Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A

zasoby 27 Sep 2011 20:49 1391621 3216
lampy.pl
  • #2731
    musi22
    Level 11  
    Witam może odgrzewam kotleta ale zabrałem sie do składania tego zasilacza i mam podobny problem świeci mi sie ciagle dioda ograniczenia . na wyjsciu mam napiecie 0.7v . użylem tranzystora bd139 , 2sd111.
    Co do układów to mam na U2 i U3 na nóżce 4 ujemne zasilanie -5,6v ,na nóżkach 7 jest zasilanie 28v mierzone oczywiscie do masy .Na wyjsciu ukladu U1 występuje zasilanie 11V.
    Na nóżce 3 U2=0÷9,2V (przy regulacji P1) względem punktu masy , dodam ze zastosowałęm ua741
  • lampy.pl
  • #2732
    DjKlawisz
    Level 15  
    Witam na tym forum w tym temacie była mowa na temat tego zasilacza ale zakres prądowy był do 5A??? można link podesłać

    Dodano po 16 [minuty]:

    Robił ktoś ten zasilacz??
    Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A
  • #2733
    blantozaur
    Level 24  
    DjKlawisz wrote:
    Witam na tym forum w tym temacie była mowa na temat tego zasilacza ale zakres prądowy był do 5A??? można link podesłać



