Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Projektor multimedialny za małe pieniądze

wowo72 05 Apr 2007 08:12 729261 2842
  • #2011
    BigZbig
    Level 12  
    lantan wrote:
    ... skanuje pasmo VHF i UHF ale nic nie znajduje to znaczy tak jak by nie miał podłączonej anteny. ........
    Jaki system audio jest u nas D/K c zy BG czy I bo takie ma w menu.

    Niektóre z krajów stosują PAL z systemami D i K co jest konsekwencją różnic historycznych i przejścia z systemu SECAM. System PAL D/K odróżnia wyższa częstotliwość pasma sygnału audio, wynosząca 6,5 MHz. (Pierwotnie w PAL BG było i jest 5.5MHz).

    W Polsce system PAL D/K obowiązuje od roku 1995.

    Usterka:
    posprawdzaj wszystkie odnogi zasilania na obwodzie drukowanym (napięcia!); wszystkie nóżki zasilania na scalakach, tylko ostrożnie, najlepiej zrób sobie końcówkę z dużej igły;
    objaw jest taki, jakby brakowało jakiegoś zasilania na głowicy TV;
    wygląda tak, jakby przeszukiwanie pasm nie działało; ewentualnie - może nie działać zapamiętywanie po przeszukaniu.
    A może to jest TV tylko z wersją NTSC? Wtedy raczej nic nie zobaczysz.
  • #2013
    BigZbig
    Level 12  
    CMS wrote:
    tu jest info o mojej maszynce http://www.projectorcentral.com/3M-MP8725.htm
    niestety za cholere nie mogle znalesc gdzie wtedy te 1000lm widzialem (mi tez sie to wydaje dziwne dla tego podjalem temat) pod haslem uhp 120w znajduje bardzo rozne wartosci dla roznych producentow

    Na bank możesz przyjąć, że tych lumenów to ta lampka "wypluwa" z siebie około 10k. Oczywiście we wszystkich możliwych kierunkach, z całej świecącej powierzchni.

    Mogłeś widzieć też gdzieś parametr 1000lm, ale to byłby wtedy strumień świetlny zmierzony w najjaśniejszym punkcie ekranu (środek!) przy najjaśniejszych ustawieniach. Kiedyś firmy prześcigiwały się w marketingu, podając różne dziwne liczby, aby tylko "wyprzedzić" w reklamie konkurencję przy zerowych nakładach na r&d. Dopiero wprowadzenie normy ANSI trochę utemperowało marketingowców. Wg prawa muszą podawać parametr "ANSI lm", który wyrównuje wszystkim szanse. Jak to standard.
  • #2014
    lantan
    Level 16  
    -->BigZbig dzięki za pomoc sprawdzałem zasilanie głowicy i jest wszystko ok. ciekawe jest to że w czasie skanowania nie pokazuje się żaden obraz żadnego programu, więc po skanowaniu nie ma co zapamiętać. Oczywiście w czasie skanowania zmienia się wygląd ekranu tak jak to normalnie się dzieje i przesuwa się pasek postępu skanowania pasma i przesuwają się strzałki sygnalizujące przeszukiwanie pasma. Co do ntsc to sprawdzałem wejście AV w nim podając sygnał z lapka z wyjścia Tv właśnie w ntsc i wyświetłal poprawnie obraz, jak też w Pal ze zwykłego telewizora. Jakaś czarna magia, chyba jednak coś w elektronice walnięte. Pzdr Lantan
  • #2015
    quitarxxx
    Level 2  
    mlody_elektronik wrote:
    o ile wiem to mozna przeswietlic matryce. Dlatego zaproponowalem wlasnie taka wielka matryce. Bo skupione swiatlo przechodace przez matrryce 1,5cala jest poterznei silne co moze powodowac duze temperatury oraz jak wspomialem wczesniej przeswietlanie. A na matrycy 15cali jak sie ta sama wiazka zwiatla rozlozy na taka powierzchnie to nic jej sie nei stanie. Pozatym jakie osiagi ma taki projektor wlasnej roboty ??

    SAdze ze jasnosc okolo 300lm a kontrast 1:50-100. Na allegro sa juz dostepne projektory z uwalona lampa albo na wykonczeniu za 500-600zl. A parametrami sa znacznie lepsze. POmyslec nad zastapieneim takiej lampy jakas inna mocniajsza napzykład HMI 575 i mamy mocny projektor z lampa za 150zl ktora przeswieci 1000H. Tylko jedyna wada bedize kontrast ok 300:1.

    A jezeli robic wlasnej roboty projektor mm to juz jakis lepszy. Z matrycy z monitora gdzie kontrast wynosi 300-500:1 a dolozyc do tego ogromny strumien swiatla (np HMI 1200 albo kilka MH400) i uzyskac 3000-4000Lm.

    Takie sa moje sugestie na ten temat. I jezeli kogos urazilem to przepraszam. Ale takei sa realia ze cienkiego projektora nie oplaca sie robic, chyab ze dla wlasnej satysfakcji.


    a co z optyka do takiej duzej matrycy bo raczej nie ma zbytnio duzo szkielek o takich rozmiarach a jak juz sa to chyba sporo kosztuja
  • #2016
    BigZbig
    Level 12  
    lantan wrote:
    -->BigZbig dzięki za pomoc sprawdzałem zasilanie głowicy i jest wszystko ok. ciekawe jest to że w czasie skanowania nie pokazuje się żaden obraz żadnego programu, więc po skanowaniu nie ma co zapamiętać. Oczywiście w czasie skanowania zmienia się wygląd ekranu tak jak to normalnie się dzieje i przesuwa się pasek postępu skanowania pasma i przesuwają się strzałki sygnalizujące przeszukiwanie pasma. Co do ntsc to sprawdzałem wejście AV w nim podając sygnał z lapka z wyjścia Tv właśnie w ntsc i wyświetłal poprawnie obraz, jak też w Pal ze zwykłego telewizora. Jakaś czarna magia, chyba jednak coś w elektronice walnięte. Pzdr Lantan

