezpośrednim sąsiedztwie akumulatora. Do sterowania wentylatorem chciałem użyć termostatu bimetalicznego 30stC który wydawał się najodpowiedniejszy ze względu na brak konieczności jego zasilania, i tym samym brak jego wpływu na bilans energetyczny małego systemu PV. Zamówiony termostat okazał się elementem o niezgodnej ze specyfikacją sprzedaży temperaturze załączenia wynoszącej 35 st C, i absurdalnej histerezie wynoszącej grubo ponad 10 st C.

    Alternatywą stał się więc jakiś oszczędny układ elektroniczny, ale z gotowych rozwiązań dostępnych na rynku nie znalazłem nic co dałoby się w prosty sposób zastosować, bez głębszych modyfikacji. Popularne kity podobnych urządzeń w 95% zawierały element wykonawczy - przekaźnik, zużywający minimum 20mA czego chciałem uniknąć.

    Popularny cyfrowy termostat typu W1209 od myfriendów zużywa w czasie czuwania 20mA, i 60mA w czasie aktywności przekaźnika. Inna, rozbudowana, wersja tego termostatu W1219 zużywa 11mA w stanie czuwania i 50mA w stanie aktywności. Niestety, oba układy zawierają przekaźnik, a większość zużywanej energii w trybie czuwania jest tam tracona na pracę wyświetlacza LED którego w ogóle nie potrzebowałem.

    Postanowiłem wykonać regulator samodzielnie, bazując na najbardziej oczywistym do tego celu komparatorze napięcia, i wykorzystując w miarę możliwości różne "śmieci" elektroniczne walające się pod ręką. Typowego komparatora w moich przepastnych zasobach nie znalazłem, za to znalazłem kilkadziesiąt nieużywanych archaicznych wzmacniaczy operacyjnych 741 produkcji krajowej, które już chyba tylko czekają na utylizację. Po kilku godzinach zabawy z doborem elementów na płytce prototypowej powstał taki prymitywny układ, realizujący założone oczekiwania:

    Retro termostat/termoregulator do systemu piko PV Retro termostat/termoregulator do systemu piko PV

    Użycie układu 741 w roli komparatora napięcia wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Wzmacniacz operacyjny, nawet tak prymitywny jak 741, używa obwodu wyjściowego w układzie push-pull, podczas gdy klasyczny komparator wyposażany jest najczęściej w pojedynczy tranzystor wyjściowy w układzie OC. Skutkuje to innym zakresem napięć obwodu wyjściowego w obu tych rozwiązaniach. Dla przedmiotowego układu ULY7741 zasilanego z niesymetrycznego źródła zasilania stan niski odpowiada napięciu wyjściowemu Vee+2,5V, a stan wysoki Vcc-0,6V. O ile stan "niski" 2,5V nie jest problemem, to stan "wysoki" powodował pojawienie się na zaciskach wyjściowych napięcia ~1-1,5V w stanie spoczynku, gdyż spadek napięcia na obwodzie wyjściowym 741 powodował już lekkie otwarcie tranzystora przełączającego. Z tego też powodu konieczny okazał się dodatkowy element połączony szeregowo z bazą tranzystora, i podnoszący napięcie nasycenia złącza E-B. W tym wypadku użyłem równie archaicznej diody CQYP-32 także produkowanej przed laty w NPCP, a których dziesiątki walają mi się w śmieciach.

    Retro termostat/termoregulator do systemu piko PV

    Pomiar temperatury realizowany jest poprzez termistor NTC, a źródłem napięcia "odniesienia" jest dzielnik oporowy napięcia zasilającego z potencjometrem, dobrany tak aby uzyskać zakres temperatur reakcji termostatu od +20 do +30stC. Układ pomiarowy zasilany jest wprost z instalacji PV w której napięcie nie jest stabilne, i waha się w granicach 10,5-14,2V, jednak nie ma to większego znaczenia dla poprawności działania układu, gdyż komparator porównuje równocześnie napięcia z obu dzielników napięcia zasilanych z tego samego niestabilizowanego źródła zasilania. Tym samym jeżeli napięcie w instalacji wzrośnie, to wzrośnie ono też na dzielnikach pomiarowych, zmieniając proporcjonalnie wartość napięć porównywanych przez komparator. To w zupełności wystarcza dla poprawnej pracy tak prostego układu.

    Układ posiada stałą histerezę wynoszącą około 1 st C, wykonaną na rezystorze 1Mohm w pętli dodatniego sprzężenia zwrotnego. Histerezę można oczywiście zmienić, rozszerzając ją poprzez zmniejszenie wartości tego rezystora, i zawężając poprzez jego zwiększenie. Teoretycznie można też dodatkowo zabezpieczyć wzmacniacz operacyjny przed wzbudzeniem poprzez dodanie ujemnego sprzężenia zwrotnego na kondensatorze blokującym wstawionym pomiędzy wejściem odwracającym a wyjściem op-ampa, ale ze względu na kiepskie parametry czasowe układu 741 okazało się to całkowicie niepotrzebne.

