Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz warsztatowy 0-30V / 2mA-3A

zasoby 01 Sie 2009 01:16 1288559 3128
  • #2131 01 Sie 2009 01:16
    danzel
    Poziom 17  

    Niestety miałeś rację, nie dało mi to spokoju i zabrałem się za sprawdzenie jedynego potencjalnego połączenia między dwoma układami - przejścia między nóżkami tranzystorów Q4 na jednym radiatorze i okazało się że kolektory mają połączone ;/ Byłem przekonany kupując 2SC2922 (choć nie wiem na jakiej podstawie) że są odizolowane od obudowy ;/ Czy to już taki zwyczaj, że tranzystory dużej mocy mają kolektor połączony z obudową?
    Pozostaje mi pociąć radiator na dwie części ;/ Tylko jak to będzie wyglądało... dwa radiatory na tyle obudowy ;/

    Załączam foto całości, kiedy to jeszcze jest w całym kawałku

    Zasilacz warsztatowy 0-30V / 2mA-3A

    Dodano po 5 [minuty]:

    A tak właściwie to mam problem, bo chciałem wyprowadzić GND na obudowę, a teraz się okazało, że radiator przykręcony do obudowy jest pod napięciem. Mam jakieś inne wyjście prócz podkładek izolujących tranzystory od radiatora? Nie chciałbym utrudniać oddawania ciepła do otoczenia. Chyba zostaje odizolowanie radiatora od obudowy. Posiadasz na to jakieś swoje patenty Joozwa? :)

    Najlepszym rozwiązaniem wydaje się zastosować tranzystory bez kolektora na obudowie, w obudowie MT200, nic bym nie musiał kombinować.

  • Sklep HeluKabel
  • #2132 01 Sie 2009 09:02
    joozwa
    Poziom 31  

    Witam
    Widzę, że zapowiada się fajny zasilacz. Dobrze, że z tym połączeniem wyszło teraz, będzie jeden problem mniej ;)
    Odnośnie obudowy metalowej, nie powinna znajdować się pod żadnym potencjałem układu, najlepiej ją uziemić (połączyć z bolcem we wtyczce), ja tego w 2 zasilaczu nie zrobiłem, ale polecam to rozwiązanie. Natomiast w kwestii izolowania, ja bym pogodził się z tym, że na radiatorze będzie jakiś "kolektor" - prawdę mówiąc zastosowałbym do tych tranzystorów 2 oddzielne radiatory, żebyś nie musiał żadnego izolować od radiatora - to byłoby rozwiązanie najlepsze, najpewniejsze, go grzanie będzie spore. Tranzystory bez kolektora na obudowie są chyba wewnętrznie izolowane i mają mniejsze dopuszczalne moce strat. Jeżeli musi zostać 1 radiator, to użyłbym tranzystorów w obudowie SOT93 (np. BD249C - izolowana "dziurka" i wtedy możesz zrezygnować z plastikowych białych tulei izolujących, które są liche i zastosować pod tranzystor tylko cieniutką podkładkę silikonową. Tak musisz uczynić z przynajmniej jednym tranzystorem. Inna sprawa, że tych BD249C dałbym po 2 na kanał (chyba już jakieś moje "skrzywienie" ;)).
    Inny patent: obudowy TO-xxx (np. TIP35C) nieizolowane - z podkładką silikonową, przyciśnięte do radiatora za plastikowe obudowy kątownikiem metalowym, mniej więcej tak:

    Zasilacz warsztatowy 0-30V / 2mA-3A

    Izolacja radiatora od obudowy: otwór w tylnej ściance na tranzystory, otwory do zamocowania radiatora izolujemy dzięki podkładkom izolującym z dziurką wyciętym np. z laminatu i kawałeczków np. rurek termokurczliwych, aby izolować śrubę wewnątrz otworu.

    Przekrój przez mocowanie (sorki za rysunek ;)):

    Zasilacz warsztatowy 0-30V / 2mA-3A

    Pozdrawiam

  • #2133 01 Sie 2009 12:27
    telemah
    Poziom 27  

    Na prośbę Kolegi odpowiadam:

    Obudowa MT200 występuje w różnych wariantach ja zawsze otrzymywałem w 100% izolowaną jednak są obudowy które tylko otwór na śrubę mają izolowany - sam niedawno kupowałem taki tranzystor do naprawy wzmacniacza . Daj cieniutkie podkładki mikowe najpierw przesmaruj pastą silikonową plecy tranzystora przyłóż podkładkę a następnie posmaruj pastą podkładkę i przykręć całość do radiatora.
    Przewodnictwo ciepła nie pogorszy się aż tak drastycznie i unikniesz
    cięcia radiatora ! Nie stosuj grubych gum silikonowych bo one pogorszą przewodnictwo cieplne , tylko mikowe cienkie przekładki !