    Wygląda, że część sterująca skanowaniem działa poprawnie;
    zasilanie varikapów głowicy może być podawane osobno, z części sterującej, z przetwornika d/a, to może być walnięte;
    możliwa jest też jakaś przerwa w torze sygnału, masz ewidentny brak sygnału tv, fonii i wizji;
    pzdr
  • #2017
    lantan
    Level 16  
    -->BigZbig chyba znalazłem przyczynę otóż tasiemka łącząca płytkę z głowicą z płytką z matrycą lcd była przyciśnięta przez obudowę przy fabrycznym skręceniu tv i ma kilka pękniętych ścieżek. Tasiemka jest szeroka 2,5cm i ma 24 ścieżki i jakieś 17cm długa. Myślę że jak dopadnę nową to tuner się obudzi. Są podobne tu: http://www.impelshop.com/
    Dzięki za podpowiedzi w znalezieniu usterki. pzdr lantan
  • #2018
    endrius85
    Level 12  
    Witam
    dokonałem dzisiaj próby czy i jak wyświetla moj DIY, i mam pare pytan
    Zestaw robie z przenosnego dvd 7' a oswietlenie to zarowka i odbłyśnik z lampy (puntoII). Na scianie mam juz obraz ale jest on strasznie rozmyty, a jak przyłoze lupe (narazie nie mam obiektywu) to tylko w tym miejscu gdzie jest lupa to mam wyrazny obraz (w kształcie kola) a reszta rozmyta. Wydaje mi sie ze to moze byc wina braku fresneli.
    Co sadzicie o tym z markery.pl i czy lepiej kupic "arkusz powiekszajacy" czy "kino domowe soczewka fresnela"?
    Jaką średnice i ogniskowa powinien mieć obiektyw?
  • #2019
    lantan
    Level 16  
    -->ravnov zajrzyj tu : http://plexidas.livenet.pl/catalog/index.php/cPath/62?osCsid=fe2093d24234959e3e46209c1fd6544f
    Nie wiem czy to tanie źródło, ale pewne na 100% bo mam stąd żarówkę 150W i zaplonnik i statecznik i wszystko śmiga, że hej! pzdr lantan

    Dodano po 14 [minuty]:

    -->endrius85 bez fresnela ani rusz to po pierwsze, a po drugie obiektyw przy zastosowaniu fresnela wystarczy, jesli ma średnicę 4cm od strony ekranu i 5cm od strony fresnela, oczywiście trójsoczewkowy. Może być nasz Edar o F=200mm i jasności 1:3,5. Albo lepszy np. z exclusiv, który ma zmienną ogniskową w zakresie 28,5cm do 33cm i takie wymiary soczewek jak podałem powyżej. Co do fresnela to polecam ten prawdziwy to znaczy 28x28cm podwójny i po rozdzieleniu ogniskowe wynoszą F1=22cm i F2= 33cm. Złączone mają ogniskową 13,2cm. Ale lepiej je rozdzielic dla lepszego doświetlenia matrycy. Ten o F=22cm dajesz od strony światła, a ten 33cm od strony obiektywu i powinno być wszystko ok. jesli ustawisz optykę w osi optcznej. pzdr lantan
  • #2020
    BigZbig
    Level 12  
    endrius85 wrote:
    Witam
    dokonałem dzisiaj próby czy i jak wyświetla moj DIY, i mam pare pytan
    Zestaw robie z przenosnego dvd 7' a oswietlenie to zarowka i odbłyśnik z lampy (puntoII). Na scianie mam juz obraz ale jest on strasznie rozmyty, a jak przyłoze lupe (narazie nie mam obiektywu) to tylko w tym miejscu gdzie jest lupa to mam wyrazny obraz (w kształcie kola) a reszta rozmyta. Wydaje mi sie ze to moze byc wina braku fresneli.
    Co sadzicie o tym z markery.pl i czy lepiej kupic "arkusz powiekszajacy" czy "kino domowe soczewka fresnela"?
    Jaką średnice i ogniskowa powinien mieć obiektyw?


    Tu nie chodzi o fresnele.
    Zacznij od obiektywu. On jest najważniejszy. Bez obiektywu nie będzie ostrego obrazu (pomijam tu "naturalny" obiektyw typu "camera obscura", czyli mały otworek w przesłonie, bo taki jest za ciemny w tym zastosowaniu; ale jak chcesz się pobawić, to zrób sobie kilka "przesłon" z tektury, z wyciętym otworkiem kolistym w centrum; przykładając taki "obiektyw" zauważysz, że im mniejsza średnica otworu, tym ostrzejszy obraz, ale (niestety) coraz ciemniej).

    Obiektyw jest najważniejszy.

    W torze optycznym 4 elementy są niezbędne. Ekran, obiektyw, LCD (modulator optyczny, źródło obrazu) i źródło światła. Wszytkie inne elementy stosowane w konstrukcjach, to elementy pomocnicze, mające poprawić (albo popsuć - to w złych konstrukcjach) jakiś tam parametr.

    Niech Cię ręka boska broni przed wstawianiem jakichkolwiek elementów pomiędzy EKRAN-obiektyw-LCD.
    Chyba, że chcesz popsuć parametry obiektywu, za który zapłacisz jakieś 50 pln (polski) czy 50 USD (zagraniczny). Tor ekran-obiektyw-LCD jest nietykalny i niczego nie należy tam upychać. Żadnych fresneli i tym podobnego szmelcu. Należy go natomiast chronić przed odbłyskami światła, odblaskami itp. Żadne "lewe" światło nie powinno tam wpadać, żadne elementy nie powinny się odbijać, mienić itp. Dlatego dobrze jest zbudować tunel - czarny matowy - tak uformowany, że jakiekolwiek ewentualne odbicia nie trafiają do obiektywu.
    W idealnej sytuacji do ekranu powinny docierać tylko i wyłącznie te promienie światła, które przeszły trasę: LCD - obiektyw - ekran bez żadnych odbić. Wszystkie inne promienie docierające do ekranu są szkodliwe i psują efekt końcowy.

    Obiektyw dobierz, ustalając wymagane parametry projektora.
    Odległość ekran-obiektyw = Y; odległość LCD-obiektyw =X; ogniskowa = f; M = powiększenie oczekiwane = przekątna ekranu/przekątna LCD = Y/X.
    Punkt - obiektyw to środek optyczny obiektywu, najczęściej gdzieś blisko środka obudowy.

    Przykład:
    Y oczekiwane = 3000 mm
    Przekątna ekranu oczekiwana = 100" (4:3 > 200cm x 150 cm)
    Przekątna LCD = 7"
    M oczekiwane = 100/7 = 14 (około)
    X potrzebne = Y/M = 214 mm (taka musi być odl. LCD do środka optycznego obiektywu)
    f potrzebne = wyliczyć ze wzoru 1/f = 1/x + 1/y = 200 mm
    W tym przykładzie potrzebny jest obiektyw o ogniskowe 200 mm - lub zbliżonej. Sam podstaw swoje dane i wylicz, czego potrzebujesz.
    Szukając obiektywu, musisz zwrócić uwagę nie tylko na ogniskową, ale też na jego średnicę. Potrzebny jest obiektyw jak najjaśniejszy, czyli o małej przysłonie, ale prawidłowo skorygowany optycznie, tzn. taki, który ma skorygowane aberracje. Triplety są tu bezkonkurencyjne. Praktycznie każdy z tripletów proponowanych na stronach PJ-DIY obsłuży Twój projektor, bo masz "mały" LCD, nie będzie więc winietowania. Dobierz ogniskową i tyle. Możesz szukać też polskiego EDARa, bo on też się tu nada, ale wtedy szukaj tego jaśniejszego, tzn. z mniejszą liczbą przysłony f/#.