    Była mowa nawet do 10A . Poczytasz to się przekonasz a te kilka stron uchroni Cię przed często popełnianymi banalnymi błędami .
  • lampy.pl
  • #2735
    psiata
    User under supervision
    Np. takimi jaki mnie ostatnio udało się popełnić w mierniku napięcia do takiego zasilacza, a dokładniej chodzi o zwarcie układu regulacji napięcia odniesienia z jednym z rezystorów dzielnika napięcia wejściowego. Przez taki właśnie błąd miernik zaczyna kompletnie szaleć i pokazuje głupoty.
  • #2736
    DjKlawisz
    Level 15  
    Aha i jak co z tym zrobiłeś?? i co robił ktoś ten schemat???
  • #2737
    psiata
    User under supervision
    W moim przypadku przyczyną tych szaleństw i głupot pokazywanych przez miernik okazała się zwarcie helitrimu odpowiedzialnego za regulację napięcia odniesienia miernika z jednym z rezystorów dzielnika napięcia wejściowego oraz złe ustawienie napięcia odniesienia tego miernika. Po usunięciu zwarcia i ponownym skalibrowaniu miernika wszystko zaczęło już działać poprawnie i teraz nie mam z tym miernikiem nawet najmniejszych problemów. Też przymierzam sie stopniowo do wykonania tego zasilacza jak większość osób tu na forum, z tą jednak różnicą, że mój zasilacz będzie dysponował wydajnością prądową ok.8-10A.o bedzie wyposażony w dwa mierniki: woltomierz oraz Amperomierz. Nie wiem tylko co bedzie lepiej dać czy takie na LED-ach czy takie na LCD-kach. No dobra koniec już tego off'a.
  • #2738
    DjKlawisz
    Level 15  
    A masz schemat tego twojego zasilacza 8-10A??
  • #2739
    psiata
    User under supervision
    Schematem jest ten podstawowy schemat ze strony www.electronics-lab.com/projects/power/001/index.html z tą jednak różnicą że są pozmieniane wartości niektórych elementów na odpowiednio większe tudzież same elementy. Pozwole sobie tutaj zacytować w tym miejscu treść poradnika/przewodnika zamieszczonego tutaj przez jednego z kolegów:"Wartość kondensatora C1 jest zależna od prądu jaki chcemy pobierać z zasilacza, jego wartość powinna wynosić 1000-2000 µF na 1A pobieranego prądu. Zamiast tranzystora 2N2219 można wstawić tranzystor BD 135 lub BD139 wraz z niezbednym radiatorem odpowiedniej wielkości, zamiast jednego tranzystora mocy 2N3055 trzeba wstawić 3 lub 4 takie tranzystory lub ewentualnie BD249, KD502, TIP35C, BD911 lub inny odpowiednio mocny tranzystor i połaczyć ze sobą równolegle po dwa takie tranzystory jeśli chcemy pociągnąć z zasilacza te 3-5A oraz dać koniecznie w emiterach rezystory wyrównawcze 0,1R 5W lub jeszcze lepiej 10W. Jeżeli tranzystory będą z jednej serii i w dodatku (czy przede wszystkim) na wspólnym radiatorze, to taki zabieg może być wystarczający (przy pełnym obciążeniu zasilacza mierzymy na obu rezystorach napięcia miliwoltomierzem - powinny być identyczne). Jeżeli tranzystory będą się różnić (a ten efekt może potęgować umieszczenie na osobnych radiatorach), wtedy czeka Cię dobieranie wartości co najmniej jednego z tych rezystorów tak, aby wartości napięć przy maksymalnej mocy strat się zrównały, lub (bardziej prawdopodobne) stosunek tych napięć był wprost proporcjonalny do stosunku ich rezystancji. Transformator trzeba dawymienić na mocniejszy (moj przypis: u mnie 12,4A 24V~ 300W, choć nie wiem czy to nie będzie zbyt mało). Diody prostownicze [D1-D4] - Najlepiej je wymienić na 25A mostek prostowniczy, można również założyć na niego radiator.Wzmacniacze operacyjne [U1,U2,U3] *opcjonalnie - jeżeli nasz transformator ma napisane 24V, najprawdopodobniej jałowo ma więcej, często zdarza się że oryginalne wzmacniacze nie wytrzymują, dlatego na początku zalecam zakupienie ua741. Dzięki tym zmianom z zasilacza w miarę bezpiecznie będziemy mogli pobierać prąd rzędu 3 a nawet 5 A. Wartość rezystora R7 musi być odpowiednio mniejsza - ok. 0,1R a jego moc odpowiednio większa - ok.10W. Zamiast rezystora R18 można wlutować peerkę 100kR, by móc ustawić górny próg zadziałania ograniczenia prądowego. Bezpieczniki - stosujemy je po stronie pierwotnej transformatora, oraz opcjonalnie na jego wyjściu (zalecam). Ważne aby stosować bezpieczniki zwłoczne. Zabezpieczenie termiczne - na radiatorze należy umieścić wyłącznik bimetaliczny bądź wyłącznik termiczny, odpowiednio zabezpieczony. Na ile stopni musicie