Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Projektor multimedialny za małe pieniądze

wowo72 27 Nov 2006 15:47 733161 2842
Altium Designer Computer Controls
  • #1351
    KOBZI_KRAKÓW
    Level 15  
    witam
    w komplecie są fresnele 210/310
    i mam pytanie czy można użyć fresnela 210 za matrycą a przed obiektywem co by skrócić obudowę? i kupić dwa fresnele 210mm?
    pzdr
  • Altium Designer Computer Controls
  • #1352
    bastan
    Level 15  
    Jasne Kobzi że można...

    Ja w docelowym projekcie chcę użyć jednego 160 a drugiego 220 :)
  • #1353
    lantan
    Level 16  
    -->Kobzi i Bastan ponieważ nic nie robię przy projektorku więc grzebię w necie szukając ciekawych rozwiązań projektów. No kolejne odkrycie na skrócenie obudowy. Mianowicie gość zastosował przed matrycą podwójny fresnel co dało mu 125mm od hqi i z przodu dał pojedynczy 330mm skupiający do obiektywu i lustro "L". Wyszło mu całkiem zgrabne pudełko ale ja bym to jeszcze usprawnił, mianowicie dałbym ten fresnel przed obiekywem nie 330mm ale 210mm co by sprawiło, że ten obiektyw by tak szpecąco nie wystawał poza tą zgrabną dość obudowę. Co wy na to luknijcie tu: http://www.allinbox.com/lafouine75b/lafouine75b.htm
    Pzdr Lantan

    Dodano po 30 [minuty]:

    Aha i jeszcze dałbym kondensor na tę puszkę z MH ,a nie tylko okienko na bańkę żarówki jak dał ten gość. To by przy 150W MH dało dodatkowe doświetlenie bo przecież trzeci fresnel to dodatkowe 8% straty światła a myślę tak dlatego, że pojedyńczy fresnel ma 92% przepuszczalności światła czyli na jednym tracimy 8%.
    Bastan jestem pod wrażeniem tych zdjęć z tej matrycy i już wrzucam pierwsze 5zł do skarbonki na nią. Jakbyś zamawiał to pamiętaj o mnie chodzi mi o koszt przesyłki na pół. A może jeszcze ktoś z forum zechce się podpiąć było by jeszcze taniej. Lantan
  • #1354
    bastan
    Level 15  
    lantan...
    To jest nas dwóch do tej matrycy :)
    Może do stycznia się ktoś jeszcze skusi :)
    Co do Twojego założenia to myślę, że jak najbardziej. Ale 150W to będzie chyba ciut za mało. Ja będę robił na MH 400Wat. :)
    Nawet mam upatrzoną żarówkę na złączu FC2. Temperatura 5200 K i strumień 36 000 lumenów. Myślę, że to da NIEZŁY efekt...

    No więc zbieraj kaskę lantan :)

    Bo jeszcze trzeba optykę z Exclusiva kupić i jakiś filtr IR. Myślę, że też z Exclusiva ale bardziej do mojej (narazie opracowanej w głowie) koncepcji pasowałby ten z Izzotec`a. Bo wiedz, że musimy taki filtr zapodać...
    Znowu filtr UV można sobie darować pod warunkiem, że kupisz żarówkę z tzw. UV block. Trzeba uważać bo nie wszystkie mają a szkoda takiej pięknej matrycy.

    Tak więc zbieramy... :)
  • #1355
    lucas_mcs
    Level 22  
    ja bym sie skusil ale mnie cena przeraza bo juz ostro odbiegamy od tematu.. "projektor za male pieniadze".. chicalbym zrobic cos w granicach opłacalnosci.. a rozpoczynam z nowym rokiem.. i mysle ze skusze sie na ładnie zdesignowany mebelek ale juz autonomiczny projekttor z kompem calym, bedzie robil za projketor filmowy i szafe grajaca mp3 z wizualizacją na scianie, taki ogolny koncept :) ale dlugo sie bede zasanawial nad designem (retro-oldschool/futuro) :)
  • #1356
    Snikers
    Level 24  
    wizualizacje z winampa na scianie sa schizujace, nie polecam :D:D:D

    5200K nie bedzie za zimna? pamietaj ze matryce "takie normalne" maja zielonkawy odcien, w sumie nie jest to nic czego nie dalo by sie ustawic BB
  • #1357
    KOBZI_KRAKÓW
    Level 15  
    czy dobrze myślę
    na izzoteku są różne filtry szklane
    UV IR i zwykłe
    czy jak kupię szybę IR to też jest ona UV??
    Verre robax Anti-IR
    pzdr

    mam kolegę we francji i może będzie w stanie mi ją przywieść do polski
  • #1358
    bastan
    Level 15  
    Kobzi...
    Szybka IR zatrzymuje podczerwień, czyli ciepło.
    Szybka UV zatrzymuje promieniowanie UV (ultrafioletowe). Że jest one szkodliwe dla ludzi nie trzeba nikogo przekonywać ale oprócz tego jest zabójcze dla matrycy. Po pewnym czasie wyblaknie.

