Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Computer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A

zasoby 26 Mar 2009 07:42 1309205 3155
  • #2011
    joozwa
    Poziom 31  
    Witam

    Tranzystor Q4 może być uszkodzony nie tylko poprzez przebicie między elektrodami. Być może przegrzanie spowodowało taką trwałą zmianę parametrów (spadek wzmocnienia), że stopień napięciowy i sterujący nie wyrabiają prądowo. Wniosek jest prosty, skoro bez Q2/Q4 wszystko jest OK, to wywal je i wstaw nowe. Zadbaj, aby tranzystor końcowy miał już przy testach właściwe chłodzenie.

    wie8 napisał:
    P.S na D10 mam spadek 0,9V


    W trakcie normalnej pracy zasilacza, czy mierzone testerem diod :?: W trakcie normalnej pracy dioda ta jest spolaryzowana zaporowo i nie pełni żadnej roli. Jej działanie zaczyna się wtedy, gdy z jakichś powodów (pad napięcia -5V lub ... wyłączenie zasilacza) włączy się tranzystor Q1; bocznikuje ona złącza B-E tranzystorów Q2/Q4, zabezpieczając je przed niewłaściwie spolaryzowanym napięciem z kondensatora C7.

    Pozdrawiam
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • Computer Controls
  • #2012
    Mr.K
    Poziom 24  
    joozwa

    Cytat:
    W trakcie normalnej pracy zasilacza, czy mierzone testerem diod :?:. W trakcie normalnej pracy dioda ta jest spolaryzowana zaporowo i nie pełni żadnej roli


    Wyjmij tę diodę D10 i zobacz jak zasilacz działa i opisz to później.

    wie8
    Ale ty uparty jesteś Marko121 pisał Ci wymień
    Cytat:
    wreszcie ten Q4 i R7

    zrób to w końcu a nie jakieś wywody na temat
    Cytat:
    Może jakaś rezystancja się "skurczyła" polaryzująca bazy
    Wymień w końcu Q4.
  • #2013
    wie8
    Poziom 16  
    Cytat:
    Cytat:
    wie8 napisał:
    P.S na D10 mam spadek 0,9V



    W trakcie normalnej pracy zasilacza, czy mierzone testerem diod


    W trakcie normalnej pracy. Choć moze to jest przyczyną problemów ?
    Te 0,9Volta... ale nie sądze by C7 takie cuda robił i sabotował prace całego układu... chociaż mała informacja C7 mam 100 mikro bo postanowiłem filtrować większe zakłócenia impulsowe (wcześniej, przed awarią spisywało się wszystko świetnie w tej konfiguracji) :))


    Cytat:
    Cytat:
    Wynikałoby że Q4 2n3055 jest uszkodzony....


    A co przez kilka postów Ci sugerowałem ?
    wymień wreszcie ten Q4 i
    R7 (bo pstryka jak pisałeś- i też może być winny )
    D9 tez możesz profilaktycznie wymienić -spadek na złączu przewodzącej diody powinien być 0,6-0,7V

    Cytat:
    chociaż przejść nigdzie nie ma między elektrodami


    ale może mieć przerwę baza-kolektor


    Jutro jade do miasta kupić Q4, wymienie też D10 profilaktycznie chociaż po wylutowaniu jej widzę że jest na 100% dobra...), D9 i D7 mogę też profilaktycznie wymienić. ;)


    Cytat:

    Tranzystor Q4 może być uszkodzony nie tylko poprzez przebicie między elektrodami. Być może przegrzanie spowodowało taką trwałą zmianę parametrów (spadek wzmocnienia), że stopień napięciowy i sterujący nie wyrabiają prądowo. Wniosek jest prosty, skoro bez Q2/Q4 wszystko jest OK, to wywal je i wstaw nowe. Zadbaj, aby tranzystor końcowy miał już przy testach właściwe chłodzenie.


    To prawda.. mógł stracić parametry

    Cytat:
    Wyjmij tę diodę D10 i zobacz jak zasilacz działa i opisz to później


    Działa prawie tak samo, bez obciążenia pełen zakres...

    Przy zjechaniu potencjometru napięcia do zera - schodzi z 30 do 7 dynamicznie , a później stopniowo opada (rozładowywanie kondensatora C7 ?) i w końcu dojdzie do tego zera, ale bardzo długo to zajmuje... ;)
    Z wlutowaną diodą schodziło odrazu.