    Po wykonaniu tych czynności na ekranie MUSI powstać ostry obraz.
    Ale może być on nierównomiernie oświetlony. Puścisz biały ekran i zauważysz, że w różnych punktach jest wyraźnie różna jasność.
    To jest moment, aby się zastanowić, jak poprawić charakterystykę kierunkową źródła światła. Wtedy jest czas na próby z odbłyśnikami, fresnelami, innymi soczewkami. Te elementy MUSZĄ być umieszczane przed LCD, ich rola to uformowanie właściwej wiązki światła.

    Innym problemem jest jeszcze zatrzymanie ciepła wytwarzanego przez źródło światła, i jego właściwe odprowadzenie. To też trzeba prawidłowo rozwiązać, bo inaczej coś pójdzie z dymem.

    Ale o tych szczegółach to napiszę później, jeśli będzie potrzeba, i jeśli wykonasz czynności opisane do tej pory.

    Życzę powodzenia.
    Pozdrawiam.
  • #2021
    r@lf
    Level 12  
    endrius85 wrote:
    Witam
    Zestaw robie z przenosnego dvd 7' a oswietlenie to zarowka i odbłyśnik z lampy (puntoII).


    Rozumiem że obraz ma iść z kompa? W jaki sposób podłaczyłeś matryce od przenośnego dvd do kompa??

    Pozdrawiam Rafał
  • #2022
    Lt_Bri
    Level 16  
    -->BigZbig, a jakie to prawo nakazuje podawać te ANSI lumeny? ;)

    ps. przypominam że już bodaj za Gierka wprowadzono u nas uład SI, co spowodowało że wszelkie (poza kilkoma pozostawionymi "tymczasowo") jednostki z poza tego układu stały się nielegalne (o ile nie są podawane jako uzupełnienie tych w SI, np. kcal obok kJ na produktach żywnościowych etc.)
  • #2023
    rdt
    Level 25  
    BigZbig - czytałem już wcześniej Twoje posty i powiem szczerze ze troszke mnie dziwią Twoje wypowiedzi i chyba raczej niewiele masz wspolnego z praktyką
    Z twoich postów wynikają takie mniej więcej prawdy
    - domowym sposobem można oświetlić matryce powiedzmy 15'' halogenem 150 W
    - żadne fresnele nie są potrzebne do szczęścia domowemu majstrowi który zamierza zbudować projektor
    -obiektywy są dostępne w jakich chcesz parametrach oczywiście triplety bo jakże by było inaczej
    otóż - za 50 złotych polskich to jeżeli cośkolwiek trafisz to być może edara- która nie stoją w sklepach na półkach ani na pchlich targach - ani na allegro nie ma ich zatrzęsienia
    dobry obiektyw dobrze kosztuje - nic nie piszesz o tym jaki format powinien mieć obiektyw
    - efekt winietowania widzę ze w ogóle pomijasz bo po to stosują tutaj niektórzy fresnela pomiędzy obiektywem a matrycą - Twoim zdaniem całkowicie niepotrzebnie -
    nie chce mi sie więcej pisać o tym co mnie dziwi w Twoich wypowiedziach więc zadam tylko jedno pytanie -
    Zrobiłeś kiedyś jakiś projektor ?
    jeśli tak to pozwól innym sie wzorować na Twoim projekcie i napisz o nim coś
  • #2024
    BigZbig
    Level 12  
    Lt_Bri wrote:
    -->BigZbig, a jakie to prawo nakazuje podawać te ANSI lumeny? ;)

    ps. przypominam że już bodaj za Gierka wprowadzono u nas uład SI, co spowodowało że wszelkie (poza kilkoma pozostawionymi "tymczasowo") jednostki z poza tego układu stały się nielegalne (o ile nie są podawane jako uzupełnienie tych w SI, np. kcal obok kJ na produktach żywnościowych etc.)


    Amerykańskie prawo, drogi kolego.
    Nie muszę chyba tłumaczyć, że rynek projektorów rozwijał się najwcześniej i najsilniej w USA. Nie zdziwiłbym się, gdyby dziś też był najsilniejszy.
    ANSI = American National Standards Institute.
  • #2025
    endrius85
    Level 12  
    -->r@lf, przenosne dvd ma WEjscie Video (jack). Z kompa wychodze przez s-video--> chinch--> jack do dvd i obraz jest, niestety tylko filmy da sie ogladac bo reszta jakas taka nie fajna ;). Na dowod zdjecie ponizej.
    Moj projektor ma sluzyc glownie do ogladania filmow, (z divx tez nie ma problemu bo czyta) jak i TV/Sat, moze w przyszlosci uda mi sie nabyc lepsza matryce to bedzie i komp :).

    Dzieki wszystkim za szybkie porady, teraz czeka mnie szukanie obiektywu (alle... lub jak ktos bedzie zamiawial paczke z exclussive to sie przylacze).
    Wracam do wstepnych obliczen obudowy. :)
  • #2026
    BigZbig
    Level 12  
    rdt wrote:
    BigZbig - czytałem już wcześniej Twoje posty i powiem szczerze ze troszke mnie dziwią Twoje wypowiedzi i chyba raczej niewiele masz wspolnego z praktyką

    A co tu ma do rzeczy moje zaawansowanie w praktyki? Praktyka potrafi powalić teorię na kolana? To by znaczyło, że to nie była teoria, tylko farmazony. Albo praktyk nie zrozumiał teorii i wydawało mu się, że się do niej stosował. Skutek taki sam, szkoda gadać.

    rdt wrote:
    - domowym sposobem można oświetlić matrycę powiedzmy 15'' halogenem 150 W

    A Ty budujesz projektor czy "oświetlarkę matryc"?
    A zastanowiłeś się kiedyś na poważnie, co to znaczy "oświetlić (albo doświetlić - jak chcą niektórzy) matrycę?
    Możesz nie wiem jak się zapierać czy obrażać, a ja zawsze powiem to samo - wielkość matrycy nie ma nic do ilości światła!
    Z halogenu 150W otrzymasz około 150 x 15 = 2250 lm światła białego o dosyć niskiej temperaturze barwowej. Za niskiej, jak na dobry projektor LCD. Te 2250 lm to całe światło wytworzone - przez całą powierzchnię świecącą, a każdy punkt tej świecącej powierzchni "strzela" światłem we wszystkich możliwych kierunkach.
    Konstrukcyjnie należy sie starać doprowadzić jak najwięcej światła, jak najrównomierniej w sensie gęstości, do matrycy LCD (kiedyś to był negatyw albo taśma filmowa) POD WŁAŚCIWYM KĄTEM.
    Pod jakim kątem? Ano pod takim, aby to światło przechodziło przez matrycę i biegło prosto do obiektywu. Każde inne światło (inaczej ukierunkowane) padające na matrycę i na obiektyw JEST SZKODLIWE z punktu widzenia jakości projekcji!
    Ale dla Ciebie ważne, aby DOŚWIETLIĆ. Nic bardziej mylnego. Trzeba właściwie oświetlić, a nie byle jak.
    Dodam jeszcze, że światło rozchodzi się po liniach prostych, a na granicy ośrodków ulega załamaniu.
    Powiem też, że im większa przekątna matrycy lcd, tym trudniej prawidłowo skonstruować projektor. Najlepiej, gdyby stosunek średnicy obiektywu do przekątnej matrycy był bliski 1.

    I jeszcze coś - halogen 150 W - nawet jeśli światła jest mało, jest za ciepłe, to nie znaczy, że na ekranie nie może powstać ostry obraz. Może powstać i powinien. A z takim problemem zgłosił się kolega, któremu odpowiadałem poprzednio. Nie miał ostrego obrazu.

    rdt wrote:
    - żadne fresnele nie są potrzebne do szczęścia domowemu majstrowi który zamierza zbudować projektor

    Wskaż miejsce, gdzie to napisałem. Nie napisałem czegoś takiego. Mogą być potrzebne, ale wcale nie muszą.
    I nie demonizuj tych "fresneli", jak wielu innych kolegów. To są zwykłe soczewki, tylko inaczej skonstruowane, optycznie raczej podłej jakości. Ich zaletą jest duża powierzchnia robocza i mała ilość zużytego materiału - stąd niska cena. Widziałeś gdzieś soczewkę fresnela w poważnym układzie optycznym? Nadają się, owszem, do formowania wiązki światła. Ale wstawianie ich w tor optyczny matryca-obiektyw-ekran to konstrukcyjne barbarzyństwo, zresztą całkowicie zbędne. Psujesz w ten sposób wszystkie parametry obiektywu!

    rdt wrote:
    -obiektywy są dostępne w jakich chcesz parametrach oczywiście triplety bo jakże by było inaczej

    Wskaż miejsce, gdzie to napisałem.
    W sumie to prawda, bo w Carl Zeiss Jena czy u Schneidera możesz zamówić, co chcesz, tylko że nie o to tu chodzi.
    Ja tylko zaprezentowałem sposób dobierania parametrów obiektywu, aby kolega sobie obliczył, jaki mniej więcej obiektyw mu potrzebny, a nie kupował na pałę, co podleci.

    rdt wrote:
    -otóż - za 50 złotych polskich to jeżeli cośkolwiek trafisz to być może edara- która nie stoją w sklepach na półkach ani na pchlich targach - ani na allegro nie ma ich zatrzęsienia

    Właśnie to napisałem, więc o co chodzi?

    rdt wrote:
    -dobry obiektyw dobrze kosztuje - nic nie piszesz o tym jaki format powinien mieć obiektyw

    A co to jest "format" obiektywu?
    Jeśli pole widzenia, to zwróć uwagę, że kolega podał, iż ma matrycę 7", więc napisałem, że praktycznie każdy obiektyw proponowany w sklepach PJ-DIY (allinbox, exclusiv, gadaffy, izzotek) sobie z tym poradzi. I EDAR 200 (ten jaśniejszy) też ten obrazek na drugą stronę przeniesie.
    Coś nie tak?

    rdt wrote:
    - efekt winietowania widzę ze w ogóle pomijasz bo po to stosują tutaj niektórzy fresnela pomiędzy obiektywem a matrycą - Twoim zdaniem całkowicie niepotrzebnie -

    Winietowanie omawiam właśnie piętro wyżej, pole widzenia obiektywu.
    Jeśli Ty myślisz, że soczewka fresnela pomiędzy LCD a obiektywem zmniejsza winietowanie, to nie mamy o czym dalej gadać w tym temacie.

    rdt wrote:
    nie chce mi sie więcej pisać o tym co mnie dziwi w Twoich wypowiedziach więc zadam tylko jedno pytanie -
    Zrobiłeś kiedyś jakiś projektor ?
    jeśli tak to pozwól innym sie wzorować na Twoim projekcie i napisz o nim coś

    Teraz sprowadziłeś dyskusję techniczną na właściwe tory. Rozumiem - jak nie kijem go, to pałą.
    Promu kosmicznego nie zrobiłem, a mniej więcej wiem co, jak i dlaczego działa. Podobnie jest z armatą i wieloma innymi rzeczami.

    Nie będę więcej odpowiadał na zaczepki pozbawione merytorycznej treści.
    Chętnie odpowiem na wszelkie pytania merytoryczne, jeśli komuś będzie zależało, no i jeśli będę znał odpowiedź. Oczywiście przyznam się też do błędów, jeśli takowe popełniłem w swoich wywodach. Najpierw jednak ktoś musi je pokazać, a nie próbować zasłaniać się potęgą "praktyki".

    Fizyka jest jedna.

    A schemat prawidłowo skonstruowanego projektora jest następujący
    Projektor multimedialny za małe pieniądze

    Serdecznie pozdrawiam wszystkich czytających.
    Spokojnych Świąt Wielkanocnych.
  • #2027
    Lt_Bri
    Level 16  
    -->BigZbig, czyli innymi słowami żaden przepis nie nakazuje "handlowcom" podawania ANSI lumenów (my nie hameryka, tylko porządny kraj, z układem SI a nie jakimiś stopami, calami i innymi ANSI lumenami) ;)

    No dobrze, część humorystyczna za nami, to zabierzmy się do merytorycznej.

    Schemat który zamieściłeś (sam go chyba też parenaście stron wstecz wrzucałem) wcale nie musi być zawsze prawidłowy, jako że nie precyzuje paru dość istotnych "smaczków".

    Te "smaczki" nie są specjalnie istotne w powiększalniku (którego jest to schemat), ale już w projektorze mają znaczenie krytyczne.



    Bo na ten przykład, schemat ten nie podaje czy tzw. obraz źródła światła wypełnia obiektyw (otwór obiektywu ew. Zwe obiektywu).

    W projektorze przekątna obrazu źródła swiatła(dla żarówek z uwzględnionym lustrzanym obrazem włókna) musi być mniejsza (a najwyżej równa) od otworu obiektywu (czy jak podają inne źródła źrenicy wejściowej obiektywu).

    W powiększalniku takie odwzorowanie źródła światła nie jest konieczne (obraz źródła swiatła częśto jest większy niż trzeba) i zazwyczaj nie jest stosowane.
    Z powyższym wiąże się też kwestia zwierciadła reflektora, z którego najczęściej się rezygnuje przy konstruowaniu powiększalników, a we wszelkich innych diaskopach jest wręcz niezbędne.

    Po uwzględnieniu wspomnianych "smaczków" schmat ten nadaje się do... diaskopu jakim jest rzutnik do przezroczy mało/średnioformatowych.


    Pomimo wielu zalet, np. braku wszelkich plugastw pomiędzy obiektywem a przezroczem (czy to będzie klisza czy matryca LCD), ma on jedną, za to bardzo poważną wadę jeżeli chcemy go zastosować przy budowie projektora LCD.

    Bo o ile dla klasycznego przezrocza prawie nie zrobi różnicy to czy światło w nie "wejdzie " pod kątem 90° czy też 45°, to już dla matrycy LCD ma to duże znaczenie.

    Problem ten będzie stosunkowo niewielki jeżeli układ optyczny projektora jest zaprojektowany do matrycy o przekątnej conajmniej 2-3 krotnie mniejszej od ogniskowej obiektywu, ale będzie idealnie widoczny jeżeli przekątna matrcycy jest równa-większa niż ogniskowa obiektywu (jak to często ma miejsce w projektorach budowanych na matrycach z monitorów komputerowych).


    Rozwiązanie tego problemu jest banalnie proste (choć dla mnie jako "purysty" - skrajnie niedopuszczalne) i jest stosowane nawet w fabrycznych projektorach(LCD) i telewizorach projekcyjnych(LCD) (aczkolwiek nie wszystkich).

    Polega ono na... umieszczeniu matrycy tam gdzie mamy zbliżony do telecentrycznego(równoległy) przebieg promieni świetlnych w projektorze, czyli... pomiędzy soczewkami kondensora (wtedy światło pada na całą powierzchnię matrycy prawie prostopadle).

    W projektorach samodziełkach, soczewka skupiająca (najczęściej fresnela) która jest umieszczana między obiektywem a matrycą, jest z technicznego punktu widzenia jedną z soczewek kondensora i najczęściej dobrze spełnia swoje zadanie (niestety mszcząc się min. paskudnym efektem moire itd.).


    Zdecydowanie najlepszym sposobem na projektor, jest poniższy schemat (oczywiscie pod warunkiem małej w stosunku do ogniskowej obiektywu przekątnej matrycy, a także akceptacją zazwyczaj sporych rozmiarów i trudno dostępnych elementów...):

    Acha, źródło światła znajduje sie w F zwierciadła ("smaczek" nr 1), a w F' zwierciadła mamy Zwe obiektywu ("smaczek" nr 2).
  • #2028
    Lt_Bri
    Level 16  
    Jako że nie mam (w tej chwili...) odpowiednich elementów, to z powodzeniem stosuję schemat poniższy, czyli w zasadzie ten sam który podałeś, tyle że z uwzględnionymi "smaczkami" o których już wspominałem.

    ps. osobiście jestem skrajnym "purystą" i nie uznaję:

    -obiektywów o zmiennej ogniskowej.

    -nasadek na (ale też i konwerterów montowanych przed) obiektywy zmieniających ogniskową.

    -wszelkiej optyki montowanej pomiędzy obiektywem a przezroczem (choćby to było rozwiązanie fabryczne, gdzie obiektyw jest skorygowany pod fresnela na matrycy - nadal jestem na nie), jako wyjątek od tej zasady traktuję zwierciadło płaskie (ew. pryzmat) do "łamania" projektora.

    Ale życie jest rzyć... życiem, kompromisów czasem nie unikniesz...
  • #2029
    BigZbig
    Level 12  
    Lt_Bri wrote:
    -->BigZbig, czyli innymi słowami żaden przepis nie nakazuje "handlowcom" podawania ANSI lumenów (my nie hameryka, tylko porządny kraj, z układem SI a nie jakimiś stopami, calami i innymi ANSI lumenami) ;)).

    Nigdzie nie napisałem, że to dotyczy Polski.
    Na podobnej zasadzie nie dyktujemy standardów DVD, VHS, PAL, NTSC i wielu innych.
    Producenci pracują i dostosowują się do wymagań rynku, który im płaci najlepiej. Ale nie są juz tak bezczelni, aby ten sam projektor w USA miał 700 ANSI lm, a w Europie 1400 lm. Bezczelność zamieniłaby się chyba w śmieszność.
    Co do dobrodziejstwa przyjęcia układu SI u nas - pełna zgoda. Też nie wyobrażam sobie działania w dynach czy akrach, choć jak widzisz cale przemycane są cały czas, nawet na tej stronie.

    Lt_Bri wrote:

    Schemat który zamieściłeś (sam go chyba też parenaście stron wstecz wrzucałem) wcale nie musi być zawsze prawidłowy, jako że nie precyzuje paru dość istotnych "smaczków".

    Te "smaczki" nie są specjalnie istotne w powiększalniku (którego jest to schemat), ale już w projektorze mają znaczenie krytyczne.).

    Gratuluję, ja prawdopodobnie z Twojego linku go podłapałem, choć nie pamiętam dokładnie.
    Nie muszę przypominać, że jest to schemat optyczny - a nie gotowa konstrukcja? On pokazuje ideę optyki - a nie tłumaczy, jak to zrobić w szczegółach.
    Ten schemat jest ZAWSZE prawidłowy, o ile ktoś nie próbuje wsadzić dorosłego słonia do butelki po walerianie. Ale jak już zaczynasz takie "wsadzanie", to nie obrażaj się na schemat, tylko na swój pomysł prędzej (nie bierz tego personalnie, proszę).

    Lt_Bri wrote:
    Bo na ten przykład, schemat ten nie podaje czy tzw. obraz źródła światła wypełnia obiektyw (otwór obiektywu ew. Zwe obiektywu).

    W projektorze przekątna obrazu źródła swiatła(dla żarówek z uwzględnionym lustrzanym obrazem włókna) musi być mniejsza (a najwyżej równa) od otworu obiektywu (czy jak podają inne źródła źrenicy wejściowej obiektywu).

    W powiększalniku takie odwzorowanie źródła światła nie jest konieczne (obraz źródła swiatła częśto jest większy niż trzeba) i zazwyczaj nie jest stosowane.
    Z powyższym wiąże się też kwestia zwierciadła reflektora, z którego najczęściej się rezygnuje przy konstruowaniu powiększalników, a we wszelkich innych diaskopach jest wręcz niezbędne.