    Ps.Lepszy docisk uzyskasz dociskając tranzystory kawałkiem płaskownika stalowego który to dopiero przykręcony jest na kilka śrub do radiatora obudowy są często kruche i przy mocnym dociągnięciu śrubami można je uszkodzić a tak płaskownik dociska całą powierzchnię tranzystora i siły się rozkładają ca całą jego powierzchnie, płaskownik w miejscu styku z tranzystorem warto posmarować pastą silikonową - przy okazji lekko odbiera ciepło i schładza tranzystor z drugiej strony.

    Ps2.wierć zawsze ciasne otwory w radiatorach to i wszystkie użyte śruby będą przewodziły ciepło !

    Pozdrawiam

  • #2134 01 Sie 2009 22:00
    danzel
    Poziom 17  

    Witam,
    Dzięki za odpowiedzi :) Dziś wymieniłem R7 i już wszystko sprawne.
    Co do 2SC2922 to może dlatego, że kupiłem podróbki za 5zł zamiast oryginałów za 15zł i dlatego nie jest izolowany? Telemah, jak wyglądają te izolowane 2SC2922? czy też posiadają metalowe plecy? Czy może całość krzem? Gdzie kupowałeś je?
    W elektroniku zaproponował mi sprzedawca teflon pod tranzystory jednak nie było dosyć dużego kawałka do obudowy MT200. Ktoś używał już teflonu? wiecie coś na jego temat?
    Pozdrawiam

  • #2135 03 Sie 2009 18:52
    danzel
    Poziom 17  

    Witam,
    Podłożyłem cieniutko mikę pod oba tranzystory.
    W zasilaczu, w którym wymieniłem R7, minimalny prąd wynosi 300mA. Ktoś wie gdzie szukać problemu?
    Pozdrawiam

  • Sklep HeluKabel
  • #2136 04 Sie 2009 00:22
    danzel
    Poziom 17  

    Witam
    Co to może być, jak przy minimalnym ustawieniu potencjometru od prądu jest na wyjściu 3A, a na maksymalnym ponad 10A? Już nie zmierzyłem bo padł Q4.
    Napięcia na nóżkach opampów właściwe. Regulacja napięcia jest. Tylko ta regulacja prądu od 3A się zaczyna.
    Pozdrawiam

    Dodano po 9 [minuty]:

    Ok problem rozwiązałem, po wymianie U3.
    Jednak dalej borykam się z problemem minimalnego prądu 300mA zamiast 2mA. Ktoś wie gdzie szukać problemu ? R17 jest sprawny.

    Dodano po 24 [minuty]:

    Problem rozwiązany ;D

  • #2137 04 Sie 2009 13:13
    goldi74
    Poziom 43  

    Witam.

    A ja trochę z innej beczki. Też robię ten zasilacz. Elektronika już jest prawie zmontowana. Jednocześnie rzeźbie obudowę do niego. Poniżej kilka zdjęć:

    Zasilacz warsztatowy 0-30V / 2mA-3A Zasilacz warsztatowy 0-30V / 2mA-3A Zasilacz warsztatowy 0-30V / 2mA-3A

    Obudowa to Z-17. Dokładnie pod i nad radiatorem znajdują się otwory wentylacyjne. I teraz pytanie: czy za pomocą wentylatorów lepiej wysysać powietrze z obudowy na zewnątrz czy dmuchać nimi do środka prosto na radiator? Co o tym sądzicie?

    Pozdrawiam.

  • #2138 06 Sie 2009 11:19
    guuciek
    Poziom 14  

    Witam .
    Mam pytanie dotyczące multimetru .
    Czy w tym zasilaczu (electronic labs ) bocznik (0.1 ohm ) daje się zamiast r7 ?? Czy równolegle z nim ??

  • #2139 06 Sie 2009 14:58
    goldi74
    Poziom 43  

    O który dokładnie multimetr Ci chodzi? Bo połączenia mogą być różne. Jednak bocznika nie należy podłączać równolegle do R7. Można go dać zamiast R7, jednak wtedy zwiększy się maksymalny prąd ograniczenia prądowego. Generalnie należy go podłączyć do wyjścia zasilacza.

  • #2140 06 Sie 2009 22:31
    guuciek
    Poziom 14  

    Chodzi o multimetr polecany przez electronic labs . Według tego co pokazuje diagram , należy go wpiąć między ujemne wyjście zasilacza a masę . Czyli tam gdzie teraz znajduje się r7 .

  • #2142 09 Sie 2009 16:26
    joozwa
    Poziom 31  

    Witam
    Ja ze swojej strony chciałem dodać, abyście jako Q2 raczej nie stosowali BD354, zwłaszcza z oznaczeniem "A". Wyglądają one bardzo solidnie, bo to były dobre tranzystory, ale do tego zastosowania mogą mieć za małe wzmocnienie, co zaowocuje w najlepszym wypadku niepotrzebnym grzaniem układu U2, a w najgorszym - błędnym działaniem zasilacza.
    Swoją drogą, muszę sprawdzić, jak w tym zasilaczu (wersja oryginalna 30V/3A) sprawdzi się BC211-16, jako Q2 ... Ktoś wcześniej pisał, że się nie nadaje, ja raczej nie widzę przeciwwskazań.

    Pozdrawiam

  • #2143 11 Sie 2009 22:33
    Maxtor740
    Poziom 11  

    Halo,
    Z uwagi ,ze na forum parę razy przewijał sie ten temat co chce poruszyć,nie bede otwierał nowego tematu. A wiec sprawa dotyczy wyswietlaczy/woltomierzy,Amperomierzy/ na ICL 7107.Mam tutaj trzy schematy wszystkie z tego forum ,kazdy ma inaczej podlaczone wejscie .Moze mi ktos wyjasnic czy wszystkie trzy beda dzialaly , lub ktory jest prawidlowy. Wiem ze zachodzi roznica w czesciach (kondensator i opornik) przy ustawianiu napiecia odniesienia(100mV lub 1000mV).


    Jerzy


    Zasilacz warsztatowy 0-30V / 2mA-3A
    Zasilacz warsztatowy 0-30V / 2mA-3A

    Zasilacz warsztatowy 0-30V / 2mA-3A




    Co jest, moi drodzy, 60 osob sledzi strone ,a zadna nawet moderatorzy nie potrafia odpowiedziec na moj problem? Prosze ,zanim zaczne cos robic niepotrzebnie.Nie chodzi mi o to ,ze ktos zrobil i dziala- ale o to dlaczego takie roznice wystepuja.

    Jerzy

  • #2144 12 Sie 2009 22:56
    danzel
    Poziom 17  

    Właśnie jestem na etapie składania woltomierzy i amperomierzy do zasilacza i korzystam z tego trzeciego schematu tylko się zastanawiam czemu te rezystory na wejściu pomiarowym zostały zmienione tak, że napięcie wejściowe jest dzielone przez 10, a nie przez 100 jak przyjął konstruktor. A tak poza tym, to wydaje mi się, że lepsze będą kondensatory MKP niż MKT jako C REF, C A/Z, C INT.

  • #2145 22 Sie 2009 10:12
    Maxtor740
    Poziom 11  

    Bartek47- czym wiecej pojemnosci tym lepiej,na wyjsciu masz stabilniejsze napiecie.

    jerzy

  • #2146 22 Sie 2009 16:53
    Bartek47
    Poziom 10  

    Już prawie skończyłem zasilacz, brakuje mi tylko 2 tranzystorów których nie mogę dostać w sklepie chyba będę musiał zamówić na allegro.
    Zasilacz warsztatowy 0-30V / 2mA-3A
    Zasilacz warsztatowy 0-30V / 2mA-3A

  • #2147 22 Sie 2009 20:37
    joozwa
    Poziom 31  

    Witam
    Nie możesz dostać w sklepie BD135/7/9-16 i 2N3055?
    Za oryginalny 2N2219, gdy brak BD13x, możesz dać np. BC211-16. Podobne parametry jeśli chodzi o moc, a lepsze wzmocnienia mają BC337, ale nie dawałbym takiego, bo jeżeli będzie się miał grzać, to się w tym układzie spali, a do TO92 ciężko zamontować radiator :). Za 2N3055 możesz dać TIP35C, BD249C, KD502/503, BDP493 ... Tylko uwaga na podróbki 2N3055.
    R7 i diody prostownicze zamontowałbym wyżej, bo te elementy się będą mocno grzać.
    Pozdrawiam

  • #2148 24 Sie 2009 03:10
    przemo200792
    Poziom 12  

    Mam pytanie do Qurak .Jaki transormator zastosowałeś bo jeśli ts90/16 to jakie napięcią użyłeś i na którycg stykach się podpiełeś a i jeszcze jedno jeśli można spytać jakie maksymalne napięcie mogę podłączyć do całej elektroniki chodzi mi że jakie napięcie z trafa moge max dać AC na mostek i kondensator.
    Pozdrawiam przemo
    P.S. zrobiłem taki sam układzik +AVT 2875