odpowiedzieć sobie sami, dla mnie jest to 85 stopni, dla innego 60., ważne aby wyłącznik znajdował się możliwie blisko tranzystorów. Regulacja termiczna - gdy zastosujemy wentylatory ważne jest aby wykonać jakiś prosty regulator obrotów,według mnie powinien zaczynać swoje działanie około 40 stopni na radiatorze, wówczas maksymalne obroty wentylatorów osiągnie przy 80 stopniach. Tranzystory mocy, chłodzenie - o BHP słów kilka. Radiatory zalecam umieścić na zewnątrz zasilacza (oszczędność miejsca w środku), koniecznie na dystansach z przekładkami nieprzewodzącymi ciepła, zapobiegnie to nagrzaniu plastiku i swobodnemu opadnięciu radiatora, wielkość radiatora zależy od parametrów zasilacza, aczkolwiek im więcej tym lepiej. Jeżeli zdecydujecie się na radiator na zewnątrz warto założyć przynajmniej podkładki mikowe, na kolektorze tranzystorów (który jest połączony z ich obudową) jest pełne napięcie zasilania, dlatego po założeniu ich bez podkładek na radiatorze pojawia się również na nim pełne napięcie zasilania, kiedy będziemy mieć spocone lub mokre ręce będzie nas kopać. 3.Konstrukcja mechaniczna zasilacza. Tutaj postaram się dać wskazówki jak należy budować swój zasilacz. Radiator - mocujemy go na podkładkach dystansowych, jest to element mocno grzejący się, jego bezpośrednie przymocowanie do plastikowej obudowy spowoduje jej nagrzanie i w efekcie swobodne odpadnięcie radiatora, na zdjęciu zastosowano w dodatku podkładki) z jakiegoś mało przewodzącego materiału. Przewody i mocowanie - tutaj również ważna kwestia, w miejsce wszystkich otworów do multimetru bądź potencjometrów lutujemy goldpiny, do nich później możemy założyć jakieś gniazdo z przewodem, lub dolutować przewód i założyć na niego rurkę termokurczliwą, wygląda to w miarę estetycznie oraz utrudnia uszkodzenie. Na miejsce wyprowadzenia tranzystora [Q4] możemy wlutować złącze ARK, lub dokładnie pobielony przewód, na zdjęciu pokazany jest niezabielony oraz zabielony przewód, niezabielony zaczął pękać, kilka ruchów i odpadnie. Z zabielonym nic się nie stanie (w granicach rozsądku) . Mocowanie modułów wewnątrz obudowy - wszystkie moduły mocujemy sztywno, na tulejkach dystansowych, są tanie, po przytwierdzeniu ich do dna obudowy nie wystają nakrętki (jak dobrze dokręcimy to łepek śrubki też nie), dzięki takiemu montażowi możemy mocować moduły poziomowo bez obawy o zwarcie się jakiegoś elementu jednego modułu z ścieżkami następnego. Pod [U1-U3] mocujemy podkładki, w razie ich uszkodzenia jesteśmy w stanie je szybko wymienić, bez zbędnego lutowania/rozlutowywania. Na elementy mocno grzejące się zakładamy radiatory, w szczególności mam tu ma myśli [Q2]. Opaski zaciskowe zwane też zipami, służą do związywania ze sobą przewodów, dzięki czemu nie ma jednego wielkiego "pająka", co zapewnia dużo większą przejrzystość, w dodatku dzięki nim możemy odsuwać przedmioty od elementów silnie nagrzewających się, mogących spowodować uszkodzenie izolacji. Do ułatwienia lutowania oraz zabezpieczenia ścieżek gotowego modułu przed utlenianiem używamy roztworu kalafonii w denaturacie, spirytusie technicznym lub rozpuszczalniku nitro. Roztworem tym malujemy całą płytkę i pozostawiamy do wyschnięcia, po wysuszeniu warstwa ta powinna się błyszczeć, wyglądać jak lakier. Na rozmieszczenie modułów w obudowie nie ma gotowej recepty, trzeba używać zdrowego rozsądku. należy pamiętać aby elementy silnie nagrzewające się były umieszczone na radiatorach blisko otworów wentylacyjnych, nie zakrywamy żeber radiatorów innymi modułami, najlepiej aby żebra radiatorów były pionowo, gdy umieszczamy radiator w środku musimy postawić go na jakimś izolującym ciepło materiale, aby nie wypalił dziury w plastiku (możemy zrobić sześciany z laminatu na wzór tulejek dystansowych, powinno to załatwić sprawę)." Jeśli ktoś bedzie potrzebował troszkę więcej szczegółowych informacji o tym zasilaczu i jego konstrukcji polecam wyżej zacytowany poradnik wraz z obrazkami (to dla wzrokowców) znajdujący się gdzieś tu na forum.
  • #2741
    psiata
    User under supervision
    Wg mnie raczej to może nie zadziałąć poprawnie. Jeśli już chodzi o połączenia do regulacji zgrubnej oraz dokładnej prądu oraz napięcia to trzeba byłoby to połączyć wg tych schematów:

    Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A

    schemat po lewej to regulacja napięcia a schemat po prawej to regulacja prądu i tak też należy to podłaczyć ze sobą
  • #2742
    Gizmoń
    Level 28  
    psiata wrote:
    Wg mnie raczej to może nie zadziałąć poprawnie. [...]

    Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A



    Zgadza się, powyższe schematy na pewną są złę :)
    Poprawiłem ten schemat montażowy, o tak powinno być:

    Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A

    PS
    Quote:
    Witam. Znalazłem rozwiązanie mojego problemu, skakania napięcia, winny był potencjometr 1KΩ, który jest jako potencjometr od dokładnej regulacji napięcia. Potencjometry które były w sklepie cała seria była uszkodzona. Ślizgacz był uszkodzony.

    A nie mówiłem? :) Tylko trzeba było je sprawdzić, a nie od razu wymieniać na takie same z resztą. W moich zasilaczach też miałem z tym problem - po roku używania początek ścieżki się przetarł aż do podłoża i przy ustawieniu na zero napięcie sobie pływało w całym zakresie.
  • #2743
    DjKlawisz
    Level 15  
    A dlaczego ścieżki U są zmienione??chodzi o potencjometry
  • #2744
    psiata
    User under supervision
    DjKlawisz wrote:
    A dlaczego ścieżki U są zmienione??chodzi o potencjometry


    Zależy co kolega przez to rozumie że "ścieżki są pozamieniane". To co kolega Gizmoń przedstawił na rysunku napewno bedzie działać.
  • #2745
    Gizmoń
    Level 28  
    Jeżeli chodzi o same podłączenia przy potencjometrach, to zmiana jest po to, aby kręcąc w lewo zmniejszało się napięcie lub prąd, a nie odwrotnie. Inne zmiany (potencjometr regulacji dokładnej "po stronie plusa") po to, by gałka regulacji zgrubnej przekręcona na zero oznaczała 0 na wyjściu, a nie jakiś ułamek wolta ustawiony gałką regulacji dokładnej. Podobnie z regulacją prądu.