    Dlatego należałoby dac dwie takie szybki...

    Ale większość żarówek Metalohalogenkowych ma filtr UV. (Sprawdź w specyfikacji swojej żarówy).
    Ja nie widziałem nigdzie połączonej szybki UV/IR na oczy ale podobno kiedyś Exclusive takie miał. Jak zaczęły się pojawiać żarówki z filtrem to zostawili w ofercie już tylko filtr IR.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Aha...

    Ta na Izzotec`u jest tylko IR.
    Jakby ten twój kolega mógłby ci załatwić to piszę się na nią w ciemno !!!!!
    Bardziej pasuje do moich zamierzeń niż ta z Exclusiva...
  • Altium Designer Computer Controls
  • #1359
    Adam16l
    Level 20  
    bastan, dostałeś mojego drugiego e-maila?
    Czy wie ktoś jak zmierzyć ogniskową obiektywu? Bo mam taki obiektyw o średnicy 8cm który łapie obraz dojść daleko od matrycy i daje mały obraz na ścianie (wcześniej używałem tego obiektywu do mojego projektora, ale miałem dolożoną soczewkę która skracała ogniskową i w efekcie uzyskiwałem obraz o przekątnej 2m z odległosci 3m- jednak ta soczewka mi się uszkodziła:-(( )
  • #1360
    bastan
    Level 15  
    Hej Adaś.
    Nie dostałem drugiego maila od Ciebie :(
    Onet coraz bardziej mnie wkurza #$%%^^&*

    Co do tej soczewki... Czy uszkodziła Ci się ta soczewka, którą miałeś na zewnątrz (ta co powiększała)?
    Jeśli to jest ta to ja jedną taką mam :) Pamiętasz??? Dałeś mi bo Ci była nie potrzebna....

    Mi też nie jest potrzebna więc mogę Ci podesłać...

    Jak inna Ci "padła" to kicha...
  • #1361
    Adam16l
    Level 20  
    własnie ta mi się uszkodziła- ale udało mi się załatwić Edara wiec jak przyjdzie to wracam do gry:-)
    Wysłałem Ci tego e-maila jeszcze raz ale tym razem przez pv na elce.
    Pozdro

    Dodano po 3 [minuty]:

    Jak by co to został mi obiektyw o średnicy 8cm i ogniskowej około 300-350mm (dokładnie nie wiem jaka ogniskowa dlatego w poprzednim poście sie pytałem o obliczanie ogniskowej)
    Jak bys kupował kiedyś hami lub coś podobnego to odezwij się bo będę miał dla Ciebie obiektyw (co prawda dwusoczewkowy ale bardzo dobrze wyświetla obraz bez abberacji, jest bardzo jasny i ma warstwę antyrefleksyjną)
  • #1362
    lantan
    Level 16  
    -->Kobzi ze zdejmowaniem farby jest tak papier ścierny drobnoziarnisty i nie zamocno dociskać, a jak zamocno dociśnieśz to sobie napylisz jeszce raz warstwą srebra lub aluminium i masz lustro jak ta lala- he he hi hi.
    A tak poważnie to pomysł że ten obiektyw co pokazał chyba Lt_Bri od episkopu, który ma średnicę 9cm bo miałem taki to nie złapie bez skupiającego fresnela nic poza matrycą 3,5" czyli 8,8cm przekątnej.
    Pzdr
  • #1363
    Lt_Bri
    Level 16  
    -->lantan, ja mam u siebie obiektyw od episkopu (też około 9cm średnicy), i bez problemu łapie mi on 15 calowego lcdeka (bez fresnela etc.) ;)

    W moim wypadku nie jet możliwe żeby 3,5" było ograniczeniem, bo oryginalnie episkop ten (epi-62) łapał format do 14cmx14cm (czyli prawie 20cm/8cali, sam obiektyw drugie tyle czyli wspomniane wyżej 15 cali, a pewnie i kilka więcej by złapał).

    Jak jest w tym z allegro - nie wiem (ale nie wydaje mi się żeby nie mógł złapać, powiedzmy kartki A5, a sam obiektyw pewnie i z A4 sobie poradzi).

    lantan, może ty jakąś soczewkę ze swojego obiektywu wydłubałeś (kiedyś z alledrogo przyszedł mi industar który miał nie taką jak trzeba ogniskową, i się okazało że jednej - conajmniej - soczewki w nim brak).
  • #1364
    Adam16l
    Level 20  
    KOBZI_KRAKÓW wrote:
    halo halo a co ze zdejmowaniem farby z lustra??
    na allegro nie ma hiihii ;)

    pzdr
    KOBZIAK

    Trochę zmieniłem temat i zapomniałem o tym lustrze:-)
    A więc ja robiłem to w następujący sposób: matowiłem ten lakier papierem ściernym 500 (najlepiej sobie na jakimś starym kawałku lustra poćwiczyć- z tym że nie trzeba się martwić warstwa ochronna jest gruba- jest lakier zielony i jeszcze pod nim taki jakby lakier w kolorze wiśni)
    Jak już będzie zmatowione to do jakiejś wanienki (oczywiście rozmiarów lustra) wlewamy zmywacz do paznokci (najlepiej jak by był na bazie aceonu ale ciężko już takie znaleźć- może być bez acetonu) wkładamy lustro tak aby się warstwa lakieru zanurzyła i wkładamy całość do szczelnego worka (tak żeby się nie ulotnił zmywacz bo można go będzie użyć ponownie) po około godziny wyjmujemy z worka i albo watą (ale tak żeby lakier był cały czas pod zmywaczem) delikatnie zmywamy farbę (sama niestety nie schodzi) i dość często zmieniać wacik bo na waciku zostaje farba która może rysować srebro- srebro pod wpływem zmywacza nie matowieje.
  • #1365
    _Marecki
    Level 13  
    Temat projektorów Ally wraca co jakiś czas. Jako że miałem okazję oglądać to cudo z bliska to mogę kilka słów o nim napisać.
    Jakość obrazu jest taka jak z gorszych projektorów DIY i dotyczy to głównie rozdzielczości i kontrastu. Największa wada tego projektora to matryca o dziwnej rozdzielczości 848x480 czy coś koło tego (w specyfikacji kłamią że 800x600), są duże problemy żeby uzyskać obraz z komputera w skali 1:1. Obraz jest przez to rozciągnięty co przy niskiej rozdzielczości daje fatalny efekt. Kontrast tej matrycy też jest słabiutki i kolory są dosyć blade. Z mojego "Apollo" miałem zdecydowanie lepszą rozdzielczość 1024x768 oraz kontrast i kolory.
    Jeśli chodzi o jasność obrazu to Ally miał mniej więcej taką jak mój projektor DIY, co zważywszy na użycie żarówki MH150W jest dobrym osiągnięciem (w mojej konstrukcji jest MH400W). Oczywiście o oglądaniu w dzień przy zasłoniętych oknach nalezy zapomnieć bo ledwo co widać. Te 1200lumenów które podaje producent to oczywiście zwykłe oszustwo bo mierzyłem luksometrem i w najjaśniejszym punkcie nie przekraczał 400lumenów. Porównując do "normalnych" projektorów to jasność Ally jest żenująca.
    Do tego dochodzi dosyć duży hałas od wentylatorów i wyraźna beczka na obrazie spowodowana słabym szerokokątnym obiektywem, dzięki któremu można uzyskać duży obraz z mniejszej odległości niż w typowych projektorach.

    Krótko mówiąc: trzeba być mocno kopniętym w mózg żeby dać za to 2300zł. Lepiej kupić normalny projektor i go przerabiać na MH albo xenon.
  • #1366
    Snikers
    Level 24  
    tak wiec od jakiegos czasu nie oplaca sie robic projektorow


    http://www.allegro.pl/item146168996_epson_projektor_emp_7200.html na przyklad z tego co pamietam ma 1024x768 natywna plus dziecinnie latwo mozna oszukac uklad lampy, zdemontowac przetwornice i zalozyc MH (gorzej upchac go, ale jak ktos ma projektor pod sufitem i na stale to sa sposoby)

    wiem co mowie bo przerabialem ten i wczesniejsze modele.

    ps to nie jest reklama, nie znam goscia z allegro a to tylko przykladowy projektor ktory zapewnia przyzwoita jasnosc nawet w dzien (nie w sloncu oczywiscie ale w pochmurny dzien)
  • #1367
    Lt_Bri
    Level 16  
    -->Snikers, opłaca się choćby dla samej frajdy jaką przy budowaniu masz.

    Ja się cieszyłem jak dziecko po wykonaniu prymitywnej przystawki projekcyjnej do rzutnika 6x6 (do dziś tej zabawki używam).

    Tylko mogę się domyślać jak dobrze się bawią inni forumowicze, którzy są ambitniejsi ode mnie, i budują wszystko od zera (a takich masz tu większość).

    A co do kosztów, to powiem to tak, gdybym zbudował to co zbudowałem, na matrycy venturera 4,5" 360x240 (akurat ćwiartka DVD 16:9 w ntsc, więc ładnie by przeskalowywało), to miałbym "projektor" za niecałe 100zł (około stu po wliczeniu kosztów przesyłki - a to głównie dlatego że rzutnik średnioformatowy ponad 12 kilo ważył).
  • #1368
    rtv.service
    Level 28  
    Alesz oczywiszczie szie nieoplaca, niedaszie pszeczie uzyskacz normalnej rezoliucii za "male pieniondze"?
    Co do zabawy, szie zgadzam, naprawde niezla zabawa, co prawda nigdy niebede robil projektora takim sposobem, bo nacodzien tym szie zajmuje w warsztaczie, ale tak 30 lat temu naprawde zabawilbymszie...
  • #1369
    Snikers
    Level 24  
    frajda jest, przyznaje. jednak jak zobaczylem obraz fabrycznych urzadzen to zlozylem monitor spowrotem :P

    wracajac do tematu, prawdopodobnie na dniach bede wyprzedawal sprzety po moim projektorze

    dosyc ladny obiektyw 3soczewkowy cos kolo 330mm (musze go poszukac bo nie pamietam)
    soczewka tego goscia na F podwojna (rzutnik do folii)
  • #1370
    Lt_Bri
    Level 16  
    Fabryczne urządzenia, a fabryczne urządzenia ;)

    Obraz mam lepszy (a napewno dużo jaśniejszy) niż z np. sony CPJ-100E, natomiast przegrywam trochę jeśli idzie o rozmiary (moje ustrojstwo jest dobrze ponad 3x większe, no ale i te sony to jeden z mniejszych projektorów...) i ostro jeśli idzie o głośność urządzenia...

    No ale spójrzmy na "TANIE" projektory obecnie produkowane:

    -różne ALLY (wydatek około 2kzł, +/- 200zł), mają lepszą rozdzielczość, ale jasność jest taka sobie (mimo iż stosowane tam źródła światła mają 2,5x - 3x większy strumień świetlny niż stosowany przeze mnie halogen 24V 150W), wniosek? - kiepski układ optyczny (ale dzięki temu rozsądne wymiary).
    Na dodatek wadą ally (nie wiem jak teraz) było to że obraz potrafił w narożach być widocznie mniej ostry i jasny...

    -Mega Pro Game Projector (gdzieniegdzie kosztujący jeszcze 200$ - 300$...), rozdzielczość 480x234 (punktów, pikseli tylko 160x234...), ciemny etc. etc., moja konstrukcja wyłącznie przegrywa jeśli idzie o wymiary/głośność

    -hasbro Zoombox/ walmart Tigershark (cena podobnie jak powyżej, 200$-300$), rozdzielczość troszkę wyższa niż w "mega crap projector" tzn. 557 x 234 (nadal punktów a nie pikseli), za to jasność... całe 8 ANSI lumenów (wg producenta, więc może być mniej).

    Podsumowując, nieduża samodziełka opłaca się bardziej (szczególnie klepana na matrycach 1,8" - 2,2" i malutkich rzutnikach do slajdów - Profil S/B4 etc.).

    No ale mamy używane projektory w rozdzielczościach VGA/SVGA, które mają uwaloną żarówkę, a w tych wystarczy oszukać elektronikę i wstawić metahalogen z osprzętem i... mamy ładny projektor za pół tysiączka (plus minus 2 - 3 stówki).
    Tylko czasem ludzie na sieci się skarżą że z jasnością i bezawaryjnością potrafi być kiepsko...


    ps. słyszeliście o utrojstwie pod tytułem: "TROJKA" sms guerilla projector ? ;)

    ps2. ten wpis nie jest po to aby gloryfikować projektory samodziełki, ale żeby pokazać że nie jest tak źle jak mogło by się zdawać ;)
  • #1371
    _Marecki
    Level 13  
    Lt_Bri wrote:
    A pomyśleć że u siebie przy zasuniętych zasłonach mogę sobie w dzień wiadomości ew. pogodę oglądać nawet przy włączonym swietle, a żaróweczka w projektorku ma tylko żałosne 5000lm (których to i tak nie wykorzystuję w pełni, jako że jadę w trybie oszczędnym) ;)

    To ja może powiem co rozumiem przez "oglądanie". Dla mnie to duży, o przekątej 100 cali, jasny i kontrastowy obraz. Przy żarówce MH400W, matrycy z kontrastem 500:1, zastosowanej dodatkowej soczewce skupiającej i obiektywie z Lumenlan 320mm taki obraz z mojej konstrukcji jest tylko w ciemnym pomieszczeniu.
    W dzień przy zasłoniętych oknach również widać ale to zupełnie inna historia. Komfort oglądania jest wtedy żaden a przy ciemnych scenach obraz praktycznie znika z ekranu. Jak sobie przystawiłem projektor do ściany i obraz zrobił się wielkości 30"-40" to i w dzień mogę wszystko normalnie oglądać, tyle że wtedy używanie projektora kompletnie mija się z celem.
  • #1372
    lantan
    Level 16  
    --> Marecki wtrące swoje trzy grosze do tej dyskusji o wyższości fabryczniaków nad DIY. Otóż nie mamy w samoróbkach założenia żeby dorównać obrazem tym projektorkom co mają po 3 miniaturowe matryce o wielkiej rozdzielczości, nie myślę tu o ALLY, bo ten to też DIY tylko źle zrobiony. Bo siedzi w nim matryca 7" o dobrej rozdzielczości a efekt w obrazie taki sobie. Chodzi mi o to, że w samoróbkach chcemy osiągnąć choć trochę podobne efekty mając do dyspozycji większe matryce choćby takie jak w Ally, ale by maksymalnie wydusić z nich ich możliwości. Zastanawia mnie stosowanie żarówek MH 150W a nie np. 400W bo widziałem efekt ze 150 i jasnością niewiele się różnił od 400W przy tej samej optyce i matrycy. Myślę że 150W MH to wystarczy, jeśli zadbamy o idealnie dobraną optykę. Dla porównania rzutnik Etiude 2c ma kondensor złożony z trzech soczewek i przy zwykłej żarówce 100W i 230V jaka w nim orginalnie siedzi, daje taki sam efekt w wyświetlaniu przeżroczy co Diapol o żarówce halogenowej 150W i 24V. Diapol ma kondensor z dwóch soczewek. Kiedy wstawiłem tę żarówkę 150W halogen do tego etiuda to z matrycy 5" o rozdziałce 320x234 spokojnie w dzień przy zasłoniętych firankach a nie zasłonach dało się oglądać przyzwoicie jasny obraz, dodam że pokój od strony północnej więc nie wpadało do niego bezpośrednio światło słoneczne. Dlatego wierzę w to co napisał Lt_Bri o tym efekcie z rzutnika. Tak więc chyba rozwiązanie jasności obrazu z samoróbek leży nie w zwiększaniu Watów, ale w doborze optyki, czyli dobry kondensor i jasny obiektyw. Nie bronię tą wypowiedzią idei samoróbek tylko dzielę się spostrzeżeniami z doświadczeń. Dyskusję więc pozostawiam otwartą i czekam na wypowiedzi w tym temacie. Pzdr lantan
  • #1373
    _Marecki
    Level 13  
    lantan wrote:
    Zastanawia mnie stosowanie żarówek MH 150W a nie np. 400W bo widziałem efekt ze 150 i jasnością niewiele się różnił od 400W przy tej samej optyce i matrycy. Myślę że 150W MH to wystarczy, jeśli zadbamy o idealnie dobraną optykę. Dla porównania rzutnik Etiude 2c ma kondensor złożony z trzech soczewek i przy zwykłej żarówce 100W i 230V jaka w nim orginalnie siedzi, daje taki sam efekt w wyświetlaniu przeżroczy co Diapol o żarówce halogenowej 150W i 24V. Diapol ma kondensor z dwóch soczewek. Kiedy wstawiłem tę żarówkę 150W halogen do tego etiuda to z matrycy 5" o rozdziałce 320x234 spokojnie w dzień przy zasłoniętych firankach a nie zasłonach dało się oglądać przyzwoicie jasny obraz, dodam że pokój od strony północnej więc nie wpadało do niego bezpośrednio światło słoneczne. Dlatego wierzę w to co napisał Lt_Bri o tym efekcie z rzutnika. Tak więc chyba rozwiązanie jasności obrazu z samoróbek leży nie w zwiększaniu Watów, ale w doborze optyki, czyli dobry kondensor i jasny obiektyw. Nie bronię tą wypowiedzią idei samoróbek tylko dzielę się spostrzeżeniami z doświadczeń. Dyskusję więc pozostawiam otwartą i czekam na wypowiedzi w tym temacie. Pzdr lantan

    Absolutnie nie chcę tutaj rozpętać dyskusji o wyższości fabrycznych konstrukcji nad projektorai DIY bo to już temat wałkowany wielokrotnie i ja nie widzę niczego co można do takiej dyskusji wnieść nowego.
    Pisząc o efektach z rzutników przy jakiś tam mocach żarówek zapominasz chyba o tym że procent przezroczystość slajdu i matrycy to zupełnie dwie różne, różniące się o rząd wielkości. Pojedyncza matryca LCD ma przepuszczalność coś ok 7%. Zakładając więc typową optykę np. trójsoczewkowy Lumenlab o ogniskowej 320mm f/5.0 który teoretycznie obejmuje kątami całą matrycę 15" i nie winietuje oraz dzięki kondensorowi i reflektorowi wykorzystanie aż 1/3 świata z żarówki (czego jeszcze nikomu nie udało się uzyskać bo odbite światło rozprasza się przy ponownym przejściu przez żarówkę) to z MH150W o mocy 10000lm uzyskasz na środku ekranu w porywach 250lm. Teoretycznie, bo w praktyce znacznie mniej.
  • #1374
    lantan
    Level 16  
    Ok mnie też nie chodzi o taką dyskusję bo i tak się w końcu okaże, że przegrywają konstrukcje DIY z fabryczniakami, ale może jakieś nowe pomysły na solidne doświetlenie matrycy się pokażą i może coś ruszy w projektach z małymi matrycami o dobrej rozdzielczości, które mogły by się obejść bez fresneli. Nie wiem jaką przepuszczalność światła miała ta matryca co testowałem z 150W halogenem, ale efekt był niezły nie mówię o kontrascie i pixelozie, ale o jasnośći uzyskanego obrazu. Oczywiście nie miała zdjętej warstwy antyrefleksyjnej i zastąpionej innym polaryzatorem i to mnie zastanawia. Czy wszystkie matryce mają jednakową, czy też zbliżoną do tych 7 czy 8% przepuszczalność światła. Może są różne pod tym względem. Wiem, że dobrze dobrana optyka może wiele zmienić na plus w efekcie końcowym obrazu, a nie tylko moc światła bo tak na marginesie to spotkałem gdzieś MH o mocy 1000W. Pomijam więc kwestię chłodzenia tego monstrum, ale czy to da zwiększenie jasnośći obrazu wychodzącego z matrycy, która ma te 8% przepuszczalnośći? Nie mówiąc już temperaturze barwowej tego MH bo jak na razie nie spotkałem większej od 5200 K a halogen z rzutnika ma około 3000 K. Lantan
  • #1375
    Adam16l
    Level 20  
    Zmienię trochę temat bo zaczyna się powoli mała kłótnia co jest lepsze- a jak głosi przysłowie o gustach się nie dyskutuje:-)
    a więc jest jakiś sposób na dokładne obliczenie ogniskowej obiektywu? bo mam taki o średnicy 8cm i dużej ogniskowej (za duży jak na moją matrycę bo obraz powstaje mały a odległość od fresnela to ponad 30cm)
  • #1376
    lantan
    Level 16  
    --> Adam najprościej zmierzysz puszczając światło na ten obiektyw nawet z żarówki z żyrandola, bo o słoneczne teraz raczej trudno i przystaw obiektyw np. do ściany i weź linijkę lub inną miarkę i celuj tak odległością obiektywu od ściany żeby był jak najwyraźniejszy obraz tego żyrandola na ścianie. Jeśli złapiesz najlepszy obraz to odległość obiektywu od ściany to jest jego ogniskowa. To tak po domowemu, ale można wyznaczyć ogniskową dokładniej np. na tzw. ławie optycznej to jest linia z podziałką centymetrową i uchwytami na soczewkę lub obiektyw i mały ekranik np. z papieru na którym powstaje obraz z testowanej soczewki lub obiektywu. Mówię to jako fizyk teoretyczny ale do tej pory wszystkie soczewki i obiektywy mierzyłem po domowemu tzn. plus minus kilka mm ale to nie jest aż tak istotne. Sprawdziłem to praktycznie mając obiektyw jednosoczewkowy od Lecha 50, który miał napisane F=275mm i po tym prymitywnym pomiarze na ścianie bez ławy optycznej z linijką w ręce otrzymałem taki sam wynik 27,5cm. Tak więc sprawdź tę prostą metodę wyznaczania ogniskowej. Pzdr Lantan
  • #1377
    Lt_Bri
    Level 16  
    -->lantan, to powinieneś wspomnieć o jeszcze jednym drobiazgu, dokładność pomiaru rzędu 10% uzyskujesz wtedy gdy punkt przedmiotowy(P) znajduje się około 10xogniskowa od danej soczewki (1% prz 100xogniskowa danej soczewki).

    Dalej, o ile obiektywem nie jest symetryczna soczewka lub obiektyw o symetrycznej budowie (np. klasyczny czterosoczewkowy aplanat ew. dwusoczewkowy peryskop), to mierzysz odległości z jednej strony (x1) i z drugiej (x2), podstawiasz potem do wzoru:

    f = (x1+x2)/2 - Δ/2 (w naszym przypadku upraszczamy i pomijamy -Δ/2. więc wór ma postać f = (x1+x2)/2 ).

    Takie liczenie z pomiarem z obu stron przy soczewkach np. płaskowypukłych (np. kondensorów) czy wklęsłowypukłych(ale skupiających) jest konieczne (bo inaczej bedziemi mieli to pomierzone +/- 30% ;) ).

    A teraz na chwilę wróćmy do sprawy lampek MH 150W i 400W.

    Mówisz że nie widzisz dużej różnicy między jednymi a drugimi (rzecz jasna przy tym samym układzie optycznym).

    Jako fizyk nie powinieneś się temu dziwć ;)
    Pewnie zauważyłeś że element świecący w MH 150W i 400W nie jest takich samych rozmiarów.

    Zapewne też wiesz że ogniskową kondensora dobiera się między innymi po to aby obraz elementu świecącego (źródła światła) wypełniał otwór obiektywu (wg innych źródeł nie otwór obiektywu ale zwe obiektywu, co przy obiektywach jednosoczewkowych bez przesłony jest jednym i tym samym).

    Więc jeśli mamy układ optyczny który w pełni wykorzystuje MH 150W, to prawie żadnego zysku nie będziemy mieli po przejściu na 400W (no może że znaleźlibyśmy czterystkę o rozmiarze elementu świecącego takim ja w stopięćdziesiątce).

    Tyle mojego "czepialstwa" względem Twojej osoby ;)

    Teraz spieszę zająć się Mareckim ;)


    -->_Marecki, dość wyraźnie pisałem że mogę sobie w dzień obejrzeć wiadomości czy pogodę (nie wspominałem o filmach).

    Ale w tych warunkach (godzina-> parę minut przed 12:00, zasunięte zasłony - same zasłony, firanek nie mam ;) - włączona 70W żarówka z bańką klarowną lub setka z mleczną) mogę też komfortowo obejrzeć AGROBIZNES, bez problemu czytając te drobne napisy które są skrolowane u dołu ekranu.

    Kontrast i jasność(ciemność raczej...)- no cóż, za dużo przy matrycy(syfsunga) 200:1 nie można oczekiwać, dodać trzeba to że lampa w rzutniku/projektorze daje dużo ponizej 5000lm (pięć tysięcy daje w trybie normalnym którego nigdy nie używam), a ekran ma 160x120 (więc około 2 metrów przekątnej, ale to jest ograniczenie nałożone przez 200mm obiektyw, inna sprawa że nie bardzo lubię kiedy oczy wychodzą mi za uszy, o co nie byłoby trudno przy większym ekranie, w pokoju który w praktyce ma poniżej 9 metrów kwadratowych...).

    No ale projektor jest głównie do oglądania filmów, a nie "gumofilcobyznesu", więc wróćmy do tychże (przy niezmienionych warunkach, tzn. w samo południe ;) ).

    Taki np. konwój czy madmax2 jest wysoce strawny w takich warunkach (ale to dość jasne filmy).
    Żeby się naprawdę przyjemnie oglądało np. "Das Boot" to już trzeba wyłączyć światło w pokoju.
    Aby sobie na komfortową projekcję "Running Man" pozwolić to trzeba już do wieczora poczekać, ew. przysunąć mniejszy ekran (kiedyś oglądałem filmy na około 46" perełkowej Arcturze, i w dzień było nadal komfortowo nawet przy ciemnych filmach - sprawdzone przy Obcym 3).

    A co do moich porównań z fabrycznymi projektorami...

    Chyba zauważyłeś jakie modele podawałem? ;)

    -mega pro cośtam, zabawka (zdaje się że na 50W żaróweczce) o rozdzielczości taniego telewizorka 2,5" (480x234 czy jak kto woli 160x234...), cena na nasze - około tysiąc złotych...

    -Zoombox/Tigershark, zaróweczka około 35W - 36W(większa pewnie by przetopiła skorupkę w której to siedzi...), strumień 8 ANSI lumenów (słownie OSIEM) - cena na nasze - znów około tysiąca złotych

    -soniak CPJ100(CPJ-100E), - prosty projektorek z połowy lat dziewięćdziesiątych, mający na pokładzie 50W halogenek (mniej więcej taki jak się w meble wkłada), jeden pierwszych "budżetowych" projektorów, zdaje się że nawet producent nie zalecał uzyskiwania obrazu większego niż 60" (a i to w ciemnym pomieszczeniu i na specjalnym firmowym ekranie).
    Ceny na alledrogo oscylują w okolicach pół tysiąca złotych za sprawny egzemplarz (czyli najtrafniejszy zakup z tych trzech, ale czy dobry zakup? wątpię...).

    Z "poważnych" projektorów mógłbym dodać sharpa trzystapiętnastkę i kilkadziesiąt innych urządzeń produkowanych w pierwszej połowie lat 90, ale nie chce mi się teraz, bo spieszę się obejrzeć "gumofilcobyznes" ;)

