Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak sie zmienia parametry silnika

27 Lis 2005 01:05 1143 4
  • Poziom 21  
    Witam
    Posiadam silnik pradu stalego na nap 27 V o mocy 15 W i 13000 obr/min. Silnik ten zastosowany jest w reduktorze i przy nap zas 12 V jeden obrot trwa ok 1,25 min. I tutaj mam pytanie czy zmniejszajac nap zasilania oprocz obrotow zmieni sie moc tego silnika . Silnik ten nie ma magnesy jako stojan ale uzwojenie , zarowno na stojanie jak i na rotorze. I na koniec czy zasilajac silnik mniejszym nap jak znamionowe moze ulec przgrzaniu przy takim samym obciazeniu 27 i 12 V .
    Pozdrawiam
    Wosiekpl
  • Poziom 21  
    Zawsze zmniejszając napięcie zasilania zmniejszasz moc silnika. P=U*I . Czy uzwojenie wirnika i stojana połaczone sa w szereg?
  • Poziom 21  
    Witam
    Ponownie chcialem powrocic do tematu zasilania silnika i pomyslalem czy taki pomysl by sie sprawdzil. Otoz na osi silnika zamontowany jest hamulec ( jeszcze nie zmierzylem nap zasilajacego ) ktory podejzewam ze zasilany jest pelnym znamionowym napieciem tzn 27V. Tak wiec uzwojenie hamulca mam zamiar odlaczyc od silnika i zasilacz odrebnym napieciem nominalnym. I teraz mam dwa pomysly , pierwszy to rozdzielic stojan od rotora i ten pierwszy zasilic napieciem stalym zas wirnik napieciem stalym ale regulowanym. Przyjmujac ( sprawdze to jak romontuje silnik ) ze stojan jest polaczony w szereg z wirnikiem po dolaczeniu na kazdym uzwojenia wystepuje jakies napiecie , tak wiec stojan zasililbym napieciem pomniejszonym o spadek na wirniku tzn np jesli zasilimy silnik napieciem 27 V i to napiecie podzieli sie na ( w zaleznosci od rezystencji uzwojen ) stojan przykladowo 20 V i wirnik pozostale 7 , to wtedy stojan zasililbym nap stalym 20 V zas wirnik regulowanym od 0-7 V i w ten sposob regulowal obroty. Drugi pomys , mysle ze lepszy w rozwiazaniu zasilac sam silnik za pomoca zasilacza PWM ( chyba dobrze mysle ? ). Chodzi mi o to aby na silniku bylo napiecie jak najbardziej zblizone do nominalnego aby moment obrotowy byl jak najwiekszy. Moze sie myle bowiem na innym forum dowiedzialem sie ze silniki pradu stalego cechuja sie tym ze moment obrotowy niewiel sie zmienia w zaleznosci od nap zasilajacego ( oczywiscie w pewnych granicach ) Jesli sie myle to prosze o poprawienie i o porde czy takie sposoby zasilania byly by odpowiednie.
    Pozdrawiam
    Wosiekpl
  • Poziom 21  
    W silniku bocznikowym prędkośc obrotowa nie zmienia sie znacznie mimo duzych zmian obciażenia silnika.Zmiany napiecia zasilajacego wpływaja w znaczny sposób na predkosc wirowania. regulacje predkosci mozna zrobic zmianiając napięcie zasilania wirnika lub zmiana prądu wzbudzenia. W ten sposób regulujesz moment obrotowy.
    W silnikach szeregowych predkosc wirowania zalezy od napięcia zasilajacego . Moment jest najwiekszy przy zatrzymanym wirniku i zmiania sie w znaczny sposób w zaleznosci od obrotów. Regulacja obrotów poprzez zmiane napiecia zasilania lub rezystor w szereg.
    Przeróbkę silnika zaczoł bym od pomiaru pradu znamionowego przy napieciu zasilania i obciazeniu znamionowym. Potem dobrał bym napięcie zasilania wirnika i tak samo stojana aby prad w tych obwodach nie przekroczył znamionowego. Lepiej jest jednak regulowac silnik szeregowy.
  • Poziom 21  
    Witam
    Mam problem z rozebraniem silnika bowiem jest on zabudowany razem z reduktorem. Takze hamulec podpiety jest , podejzewam rownolegle do zailania silnika wiec i prad jaki on pobiera sumuje sie z pradem silnika. Poki co musze jakos odlaczyc silnik i rozebrac go na czesci aby zobaczyc jak jest on polaczony.
    Wracajac do zasilacza PWM mam zamiar zrobic taki i ciekaw jestem czy bedzie sie nadawal. Oto jego schemat