Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

na temat akumulatora poradźcie

djbully 28 Lis 2005 12:41 7179 24
  • #1 28 Lis 2005 12:41
    djbully
    Poziom 20  

    kupiłem akumulator 60 Ah do auta około 3 miesiące temu, auto stoi dwa dni i już nie moge go odpalić, naładuje go i znów dwa do 3 dni i nie odpale.
    prąd spoczynkowy to 80mA tyle mi żre alarm 40mA i radio drugie 40mA (nie wiem co może w radiu tyle żreć?) napięcie ładowania na alternatorze to 14V
    i mam pytanka :
    czy to jest wina fabryczna?
    czy przyjmą mi go na gwarancję (nie beda wymyślać że coś żle robiłem)
    jak mniej wiecej określić pojemność jaka mu została

    dodam że zachowuje on się tak od kupna, jak go włożyłem zaraz po kupnie to za pierwszym razem od palił ale za drugim to już trzeba było go naładować.

    0 24
  • #2 28 Lis 2005 13:06
    UBL21
    Poziom 19  

    Jest to wręcz niemożliwe co napisałeś, akumulator musiałby mieć ok 6 Ah. Zrób próby poza pojazdem, naładuj do max i rozładuj żarówką 21W mierząc czas do chwili kiedy napięcie osiągnie 10,5V, w ten sposób dowiesz się jaka jest pojemność rzeczywista.
    Nie podałeś marki tego akumulatora i gdzie go kupiłeś bo to też może wskazać z czym masz doczynienie. Napięcie ładowania w pojeździe jest troche niskie bo typowe to ok. 14,4V

    0
  • #3 28 Lis 2005 13:14
    magir
    Poziom 27  

    Dla uzupełnienia dodam że dobrze byłoby zrobić dwa pomiary napięć ładowania - jedno przy wyłączonych wszystkich odbiornikach i zmierzyć napięcie powinno być około 14,2 do 14,4V max, a następnie włączyć co się da czyli światła ogrzewanie tylniej szyby światła stop wycieraczki i ponownie zmierzyć napięcie powinno wynosić około 13,5V jeżeli jest niższe lub dużo niższe to wskazywałoby na alternator lub obwód ładowania.

    Pozdrawiam

    0
  • #4 28 Lis 2005 13:17
    kazmod
    Poziom 21  

    Sprawdzales stopien stezenia elektrolitu, nazwa przyrzadu wyszla mi z glowy, pewno nazywa sie gestosciomierz. Bardzo prosty pomiar a dowiesz sie wiele. Wyglada to na fabrycznie zly egzemplarz.
    Pozdrowienia,
    Kazik

    0
  • #5 28 Lis 2005 14:50
    djbully
    Poziom 20  

    aerometr:D czy jakoś tak. sprawdze jak mówicie. akumulator jest polskiej produkcji kupiony w warsztacie wulkanizacyjnym. nazwe podam póżniej

    a i napięcie 14V jest prawidłowe tak pisza m.in w auto dacie i wszyscy tak mają
    ---------------------
    a więc firma to pacific. dzisiaj wyglądało to tak:
    wczoraj przyjechałem autem do domu ok godz 20 i od tego czasu nie chodzilo. zmierzyłem napięcie na aku było 12,4V pobór prądu 80mA włączyłem radio cichutko pobór ok 1A przypadkowo właczył mi sie alarm na około 5 sekund radio wyłączyłem, grało ok pól minuty mierze napięcie na aku - 9,8V pobór prądu dalej 80mA. gestośc elektrolituna srodku żółtego.
    na prostowniku odpaliłem auto i napięcie ładowania 14,1V po właczeniu praktycznie wszystkiego ok 500W napięcie spadło do 13,8V

    Dodano po 1 [godziny] 19 [minuty]:

    a teraz inna część:)
    mianowicie tak mam np napięcie 10.5V i musze ładowac cały czas stałym prądem 0,1C aż do 15V na akumulatorze i mierzyć czas? tak zrozumiałem a potem z max (czyli ile volt?) rozładowywać żarówką do 10,5V .

    0
  • #6 28 Lis 2005 16:11
    kazmod
    Poziom 21  

    Sluchaj, napewniejsza i najlatwiejsza sprawa do oceny stany akumulatora jest jednak aerometr. Jestem elektrykiem, ale tu troszeczku lepiej jest zostawic go na boku. Masz najszybciej obraz. Zapomnialem, zolty to co mowi? Czy akumulator laduje sie az do zielonego? Jesli nie, to masz zly akumulator i koniec, kropka.
    Pozdr. Kazik
    p.s. Ludzie naprawde niedoceniaja aerometr! Chyba, moze, jeszcze raz nalej dobrego elektrolitu, naladuj i rozladuj. Nieladuje sie, reklamuj!