  • #2149 24 Sie 2009 08:08
    joozwa
    Poziom 31  

    Witam
    Robiłem zasilacz według płytek Kolegi Qurak, więc pozwolę sobie odpowiedzieć za Kolegę:
    Napięcie maksymalne dla układu pozostaje to samo - przy zastosowaniu TL081 będzie to 24V~ ... jeżeli uA741CN to nieco więcej (ok. 28V~).
    A sposób dołączenia mostka jest na schemacie montażowym chyba bardzo wyraźny:

    Zasilacz warsztatowy 0-30V / 2mA-3A

    Pozdrawiam

  • #2150 28 Sie 2009 13:04
    guuciek
    Poziom 14  

    Pali mi się tranzystor mocy pomimo iż bezpiecznik 4A przez który był zwierany pozostał niespalony . Pali się w mniej niż sekundę a jest na radiatorze z wymuszonym obiegiem przez wentylator . wymieniłem q4 (2n3055) , q2(darlington BD649)i q1(bc639) . W tej chwili nie ma regulacji ograniczenia prądowego , a napięcie reguluje się w zakresie 32 - 17 V . PO wyjęciu U2 na wyjściu nadal jest 17 V . Napięcie ujemne -5,5 V . Wszystkie napięcia podawane wcześniej zgodne z podanymi . Przylutowałem wszystkie luty , sprawdzałem poprawność elementów parę razy .
    Help !!!

  • #2151 28 Sie 2009 20:12
    joozwa
    Poziom 31  

    Witam
    Sprawdź jeszcze R7 i napięcie w punkcie 5.

    Mając chwilkę wolnego czasu z nudów wymodziłem uproszczoną wersję tego zasilacza - można go wykonać nawet na dwóch uA741, lub (jednym) LM358...
    Elementy na schemacie umożliwiają uzyskanie parametrów 0-24V 0-1A (możliwość łatwego zwiększenia I oraz U). Zasilacz powinien więc parametry zbliżone do popularnego J-31, z tym, że regulacja prądu będzie praktycznie od zera, a jak wiadomo konstrukcja tamtego zasilacza tego nie umożliwiała. Płytka (postaram się, aby była jak najmniejsza, bo w końcu zasilacz jest małej mocy) powinna powstać niebawem.
    Zwiększenie napięcia - najlepiej poprzez odpowiednie zmniejszenie wartości R9 (dla 30V powinno to być 5,6kOhm), oraz zwiększenie wartości R13/R14 (dla 30V będzie to odpowiednio 1kOhm i 1,5kOhm).
    Zwiększenie prądu - zmniejszenie wartości R1 i ew. korekta R5, oraz zastosowanie w miejsce T1 tranzystorów w układzie Darlingtona o odpowiedniej mocy. Dla 1A wystarczy sam BD243C.
    Poza tym chyba nie najszczęśliwiej rozwiązana jest dioda LED do sygnalizacji ograniczenia - żeby nie przeciążać wyjścia IC1 i zachować pełną jasność świecenia chyba pozostanie opcja z tranzystorem, jak w oryginale :(

    Wykaz elementów:

    R1 – 1Ohm/2W (dla wersji do 1A)
    R2, R9, R10 – 10kOhm/0,25W
    R3 – 1kOhm/0,25W
    R4 – 2,2k/0,25W
    R5 – 5,6kOhm/0,25W
    R6 – 3,3kOhm/0,25W
    R7 – 3,3Ohm/0,25W
    R8 – 33kOhm/0,25W
    R11 – potencjometr 1kOhm/0,25W
    R12 – potencjometr 4,7kOhm/0,25W
    R13 – 680ohm/1-2W
    R14 – 1kOhm/1W
    R15 – 2,2kOhm/1W

    D1, D5 – 1N4004
    D2, D4 – 5V6 0,5W Zener
    D3 – 1N4148
    B1 – mostek 4A 100V
    LED1 – dioda LED “superjasna”
    IC1, IC2 – uA741, LM741

    C1 – 1uF
    C2, C4 – 1nF
    C3 – 100pF
    C5 – 2200uF/35-50V
    C6, C7, C8 – 10uF/35-50V

    Trafo o odpowiedniej mocy/napięciu z dzielonym uzwojeniem lub z dwoma jednakowymi uzwojeniami.

  • #2152 28 Sie 2009 21:53
    HuBo92
    Poziom 10  

    R7 spawny, napięcie w punkcie 5przy wyciągniętycch układach 0V przy włożonych 7V, grzeje się U2.

