Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Czy rozrząd zawsze ustawia się w GMP na cylindrze pierwszym.

sigwa18 15 Sep 2023 09:56 735 11
  • #1
    sigwa18
    Level 42  
    Jak w temacie czy znacie jakiś silnik w którym rozrząd ustawia się nie w GMP na pierwszym cylindrze. Chodzi głównie o silnik rzędowe 4 cylindrowe. Czy to tak niepisana zasada i czy są jakieś wyjątki. Bo czasem łatwiej i pewniej złapać GMP przy weryfikacji poprawności ustawienia rozrządu niż szukać i montować blokady na wał.
  • Helpful post
    #2
    carrot
    Moderator of Cars
    Starsze 2 litrowe 16V silniki benzynowe Peugeot/Citroen blokady rozrządu wkładało się w pozycji gdy tłoki znajdowały się w jednej płaszczyźnie, w połowie ich skoku.
    Problem polegał na tym, że otwór blokady w kole pasowym znajdował się w jego zewnętrznej części, koło miało gumowy tłumik drgań skrętnych i zdarzało mu się przestawić, przez co blokada nie pasowała. Trzeba było przyszykować sobie dwa pręty jednakowej długości, włożyć w otwory świec 1 i 2 cylindra i ustawiać tłoki w jednej płaszczyźnie suwmiarką
  • Helpful post
    #3
    kkknc
    Level 43  
    W zasadzie w sporej większości silników masz dziś blokady. A tłoki nie są w gmp, by dobrze ustawić. Bo inaczej przy samym składaniu rośnie rydzyko kolizji i powstania uszkodzeń.
  • #4
    sigwa18
    Level 42  
    Czyli tylko w silnikach (raczej starsze jednostki) w których się wie że blokady wchodzą w GMP taka weryfikacja ustawienia rozrządu jest prawidłowa.
  • #5
    decybel91
    Level 42  
    carrot wrote:
    Starsze 2 litrowe 16V silniki benzynowe Peugeot/Citroen blokady rozrządu wkładało się w pozycji gdy tłoki znajdowały się w jednej płaszczyźnie, w połowie ich skoku.
    Problem polegał na tym, że otwór blokady w kole pasowym znajdował się w jego zewnętrznej części, koło miało gumowy tłumik drgań skrętnych i zdarzało mu się przestawić, przez co blokada nie pasowała. Trzeba było przyszykować sobie dwa pręty jednakowej długości, włożyć w otwory świec 1 i 2 cylindra i ustawiać tłoki w jednej płaszczyźnie suwmiarką


    Chyba tak jest w silniku Fiata 1.4 turbo Mjet(benzyna)
  • #6
    sigwa18
    Level 42  
    No właśnie teraz widzę że bezpośredni wtrysk paliwa może być problemem z racji małej przestrzeni na zawory (komora częściowo w tłoku) oraz związane błędu montażu o których wspominano wcześniej (przykręcenie głowicy z otwartym zaworem akurat na tłok w GMP).
  • Helpful post
    #7
    Dziarski Hank
    Level 34  
    M111 od Mercedesa - 20 st po OT i wtedy blokujesz wałki. Co ciekawe, reszta silników z tamtej epoki normalnie na 0.

    [edit] przypomniałem sobie - m119 - 45 st przed TDC

    Oba rozwiązania dobre, bo przy takim ustawieniu dołu można było bezkarnie kręcić górą. Przy rozwiązaniu "na zero" trzeba było przestawić dół przed kręceniem górą bo była kolizja.

    Czy rozrząd zawsze ustawia się w GMP na cylindrze pierwszym. Czy rozrząd zawsze ustawia się w GMP na cylindrze pierwszym.
  • Helpful post
    #8
    ociz
    Moderator of Cars
    Stare prymitywne 1.8 k-seria Rovera, ustawia się na znaki które nie są w GMP.
  • Helpful post
    #9
    Frankie1984
    Level 20  
    Ford 2.2 diesel tez
  • #10
    sigwa18
    Level 42  
    A w grupie VAG ma ktoś jakieś przykłady silnika że blokady czy ustawienie rozrządu jest w innym punkcie niż GMP cylindra 1.