    Po uwzględnieniu wspomnianych "smaczków" schmat ten nadaje się do... diaskopu jakim jest rzutnik do przezroczy mało/średnioformatowych.

    Wszystko się zgadza, o ile czytający jednoznacznie rozumieją tekst.

    Gdybyś miał OKO albo inny detektor światła o powierzchni czynnej równej co do wymiarów matrycy LCD i ustawił ten detektor w miejscu matrycy, patrząc w stronę ź.ś., to co chciałbys z tego miejsca zobaczyć?
    Idealny obraz w takim miejscu? 100% powierzchni świecącej ź.ś. świecące w twoim kierunku, a kierunek tego oświetlenia jest taki, że gwarantuje, iż każdy promień przejdzie przez matrycę i dotrze do obiektywu.
    Ten pierwszy warunek (100% powierzchni świecącej) można optymalizować doborem parametrów kondensora i zwierciadła, ten drugi jest raczej poza naszym wpływem - po prostu każdy punkt ź.ś. świeci we wszystkich możliwych kierunkach i z tym trzeba się pogodzić, a promienie idące w niepożądanych kierunkach po prostu tłumić. To właśnie dlatego w profesjonalnych PJ ź.ś. są tak starannie skonstruowane. Mają zoptymalizowany kształt powierzchni świecącej ź.ś. oraz zmyślny odbłyśnik, co w całości pozwala im uzyskać w miarę równoległą, o wyrównanej gęstości energii, wiązkę światła. Równoległą - bo do oświetlenia czeka kilkanaście centymetrów dalej niewielka matryca albo przetwornik DLP, o średnicy zbliżonej do średnicy obiektywu.
    To jest najsłabsza strona konstrukcji DIY. To jest też wyjaśnienie przyczyny, dla której proste podnoszenie mocy lampy może zaszkodzić jasności, a nie pomóc, o czym pisałem wcześniej.

    Zmieńmy jeszcze na chwilę oko - nasz detektor. Tym razem niech to będzie koło o średnicy wejściowej obiektywu, ustawmy ten detektor w miejscu obiektywu.
    Co teraz chciałbyś zobaczyć - jaki jest obraz idealny?
    CAŁĄ matrycę, świecącą w miarę równomiernie, w kierunku takiego detektora. A jeszcze lepiej, gdyby natężenie oświetlenia rosło w miarę oddalania się od osi optycznej, co pomagałoby zwalczyć efekt "elipsy" - okrąg widziany pod kątem. Ważne, aby żadne inne promienie światła nie docierały do oka w tym miejscu - bo one nie niosą informacji o obrazie albo - jeśli wcześniej uległy odbiciu, nie będą tworzyć ostrego obrazu na ekranie. Te niepożądane promienie po prosto obniżą kontrast, ale też potęgują inne efekty niepożądane.
    Tak jak piszesz, niezwykle ważne jest, aby średnica takiego detektora i kąt widzenia pozwalał widzieć całą matrycę - bo inaczej będzie winietowanie. Tylko że ja o tym pamiętam, te parametry pokrywają się z jasnością obiektywu (pisałem - szukaj jak najjaśniejszego!) czy z liczbą przesłony f/# (=f/D) (pisałem - jak najmniejsza liczba przesłony).

    Zwróć uwagę, proszę, że tamten kolega proszący o pomoc, miał problem z ostrością, bo nie stosował obiektywu w ogóle. A ktoś udzielił mu porady, że bez "fresneli ani rusz", i to przy matrycy 7", a "żarówa" musi być dużo mocniejsza. Tak ma wyglądać fachowe doradzanie wśród pasjonatów DIY?
    Lt_Bri wrote:
    Pomimo wielu zalet, np. braku wszelkich plugastw pomiędzy obiektywem a przezroczem (czy to będzie klisza czy matryca LCD), ma on jedną, za to bardzo poważną wadę jeżeli chcemy go zastosować przy budowie projektora LCD.

    Bo o ile dla klasycznego przezrocza prawie nie zrobi różnicy to czy światło w nie "wejdzie " pod kątem 90° czy też 45°, to już dla matrycy LCD ma to duże znaczenie.).

    Święta prawda. Tylko czy to jest poważna wada schematu. Po prostu tak jest. Należy unikać ostrych kątów, stosować cienkie matryce. Poza tym - nie demonizowałbym tego efektu. Nawet przy kącie 45 stopni (to mówię na wyczucie, nie mam dowodu) szkody będą mniejsze od tych, jakie powoduje "wzbogacenie" dobrego obiektywu o "optyczne plugastwo", jakim jest soczewka fresnela niewłaściwie użyta.

    Lt_Bri wrote:
    Problem ten będzie stosunkowo niewielki jeżeli układ optyczny projektora jest zaprojektowany do matrycy o przekątnej conajmniej 2-3 krotnie mniejszej od ogniskowej obiektywu, ale będzie idealnie widoczny jeżeli przekątna matrcycy jest równa-większa niż ogniskowa obiektywu (jak to często ma miejsce w projektorach budowanych na matrycach z monitorów komputerowych).

    Święta prawda. Też o tym pisałem. Mogę tylko powtórzyć: im większa matryca, tym trudniej prawidłowo skonstruować projektor (bo nie zbudujesz obiektywu o dobrych parametrach o średnicy szkła 300mm i sensownej ogniskowej!).
    Tak jest i nic innego nie pozostaje jak uwzględnić te dane przy konstruowaniu.

    Lt_Bri wrote:
    Rozwiązanie tego problemu jest banalnie proste (choć dla mnie jako "purysty" - skrajnie niedopuszczalne) i jest stosowane nawet w fabrycznych projektorach(LCD) i telewizorach projekcyjnych(LCD) (aczkolwiek nie wszystkich).

    Polega ono na... umieszczeniu matrycy tam gdzie mamy zbliżony do telecentrycznego(równoległy) przebieg promieni świetlnych w projektorze, czyli... pomiędzy soczewkami kondensora (wtedy światło pada na całą powierzchnię matrycy prawie prostopadle).