    Niechcący ktoryś z przewodów wyjściowych dotkną tranzystora i chyba się spalił bo była iskra i mam teraz 0 na wyjściu... ;/ juz 3 tranzystor spaliłem ;/

  • #2153 28 Sie 2009 22:35
    joozwa
    Poziom 31  

    HuBo92 napisał:
    R7 spawny, napięcie w punkcie 5przy wyciągniętycch układach 0V przy włożonych 7V, grzeje się U2.

    To źle, napięcie w punkcie 5 powinno wynosić ok.11V.
    Tu masz opisaną zasadę działania, napisane przez początkującego dla początkujących, więc łatwiej się nie da...

  • #2154 28 Sie 2009 23:04
    guuciek
    Poziom 14  

    Joozwa . Byłbym wdzięczny za jakieś wskazówki .

  • #2155 29 Sie 2009 00:07
    joozwa
    Poziom 31  

    Powodów może być niestety dużo. A informacji podajecie mało :(
    Jeżeli napięcie ujemne jest OK, to taka regulacja 17-32V kojarzy mi się z niekontaktem w punkcie 10. A palenie tranzystora w czasie, gdy bezpiecznik 4A jest cały - jakie to tranzystory? Nie są może jakieś "lewe"? (wśród obecnych 2N3055 to się niestety zdarza). Czy na pewno poprawnie podłączasz te Q4? Jeżeli nie, to spalić się może i Q4 i Q2. Poza tym jakie wzmacniacze? Jakie napięcie zasilania? Czy świeci dioda od ograniczenia?

  • #2156 29 Sie 2009 00:57
    guuciek
    Poziom 14  

    Tranzystor q4 to 2n3055 od ST . Próbowałem kupić w kilku sklepach , zastosowałem raz BU..(nie pamiętam dokładnie ale mocniejszy od 3055 , x2 ) Na pewno poprawnie połączony sprawdzałem x-dziesiąt razy . Q2 wymieniany tak jak pisałem w przedostatnim poście , na BD649 (darlington) Op-amp to Tl-081 . Trafo 24V ~ . Napięcie koło 32 . Dioda świeci nic poza tym . Po wyciągnięciu U2 V=17 V .
    Napięcia na nogach op-ampów zgodne z rozpiskami innych użytkowników .

  • #2157 29 Sie 2009 09:40
    joozwa
    Poziom 31  

    guuciek - jeżeli dioda D12 świeci non-stop, to może być to wskazówka, że masz coś nie tak z D9, oraz D11/C7. Nie zaszkodzi sprawdzić też D10...
    Swoją drogą, gdyby mnie zepsuł się zasilacz, to gdybym nie miał pomysłu co i dlaczego mogło "nawalić", to wyjąłbym opampy i sprawdzał po kolei wszystkie elementy na płytce (jest to łatwe, bo płytka jest duża, i wyprowadzenia elementów długie). Gdybyś zrobił tak samo, to już znałbyś przyczynę. Mnie trudno jest "wróżyć", kiedy układu nie mam przed sobą ...

  • #2158 30 Sie 2009 13:36
    buru83
    Poziom 12  

    Witam. mam pytanie. Czy takie tranzystory FB180SA10 nadają sie do zasilacza w wersji kolegi szoplera? czy wogóle sie nadają.

  • #2159 30 Sie 2009 21:06
    simoneus1
    Poziom 16  

    Witam
    Mam mały problem z tym zasilaczem, gdyż napięcie bez obciążenia mam od 0 do 30 v jednak gdy podłącze obciążenie zaczyna siada napięcie i tak do 1 A napięcie maksymalne spada do 26 woltów i potem już tak zostaje. napięcie odniesienia na scalaku u1 jest dobre, wahania pojawiają się dopiero przy u2 a dokładnie na r11 i r12. Czego to może by wina. Dodam, że mam zastosowane lm741 a problem pojawia się na dwóch bliźniaczych konstrukcjach.

    Pozdrawiam simoneus

  • #2160 30 Sie 2009 22:54
    joozwa
    Poziom 31  

    buru83 napisał:
    Witam. mam pytanie. Czy takie tranzystory FB180SA10 nadają sie do zasilacza w wersji kolegi szoplera? czy wogóle sie nadają.


    Raczej nie. A nie szkoda byłoby ich? ;)

    Kolego simoneus1, takie, jak piszesz zachowanie zasilacza jest ... zupełnie normalne. Nie licz na to, że przy 3A otrzymasz 30V, jeśli trafo masz 24-26V~
    Pozdrawiam