    Ok, jutro napiszę czy poszedł czy nie... w sumie wszystkie elementy są dobre, rezystory, diody, wzmacniacze operacyjne (napięcia na nich mam dobre)... Więc tylko Q4 mógł się uszkodzić... Ogranicznik prądowy też działa (spalenie Q3 powodowałoby to że nie działałby, bo Q3 włącza się tylko przy ograiczeniu prądowym a w stanie normalnej pracy jest zatkany)

    Pozdrawiam
  • #2014
    joozwa
    Poziom 31  
    Trochę się nie zrozumieliśmy :( D10 zabezpiecza tranzystory Q2/Q4 przed błędnym i potencjalnie szkodliwym spolaryzowaniem ich złącz B-E przez naładowany C7 (dotyczy zwłaszcza ustawionych wyższych napięć wejściowych, kiedy w C7 zgromadzony jest większy ładunek) - jednak taka sytuacja może wystąpić jedynie przy wyłączaniu zasilacza (wtedy na krótko włącza się Q1) lub przy awarii gałęzi -5V. Przy normalnej pracy zasilacza obecność D10 lub jej brak nie ma zbyt wielkiego znaczenia. Polecam zajrzeć w noty katalogowe stabilizatorów np. LM317, 78xx - tam również są podane przykłady podłączania diod zabezpieczających w sytuacjach, które tego wymagają - i znaleźć analogię.
    A odnośnie samego C7, to nadmierne zwiększanie pojemności nie tylko nic nie wnosi w kwestii stabilizacji, ale dodatkowo pogarsza szybkość reakcji ogranicznika prądowego na gwałtowne zmiany wartości obciążenia (tu również ładunek zgromadzony w C7 okazuje się niekiedy problemem, bo musi się on rozładować przez obciążenie, które, jeśli jest delikatne, może ulec uszkodzeniu). Proszę przeanalizować sytuację: zasilacz ustawiony na maksymalne napięcie wyjściowe, ograniczenie ustawione co prawda na 5mA, ale to nie uratuje diody LED, Zenera małej mocy i na niskie napięcie, itp. podłączanej do testu, bo zanim ograniczenie prądowe zadziała, zniszczy ją ładunek zgromadzony w C7 (impuls prądowy przy rozładowaniu tej pojemności przez testowany obiekt).
    Pozdrawiam
  • #2015
    Mr.K
    Poziom 24  
    Kolego joozwa tak masz rację z tą diodą D10. Ale teraz ja zbaraniałem miałem kilka razy taki przypadek, że przy uszkodzeniu D10 napięcie regulowało się w pełnym zakresie, ale znowuż pod obciążeniem prąd, jaki mogłem osiągnąć sięgał kilkunastu mA. No i teraz mam problem odlutowałem z jednego modułu w/w diodę i działa, w drugim uszkodzonym module mam tylko przepaloną diodę i objaw jest, jaki opisałem, i teraz to już nic nie rozumiem nie potrafię sobie tego logicznie wytłumaczyć. Układ z diodą uszkodzoną pracował w prostowniku do ładowania akumulatorów o zakresie roboczym do 10A, uszkodzenie wystąpiło podczas podłączania klem do akumulatora przy włączonym prostowniku ( zachowanie polaryzacji prawidłowe).

    Respekt i poważanie kolego.

    Pozdrawiam
  • #2016
    joozwa
    Poziom 31  
    A czy ta uszkodzona dioda wyraźnie się grzeje, gdy próbujesz wycisnąć większy prąd? A co z U2 (i R15)? Może, gdy D10 jest przebita, ma spory prąd wsteczny i przez to zwiera złącza B=E Q2/Q4 i nie dopuszcza do popłynięcia przez nie odpowiedniego prądu?
    ----------------
    Ja z myślą o ładowaniu ogniw, a zwłaszcza pakietów o wyższym napięciu, zastosowałem w swoim zasilaczu diodę szeregową na wyjściu, tak więc zasilacz ma 3 złącza: masa, wyjście przed diodą szeregową (zwyczajne, nieobarczone pływającym termicznie spadkiem napięcia na diodzie) i wyjście za diodą, przeznaczone właśnie do ładowania/elektrolizy, itp., którego używa się i tak głównie w trybie prądowym. Dioda włączona w szereg z wyjściem (anoda dołączona do punktów 9, 3) zabezpiecza zasilacz przed cofaniem się napięcia akumulatora w wypadku odłączenia zasilania (przed nieodpowiednią polaryzacją niestety nie zabezpieczy, coś musi pójść z dymem :().
    Pozdrawiam
  • Computer Controls
  • #2017
    wie8
    Poziom 16  
    Hej wszystkim,

    na sztukę podłączyłęm nowy 2n3055... śmigał.

    bo spaliło tranzystor Q2 - bd139 :))

    Ale to pewnie przez to że miałem wyciętą d10...

    Mówię, podłączenie na krótko.

    Osiągnałem pełny zakres, teraz nie mam regulacji na obciązeniu bo walnął ten tranzystor ale jutro wymienie i napisze czy śmiga...

    Generalnie prace idą do przodu... Obym przywrócił zasilaczyk do stanu poprzedniego kiedy wszystko hulało...

    pozdrawiam.
  • #2018
    wie8
    Poziom 16  
    Witam,

    Zasilacz działa, winowajcą była d10 i Q4.

    Pozdrawiam, dziękuje za pomoc
  • #2019
    DJ Qwahoo
    Poziom 15  
    Witam

    Mi przydarzyła się taka akcja...

    Zmontowałem cały układ omawianego ciągle zasilacza. Podłączyłem transformator 12V z głośniczków komputerowych.

    Napięcie mogłem regulować 7-18V regulacja prądu nie działała.

    Postanowiłem więc podłączyć mocniejsze trafo:
    Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A

    Pochodzi on z starego kolorofonu. Napięcie na dwóch czerwonych przewodach wynosiło 30V a na zielonym z czerwonym 15V

    Po podłączeniu do układu. Rozwaliło mi układ scalony U2.

    Ujrzałem tylko błysk i usłyszałem trzask. Wyciągnąłem scalaka i rozpadł się :\ a że nie zamówiłem zapasowych scalaków, to będę musiał przerwać pracę nad tym zasilaczem :(

    Co mogło być powodem tych wszystkich awarii?

    Proszę o pomoc.
  • #2020
    Zatox
    Poziom 10  
    Jakie napięcie podłączyłeś do układu? Jeśli 30V to scalak dostał za wysokie napięcie i go po prostu go uwaliło.A jeżeli z kolei dałeś na układ 15V, to przyczyn awarii może być wiele.Kup nowe scalaki, zamotaj trafo z napięciem wyjściowym w granicach 20-25V i zmontuj wszystko tak jak powinno być i będzie działać :) Pozdrawiam
  • #2021
    Mr.K
    Poziom 24  
    Cytat:
    Napięcie mogłem regulować 7-18V regulacja prądu nie działała.

    Brak napięcia -5V, dlatego tylko od 7V, za niskie napięcie zasilania, dlatego tylko do 18V. Uszkodzona D7 lub odwrotnie wlutowana.
    Cytat:
    Pochodzi on z starego kolorofonu. Napięcie na dwóch czerwonych przewodach wynosiło 30V a na zielonym z czerwonym 15V

    Po podłączeniu do układu. Rozwaliło mi układ scalony U2.

    Za wysokie napięcie zasilania na wzmacniaczach z 30V zrobiło się ok. 42V, U2 wystrzelił, U1,U3 spaliło. Zastosuj wzmacniacze na napięcie ±22V.
  • #2022
    Dziobak29
    Poziom 9  
    Cześć
    1. także próbuję zrobić ten zasilacz powolutku, jednak utknąłem przy wzm op. mianowicie kupiłem TL081CP jak na obrazku poniżej:
    http://img89.imageshack.us/img89/9072/zdjcie002dwu.jpg
    jak przeglądałem datasheet's, to nie mogłem znaleźć wzmianki odnośnie tego, który pin jest który, bo ten scalak nie ma takiego wcięcia na obudowie jak na obrazkach. Domyślałem się że to dziwaczny okrąg to pin 1. W końcu znalazłem potwierdzenie moich przypuszczeń. No i jak chciałem już wlutować, to napotkałem kolejny problem, mianowicie według schematu powinienem wlutować to tak (na luty nie patrzeć, bo to moja pierwsza płytka w życiu):
    http://img293.imageshack.us/img293/6870/zdjcie006p.jpg
    I teraz, gdy chciałbym wlutować ten scalak po "normalnej" stronie laminatu, to automatycznie piny będą źle wlutowane.
    Byłbym wdzięczny za pomoc, naprowadzenie mnie, bo zapewne coś źle robię, ale nie wiem co jeszze ;]

    2. Mam ten tranzystor BC557, tylko, że on jakiś inny jest i nie mogę znaleźć do niego datasheet. Zdjęcie:
    http://img113.imageshack.us/img113/2097/zdjcie015j.jpg
    I znów domyślam się, że baza po środku, ale co z C i E.

    3. Jak się nazywa ta obudowa do scalaków?
    http://img390.imageshack.us/img390/9575/05modudodatni215.jpg


    dzięki z góry i pozdrawiam ;)

    na 1 chyba sobie odpowiedziałem. Wygląda na to, że płytka źle wytrawiona. Porównując np. do Pio_montera (pierwsza strona) do mnie widać że źle, ehhh:
    http://img19.imageshack.us/img19/1710/zdjcie005z.jpg

    Czyli rozumiem, że pcb z pierwszej strony jest źle obrócone tak ?
    Bo chyba wszystko robiłem zgodnie, czyli druk tych ścieżek, nakładanie i trawienie, ehh zwaliłem sobie humor na wieczór
  • #2023
    Gonza
    Poziom 27  
    1. Z tego co widzę, nie wykonałeś odbicia lustrzanego płytki, tak więc wzmacniacze operacyjne musisz wlutować po stronie druku, jak na zdjęciu.

    2. Wyprowadzenia tego tranzystora, patrząc od strony oznaczeń, to od lewej: C kolektor, B baza, E emiter.

    3. To się nazywa podstawka DIL, do tych układów potrzebujesz podstawki DIL 8. Lepiej zawsze stosować podstawki niż później bawić się w wylutowywanie uszkodzonych układów.

    Swoją drogą - w piątek uruchomiłem swój zasilacz. Nie bez problemów ale jednak udało się je ominąć i zasilacz działa. Zastosowałem wzmacniacze operacyjne OP07. Na początku zasilacz nie chciał ruszyć (na wyjściu stale ok. 34V, brak możliwości regulacji napięcia). Podejrzewałem US2, tak więc wymieniłem go na HA17741 (odpowiednik uA741) z jednego z kitów, które leżały na półce, i zasilacz ruszył. Działa również po zamianie spowrotem US2 na OP07, coś widocznie musiało nie łączyć w podstawce. Swoją drogą OP07 posiada nieco inny układ wyprowadzeń w stosunku do TL081 (co jest nieistotne w przypadku US1 i US3, natomiast US2 - już tak). Chodzi o wyprowadzenia oznaczone w datasheet TL081 jako Offset. Dlatego też konieczne okazało się połączenie wyprowadzeń 5 i 8 układu US2 na płytce drukowanej w celu ustawienia dokładnego 0V za pomocą potencjometru montażowego.

    Pozostało mi jedynie dokończenie miernika na podstawie opisu z elfly.pl i rozmieszczenie elementów w obudowie Z-39.
  • #2024
    Adamos256
    Poziom 17  
    Witam
    ostatnio kombinowałem aby zwiększyć wydajność nad tym zasilaczem mój obecny wynik to 6A na zwarciu przez ponad godzinę. Zasilałem go trafem 24V 100W i mam pytanie jak ten zasilacz pobiera prąd z trafa jak ustawie go na 30V jak jest zasilany 24V i jak go ustawie na 12V 3A to pobiera 24V 3A z trafa?
  • #2025
    joozwa
    Poziom 31  
    Adamos256 napisał:
    Witam
    ostatnio kombinowałem aby zwiększyć wydajność nad tym zasilaczem mój obecny wynik to 6A na zwarciu przez ponad godzinę. Zasilałem go trafem 24V 100W


    Chcesz upalić to trafo? 100W/24V=4,16A ... (w sam raz do podstawowej wersji 3A).

    Adamos256 napisał:
    i mam pytanie jak ten zasilacz pobiera prąd z trafa jak ustawie go na 30V jak jest zasilany 24V i jak go ustawie na 12V 3A to pobiera 24V 3A z trafa?


    Niezależenie od napięcia ustawionego na wyjściu (przy takim samym prądzie) trafo jest obciążane w praktycznie jednakowy sposób. Napięcie to decyduje tylko o stosunku mocy wydzielanej w obciążeniu zasilacza i mocy wydzielanej w tranzystorze wykonawczym.
    Pozdrawiam
  • #2027
    joozwa
    Poziom 31  
    Jeżeli na tym trafie chcesz zmontować 2 niezależne zasilacze do 6A to właśnie takie trafo będzie konieczne. I wbrew pozorom przy jednoczesnym obciążeniu obu kanałów maksymalnym prądem zapas mocy nie będzie wcale taki wielki (pamiętajmy, że trafo jednocześnie musi zasilać stabilizator i doładowywać kondensatory C1 za mostkami).
    Pozdrawiam
  • #2030
    Paweł W.
    Poziom 15  
    tooreq napisał:
    Witam, jestem początkującym elektronikiem więc wybaczcie laickie pytania.

    Chce zlozyc sobie zasilacz o regulowanym napięciu taki jak z electronic-lab, ktory oprocz tego bedzie mial rowniez napięcie stałe.
    Mam trafo 2x12V i chce mieć na wyjściu symetryczne napięcie +/-12V oraz +/-5V zależnie od położenia przełączników (rys) czy jest to dobre rozwiązanie? wiem ze nie bede wtedy mial jednoczesnie wszystkich napiec i ze przy 5V beda wieksze straty mocy. Ale czy takie rozwiazania są wogole praktykowane?


    Musisz dodać diody prostownicze bo inaczej spalisz stabilizatory jak zasilisz je napięciem przemiennym no i oczywiście kondensatorki
  • #2031
    cezex
    Poziom 12  
    Witam,

    Właśnie złożyłem ten zasilacz i pojawiły się drobne komplikacje. W stosunku do oryginału zmieniony został jedynie 2n2219 na bd139. Trafo mam TS120/14 czyli 24V itp. Problem mam następujący regulacja niestety działa do 20V. Potencjometrem montażowym wyregulowałem napięcia wyjściowe tak aby przy minimalnych ustawieniach na wyjściu było 0V. Drugi problem to taki że ciągle pali się dioda od ograniczenia:/. Jeśli pojawił się u kogoś podobny problem proszę o komentarz.

    Jeden problem rozwiązany z regulacja, jednak problem z diodą jes wciąż nierozwiązany. Tranzystor sterujacy Q3 dioda sprawdizalem i wynika ze jest ok
  • #2032
    Adamos256
    Poziom 17  
    cezex napisał:
    Witam,

    Właśnie złożyłem ten zasilacz i pojawiły się drobne komplikacje. W stosunku do oryginału zmieniony został jedynie 2n2219 na bd139. Trafo mam TS120/14 czyli 24V itp. Problem mam następujący regulacja niestety działa do 20V. Potencjometrem montażowym wyregulowałem napięcia wyjściowe tak aby przy minimalnych ustawieniach na wyjściu było 0V. Drugi problem to taki że ciągle pali się dioda od ograniczenia:/. Jeśli pojawił się u kogoś podobny problem proszę o komentarz.

    Jeden problem rozwiązany z regulacja, jednak problem z diodą jes wciąż nierozwiązany. Tranzystor sterujacy Q3 dioda sprawdizalem i wynika ze jest ok

    Miałem podobnie sprawdź czy uszkodzony jest BD139.

    Dodano po 17 [minuty]:

    Mam jedno pytanko bo jestem w trakcie przerabiania jego mój wynik to na spięciu obciążenie 8A przy trafie 200W 24V. i mam pytanie czemu nie mogę wyciągnąć 30V na 4A. tylko mam 24V bez obciążenia mam 30V pochwale sie co wymieniłem
    Q2 = BD243
    Q4 = 4 sztuki BD249
    C1 = 6600 uf/35V
    R7 = 4szt 15ohm i 2 sztuki 22ohm
    mostek prostowniczy 10A
    Musze jeszcze wymienić R2 bo sie rezystor grzeje. co powinienem jeszcze wymienić lub jaka jest przyczyna tego że nie mam 30V na 4A?
  • #2033
    joozwa
    Poziom 31  
    Witaj
    Masz małe szanse uzyskania tych 30V przy takim prądzie z trafa 24V~. Musiałbyś dać gigantyczny C1, to wtedy może napięcie by tak nie siadało, ale to bez sensu, bo zakatujesz trafo i mostek i będziesz musiał kombinować z softstartem. Koniecznie potrzebujesz tych 30V? Jeżeli tak, to najprościej będzie dać trafo 30V~ i wysokonapięciowe wzmacniacze operacyjne.

    Jako Q2 polecam raczej TIP122, niż ten BD243, który ma nie za duże wzmocnienie (chociaż faktycznie może tu wystarczyć). Mostek prostowniczy też pewnie ledwo dyszy - ja bym dał z większym zapasem mocy.
    Co do R7 - napisz jaśniej, jak to zrobiłeś, myślałem, że na te 8A najłatwiej jest zrobić 4*0,75Ohm/5W równolegle. Nawet zapas mocy wtedy jest ...

