Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Projektor multimedialny za małe pieniądze

wowo72 23 Apr 2006 18:54 729264 2842
  • #363
    kysn
    Level 18  
    ja powtużę pytanie: jakie powinny być napięcia na trafie do schematu od ToMo6?
    no i drugie:
    rozebrałem dzisiaj ten lcd 4,5cala takie pytanie zauważyłem że na samym lcd po obu stronach są tak jakby naklejone ciemne folie nie można by ich odkleić?? w tedy (jeżeli miałby być to projektor) nie musiałaby być taka mocna żarówka.
  • #364
    pimpuk
    Level 22  
    kysn wrote:
    mam takie pytanie mam karte graficzną z wyjściami vga, dvi, s-video

    nie ma w którymś z tych wyjść composite?
    jeżeli nie ma to interesuje mnie przejściówka z s-video/ composite

    Projektor multimedialny za małe pieniądze
    Synchro bierzesz z pin3.
  • #366
    chomik47
    Level 16  
    pimpuk wrote:
    kysn wrote:
    mam takie pytanie mam karte graficzną z wyjściami vga, dvi, s-video

    nie ma w którymś z tych wyjść composite?
    jeżeli nie ma to interesuje mnie przejściówka z s-video/ composite

    Projektor multimedialny za małe pieniądze
    Synchro bierzesz z pin3.

    Czyli do sygnałów RGB z wyjścia VGA można zastosować sygnał synchro z wyjścia S-VIDEO?
  • #367
    kysn
    Level 18  
    można tylko w tedy trzeba w ustawieniach karty graficznej ustawić tryb pracy telewizora i monitora jednocześnie bo zazwyczaj jest tak że chodzi albo jedno albo drógie (jeżeli są podłączone oba urządzenia)
  • #368
    Adam_uS
    Level 16  
    Co umożliwia urządzenie przedstawione na schemacie załączonym przez kolego pimpuk? Tylko prosił bym bez jakiś fachowych nazw :D A do podłączenia matrycy pod kompyter trzeba brać sygnał i z wyjścia VGA i video-out tak?

    Dodano po 2 [minuty]:

    kysn można ustawić na karcie graficznej 2 monitory. Ja tak miałem w przypadku podłączonego TV. Na Tv nie widziałem ikon ale obraz z filmu i gier zawsze był na tv nawet jak na zwykłym monitorze obraz filmu był wyświetlany w małym okienku.
  • #369
    kysn
    Level 18  
    Adam_Us troche poktęciłeś chodzi o to że jeżeli ktoś ma w karcie graficznej s-video to nie musi robić przejściówki z vga na composite
  • #370
    kysn
    Level 18  
    Dodano po 2 [minuty]:

    ""kysn można ustawić na karcie graficznej 2 monitory. Ja tak miałem w przypadku podłączonego TV. Na Tv nie widziałem ikon ale obraz z filmu i gier zawsze był na tv nawet jak na zwykłym monitorze obraz filmu był wyświetlany w małym okienku.""[/quote]

    jeżeli tak masz to nie możesz poprowadzić synchro z s-video chyba że to jakoś przestawisz
  • #371
    pimpuk
    Level 22  
    Schemat jaki podałem służy do do konwersji sygnałów h-sync i v-sync do c-sync. Jest to potrzebne jeśli chcesz podłączyć panel do karty VGA.
  • #372
    kysn
    Level 18  
    rada dla Adam_Us jeśli nie wiesz co znaczą niektóre nazwy to napisz o które ci chodzi chętnie wytłumaczę

    Dodano po 3 [minuty]:

    Adam_uS wrote:
    A jeżeli mam tv-outa to moge matryce podłączyć bez żadnych konwerterów?



    dokładnie!
    tylko w musisz ustawić pracę dwóch monitorów

    Dodano po 2 [minuty]:

    tv out to inaczej wyjście s-video
  • #373
    pimpuk
    Level 22  
    Adam_uS wrote:
    A jeżeli mam tv-outa to moge matryce podłączyć bez żadnych konwerterów?


