Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A

zasoby 22 Dec 2009 20:56 1401332 3221
Computer Controls
  • #2371
    krzysztofh
    Level 29  
    Mari@@@n wrote:
    W stanie jałowym na D7 5,49V a w stanie obciążenia 5,44V (zmieniłem jeszcze raz kondensatory C2 i C3 na nowe) wylutowanie Q1 nic nie dało i wylutowanie D9 tez nic nie dało obciążyłem ale napięcie zanikło a prąd maksymalny przy obciążeniu dalej 23 mA.


    Czyli to nie problem ograniczenia. Na pinie 6 powinna być regulacja napięcia prawie do wartości na C1 (w praktyce może to być 2-3V mniej) przy kręceniu potencjometrem P1. Jeżeli jest, to do sprawdzenia Q2, Q4 i dioda D10. Zakładam, że nie masz gdzieś zwarcia na pcb.
    Jeżeli brak regulacji napięcia to do wymiany U2.
    Generalnie ten zasilacz jak jest poprawnie polutowany i ma sprawne elementy działa bez problemu.
  • Computer Controls
  • #2372
    Mari@@@n
    Level 19  
    Kolego krzysztofh Szacunek Wielki wymieniłem diodę D10 była zwarta zasilacz działa idealnie. Niestety nie mam przycisku pomógł. Dziękuje Bardzo za pomoc i za poświęcony czas sam bym do tego nie doszedł. Jeszcze raz Dziękuję i Pozdrawiam.
  • #2373
    joozwa
    Level 31  
    Witam raz jeszcze.
    Kilka postów wyżej pojawił się odnośnik do tematu zasilacza Kolegi HOLTEKa:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic332823-300.html
    Chciałbym raz jeszcze nawiązać do tego tematu, a konkretnie do jego kilku ostatnich postów, dotyczących powolnej reakcji ograniczenia prądowego (również w przypadku usunięcia dużej pojemności C7 na wyjściu) i uszkadzania testowanych elementów (LEDów głównie).
    Czy ktoś mógłby wypowiedzieć się i pomóc w odnalezieniu przyczyny takiego zachowania? (poza wzbudzeniami układu, które podobno nie występują na żadnej wersji płytki, oraz pojemności C7, która do testów była usuwana)? Zdaje się, że wszyscy Koledzy, którzy zgłaszali ten problem (w tym ja) mieli zasilacze wykonane w wersji z ≥2 równoległymi tranzystorami mocy. Pytanie: czy zastosowanie więcej niż jednego tranzystora Q4 może mieć jakiś wpływ na powstawanie tego niepożądanego efektu? Czy u Kolegów, którzy stosowali pojedynczy Q4 problem też występuje?
    Pozdrawiam i raz jeszcze życzę wszystkim Wesołych Świąt
  • #2374
    yild
    Level 14  
    kat85 wrote:
    Proszę o opinie na jej temat i sugestię możliwych ulepszeń.


    -zasilania z U1 jest podpięte w niewłaściwym miejscu w oryginale jest wpięte w połączenie R7 z C7 a to jest wyjście ujemne zasilacza, u ciebie jest to wpięte w napięcie -5V

    Edit: poprawka opisu :)
  • Computer Controls
  • #2376
    guuciek
    Level 14  
    Op-amy odczytują napięcie jakie odkłada się na tym rezystorze i to na tej podstawie działa ograniczenie prądowe , musiałbyś wymieniać część rezystorów aby było większe wzmocnienie na tych op-ampach . Ale tak jak napisał kolega wyżej nie opłaca się tego zrobić na zasilaczu linowym . Szkoda energii , i pieniędzy . to jest przy napięciu 5 V i 15 A to jest prawie 400 W traconej mocy , czyli można by było na tym gotować wodę jak w czajniku .

    Przy tym rezystorze i prądzie 15 będzie ci się odkładać około 150 mV - a w normalnym projekcie odkłada się około 1,5 V Czyli wzmocnienie trzeba wzmocnić 10 x
  • #2377
    white88
    Level 12  
    Włożyć możesz ale teoretycznie będzie on musiał rozproszyć taką samą ilość energii więc będzie się grzał tak samo tyle że będzie miał pewny zapas.Przypuszczam że te 0,25W to jest tak na styk.Dlatego jak najbardziej można wsadzić 1W.


