Chciałbym się z Wami podzielić moją konstrukcją, której realizację planowałem już dłuższy czas, ale z powodu splotu niekorzystnych okoliczności nie byłem w stanie dokończyć. Chodzi o stację zasilania DIY z akumulatorem o znacznej pojemności.
W zeszłym roku kupiłem akumulator litowo-jonowy 24V (6s) z samochodu elektrycznego - moduł 2.67kWh. Dokupiłem do niego BMS 6S, balanser pasywny (zobaczymy jak sobie poradzi), zasilacz MeanWell 24V 150W (z regulacją napięcia 21-28V), przetwornicę 300W z ograniczeniem prądu do ładowania akumulatora oraz monitor cel (Capacity Controller 7S).
Jako wentylator zastosowałem kupiony za grosze szybkoobrotowy wiatrak z serwera i podpiąłem na stałe do szyny 5V (niższe obroty, mniej hałasu). Mniejszy wentylator chłodzi BMS.
Zastosowana w konstrukcji przetwornica/ inwerter full sinus 24 -> 230V daje max. 300W ciągłej mocy, ale większa mi nie potrzebna - chodzi o to, żeby naładować laptopa, podłączyć lampę lub TV w razie W.
Całość umieściłem w obudowie ze sklejki. Nie wyszło idealnie równo i całość przydałoby się potraktować frezarką górnowrzecionową, wyszpachlować i pomalować, ale... póki co brak czasu. Chciałem po prostu już uruchomić, bo wkurzają mnie niedokończone projekty.
Parametry:
- pojemność 2.67kWh
- 4x porty USB do ładowania, w tym 3x wspierające protokoły szybkiego ładowania
- przetwornica full sinus 300W
- ładowanie 230V
- kontrola stopnia naładowania, napięcia pakietu oraz napięcia na każdej celi na wyświetlaczu na panelu przednim
Kalibracja:
- napięcie zasilacza MeanWell 25.5V
- napięcie ładowarki akumulatora 24.2V
- prąd ładowania max - 5A
- wyłącznik główny odłącza akumulator i BMS od innych elementów elektronicznych. Jego włączenie aktywuje główny wiatrak, wiatrak BMS oraz przetwornice. Stale podłączony do baterii pozostaje bms i miernik napięcia cel pakietu, ale on pobiera tak niewiele energii, że niczemu nie zagraża.
Całkowity koszt poniżej 1000zł.
600zł akumulator, 200zł przetwornica, może 150zł za resztę elementów na Aliexpress i OLX - Capacity Controller 7s, BMS 6s, balanser, przetwornica do ładowania akumulatora, przetwornica dla linii zasilania 12V (wentylator do BMS) i 5V (porty ładowania QC 3.0 i PD na panelu przednim oraz poj. do zasilania wiatraka chłodzącego kompartment elektroniki), złączki kable, wentylatory oraz sklejka.
Koszt komercyjnych rozwiązań - nawet do 8000zł (ale tam większa moc inwerterów, kontrola bluetooth, więcej portów USB).
Zadawajcie pytania, chętnie odpowiem.

W zeszłym roku kupiłem akumulator litowo-jonowy 24V (6s) z samochodu elektrycznego - moduł 2.67kWh. Dokupiłem do niego BMS 6S, balanser pasywny (zobaczymy jak sobie poradzi), zasilacz MeanWell 24V 150W (z regulacją napięcia 21-28V), przetwornicę 300W z ograniczeniem prądu do ładowania akumulatora oraz monitor cel (Capacity Controller 7S).
Jako wentylator zastosowałem kupiony za grosze szybkoobrotowy wiatrak z serwera i podpiąłem na stałe do szyny 5V (niższe obroty, mniej hałasu). Mniejszy wentylator chłodzi BMS.
Zastosowana w konstrukcji przetwornica/ inwerter full sinus 24 -> 230V daje max. 300W ciągłej mocy, ale większa mi nie potrzebna - chodzi o to, żeby naładować laptopa, podłączyć lampę lub TV w razie W.
Całość umieściłem w obudowie ze sklejki. Nie wyszło idealnie równo i całość przydałoby się potraktować frezarką górnowrzecionową, wyszpachlować i pomalować, ale... póki co brak czasu. Chciałem po prostu już uruchomić, bo wkurzają mnie niedokończone projekty.
Parametry:
- pojemność 2.67kWh
- 4x porty USB do ładowania, w tym 3x wspierające protokoły szybkiego ładowania
- przetwornica full sinus 300W
- ładowanie 230V
- kontrola stopnia naładowania, napięcia pakietu oraz napięcia na każdej celi na wyświetlaczu na panelu przednim
Kalibracja:
- napięcie zasilacza MeanWell 25.5V
- napięcie ładowarki akumulatora 24.2V
- prąd ładowania max - 5A
- wyłącznik główny odłącza akumulator i BMS od innych elementów elektronicznych. Jego włączenie aktywuje główny wiatrak, wiatrak BMS oraz przetwornice. Stale podłączony do baterii pozostaje bms i miernik napięcia cel pakietu, ale on pobiera tak niewiele energii, że niczemu nie zagraża.
Całkowity koszt poniżej 1000zł.
600zł akumulator, 200zł przetwornica, może 150zł za resztę elementów na Aliexpress i OLX - Capacity Controller 7s, BMS 6s, balanser, przetwornica do ładowania akumulatora, przetwornica dla linii zasilania 12V (wentylator do BMS) i 5V (porty ładowania QC 3.0 i PD na panelu przednim oraz poj. do zasilania wiatraka chłodzącego kompartment elektroniki), złączki kable, wentylatory oraz sklejka.
Koszt komercyjnych rozwiązań - nawet do 8000zł (ale tam większa moc inwerterów, kontrola bluetooth, więcej portów USB).
Zadawajcie pytania, chętnie odpowiem.






Cool? Ranking DIY