    Swoją drogą, dokładna regulacja ograniczenia prądowego chyba nie jest aż tak niezbędna, co więcej - uniemożliwia zrobienie skali, zamiast której trzeba wbudować miernik pokazujący nastawione maksymalne natężenie prądu. Ja mam jedną gałkę z porządną skalą co 10mA do 20mA, co 100mA do 1A, co 0,5A do 4A i jest to w sam raz.
  • #2746
    DjKlawisz
    Level 15  
    Z kolegą Psiata będzie miało 10A ponieważ robi przeróbki.
  • #2747
    psiata
    User under supervision
    Te 10A na wyjściu jest uzależnione od kilku czynników m. in. od wydajności prądowej transformatora i pojemności kondensatora znajdującego się za mostkiem Graetz'a. W przypadku kondensatora nalezy liczyć minimum 1000uF na każdy spodziewany 1A na wyjściu, tak więc nie trudno obliczyć że dla prądu 10A amper kondensator ten powinien mieć pojemność 10000uF/50V. Co do wydajności transformatora to powinien on mieć moc przynajmniej 300-350W napięcie 24V~ i wydajność prądową powyżej 10A z uwagi na straty jakie będa powstawać w tranzystorach mocy przy pobieraniu przez obciążenie większych prądów. W moim przypadku jest to trafo 300W 24V~ 12,4A tak więc spodziewam się wydajności ok. 6-8A na wyjściu. Co prawda nie jest to to samo co te 10A które sobie zakładałem na poczatek ale tyle już powinno spokojnie wystarczyć do uruchamiania i testowania róznych układów. Co do skali dla regulacji dokładnych to rzeczywiście może być z tym problem, ale idąc za przykładem kolegi Gizmoń można zrobić to właśnie tak samo lub w podobny sposób jak przedstawił tutaj to wyżej wymieniony kolega. Jeśli już jesteśmy przy miernikach do tegoż zasilacza ja będe korzystał w swoim zasilaczu z dwóch modułów AVT-2270 z czego jak chyba można się bez trudu domyślić jeden będzie pracował jako woltomerz o zakresie pomiarowym do 99,9V a drugi bedzie pracował jako amperomierz z zakresem pomiarowym do 9,9A. Myślę, że tyle mi powinno wystarczyć w zupełności. Co do amperomierza na tym module, to mogę tylko powiedzieć że trzeba tutaj go zbudować w oparciu o miliwoltomierz o zakresie do 999mV i nie montować w tym module rezystora o wartości 12k (dzielnik napięcia wejściowego) oraz dołożyć bocznik o wartości 0,1R 10W 5% włączony równolegle pomiędzy wyprowadzenia pomiarowe + oraz - tegoż miernika i tak skonstruowany miernik podłaczyć do jednej z szyn zasilacza (u mnie bedzie to dodatnia szyna). Reszta elementów w tym mierniku nie ulega zmianie (chyba że ktoś będzie chciał zmienić zakres poiarowy miliwoltomierza na 200mV to wówczas można zmienić rezystor w gałęzi regulacji napięcia odniesienia z 1k na 22k lub 24k - nie mylić z helitrimiem który też znajduje się w tym samym obwodzie, wartość rezystora dołączonego do n. 28 ICL7107 zmienić z 470k na 47k, kondensator dołączony do n.29 rzeczonego scalaka zmienić z 47nF na 470nF, a nastepnie helitrimem znajdujacym się na plytce miernika ustawić napięcie odniesienia równe dokładnie 100mV. Tym sposobem uzyskamy miliwoltomierz o zakresie pomiarowym do 200mV ,na bazie którego możemy zbudować amperomierz do naszego zasilacza, dokładając wcześniej opisany bocznik w wyżej przedstawiony sposób). Reszta elementów oraz połaczeń nie ulega zmianie.słó kilka jeszcze wspomne o samych tranzystorach. Otóż dla wyciągnięcia z zasilacza owych 10A potrzeba użyć 3-4 tranzystorów 2N3055, stosując pod nie przekładki (najlepiej mikowe) i starać się aby radiator/radiatory nie były na żadnym z potencjałó oraz były możliwie odseparowane od tylnej ścianki obudowy (w przypadku obudów plastikowych) aby ta ścianka poprostu się nie stopiła. Same radiatory można zamontować na zewnątrz obudowy z dwóch powodów: oszczędność miejsca w środku obudowy oraz lepsze warunki chłodzenia tegoż/tych radiatora/radiatorów. Na radiator/radiatory radzę założyć wentylator/wentylatory celem rozpraszania maximum mocy wydzielanej przez tranzystory.Oczywiście nie trzeba chyba przypominać, że zasilacz powinien mieć zabezpiecxzenia termiczne i że warto zaopatrzyć się w wyłącznik bimetaliczny który przy zadanej temperaturze będzie załączał wentylatory na radiatorze na maximum obrotów. Próg zadziałania wentylatorów można ustawić stosując sterownik wentylatorów, natomiast co do wyłącznika bimetalicznego to trzeba go umieścić możliwie jak najbliżej tranzystorów.
  • #2748
    kaeltaz
    Level 16  
    Witam
    Zrobiłem sobie płytkę zasilacza według kolegi Szoplera z stabilizacją napięć wzmacniaczy operacyjnych i mam problem z skokami napięcia w mierniku panelowym z strony elfly.pl. Jak ustawie dane napięcie i podłącze multimetr to wartość napięcia w nim zmienia się rzadko i to na poziomie tysięcznych, to na mierniku panelowym wartość ta skacze cały czas o dziesiętne. Co może być nie tak? Dodaje krótki filmik. PS. Jak włączę zasilacz, ustawię napięcie to po 10min wartość ta zmaleje mi o 0.2v.
  • #2749
    goldi74
    Level 43  
    Ostatnia cyfra na wyświetlaczu ma prawo się zmieniać. Szczególnie jak ustawione napięcie jest na granicy wyświetlania dwóch kolejnych cyfr.
  • #2750
    psiata
    User under supervision
    goldi74 wrote:
    Ostatnia cyfra na wyświetlaczu ma prawo się zmieniać. Szczególnie jak ustawione napięcie jest na granicy wyświetlania dwóch kolejnych cyfr.

    Zgadza się. Jako że omawiane cyferki są najmłodsze (t.j. oznaczają rząd setek - przedostatnia cyfra, oraz dziesiątek mV - ostatnia cyfra), toteż oczywistym jest, że będą one się zmieniać jeśli ostatnia najmłodsza cyferka (rząd dziesiątek mV) będzie ustalona na przełomie właśnie dwóch dziesiątek mV np. pomiędzy 49mV a 50mV. Co do multimetru osobiście wolę zastosować dwa mierniki panelowe, a ścieślej mowiąc to dwa identyczne kity AVT-2270, z czego jeden z nich będzie pracował jako woltomierz a drugi jak amperomierz z odpowiednio dobranym bocznikiem (u mnie bedzie to bocznik o wartości 0,1R 10W jak że zakres prądu na wyjściu bedzie dochodził do 10A). Poza tym wyświetlacze LED są o wiele wyraźniejsze wieczorem i w ograniczonych warunkach oświetleniowych, niż wyswietlacze LCD, ale za to pobierają o wiele więcej prądu (u mnie jeden moduł AVT - 2270 pobiera ok. 100-120mA prądu) niż te na wyświetlaczach LCD (ok. 1mA). Mierniki te będą zasilane z zasilacza pomocniczego składajacego się z gotowego modułu, odzyskonego niegdyś ze starego popsutego odtwarzacza DVD, bądź też opartego o stabilizator LM7805 lub LM78L05 dającego napięcie +5V niezbędnego do poprawnej pracy dwóch mierników panelowych.
  • #2751
    Gizmoń
    Level 28  
    psiata wrote:
    [...]. Mierniki te będą zasilane z zasilacza pomocniczego składajacego się z gotowego modułu, odzyskonego niegdyś ze starego popsutego odtwarzacza DVD, bądź też opartego o stabilizator LM7805 lub LM78L05 dającego napięcie +5V niezbędnego do poprawnej pracy dwóch mierników panelowych.


    LM78L05 nie nadaje się, jeżeli ma zasilać dwa mierniki z których każdy pobiera ponad 100mA. Jeśli już koniecznie ma być napisane coś brzmiącego bardziej poważnie niż po prostu 7805, to niech będzie LM78M05A.

    Wcześniej wspomniany poradnik jest TU .
  • #2752
    psiata
    User under supervision
    Tzn. bardziej miałem tu na myśli układy serii LM78S05 lub jak kolega Gizmoń zasugerował właśnie 78M05 które dysponują wydajnością prądową na tyle dużą, by bezproblemowo zasilić dwa takie mierniki o których piszę wyżej. Co do poradnika to jak można zauważyć jest w nim zawartych mnóstwo istotnych informacji niezbędnych przy budowie przedmiotowego zasilacza. Sam z wielu tych rad korzystam i muszę powiedzieć, że są one dla mnie bezcenne. Powinno być zdecydowanie więcej takich poradników na forum, ale to już tak troszkę offtopic.
  • #2753
    tomaszkat
    Level 10  
    Witam zrobiłem ten zasilacz lecz mam mały problem. Brak regulacji . Na wyjściu mam niecałe 27 V. Trafo to 24 VAC, tranzystory wszystkie sprawne, na U2 i U3 na 4 pinie -5,6 V na 7 30 V. Co mogę sprawdzić jeszcze? Przy kręceniu potencjometrem zmienia mi się napięcia na bazie Q1 ale nic na wyjściu. Zasilacz zmontowany zgodnie z pierwszą stroną tematu i z takimi elementami. Jeżeli jest to możliwe to prosiłbym o napisanie gdzie jakie wartości po kolei powinny się zmieniać podczas regulacji tym potencjometrem, może wtedy dojdę gdzie gubi regulację.Proszę o pomoc.
  • #2754
    mikkkul
    Level 2  
    Witam.
    Czy przy zastosowaniu transformatora 15V 2,5A zasilacz będzie działał poprawnie i czy są jakieś konieczne zmiany elementów?
  • #2755
    KStanek
    Level 22  
    Zasilacz będzie działał poprawnie lecz możliwa regulacja napięcia wyjściowego zamknie się w przedziale od 0 do powiedzmy 20V. Czyli potencjometr regulacji napięcia nie będzie regulował wyjścia w całym swoim zakresie, należy zmienić wartości w dzielniku napięcia, żeby wartość napięcia wyjściowego zawierała się w całym zakresie regulacji tym potencjometrem, oraz do potencjometru od regulacji natężenia dodaj mały rezystor do zawężenia regulacji ograniczenia prądu, bo używasz trafa o mniejszym prądzie.
  • #2756
    studzin
    Level 17  
    Przebrnąłem przez cały temat, ale niestety mam jeszcze małe wątpliwości i wolał bym je skonsultować przed budową.
    Chciał bym się oprzeć na konstrukcji kolegi Szoplera. Celem jest zasilacz podwójny z opcją łączenia symetrycznego/szeregowego/równoległego. Posiadam 4 identyczne trafa, niestety jedyne co o nich wiem to, że luzem mają 16V. W sieci wyczytałem, że ktoś je obciążał 13A i miał spadek do 13V (na moje oko były przeciążone). W związku z powyższym chcę dobrać ograniczenie prądowe zasilacza doświadczalnie tak aby nie przegrzewać trafa(stopniowo zwiększając obciążenie). Jeśli chodzi o dobór komponentów to padło na 2xKD502(na jeden kanał) i ua/lm741.