    ps. jeszcze Ci później odpiszę conieco na temat puszczania światła przez żarówkę ;)
  • #1378
    Adam16l
    Level 20  
    Dzięki za podanie tej metody mierzenia ogniskowej, jaką matrycę złapie obiektyw o ogniskowej 300-320mm? Ma koś do sprzedania statecznik oraz zapłonnik do MH 250W? Czy bańkę od MH na G40 mozna rozbić i wykorzystać sam żarnik? bo lampa dużo miejsca zajmuje a sam żarnik jest dość mały, z tym że chyba promieniowanie UV może nieźle zwiększyć:-) ale czy będzie ono miało na coś wpływ? (oprócz człowieka-:))
  • #1379
    lantan
    Level 16  
    -->Lt_Bri no to mi się dostało, ale myślę że w pytaniu Adama chodziło o prostą metodę i przybliżoną do wyznaczenia ogniskowej. Bo można zapodać całą masę wzorów z optyki, ale nie wszyscy w tym siedzą i to strawią. Stąd moja domowa recepta na ogniskową (+,-). Kto z budujących dziś projektorek pamięta wzory z fizyki, a dokładnie z optyki, myślę że forumowicze czekają na takie proste sposoby na dobieranie optyki do swoich konstrukcji. Tym bardziej, że błąd pomiaru tą metodą jest niewielki biorąc pod uwagę zastosowanie jakiegoś nieznanego obiektywu do projektora. Wiadomo, że im większa ogniskowa tym mniejszy otrzymamy obraz na ekranie i odwrotnie. Myślę, że w wielu pytaniach o obiektywy o to chodzi. Może jeszcze średnica obiektywu jest ważna i jasność, co nie jest bez znaczenia jesli chodzi o jakość obrazu. Więc nie kłóćmy się o milimetry czy procenty błędu pomiaru, bo nie każdy budujący samodzielnie projektor ma dostęp do pracowni fizycznej i ławy optycznej. Moim zdaniem ta metoda, która sprawdziła mi się przy obiektywie z Lecha 50 jest wystarczająca . To tak "ad vocem" do pomiarów ogniskowych. Jednak bardziej mnie interesuje stosowanie małych matryc o przyzwoitej rozdzielczości do projektorków, ponieważ szczerze mówiąc nic nie zastąpi optyki stosowanej w rzutnikach choćby diapol czy innych podobnych, gdzie te parametry optyczne są wyśróbowane do milimetrów. Stąd jak powiedziałeś niezłe efekty z rzutnika 150W ze zwykłym halogenem w porównaniu z MH, który reklamował Marecki. W takim razie sorry Adam, że podałem Ci domową metodę na obliczanie ogniskowej, ale jak masz dostęp do pracowni fizycznej choćby szkolnej to zmierz dokładnie co do milimetra. Pzdr Lantan

    Dodano po 53 [minuty]:

    --> Adam już pędzę z odpowiedzią na Twoje pytania. Co do żarnika to taki manewr stłuczenia szkła komuś się przytrafił, nie wiem czy nie rdt o tym pisał i wykorzystał sam żarnik. Natomiast jeśli chodzi o to co złapie obiektyw o 30cm ogniskowej to nie jest takie oczywiste. Bo po pierwsze o tym co złapie obiektyw nie decyduje ogniskowa, ale bardziej średnica obiektywu. Jeśli masz fresnela przed obiektywem, który skupia wiązkę światła z matrycy w stożek to każdy praktycznie Ci to złapie. Jesli masz samą doświetloną matrycę to inny problem, bo sam sprawdź jesli masz obiektyw o średnicy około 8cm i staniesz z nim około 1m od telewizora np. 20" to otrzymasz wyraźny obraz z ekranu na kartce papieru w odległości od kartki równej ogniskowej tego oiektywu. Tylko nijak się to ma w zastosowaniu w projektorze, gdzie te odległości są dużo mniejsze. A więc wniosek taki, że przy zastosowaniu fresnela średnica obiektywu ma mniejsze znaczenie, bo stożek światła z fresnela zmieści Ci się w nawet w małym co do średnicy obiektywie. Jak zapewne wiesz to obiektywy z Exclusiv mają średnicę 5cm od strony światła i 4cm od strony projekcji a obsługują z powodzeniem matryce 15". Bo przed obiektywem jest fresnel, który skupia wiązkę światła do obiektywu. Sorry za te domowe wyjasnienia bez wzorów optycznych, ale myślę, że tego oczekujecie za co otrzymałem reprymędę od Lt_Bri. Pzdr Lantan
  • #1380
    Lt_Bri
    Level 16  
    -->lantan, to nie miała być reprymenda ;) tylko podzielenie się kilkoma wzorami i własnymi(ale "wtórnymi") obserwacjami (z pomiarów soczewek płaskowypukłych, gdzie z jedej strony mierzona "Twoim" sposobem ogniskowa bardzo odbiegała od tej mierzonej z drugiej strony).

    Nie mi historykowi fizyka pouczać ;)

    -->Adam16l, to czy ilość UV wzrośnie zalezy od konstrukcji lampki.

    Mam np. osramówkę POWERSTAR HQI-TS 150W/NDL która ma "filtr" UV napylony na zewnętrznej bańce (taka lekko szorstka warstwa).

    To samo jest na philipsie MASTER Colour CDM-TD.

    Ale na dajmy na to tanich 250W (bodaj)zextach (gwint E40) już takiej warstewki nie uświadczysz (ale na niej też nie ma napisów UV BLOCK czy filtr UV, jak na obu poprzednich).