    I na koniec, w kwestii samego tranzystora przełączającego. Mogłem użyć MOS-FET’a z kanałem P co umożliwiło by ograniczenie poboru prądu układu w stanie aktywnym o około 3 mA, ale nie z miałem żadnego pod ręką. Miałem za to kilkadziesiąt klasycznych krajowych tranzystorów BJT typu BD138 i 140, które teoretycznie idealnie nadawały by się do sterowania wentylatorem 12V@3W/250mA. Okazało się jednak że tranzystory te mają wyjątkowo parszywe parametry. Niski współczynnik H21e, wysoki spadek napięcia C-E dochodzący do 0,5 V i relatywnie niski maksymalny prąd kolektora utwierdzają mnie w przekonaniu że ich miejsce jest jedynie na śmietniku historii. Próby zwiększenia prądu bazy BD140 do 10mA też nie pomagały, spadek napięcia na nasyconym złączu C-E nie chciał zmniejszyć się poniżej 500 mV.

    Retro termostat/termoregulator do systemu piko PV

    Szczęśliwie w swoich elektrośmieciach znalazłem dwie płytki pochodzące z czterobitowych komputerków sterujących pracą magnetowidu VHS, zawierające przyzwoitej jakości tranzystory 2SB772 od NEC’a, i KSB772 Samsunga. Ostatecznie wybrałem KSB772-O który przy prądzie bazy 3 mA i prądzie kolektora 250 mA oferował spadek napięcia na złączu C-E na poziomie zaledwie 120 mV.

    Retro termostat/termoregulator do systemu piko PV Retro termostat/termoregulator do systemu piko PV

    Finalnie układ charakteryzuje się poborem prądu w stanie czuwania ~2 mA, i około 5 mA w stanie aktywności obciążenia. Po kilkutygodniowej pracy w instalacji PV układ okazał się użyteczny, gdyż ustabilizował temperaturę akumulatora systemu PV redukując jej wahania na pawlaczu do zakresu zmian w pozostałych pomieszczeniach altany, a także obniżając ją globalnie o 2-3 St C, o co dokładnie mi chodziło. Udało się też zagospodarować kilka starych retro-elementów które znów pracują sprawiając frajdę autorowi. ;)

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    Atreyu
    Level 23  
    Offline 
    Has specialization in: kinotechnika 35mm i dci
    Atreyu wrote 601 posts with rating 305, helped 52 times. Live in city Gdynia. Been with us since 2003 year.
  • #3
    Atreyu
    Level 23  
    kazitor23 wrote:
    Jak obniżył temperaturę globalnie bo nie rozumiem?
    W sensie, że obniżył temperaturę w miejscu instalacji akumulatora, gdyż wcześniej gorące powietrze zalegało pod samym dachem i kisiło się w pawlaczu, a w tej chwili jest wydmuchiwane do wnętrza altany i zasysane przez czerpnię powietrza z zewnątrz.
  • #4
    żarówka rtęciowa
    Level 37  
    Witam

    A gdyby tak zastąpić termistor NTC czujnikiem półprzewodnikowym zrobionym np: z tranzystora bipolarnego? Czy to zadziała?
  • #5
    Atreyu
    Level 23  
    żarówka rtęciowa wrote:
    A gdyby tak zastąpić termistor NTC czujnikiem półprzewodnikowym zrobionym np: z tranzystora bipolarnego?

    A jaki cel miałby przyświecać tej zamianie?

    W powyższym układzie nie da się w prosty sposób zaimplementować złącza półprzewodnikowego jako czujnika temperatury. Oczywiście, można to zrobić, ale układ ulegnie znacznej rozbudowie. Diodę lub złącze tranzystora należy zasilić poprzez źródło prądowe, a spadek napięcia na złączu podać na wzmacniacz o regulowanym wzmocnieniu. Wyjście wzmacniacza powinno sterować jednym z wejść komparatora, drugie wejście powinno być połączone ze źródłem napięcia odniesienia skompensowanym termicznie. Czemu tak, a dlatego że napięcie złączowe diody zmienia się w funkcji temperatury o pojedyncze miliwolty. Sprawdź zresztą sobie, jak ogrzanie złącza AK, czy EB wpłynie na pomiar napięcia złączowego zwykłym miernikiem. Tak też się kiedyś robiło, gdy kupno krajowego termistora NTC np. NTC210 czy 215 było karkołomnym zadaniem. Dziś to raczej zakrawa na sadomasochizm :D
  • #8
    Atreyu
    Level 23  
    acctr wrote:
    Na ile skuteczne jest takie chłodzenie? Żeby temperatura spadła musi być gdzieś obok chłodniejsze powietrze, ale z tego co widać to jest blisko dachu.


    Wszystko zależy od warunków zewnętrznych. Altana to dosyć lekka konstrukcja z drewnianą więźbą dachową pokrytą panelami falistymi typu eurofala. Pomiędzy stropem a początkiem paneli znajdują się duże otwory którymi śmiało świeże powietrze z zewnątrz może być zasysane do wnętrza pawlacza. Bez wymuszonego obiegu powietrza temperatura w tym pawlaczu wzrastała nadmiernie, jednak teraz jest przynajmniej o te kilka stopni chłodniej. Przy bardzo wysokich temperaturach na zewnątrz, gdy termometr wskazuje ponad 30 stopni, to sam jeden mały wentylator nic w zasadzie nie daje bo jedynie zasysa ciepłe powietrze z zewnątrz do jeszcze bardziej nagrzanego zamkniętego pomieszczenia. Największą efektywność mechaniczna wentylacja akumulatora uzyskuje wtedy gdy na zewnątrz temperatura powietrza nie przekracza 20 stopni, a pawlacz rozgrzewa się głównie od słońca operującego na płyty dachowe. W takich warunkach można się spodziewać z chłodzenia akumulatora nawet do 5 stopni.