    1. Czy jest jakaś dolna granica wartości R7 (mniejszy opór = mniej generowanego ciepła)?
    2.Rozumiem, że napięcie wyjściowe nie będzie wyższe niż napięcie zasilające wzmacniacze minus straty na tranzystorach.
    Ale, zakładając opcję: Trafa 2x16V * 1,4 = 44,8V , natomiast zasilanie op-ampów -5/37(z LM7905 i LM317) To ile realnie mogę uzyskać na wyjściu?
    3. Za diabła nie mam pomysłu jak zrealizować przełączanie uzwojeń(transformatorów) tak aby transformatory łączyć szeregowo by uzyskać wysokie napięcie, lub równolegle-wyciągnąć większy prąd. Rozumiem, że nie mogę zmieniać napięcia zasilania wzmacniaczy w pracującym układzie(aby zachować stabilizację)?
    4. W schematach Szoplera jest pewna rozbieżność:

    schemat wyglada tak:


    Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A

    Natomiast przerysowana PCB wygląda tak:

    Zasilacz warsztatowy 0-30V/2mA-3A

    5. Jaką temperaturę pracy transformatora EI można przyjąć za bezpieczną?
  • #2757
    krzy5iek1991
    Level 10  
    zasoby wrote:
    W załączniku schemat, płytka, montaż, wyprowadzenia elementów
    Kompletny opis w języku angielskim można znaleźć tutaj:
    http://www.electronics-lab.com/projects/power/001/index.html



    Jakie wymiary powinna mieć ta płytka, żeby wszystko to pasowało
    Otwieram 100% widoku i nie mieści sie na ekranie, chyba aż tak duża to nie jest
    Dzieki za info
  • #2758
    goldi74
    Level 43  
    krzy5iek1991 wrote:
    zasoby wrote:
    W załączniku schemat, płytka, montaż, wyprowadzenia elementów
    Kompletny opis w języku angielskim można znaleźć tutaj:
    http://www.electronics-lab.com/projects/power/001/index.html



    Jakie wymiary powinna mieć ta płytka, żeby wszystko to pasowało
    Otwieram 100% widoku i nie mieści sie na ekranie, chyba aż tak duża to nie jest
    Dzieki za info

    Masz to podane na stronie źródłowej: 12,5cm x 8,7cm.
  • #2759
    KStanek
    Level 22  
    SJUSZCZAK4 wrote:
    Witam
    Czy może ktoś mi powiedzieć jak w tym zasilaczu zmniejszyć napięcie na wyjściu które u mnie w pozycji potencjometrów napięcia 0,wynosi ok. 0.14V a dopiero po podłączeniu obciążenia schodzi do zera.


    Sprawdź na wejściach i wyjściach wzmacniaczy operacyjnych, bo wydaje mi się że któryś się wzbudza albo też wzbudza się tranzystor sterujący tranzystorem mocy. Zobacz też bo możesz mieć tak jak ja miałem, uszkodzony potencjometr od regulacji napięcia, zewrzyj na nim ślizgacz (12) z końcówką dochodzącą do potencjometru (5).
  • #2760
    psiata
    User under supervision
    SJUSZCZAK4 wrote:
    Witam
    Czy może ktoś mi powiedzieć jak w tym zasilaczu zmniejszyć napięcie na wyjściu które u mnie w pozycji potencjometrów napięcia 0,wynosi ok. 0.14V a dopiero po podłączeniu obciążenia schodzi do zera.

    Witam . Prawdopodobnie jeden z tych trzech wzmacniaczy operacyjnych może się wzbudzać lub też tranzystor średniej mocy sterujący tranzystorem końcowym mocy trochę ci zaczyna fiksować i się delikatnie wzbudza. Sprawdż też dokładnie sam potencjometr regulujacy napięcie wyjściowe zasilacza i w razie potrzeby wymień na nowy.