    Dodano po 1 [minuty]:

    Jeszcze dodam, ze zly akumulator bedzie sie szybko pozornie ladowal do 15 czy wiecej volt, bo ma duza opornosc wewnetrzna. Ma 15 V i stan elektrolitu nie jest taki jak trzeba, masz odpowiedz! Do reklamacji!

    0
  • #7 28 Lis 2005 16:16
    Tomek665
    Poziom 28  

    Nie zmieniaj elektrolitu.Jeśli jest zły to przyczyną tego jest uszkodzenie celi, jak jest na gwarancji to niech go wymienią .Gęstość elektrolitu po naładowaniu powinna wynosić około 1,28 g/cm3, jednakowo na każdej celi

    0
  • #8 28 Lis 2005 18:54
    djbully
    Poziom 20  

    kazmod napisał:

    p.s. Ludzie naprawde niedoceniaja aerometr! Chyba, moze, jeszcze raz nalej dobrego elektrolitu, naladuj i rozladuj. Nieladuje sie, reklamuj!


    szczególnie tu gdy większośc z nas to elektronicy nie chemicy:D

    Dodano po 2 [godziny] 35 [minuty]:

    djbully napisał:
    mianowicie tak mam np napięcie 10.5V i musze ładowac cały czas stałym prądem 0,1C aż do 15V na akumulatorze i mierzyć czas? tak zrozumiałem a potem z max (czyli ile volt?) rozładowywać żarówką do 10,5V .


    czekam na odpowiedz. a te 10,5V to w stanie jałowym?

    0
  • #9 28 Lis 2005 18:56
    sq8luu
    Poziom 17  

    Nowy akumulator i na gwarancji - nie rób nic - nie baw się w wymianę elektrolitu i w ładowanie bo ci powiedzą że źle go ładowałeś i nie uznają gwarancji . Napięcie ładowania w samochodzie masz prawidłowe - tak więc jedź śmiało do sklepu i już ich sprawa co oni zrobią - powinni wymienić bez zadnego problemu . POZDRAWIAM.

    0
  • #10 28 Lis 2005 19:39
    Maciej_30
    Poziom 17  

    Może twn akumulator ma zwarcie na jednym ogniwie. Sprawdź gęstość elektrolitu areometrem. Powinna być jednakowa we wszystkich celach. Jeżeli w jednej znacznie odbiega od pozostałych, to masz przyczynę. Jeżeli wszystko wydaje się OK, to może coś w samochodzie pozera prąd (alarm - moze uszkodzony i bierze za dużo prądu, może lampka w schowku, zegar, czy inne coś).

    0
  • #11 28 Lis 2005 20:43
    djbully
    Poziom 20  

    Maciej_30 napisał:
    Może twn akumulator ma zwarcie na jednym ogniwie. Sprawdź gęstość elektrolitu areometrem. Powinna być jednakowa we wszystkich celach. Jeżeli w jednej znacznie odbiega od pozostałych, to masz przyczynę. Jeżeli wszystko wydaje się OK, to może coś w samochodzie pozera prąd (alarm - moze uszkodzony i bierze za dużo prądu, może lampka w schowku, zegar, czy inne coś).


    gęstośc jest jednakowa prądu nic nie pobiera więcej niż powinno (nie doczytałeś dobrze tematu)
    teraz zauważyłem, że gdy ma nap 12,4V i podłacze żarówke 55W po zaczyna spadać coraz szybciej tak do 9,8V gdy odłącze po czasie znów wraca do 12,4V

    0
  • #12 28 Lis 2005 21:03
    Tomek665
    Poziom 28  

    djbully napisał:


    gęstośc jest jednakowa

    Tyko powiedz jaka jest jej wartość ?
    Sprawdź może jeszcze napięcie ładowania innym miernikiem bo to 14V zakładając dodatkowo ewentualmy błąd poomiaru to może być za mało przy jeździe na światłach.
    Jak ładujesz rozładowany aku. prostownikiem prądem 0,1 pojemności to musisz ładować około 12 godzin.