    Banalnie proste i banalnie barbarzyńskie jednocześnie.
    Ta soczewka wstawiona w tor pomiędzy LCD a obiektyw staje się elementem nowopowstałego obiektywu. Najpierw zapłaciłeś za dobry obiektyw, wycyzelowany, skompensowany na wszystkie możliwe sposoby, a teraz dobrowolnie go psujesz, i to bez bicia. To jest barbarzyństwo! Ewidentny błąd konstrukcyjny.
    O ile mogę się jeszcze zgodzić na zastosowanie takiego "rozwiązania" w telewizorku z tylna projekcją, gdzie najważniejszym parametrem jest MAŁY ROZMIAR OBUDOWY, to w przypadku projektora to jest po prostu bez sensu!
    A tak na marginesie - analogia do innego wymiaru: koła od malucha w BMW 750? Można, tylko po co?
    Wszystkie elementy układu optycznego muszą być odpowiednio spasowane - to przecież banał, oczywistość.
    Skoro decydujesz się na matrycę 15" (cena, rozdzielczość, dostępność), to musisz zaakceptować konieczność stosowania obiektywu o stosunkowo dużej ogniskowej i średnicy. Coś za coś. Dorosły słoń do karafki sie nie mieści, i wie o tym każde rozsądne dziecko.

    Lt_Bri wrote:
    W projektorach samodziełkach, soczewka skupiająca (najczęściej fresnela) która jest umieszczana między obiektywem a matrycą, jest z technicznego punktu widzenia jedną z soczewek kondensora i najczęściej dobrze spełnia swoje zadanie (niestety mszcząc się min. paskudnym efektem moire itd.).


    Tu nie ma zgody. Soczewka (jakakolwiek) umieszczona pomiędzy matrycą a obiektywem staje się elementem nowopowstałego obiektywu.
    Powstał w ten sposób nowy układ optyczny, który powinien być rozpatrywany w całości. Taka soczewka fresnela w tym położenie nieźle skupia, ale też jest całkiem przyzwoitą siatką dyfrakcyjną. Gratuluję efektu na ekranie. Nie mówiąc o psuciu geometrii obrazu (miękka, wygina się itd.) A co z "popsutą" głębią ostrości - obraz ostry na pewnej części ekranu, nieostry na innej?
    Wielu kolegów tu na forum skarżyło się na takie efekty, nie znajdując ich przyczyny.


    Lt_Bri wrote:
    Zdecydowanie najlepszym sposobem na projektor, jest poniższy schemat (oczywiscie pod warunkiem małej w stosunku do ogniskowej obiektywu przekątnej matrycy, a także akceptacją zazwyczaj sporych rozmiarów i trudno dostępnych elementów...)

    Acha, źródło światła znajduje sie w F zwierciadła ("smaczek" nr 1), a w F' zwierciadła mamy Zwe obiektywu ("smaczek" nr 2).

    Miło popatrzeć - toż to klasyka w czystej postaci.
    Nawet w DIY należy dążyć do wzorca, bo inaczej szkoda wysiłków. A już zdecydowanie szkoda psuć efekt końcowy własnej pracy przez niezrozumienie zasad działania czegoś tam.

    Pozdrawiam.
  • #2030
    100maniek
    Level 12  
    -->BigZbig
    Masz niesamowitą wiedze i podziwiam cię za to, ale jednak brakuje ci doświadczenia i mylisz się w niektórych sprawach. Jeżeli chodzi o fresnele to jest to najlepsze rozwiązanie jeżeli chodzi o zamienienie światła z punktowego na równoległy i potem spowrotem na punktowy i jest szeroko stosowane np. w rzutnikach pisma ( moge się mylić ale chyba we wszystkich) czyli w urządzeniach gdzie trzeba obraz o szerokości do 30 cm wyświetlić na ścianie!!! Ja swój projektor wzorowałem na tym urządzeniu.
    Jeżeli chodzi o matryce to zwłaszcza starsze ( czyli te które są używane w projektorach DIY) mają mały kąt widzenia i wystarczy troche przechylić głowe podczas patrzenia i obraz traci jasnośći i kontrast, dlatego włożenie matrycy między 2 soczewki fresnela, gdzie światło jest idealnie równoległe w większości przypadków bardzo poprawia jakość obrazu.


    Pisząc swoje posty weź pod uwage że czytają to ludzie w większości którzy chcą zbudować swój pierwszy projektor i dlatego lepiej podawać sprawdzone informacje. Ty piszesz o zjawiskach które na pewno będą widoczne przy ekranach np. 15 metrów szerokości jednak większość buduje projektory i wyświetla na nich obraz o szerokości 2-3 metry i skoro niektóre patenty doskonale sprawdzają się na takich ekranach to lepiej nie robić mętliku i lepiej pisać jak to wychodzi w praktyce.
  • #2031
    KOBZI_KRAKÓW
    Level 15  
    tak dodam od siebie:
    źródło światła musi być punktowe!! żadna żarówka czy halogen się nie nadaje - im dłuższy żarnik tym można go sobie darować. Można dać halogenek mały (z samochodu) ale będzie to malutko światła. Wszędzie nawet na starszych książkach do optyki zawsze jest brane po uwagę punktowe źródło światła (rys. powyżej). Sprawa druga jeżeli nie użyjemy fresneli (można nie użyć) to ilość światła wpadająca do obiektywu będzie katastrofalnie mała.

    pzdr
    KOBZIAK

    ps.
    jak po świętach będzie trochę czasu to dam jakieś fotki z budowy.

    ps.2
    jak już ktoś daje teorię "i się upiera" to niech lepiej sprawdzi w praktyce bo to dużo wyjaśnia. Robiąc próbny projektorek na osławionym venturerze zyskałem naprawdę dużo doświadczenia.
  • #2032
    rdt
    Level 25  
    Kolego BigZbig
    teoria toerią - teoretycznie rzecz biorąc jak wyczytałem na forum - kot zawsze spada na 4 łapy - kanapka na smarowaną stronę - teoretycznie trzeba przyczepić kota do kanapki i wyrzucić w przestrzeń w której ośrodek grawitacyjny jest nieskończenie daleko aby uzyskać perpetuum mobile.
    praktyka praktyką i niestety wracając do budowy projektora są tematy których domowym sposobem nie da sie przeskoczyć i w domowych rozwiązaniach (i nie tylko) ludzie zmuszeni są do używania półśrodków, a jednym z nich jest zwiększenie strumienia świetlnego(poprzez zwiększenie najczęściej mocy lampy).
    Jeżeli z kolei Ty tego nie rozumiesz - a wynika ze nie bo za to właśnie ostro skrytykowałeś sliderps-a to po prostu nie rozumiesz pewnych zagadnień czysto technicznych i może temat dla Ciebie powinien mieć tytuł
    "Projektor multimedialny za małe pieniądze :)- przy użyciu ogólnie dostępnych środków technicznych"
    co do wyliczenia obiektywu - zgadzam sie z obliczeniami wiele osób nie chce po prostu przysiąść fałdy i obliczyć co potrzebują i podany przykład pewnie im sie przyda
    ale - zbuduj układ optyczny w którym światło pada pod idealnym w/g Ciebie kątem (za małe pieniądze)
    To tyle co mam do powiedzenia na tematy teoretyczne.
  • #2034
    rdt
    Level 25  
    sliderps po pierwsze gratulacje - za wytrwałość ale moim zdaniem niestety masz troszkę ciemne rogi skąd reflektor wziąłeś ?
    Wool333 - co masz na myśli mówiąc porządny kondensor??
    zdaje mi sie ze czegoś odpowiedniejszego od kondensora z krokusa będzie ciężko znaleźć (130 mm średnicy) - no chyba ze fresnel ale tego niektórzy nie polecają jak mogłeś wyżej przeczytać
  • #2035
    Wool333
    Level 2  
    Właśnie myślałem nad soczewka z krokusa (chyba jest to nawet soczewka termiczna), wiec idealnie, tylko niestety na allegro nic niema i stoję w miejscu... Wiem ze sliderps sprzedawał taka niedawno, ale po 2dniach wycofał aukcje twierdząc ze soczewka uległa uszkodzeniu :cry:
  • #2036
    rdt
    Level 25  
    :D no cóż - powiem to tak - jeżeli to ma być jedyny element to mało - do matrycy 4,5 cala ledwo wystarcza (prawie takie okienko jest w krokusie ) a poza tym muszę Cię zmartwić - raz tylko na allegro widziałem żaroodporną soczewkę
  • #2037
    Adam16l
    Level 20  
    Hej, dawno mnie tu już nie było, mam nadzieję że niektórzy (starzy "wyjadacze" tego topica) mnie pamiętają:-). Jakiś czas temu zamieszczałem zdjecia mojego projektora ale nie umieszczałem zdjęć samej projekcji, więc powróciłem je tu umieścić:-)

