Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Naprawa zasilacza miernika mocy UPM3010

TechEkspert 11 Sep 2023 17:37 1509 4
Renex
  • Naprawa zasilacza miernika mocy UPM3010
    Materiał o wnętrzu miernika mocy UPM3010 zakończył się informacją o uszkodzonym zasilaczu urządzenia. Na górnej płytce znajduje się zestaw filtrów, mostek prostowniczy i kondensator elektrolityczny, następnie napięcie DC podawane jest na płytkę zasilacza. Po podłączeniu przez żarówkę okazało się, że na kondensatorze występuje napięcie. To co przeoczyłem podczas poprzedniej próby to ciche cykanie/próbkowanie przetwornicy. Zasilacz SMPS oparty jest o układ TOP227. Zwykle trafiam w układach zasilania na rozwiązania oparte o TNYxxx, z układami TOP227 nie mam doświadczenia. Generalnie naprawa SMPS nie jest moim ulubionym zajęciem, jest to spore ryzyko eksplozji lub przy braku ostrożności rażenia prądem rozładowującego się kondensatora.

Na drenie układu pojawiały się cykliczne szpilki napięciowe:

W dokumentacji znalazłem ciekawy układ testowy pozwalający na sprawdzenie TOP227, można to zrobić zasilaczem DC 40V.

Wylutowałem TOP227 i okazało się, że układ działa prawidłowo, na drenie widoczna była cykliczna praca:

Wlutowałem układ w PCB zasilacza. Być może jest to problem z transoptorem lub układem TL431 w obwodzie transoptora po stornie wtórnej zasilacza. Po odłączeniu transoptora z obwodu przetwornica nadal nie startowała... Okazało się, że uszkodzony był widoczny poniżej kondensator w obwodzie wyprowadzenia kontrolnego C TOP227 i masy. Kondensator 47uF całkowicie utracił pojemność.

Dla osób znających układy TOP switch usunięcie awarii byłoby pewnie banalne. Układ umożliwia pracę już przy 90V DC co znacząco ułatwiło mi sprawdzenie czy zasilacz po wymianie kondensatora, poprawnie dostarcza napięć dla miernika mocy.

Przetwornica pracuje z częstotliwością około 100kHz: