Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Tektronix
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

problem z wtryskiem? - uno 1,5benzyna

12 Kwi 2003 14:36 3592 13
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    mial ktoś moze podobne problemy, autko normalnie jeździ dopuki się nie zagrzeje (albo powie sie że jedziemy gdzieś dalej... :) )
    ale jak sie zrobi cieplutkie to zaczyna świrowac wtrysk... raz podaje paliwo, jakby się zatkał na chwilke i znów wtryskuje "wache". Autem zaczyna szarpać i w ogóle, aż w koncu zdechnie i niechce zapalić- wtrysk nie leje paliwa.
    pompka paliwowa działa- paliwo nabija. podmieniłem komputery i to samo, an awet gożej.
    Czy jest jakiś sposób na sprawdzenie wtrysku? (chociarz sprawdzić czy wtrysk dostaje napiecie jak nie podaje paliwa) wchodzą do niego 4 kable- dwa białe i dwa czarne. co tu zrobić?
  • Tektronix
  • Poziom 16  
    Przeczytaj temat ktory prowzadze o problemie w unie
  • Tektronix
  • Poziom 11  
    Witam. Przeczytałem temat prowadzony przez gulinskiego i nasunęło mi się klka dodatkowych uwag do tego , czego tam mogłeś się dowiedzieć.
    - w takich przypadkach jak twój najczęściej chodzi o jakiś problem z pompą paliwa lub jej obwodem
    - pompa nie jest monitorowana przez ECU (komputer sterujący wtryskiem) więc diagnostyka "elektroniczna" w tym przypadku nic nie wykaże
    - pompa często "nawala" w ten sposób że przestaje podawać odpowiednie ciśnienie , i wtedy z wtryskiwacza się nie leje paliwo bo jest on tak skonstruowany że otwiera się dopiero przy pewnym progu minimalnym ciśnienia. Ten proces może mieć charakter sporadyczny i wtedy chwilowy zanik ciśnienia spowoduje szarpnięcie a dłuższy zanik - wołowatość podczas jazdy. W pewnych zakresach zbyt niskiego ciśnienia pompy jest możliwa sytuacja że na niskich obrotach jest OK a po ich podwyższeniu zaczyna się cyrk. Chodzi o to że dodając gazu powodujesz wydłużenie czasu wtrysku i w efekcie obniżasz itak już niskie ciśnienie w przewodzie paliwowym

    Co mógłbyś zrobić w kwestii diagnostyki pompy?

    - wykluczyć problem sterowania wtryskiwacza , mierząc jego sygnał w momencie kiedy występują problemy
    - przejżeć : przewody paliwowe ( czy gdzieś się nie przygniotły)
    - wymienić filtr paliwa i filtr powietrza
    - sprawdzić stan połączeń przy pompie w baku czy któryś się nie przygrzał ( bardzo często znajduję taką usterkę . Spadek napęcia na wygrzanej końcówce przy pompie powoduje że wolniej się obraca i ciśnienie jest wtedy za małe)
    - wlać do benzyny preparat do czyszczenia gaźników i wtryskiwaczy
    ( niejednokrotnie zaoszczędził moim klientom wiele kosztów)

    Jeśli wszystkie te zabiegi nie pomogły to ja i tak pojechałbym jeszcze na Twoim miejscu do warsztatu posiadającego przyrząd do mierzenia ciśnienia w obw. paliwa i poprosiłbym o jego pomiar.

    Podkreślam jeszcze raz że znakomita większość tego typu usterek kończy się jakąś naprawą w obwodzie paliwa ( elektrycznym lub mechanicznym).

    Czasami zdaża się jeszcze że taki objaw występuje jak cewka zapłonowa dostaje przebicia. Powodzenia i sory za takiego " tasiemca".
  • Poziom 11  
    Aha ! Jeszcze pytanko o to jak sprawdzić wtryskiwacz!
    Te 4 kabelko co do niego wchodzą to są 2 niezależne obwody. Jeden obwód to cewka wtryskiwacza . Ma ona kilka do kilkadziesiąt omów jak się wbijesz omomierzem ( zależnie od typu wtrysku) do dwóch przewodów o jednym kolorze. Drugi obwód to obwód czujnika temperatury w kolektorze ssącym i ten Cię nie interesuje przy teście ( ma opór zależny od temp , od kilkuset do kilku tysięcy omów). Jak już znajdzesz który obwód jest od wtryskiwacza to najlepiej wpiąć do niego oscyloskop ( nada się nawet ESPERANTO lub inny "dinozaur"). Wystarczy teraz że będziesz obserwował sygnał impulsów na wtryskiwaczu ,czy zanikają w momencie kiedy zaczyna się coś dziać. Jeśli brak u Ciebie "oscyla" to nadałby się jeszcze miernik analogowy. Możesz wtedy - wpinając się identycznie - przeprowadzić próby drogowe: Jedziesz stałą prędkościa i wskazówka stabilizuje się na jakimś poziomie ( uśrednia pomiar ). Jeśli nastąpi teraz parsknięcie lub wołowatość to wskazówka opadnie niżej. Najlepiej przeprowadzić ten test z jakimś pasażerem - obserwatorem.
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    pompka została wymieniona, a przewód paliwowy był " dmuchany" przez kumpla- powietrze idzie bez przeszkód.
    Teraz wtrysk. opornosć czarnych kabli to jakieś 3k, przy ciepłym silniku ok 2k. Cewka wtrysku wykazywała zwarcie na mierniku (badałem piszczykiem nie omomierzem). teraz tak: podpiełęm sie do cewki od wtrysku i jak auto chodziło normalnie to było na niej jakieś tam niewielkie napiecie (mniej wiecej stabilne). W momencie jak wtrysk przestawał lać na mierniku wyskawiała "1" czyli został przektoczny zakres pomiarowy... ?!@ ustawiny na 20V z tego co tam zauważyłem to w tym momencie pojawial się impusl żedu 100V - napiecie zwrotne od cewy???? wtrysku.
    takie cyrki dzieją sie zarówno na wolnych obr. jak i podczas jazdy.
    poruszałem cos przy (wtyczce) czujniku poł. przepustnicy i jakby zaczoł lepiej chodzić ale tylko na chwile, jak wtyczke odepne to silnik dopiero zaczyna głupiec- wiec ten czujnik chyba sprawny.


    wrucmy jeszcze do sparwy pompki. z tego co wyczytalem z poprzednich postów na podobne tematy, to pompka ma za zadanie utrzymać w przewodach jakieś tam ciśnienie- ni?. to jak wypne przewód paliwa z wtrysku i wsadze do butelki to powinna lać w nieskączoność, a ona sie włączy tylko na kilka sekund.

    pozdrawiam i... wytrwałosci chłopaki, wytrwałosci... :)


    byl bym zapomniał. autko miałe wypadek i teraz "postawiło sie je na kółka". na początku miał problemy z zapaleniem, teraz pali ale nie chodzi :)
  • Poziom 13  
    Pompka po przekręceniu kluczyka powinna włączyć się na kilka sekund (ok.3s),a później wyłączyć.Tak więc jest to objaw prawidłowy (przynajmniej ja mam tak w oplu).Dopiero jak będziesz kręcił rozrusznikiem napięcie na pompę powinno być podawane cały czas.
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    a jak z tym napieciem na wtrysku w monencie gdy przestaje pracować?
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    Witam!- chyba pojawil się nowy wątek w sprawie wyłączania się wtrysku...
    Zauważyłem że jak odepne czujnik położenia przepustnicy, to silnik nieco spada z obrotów i pracuje nieregularnie (na wolnych obr.). Ale przynajmniej wtrysk się nie wyłącza, nie ma tych szarpnięc i w ogóle da się jeździć. Tylko że... z odpiętym czujnikiem przepustnicy- może się ktoś wypowie na ten temat, grozi to czymś. Aha!- czujnik był czyszczony.

    Rzecz kolejna to sprawa czujnika zbliżeniowego- zapewne od zapłonu. Jak go odłącze to silnik (oczywiście) gasnie, ale też od razu wyłacza się wtrysk... może to ten czujnik ma niekiedy „trudne chwile” może on przerywa?. Wypadało by sprawdzić czy w momencie gdy silnik „szarpnie” jest iskra na świecy. Poza tym jak powinien zachować się czujnik? Sprawdziłem go miernikiem na zwarcie (piszczykiem) i w zasadzie zachowywał się jak zwykła dioda- jakieś tam przejście. Zbliżenie do karoserii samochodu powodowało tylko nie wielkie zmiany jego przewodzenia, czy oporności. Ale z drugiej strony jak czujnik ten by był zwalony to samochód by w ogóle nie zapalił.
  • Poziom 16  
    Mam takie pytanie:
    Skoro rozbierałeś czujnik położenia przepustnicy to musiałeś go wyjąć pewnie. Jak ustaliłęs potem jego położenie? ECU przy doborze składu mieszanki kożysta z inf o poożeniu przepustnicy.
    Ja kiedyś demontowałem silniczek reg biegu jał. Musiałem go przeczyścić bo usczelka sparciała i był syf w środku- potem i teraz nie mam z tym problemów(jestem pewien).
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    lekko go przykręciłem i sobie regulowałem (obracałem go). nie było z tym problemów (poprzesówaj sobie trochę to bedziesz widział :) ) według mnie to czujnik ten ustala wartosc niskich obr.
    chociarz podczas jego regulacji zauwarzyłem też że jak silnik bedzie miał stosunkowo wysokie obr. to wtrysk też przerywa.


    jakie miałes kłopoty z silniczkiem (krokowym)- też ci przerywał?
  • Poziom 16  
    W silniczku krokowym jak pisałem miałem syf ale główna przyczyną była uszczelka(małżeta na popyczaczu która zmurszała i ograniczała znaczie ruch - podwijała sie i blokowala. coś tam dobrałem i jest ok. Ten moduł przykręcony był jakimiś dziwnymi torxami i trzeba było dorobić kluczyk

    w tym module jest również wyłącznik "cut off" odcinający paliwo podczas chamowania silnikiem

    Jeszcze jedno - jako że masz we 1,5 powinieneś mieć 2 czujniki GMP i prędkości obrotowej oraz dodatkowy przekażnik powiązany z wył "cut off" i włącznik czuj GMP
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    w tym module jest również wyłącznik "cut off" odcinający paliwo podczas chamowania silnikiem

    Jeszcze jedno - jako że masz we 1,5 powinieneś mieć 2 czujniki GMP i prędkości obrotowej oraz dodatkowy przekażnik powiązany z wył "cut off" i włącznik czuj GMP



    w jakim module- silniczka krokowego?. i co miałeś na mysli pisząc: we 1,5
  • Poziom 16  
    tak w module - obudowie silniczka jest wył "cut off"
    Natomiast istniały wersje fiata uno w których były montowane dwa czujniki 1-GMP i 2-do pomiaru prędkości obrotowej.
  • Poziom 13  
    ja bym się przyjrzał jeszcze raz czujnikowi prędkości obrotowej/położenia wału
    problemy jakie opisujesz (występujące po nagrzaniu silnika) są charakterystyczne właśnie dla tego czujnika
    ważna jest w nim jego rezystancja jak i odległość od koła

    po sprawdzeniu - jeśli wszystko będzie OK, to i tak go podmień z jakimś sprawdzonym - może coś się zmieni, a jak nie to przynajmniej go wykluczysz