    EDIT!!
    Tak jak obiecałem dorzucam zdjęcia gotowego zasilacza.
    Muszę trochę poprawić dolną belkę przy panelu bo trochę pękła przy dokręcaniu. Ogólnie jestem zadowolony, nie miałem aż tyle czas żeby się bawić z niektórymi detalami więc nie jest może super elegancko jak dla mnie ok.

    Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A
    Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A
  • #2378
    biohack
    Level 16  
    Panowie szlak mnie bierze bo nie moge uruchomić tego zasilacza na wejsciu daje 21 V na rezystorze R1 odkłada się 28V i ciut się grzeje, a na r7 nic nie ma. Na wyjsciu zasilacza moge regulowac tylko do 2V powyzej zapala się dioda ogranicznika i zaczyna się grzac U1
    Pomiary które wykonałem
    Gdy wszystko jest na 0 ustawione
    Wszystko względem masy
    D5 Anoda (-4,6V) Katoda (0V)
    D6 Anoda (-9,1V) Katoda (-4,6V)
    D7 Anoda (-5,3V) Katoda (0V)
    R7 0V
    U1 4 nózka (0V) 7 nózka (28V) 4-7nózką (28V)
    D11 Katoda (-5V) Anoda (0V)
    U3 4 nózka (-5,3V) 7 nózka (28V) 4-7nózka (33V)
    U2 4 nózka (-5,3V) 7 nózka (28V) 4-7nózka (33V)
    D9 Anoda(0V) Katoda(28V)
    D10 Anoda(0V) Katoda (0V)
    D8 Anoda (5,3V) Katoda (10V)
    Q4 C=28V B=0V E=0V
    Q2 C=28V B=0V E=0V
    Teraz gdy wszystko jest na max i dioda się pali
    D5 Anoda (-4,3V) Katoda (0V)
    D6 Anoda (-8,7V) Katoda (-4,3V)
    D7 Anoda (-4,6V) Katoda (0V)
    R7 0V
    U1 4 nózka (0V) 7 nózka (28V) 4-7nózką (28V)
    D11 Katoda (-4,6V) Anoda (0V)
    U3 4 nózka (-4,6V) 7 nózka (28V) 4-7nózka (32V)
    U2 4 nózka (-4,6V) 7 nózka (28V) 4-7nózka (32V)
    D9 Anoda(-1,9V) Katoda(-1,3V)
    D10 Anoda(-1,9V) Katoda (-1,3V)
    D8 Anoda (0V) Katoda (0V)
    Q4 C=28V B=(-1,9V) E=(-1,3V)
    Q2 C=28V B=(-1,9V) E=(-1,3V)
    I co dalej panowie ?
  • #2379
    biohack
    Level 16  
    Czy między CB i CE ma byc az 26 V ?na wejscie zasilacza trafko daje 20V bo zmieniłem na inne
  • #2380
    joozwa
    Level 31  
    Skąd na D9 bierze Ci się ujemne napięcie? C4 nie jest uszkodzony? Między punktami 5 i 10 masz 11-12V? A że między kolektorem a baza i emiterem Q4 masz pełne napięcie to może wina D11 i C7, dobrze by było sprawdzić - profilaktycznie, bo skoro na R7 nic nie ma, to mało prawdopodobne. Sprawdź czy nie zrobiłeś jakiegoś zwarcia na PCB... (może któraś z nóg P1 z napięciem ujemnym?)...
  • #2381
    biohack
    Level 16  
    Zwarcia nie ma potek dobrze zamontowany wymienie C2,3,4,7 zobaczymy

    Dodano po 7 [minuty]:

    A jak wstawie zamiast 47uF 100uF? co sie stanie?

    Dodano po 6 [minuty]:

    Zmieniłem te kondki i nadal tak samo i na elemntach po prawej stronie nie ma wcale zadnego napięcia tylko pojawia się minusowe gdy zaczyna palic się ogranicznik
  • #2382
    joozwa
    Level 31  
    Napięcie -5V przy regulacji P1 przysiada Ci pewnie dlatego, że masz gdzieś zwarcie. Wzmacniacz U2 nasyca się w pobliżu ujemnej szyny zasilania, stąd ujemne napięcia na elementach "po prawej stronie" schematu. Jednak przyczyny i zwarcia szukałbym w obrębie P1... tam to ujemne napięcie się zaczyna... U1 zaczyna się grzać, bo jego wyjście jest pewnie zwierane do -5V (dlatego też to napięcie przysiada). Jakie jest napięcie w punkcie 5 (6 nóżka U1), gdy układ ten zaczyna się grzać? A jakie jest, zanim "dojedziesz" do tych 2V na wyjściu, gdy dioda D12 nie świeci? Robiłeś zasilacz na oryginalnej płytce? http://www.electronics-lab.com/projects/power/003/layout.gif
  • #2383
    biohack
    Level 16  
    Tak tak tak wszystko z tej stronki :) zamiast tranzystora 2n2219 dałem KF508 zamówiłem z laro juz nowe scalaki i pare tranzystorów musze zrobic ten zasilacz bo to moja praca przejsciowa

    Dodano po 3 [minuty]:

    Na 6 nózce U1 regulacja zaczyna się od 1,2V i jak maleje zapala się dioda

    Dodano po 3 [minuty]:

    Miałem zamiast U1 i U2 UA741 teraz wsadziłem wszystkie tl081 i napięcie na 6 nózce wynosi 10,5V

    Dodano po 1 [minuty]:

    Na rezystorze R7 odłozyło się 28mV ciut mało:)
  • #2384
    joozwa
    Level 31  
    biohack wrote:
    Na 6 nózce U1 regulacja zaczyna się od 1,2V i jak maleje zapala się dioda

    Dodano po 3 [minuty]:

    Miałem zamiast U1 i U2 UA741 teraz wsadziłem wszystkie tl081 i napięcie na 6 nózce wynosi 10,5V

    To już lepiej :)
    Jak teraz działa zasilacz?
    Minimalne napięcie na R7 przy nieobciążonym zasilaczu to normalna sprawa - przez R7 zasilany jest U1, jest to konieczne do prawidłowej regulacji napięcia - zasilanie U1 (jak i masa pomiarowa U2) musi być na "-" wyjściu zasilacza.
  • #2385
    biohack
    Level 16  
    A no własnie a którys ze scalaków ma na nózkach jak sie nie myle 2,3 0V czy to sie zgadza ? nadal jest tak samo nic się nie zmieniło :(

    Dodano po 1 [minuty]:

    I nowy rok powitam nie działającym zasilaczem no cóż może wzmacniacze lampowe lepiej zadziałają
  • #2386
    joozwa
    Level 31  
    biohack wrote:
    A no własnie a którys ze scalaków ma na nózkach jak sie nie myle 2,3 0V czy to sie zgadza ?

    Masz na myśli napięcie między wejściami odwracającym i nieodwracającym? W wypadku U1 i U2 wręcz powinno tak być, w wypadku U3 - nie zawsze (tylko wtedy, gdy świeci się LED D12).
    Najlepiej, jakbyś dał jakieś wyraźne fotki, zwłaszcza płytki od strony ścieżek. Tak to ciężko jest pomóc bo przyczyn takiego zachowania może być sporo, a mało podajesz informacji. Nie pamiętam, aby w tym temacie był opisywany problem taki, jak Twój. Tym bardziej dobrze by było, gdyby udało się go rozwiązać...
    Pozdrawiam
  • #2387
    biohack
    Level 16  
    Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A
    Foteczki
    Q3 to bc557
    Q1 to bc547
    Q2 to KF508
    Q4 to 2n3055

    Dodano po 46 [sekundy]:

    I mówie jeszcze raz nie ma zadnych zwarć
  • #2388
    biohack
    Level 16  
    Nie no dobrze jest wlutowany jeszcze raz zerkne

    Dodano po 1 [minuty]:

    Źle spojrzałem juz go zamieniam na inny, ale to chyba nie pomoze

    Dodano po 1 [minuty]:

    Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A
    Tutaj płytka jeszcze z BC211

    Dodano po 5 [minuty]:

    Wymieniłem i nadal tak samo i jeszcze słysze jak w srodku potka strzela coś tak jakby iskrzył się w pewnym momencie

    Dodano po 2 [minuty]:

    Zamias tego 2n2219 wsadzałem rózne tr i to bc 211( tu sie rózne cyrki działy) bc 547 kf508(obecnie) tip122 i nadal to samo

    Dodano po 3 [minuty]:

    Kurcze jakim cudem nowe tranzystorki gdy wkładam do miernika pokazują jakieś wzmocnienie, a jak tego i inne z pojemniczka nic nie pokazuje ?Jak to wszystkie spalone?
  • #2389
    joozwa
    Level 31  
    Niestety, ja się będę upierał przy swoim. Elementy masz wlutowane dobrze, więc nie ma bata - albo jakiś zimny lut i niekontakt, albo mikrozwarcie! Zmierz omomierzem R7 (bez wylutowywania). Doradzałbym jeszcze dokładniejsze umycie płytki z kalafonii i wtedy staranne przyjrzenie się pod światło.
    Szczególną uwagę zwróć na punkty zaznaczone na czerwono:
    Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A
    Ślizgacze potków masz na czarnych przewodach?
    Pokaż jeszcze zdjęcia potków z podłączonymi przewodami...
  • #2390
    biohack
    Level 16  
    Myje płytke
    R7 ma 0,9 ohm
    cykne jeszcze fotki

    Dodano po 8 [minuty]:

    Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A
    Narazie jest brudno i wogule taki nie ład bo wkurzony jestem na to dziadostwo

    Dodano po 2 [godziny] 3 [minuty]:

    Wstawiłem jako Q2 BC547C według noty ma duze wzmocnienie wiecej niz 200 i aktualne pomiary
    Nózka 6 gdy wszystko ustawione na 0
    U1 10,6V
    U2 0,2V
    U3 25V
    teraz gdy dioda się pali
    U1 0V
    U2 -3,3V
    U3 -3,2V
  • #2391
    joozwa
    Level 31  
    No i się wyjaśniło: masz źle potki podłączone ;)
    W potencjometrze obrotowym środkowa noga to ślizgacz ;)
    na środkowych nogach powinny być czarne przewody (punkty 12 i 13 na płytce).
    Podmień i będzie hulać.
    rezystor R7 to normalne, że ma 0,9Ohm, zamiast 0,47 bo dochodzi oporność przewodów miernika. Przy okazji, ten potek, w którym podobno "iskrzyło", profilaktycznie sprawdź, jak się przepalił to zmień. Zresztą na stronie o zasilaczu masz schemat połączeń, chyba z niego nie skorzystałeś :cunning:
    Pozdrawiam
  • #2392
    Faces
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Temat już po raz kolejny czyściłem. Jeżeli wam się nie chce czytać to zamykam na jakiś czas. W temacie zostało praktycznie wszystko napisane na temat zasilacza.

    Edit:

    Otwieram temat. Jeżeli macie ciekawe uwagi na temat zasilacza to piszcie.
  • #2393
    skater156
    Level 14  
    Witam, przeszukałem cały temat, ale nie znalazłem tego co mnie interesuje.Chodzi mi o pcb, oryginalna jest za duża.Ducha jest mała ale ma małe pola lutownicze.Próbowałem robić sam pcb w eagle ale skończyło się tym, że zrobiłem 2 płytki i żadna nie działa.Proszę bardzo żeby ktoś wrzucił jakąś małą pcb zasilacza.

    Za pomoc dziękuje.
  • #2394
    ninja14
    Level 17  
    skater156 wrote:
    Witam, przeszukałem cały temat, ale nie znalazłem tego co mnie interesuje.Chodzi mi o pcb, oryginalna jest za duża.Ducha jest mała ale ma małe pola lutownicze.Próbowałem robić sam pcb w eagle ale skończyło się tym, że zrobiłem 2 płytki i żadna nie działa.Proszę bardzo żeby ktoś wrzucił jakąś małą pcb zasilacza.

    Za pomoc dziękuje.


    Proszę poczytać posty Kolegi joozwa, kilka stron wcześniej widziałem projekt płytki o niewielkich gabarytach ; być może wykorzystasz go dla swoich celów.
    pozdrawiam
  • #2395
    skater156
    Level 14  
    Witam,dzięki za odpowiedzi.Zasilacz Kolegi joozwa jest tylko na 24Vi 1A,a czy można te parametry zwiększyć? Płytka oryginalna ma dobre rozmieszczenie elementów z tym ,że kondensatory i opornik 5w mogą stać.Wtedy zaoszczędziło by się miejsca na płytce.Czy ktoś nie mógł by mi tego przerysować z moimi zmianami, dla kogoś doświadczonego to pikuś, a ja już 2 płytki rysowałem i każda nie działa a wcześniej jeszcze płytkę oryginalną Kolegi Ducha.
  • #2396
    ninja14
    Level 17  
    Przed chwilą przypomniałem sobie, że na Elce istnieje Zbiór Zasilaczy DIY autorstwa moderatora FACES - masz tam opisy 63 różnych zasilaczy, w tym b.wiele tematów właśnie z elektronics - lab. - oto link :
    www.elektroda.pl/rtvforum/topic1306364.html
    Zakres U i I w zasilaczu Kolegi joozwa z pewnością da się rozszerzyć - sądzę, że to było opisane ; musisz to poczytać...
    pozdrawiam
  • #2397
    joozwa
    Level 31  
    Witam
    Mój zasilacz, będący z w zasadzie uproszczoną wersją oryginalnego układu, może z pewnych względów nie nadawać się do większych obciążeń.
    Bardziej polecam płytkę Kolegi kat85 (kilka postów wyżej), jest na niej zmieszczony cały oryginalny układ zasilacza i ma ona powierzchnię ok. połowę mniejszą od oryginalnej, ponadto przewidziana opcja (można nie skorzystać) zastosowania stabilizatora napięcia -5V zamiast diody Zenera oraz osobnego napięcia stabilizowanego dla wzmacniaczy operacyjnych. Oto moja, jak wygląda (jeszcze nie kompletna):
    Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A
    Mogę również polecić "składaną" z 2 części PCB autorstwa Kolegi Qurak (druga lub trzecia strona tego tematu).
    Pozdrawiam
  • #2398
    skater156
    Level 14  
    Witam,dzięki za odpowiedzi.Zastanawiam się nad płytką kolegi Ducha,albo Kata85.Kolego Joozwa czy płytka kolegi Kata85 zadziała?Możesz dokładniej opisać po co są te stabilizatory(jeżeli zdecyduje sie na diodę zenera, to miejsce na stabilizatory łącze z czymś czy zostawiam wolne), i czy tam mostek prostowniczy jest z pojedyńczych diód czy z scalonych?
  • #2399
    ziras
    Level 17  
    Przerobiłem troszeczkę płytkę tego zasilacza, lista przeróbek które dokonałem:
    - zamiast mostka podwójne diody w obudowach TO-220 (duży tranzystor),
    - dioda zabezpieczająca wyjście (D11 w oryginale) w obudowie TO-220 (przy łączeniu zasilaczy równolegle przydaje się większa) - z możliwością przykręcenia do tego samego radiatora co diody mostka,
    - tranzystor sterujący tranzystorami mocy (Q2 w oryginale) w obudowie TO-220 (z możliwością przykręcenia do tego samego radiatora co diody mostka),
    - możliwość zamontowania 2 tranzystorów mocy (Q4 w orginale) (wyjście ark na płytce) - lub więcej ale na płytce jest miejsce tylko na dwa rezystory emiterowe - reszta musiała by być na kablu,
    - wszystkie wyjścia do potencjometrów i diody sygnalizacyjnej przeciążenie w postaci jednego goldpina (5x2) na krawędzi płytki,
    - miejsce na dwa duże kondensatory filtrujące (C1 w oryginale),
    -wymiary to około 9,6 na 8,2 cm
    - opis elementów na zamieszczonym schemacie (takie miałem takich użyłem)

    Była w tym temacie ale moderator w czasie czyszczenia wyrzucił do kosza.

    Zmontowałem dwa takie i działają więc chyba jest OKI.

    Wady:
    - pod diody mostka, diodę zabezpieczającą i tranzystor sterujący trzeba użyć podkładek izolacyjnych, gdyż na ich obudowach występują różne potencjały,
    - utrudnione mocowanie diód mostka do radiatora - trzeba je przykręcić i przylutować do płytki zanim wlutuje się kondensator(y) filtrujące,
    - nie zmieniałem zasilania wzmacniaczy operacyjnych, użyłem ze starych zapasów serii OP które mają wyższe napięcie zasilające więc nie było potrzeby
    - kilka zworek

    Schemat, wydruki płytki (pdf ze ścieżkami i opisem elementów w odbiciu lustrzanym, i dodatkowy plik ze wszystkimi rysunkami warstw) w załączniku.
  • #2400
    PiAsKoS
    Level 15  
    Czy można gdzieś znaleźć teorię do tego zasilacza? Tzn wyliczenia wartości elementów, wzory?