    0
  • #13 28 Lis 2005 21:28
    kooperator
    Poziom 20  

    Gęstosć elektrolitu w naładowanym akumulatorze powinna wynosić ok 1,23-1,26 g/cm³. Natężenie spoczynkowe powinno być nie większe niż 20 mA. Inne wartości (wyższe) są nie dopuszczlne. Odłącz radio i alarm i obserwuj zachowanie akumulatora. Jesli bedzie wszystko ok to szukaj usterek w tych obwodach.

    0
  • #14 28 Lis 2005 21:41
    Tomek665
    Poziom 28  

    kooperator napisał:
    Natężenie spoczynkowe powinno być nie większe niż 20 mA. Inne wartości (wyższe) są nie dopuszczlne...

    ???
    Niestety dzisiejsze samochody (urządzenia w nich zainstalowane) pobierają więcej.
    Nawet 100mA dla aku. 60Ah oznacza pobór przez 600 godzin czyli 25 dni.

    0
  • #15 28 Lis 2005 21:47
    iratex
    Poziom 10  

    Witam

    mialem to samo z moim akumulatorem, po dwuch dniach nie dalo sie juz uruchomic silnika. Kilkukrotne reklamacje u sprzedawcy nie przyniosly rezultatu, zmierzyli gestosc 1,28 napiecie i to wszystko. Przed koncem uplywu terminu gwarancji jakis taksowkarz powiedzial mi zeby sprawdzic na testerze komputerowym prad rozruchu i to byl strzal w 10 wyszlo ze akumulator ma 14% nominalnej mocy rozruchowej w stanie pelnego naladowania. Dostalem wydruk i z tym udalem sie do sprzedawcy i sukces reklamacja zostala uznana, ale najlepsza byla wypowiedz dystrybutora tych akumulatorow "jak to mozna zmierzyc?". co zostalo bez komentarza.

    Reklamuj i zycze powodzenia

    0
  • #16 28 Lis 2005 22:27
    kazmod
    Poziom 21  

    Iratex, ciekawa twoja nowina. Do tej pory dosc mocno wierzylem, ze aerometr prawde ci powie. Napewno pomiary napiecia moga tylko wprowadzic w blad. To co piszesz o pomiarze komputerowym, dawniej, robiono podlaczajac do akumulatora znaczne obciazenie. Jak by nie bylo, od poczatku widac, ze aku do "du", szkoda, ze autor marnuje czas. Ale, z drugiej strony go rozumiem, czasami sie tez dlubalem przy akumulatorze, usilujac dosc do sedna, sedna sprawy, naprawic, ozywic. Tacy juz bywa jestesmy.
    Pozdr. Kazik

    0
  • #17 28 Lis 2005 23:04
    djbully
    Poziom 20  

    ja może będe miał ten sam problem, prąd spoczynkowy jak pisałem w pierwszym poście 80mA planuje go zmniejszyć przeróbką w alarmie,

    jakbym ładował prądem 0,1C przez 12 godzin jak ktoś pisał to by już dawno wysechł:D ładuje do 15V

    jutro bedą próby w domu naładuje go do full i rozładuje
    najlepiej bedzie stałym prądem 0,1C do 15V tak mi sie zdaje bo nie rozumiem tych instrukcji bo przeciez prąd maleje w miare czasu

    0
  • #18 28 Lis 2005 23:16
    TomPi
    Poziom 20  

    80 mA prądu spoczynkowego - to sporo za dużo, sprawdź podpięcie alarmu - zwróć uwagę jak jest wpięty przekaźnik odcinający zapłon (jeżeli jest zewnętrzny - często po uzbrojeniu alarmu jest załączony, a można inaczej) W radiu zobacz czy po zdjęciu panela jest mniejszy pobór - czasem jest spora zmiana.

    0
  • #19 28 Lis 2005 23:24
    Tomek665
    Poziom 28  

    djbully napisał:

    jakbym ładował prądem 0,1C przez 12 godzin jak ktoś pisał to by już dawno wysechł:D ładuje do 15V

    To już wiem w czym jest rzecz- myślisz ze naładujesz go w 5 min ? :-)
    pomiar napięcia (15 V)nie ma nic do stanu naładowania aku.
    nie podałeś jaką masz gęstość elektrolitu która jest najlepszym wskaźnikiem tego stanu.