    Jako że jest tu sporo nowych osób to przypomnę mniejwiecej trochę o tym projektorku (opis znajduje się kilkanaście stron wczesniej ale się trochę pozmieniało od tamtego czasu, szczególnie w kwesti oświetlenia)
    -matryca 4,5" rozdzielczość natywna 305x405 z telewiorka Casio EV-4500 z Usa (ntsc)- ze zdjętą warstą anty-refleksową
    -fresnel przed matrycą 100mm, za matrycą 200mm (z rzutnika pisma) przed fresnelem 100mm znajduje się jeszcze soczewka jak dobrze pamiętam 150mm (dzieki niej niemal idelanie doświetlone rogi- i mogłem znacząco zmniejszyć odległość fresnel-lampa)
    -lustro optyczne, filtr IR z rzutnika Etude 2C, lampa ma filtr UV
    -głośnik 8W+wzmacniacz (mono ale dzwięk niesamowity)
    -obietyw Edar 200mm/f3,5
    -oświetlenie- Metalohalogen 70W 4200K Philips master Colour CMD-TD,

    Obraz ma przekątną ok. 1,30m- odległość projektora od ściany ok 1,5-2m niestety w innym pokoju nie mam jeszcze ekranu a ciemne meble uniemozliwiają uzyskanie dobrego obrazu- narazie kremowa ściana wystarczy- niedługo będzie ekran i w tedy docelowo przekątna wynosi 2m
    Pzdr


    Projektor multimedialny za małe pieniądze Projektor multimedialny za małe pieniądze Projektor multimedialny za małe pieniądze Projektor multimedialny za małe pieniądze Projektor multimedialny za małe pieniądze Projektor multimedialny za małe pieniądze Projektor multimedialny za małe pieniądze Projektor multimedialny za małe pieniądze Projektor multimedialny za małe pieniądze Projektor multimedialny za małe pieniądze
    Projektor multimedialny za małe pieniądze Projektor multimedialny za małe pieniądze Projektor multimedialny za małe pieniądze Projektor multimedialny za małe pieniądze Projektor multimedialny za małe pieniądze Projektor multimedialny za małe pieniądze Projektor multimedialny za małe pieniądze
  • #2038
    Wool333
    Level 2  
    Nie zrozumieliśmy się. Mój projektor już działa… Mam podwójną soczewkę fresnela (sklejona) oraz lampę 250W. Niestety obraz jest odrobinę za ciemny i chciałbym go rozjaśnić wstawiając kondensor nad ź.ś. Pytanie tylko czy zwykła soczewka wytrzyma… a raczej ile :P

    A tak to mniej więcej wygląda:
  • #2039
    sliderps
    Level 15  
    rdt wrote:
    sliderps po pierwsze gratulacje - za wytrwałość ale moim zdaniem niestety masz troszkę ciemne rogi skąd reflektor wziąłeś ?
    Wool333 - co masz na myśli mówiąc porządny kondensor??
    zdaje mi sie ze czegoś odpowiedniejszego od kondensora z krokusa będzie ciężko znaleźć (130 mm średnicy) - no chyba ze fresnel ale tego niektórzy nie polecają jak mogłeś wyżej przeczytać


    Rogi są doświetlone na maxa , wierzcie mi przy matrycy 15" nie sposób doświetlić ich lepiej , pozatym nie widać tak perfidnego cienia w każdym rogu jak już miałem okazje oglądac na wielu innych projektach DIY.. jest to tez kwestia zamocowania reflektora i kondensora wzgledem siebie , muszą byc w idealnych odległosciach , musi byc takze zachowany poziom.. ustawic to na szytywno i na stałe graniczny z cudem! Niby projektor ukonczony ale cały czas krąży ta nie odparta myśl , ze jeszcze można cos poprawic , jeszcze poustawiac i tak wkółko... powiedziałem sobie jednak , DOść :D juz nic nie ruszam bo naprawde wiele to juz nieda...

    Tak sie sklada ze mialem okazje kupic oryginalny reflektor oraz kondensor termiczny na allegro - od sprzedającego o nicku : Misjar
    pytajcie moze jeszcze cos ma...
    Soczewke termiczną zakupilem od niego o średnicy 7cm , jednak zaraz sprzedałem dalej bo okazała sie za mała
    Bardzo dobry jest krokus , tani i wydajny... jednak korzystając z okazji podczas kupna obiektywu z exclusiv-online.com zakupilem takze od nich kondensor o małej ogniskowej i wysokiej jasnosci! ciut jasniejszy od krokusa , jednak ogromnej róznicy niema.

    Posiadam jeszcze wolną soczewke z krokusa do sprzedania obustronnie-wypukłą która jak sie okazało w testach także nadawała by sie na kondensor.. mogę ją oddac za 20zł
  • #2040
    rdt
    Level 25  
    dziwne - posiadam komplet soczewek od krokusa 3 - są tam dwie soczewki płasko wypukle o średnicy 13 cm i jedna o średnicy 12 cm również płasko wypukła - nie ma tam jednak obustronnie wypukłej