    Pozdrawiam
  • #2034
    Paweł W.
    Poziom 15  
    joozwa napisał:
    Witaj
    Masz małe szanse uzyskania tych 30V przy takim prądzie z trafa 24V~. Musiałbyś dać gigantyczny C1, to wtedy może napięcie by tak nie siadało, ale to bez sensu, bo zakatujesz trafo i mostek i będziesz musiał kombinować z softstartem. Koniecznie potrzebujesz tych 30V? Jeżeli tak, to najprościej będzie dać trafo 30V~ i wysokonapięciowe wzmacniacze operacyjne.

    Jako Q2 polecam raczej TIP122, niż ten BD243, który ma nie za duże wzmocnienie (chociaż faktycznie może tu wystarczyć). Mostek prostowniczy też pewnie ledwo dyszy - ja bym dał z większym zapasem mocy.
    Co do R7 - napisz jaśniej, jak to zrobiłeś, myślałem, że na te 8A najłatwiej jest zrobić 4*0,75Ohm/5W równolegle. Nawet zapas mocy wtedy jest ...

    Pozdrawiam


    Witam.

    Aby uzyskać 30V= na wyjście zasilacza trafo musi mieć co najmniej 36-40V~ , kondensator tutaj nie pomoże; oczywiście przy takich mocach jego pojemność jest istotna czyli musi mieć odpowiednio dużą pojemność, inne elementy według sugestii kolegów.
    Kondensator na napięcie 50 lub 63 V.

    Pozdrawiam.
  • #2035
    Adamos256
    Poziom 17  
    Zapomniałem dodać że robię wersje zasilacza podwójnego 2X7,5A mam toroid 450W 2X24V 400w i 2X12V 50W nie uwierzycie ale nie wybija bezpiecznika 6A . Ale i tak założę miękki start jak dam kondensatory bo mam 2X 35V 3300uf i się grzeją. Nawijał mi go gościuł z Brzeska i dałem 135zł. A i jednak wywalę ten mostek na większy.
  • #2037
    wolny LOPEZ
    Poziom 13  
    Witam. Mój zasilacz działał poprawnie ale mam problem z R7. Miałem oryginał i przy maks prądzie o napięciu na zwarciu smarzył się po krótkim czasie. Dałem dwa razy 1Ohm 5W równolegle i to samo na maks prądzie i napięciu zaczęły się smarzyć po podobnym czasie aż wkońcu wyparował mi tr. mocy.
    Jak dobrać ten rezystor tak żeby było około 3-3,5A?? Trafo to TS 90/11 czyli 18V(zmiennego po wyprostowani około 27V) a prąd to około 4A(zmostkowane dwa uzwojenia po 2.2A)
  • #2038
    łuki_mar44
    Poziom 18  
    Spróbuj dać 3x1,5R równolegle powinno być ok.
  • #2039
    wolny LOPEZ
    Poziom 13  
    A mam jeszcze jeden problem. Regulacja napięcia działa tylko do połowy tzn. potencjometr w połowie i już jest max. napięcie. Czemu tak się robi??? Dodam że mam drugi potencjometr do regulacji dokładnej i on działa poprawnie.

    Co do tego R7. Wielu robiło ten zasilacz w oryginalnej wersji i im nie jarało tych rezystoró to czemu mi się tak robi??
  • #2040
    joozwa
    Poziom 31  
    Witam
    Wszystkie wskazówki dla Ciebie były już w tym temacie, wcale nie tak dawno.
    Odnośnie regulacji napięcia - jeżeli jest płynna, to mało prawdopodobne jest, żeby problem tkwił w układzie, natomiast pewnie tkwi on w ... trafie, które ma za niskie napięcie. Jeżeli chcesz zostać przy tym trafie, zmniejsz wartość napięcia odniesienia w zasilaczu - zwiększając R5 lub zmniejszając R6, z tym, że dobrze, żeby na R6 było chociaż 2V (zauważ, że U2 nie jest tu zasilany ujemnym napięciem :idea:) ...
    A rezystor R7 pali Ci, bo osiągasz za duży maksymalny prąd zasilacza. Miałem tak samo - elementy wartości ze schematu, a prąd zamiast 3A był 4,4A - dla 5W rezystora to za dużo, bo: 0,47Ohm * 4,4A * 4,4A = ok. 9W
    Proponuję zwiększyć wartość R18, aby zmniejszyć maksymalne napięcie na wejściu nieodwracającym U3. Ja zwiększyłem do ok. 81kOhm - to pomogło. Ma to na pewno większy sens, niż kombinowane dobieranie dokładnej wartości R7 :D.
    Pozdrawiam