    0
  • #20 28 Lis 2005 23:35
    djbully
    Poziom 20  

    Tomek665 napisał:
    djbully napisał:

    jakbym ładował prądem 0,1C przez 12 godzin jak ktoś pisał to by już dawno wysechł:D ładuje do 15V

    To już wiem w czym jest rzecz- myślisz ze naładujesz go w 5 min ? :-)
    pomiar napięcia (15 V)nie ma nic do stanu naładowania aku.
    nie podałeś jaką masz gęstość elektrolitu która jest najlepszym wskaźnikiem tego stanu.


    przecież akumulator niedoładowany to nie jest kompletne zero, w 12 godzin naładujesz aku od kompletnego zera przecież to tylko 60Ah czyli ok 10godzin 6A
    gestości elektrolitu nie znam bo nie jest opisane na areometrze na rozładowanym było równo miedzy czerwonym a zielonym

    0
  • #21 28 Lis 2005 23:41
    Tomek665
    Poziom 28  

    Niestety twój aku JEST CALKOWICIE ROZLADOWANY i musisz mu dostarczyć pełną pojemniść.Dla 3-miesięcznego aku. poziom płynu musi sięgać do końca zielonego pola.
    Nie bój się na pewno go nie "wysuszysz", a akumulator ołowiowy żeby posłużył te 4-6 lat musi być cały czas full naładowany.

    0
  • #22 29 Lis 2005 01:30
    sq8luu
    Poziom 17  

    Cytat:
    Sprawdź może jeszcze napięcie ładowania innym miernikiem bo to 14V zakładając dodatkowo ewentualmy błąd poomiaru to może być za mało przy jeździe na światłach.
    Akumulator jest uszkodzony a skoro jest uszkodzony to pobiera duży prąd i dlatego jest niskie napięcie ładowania. Nie męcz się - jedź do sklepu niech wymienią ten bubel na dobry. Pozdrawiam

    0
  • #23 30 Lis 2005 00:22
    Grzesiek M.
    Poziom 2  

    Witam.
    Siedzę w akumulatorach od ponad 13lat, więc chyba będe mógł pomóc (przynajmniej mam nadzieję). Jeżeli nieposiadasz aerometra to ładuj akumulator dopóki nieosiągniesz napięcia na końcówkach 15,6 - 16,8V
    czyli dopóki napięcie rośnie akumulator prąd przyjmuje (zakładając że masz normalny prostownik a nie "spawarkę" napewno go nieuszkodzisz)
    Sprawdź jeszcze raz ładowanie na naładowanym akumulatorze 14,2-14,4V bez obciążenia i minimum 13,9V na światłach mijania oraz dmuchawie na płowie). Jeżeli parametry są prawidłowe to niema co zwlekać i udać sie z reklamacją. Jest jeszcze jedna prosta metda: po naładowaniu odstawić akumulator na 3 dni (pisałeś że trzyma 2 dni) bez podłączania do auta i sprawdzić czy zadziała (powinien mieć napięcie min. 12.6V przed podłączeniem), to pozwoli ustalić czy jest to akumulator, czy może jednak jakaś usterka w aucie. Powodzenia

    0
  • #24 30 Lis 2005 09:18
    Mariusz Z.
    Poziom 19  

    Mogło być tak, że zanim sprzedali Ci ten akumulator to przeleżał on u nich
    rok czasu albo i lepiej a oni niezbyt mocno się nim interesowali tzn nie był doładowywany co 2 tygodnie co mogło spowodować zasiarczenie płyt a co za tym idzie utratę pojemności i wydajności prądowej. Akumulatory kwasowe nie lubią bezczynności. Lepiej dla nich jest być ciągle ładowanym i rozładowywanym. Mógłbyś jeszcze spróbować ładować go prądem ok. 1A przez 3-4 dni kontrolując napięcie aby nie przekroczyło 14,5V. Jeżeli będzie się robił gorący to nic z niego nie będzie. Ostatnio też miałem wymiane aku i poszedłem do sklepu z woltomierzem i wybrałem ze sterty ten z najwyższym napięciem.

    0
  • #25 01 Gru 2005 12:50
    JAFO
    Poziom 25  

    Zasadniczo Grzesiek M. ma rację, jednak akumulatory ładowane okresowo (te nieużywane) powinny być odłączane od prostownika, gdy osiągną napięcie ok.16V. Przy tej wysokości napięcia akumulator naładowany jest w 100%. Natomiast akumulatory doładowywane (z powodu źle działającego ładowania w samochodzie) odłączamy przy osiągnięciu 14,4V.
    O prądach ładowania nie będę wspominał, to oczywiste.

    0