    Nikt jeszcze tego nie testował, ale jeśli podasz na gniazdo VGA obraz o takich samych parametrach co na TV-OUT, to może się udać.
  • #374
    rdt
    Level 25  
    mam do kolegi Pimpuka kilka pytań :

    pimpuk wrote:
    Co do optyki, pozwolę sobie zacytować mojego maila, którego napisałem do naszego kolegi Adam_uS 'a:

    Matrycę trzeba oświetlić.
    Światło pada z żarówki, czyli prawie ze źródła punktowego, i jest rozproszone. Trzeba je skupić tak aby padało prostopadle na panel.
    Trzeba mieć soczewkę o średnicy większej od przekątnej panela.
    Najtaniej wyjdzie fresnel.
    Soczewkę umieszczamy tuż przy panelu między panelem a żarówką.
    Żarówkę musisz umieścić dokładnie w ogniskowej soczewki.
    Po drugiej stronie panela umieszczasz drugą soczewkę.
    Światło przechodząc przez panel "pobiera" z niego informacje o obrazie i musi w całości dotrzeć do obiektywu.
    Ta druga soczewka skupia światło aby wszystko się w tym obiektywie zmieściło.
    Obiektyw umieszczasz trochę bliżej niż ogniskowa drugiej soczewki, ale to już eksperymantalnie, bo ostrość zależy od odległości od ekranu.
    Od odległości rzutnika od ekranu, oraz od ogniskowej obiektywu zależy też przekątna uzyskanego obrazu.
    Nim dłuższa ogniskowa (obiektywu), tym mniejszy obraz.
    Dla obiektywu 85mm osiągnąłem przekątną ponad 5 metrów.
    Nim większa przekątna obrazu, tym na większej powierzchni musi się rozłożyć światło padające z obiektywu, a co za tym idzie ciemniejszy obraz.
    Dla tego obiektyw musi mieć małą liczbę przewodnią, a żarówka bardzo jasna.
    Poza tym każdy obiektyw się nadaje do tego projektora (nie próbowałem z obiektywami od aparatów foto).
    Kondenser i kolektor dobierasz sobie jak chcesz, zależy jak dużą chcesz miec obudowę.
    pozdrawiam
    pimpuk

    PS.
    A najdziwniejsze jest to, że wszyscy się tego uczyli w szkole na zajęciach z fizyki i twierdzili, że im to się w życiu nie przyda:)


    W sobotę napiszę coś o lustrach i czym się różni natężenie oswietlenia od natężenia światła.
    Pozdrawiam.
    pimpuk

    mam do kolegi Pimpuka kilka pytań :
    1 z jakiej odległości uzyskałeś tą przekątną ekranu ?
    2 z czego dobrałeś kondensor?
    3 z czego dobrałeś obiektyw
    5 z tego co mi wiadomo trzeba unikac zbyt małych obiektywów ze
    wzgledu na efekt winietowania (jasny srodek ciemne rogi )
    i odpadają obiektywy z aparatów małoobrazkowych
    ale gdyby tak rozebrac jakiegos polaroida??
    obsluguje toto duzy format - uszkodzone za grosze mozna kupic a i
    chyba ogniskową tez sie zmienia ???
    6 z czego masz soczewke pomiedzy lcd a obiektywem
    p.s. niech mnie ktos poprawi jezeli sie myle
  • #375
    pimpuk
    Level 22  
    ad1 - z odległości około 3m. Przeczytaj poniżej jaką mam optykę i sam sobie policz przekątną.
    ad2 - moja żona jest filmowcem, mam na strychu kupę gratów. Kondensor: R=130mm, F=200mm.
    ad3 - EUKTAR 85mm
    ad5 - winietowanie (kocham rozwiazywanie problemów związanych bezpośrednio z moim zawodem). Nie chodzi o gabaryty obiektywu, tylko o jakość.
    Odpowiedź na resztę pytania brzmi: mylisz się.
    ad6 - Kolektor: R=130mm, F=150mm.

    PS.
    Za tydzień robię próby z fresnelami f100
  • #376
    rdt
    Level 25  
    pimpuk wrote:
    ad1 - z odległości około 3m. Przeczytaj poniżej jaką mam optykę i sam sobie policz przekątną.
    ad2 - moja żona jest filmowcem, mam na strychu kupę gratów. Kondensor: R=130mm, F=200mm.
    ad3 - EUKTAR 85mm
    ad5 - winietowanie (kocham rozwiazywanie problemów związanych bezpośrednio z moim zawodem). Nie chodzi o gabaryty obiektywu, tylko o jakość.
    Odpowiedź na resztę pytania brzmi: mylisz się.
    ad6 - Kolektor: R=130mm, F=150mm.

    PS.
    Za tydzień robię próby z fresnelami f100

    a czy obiektyw od lubitiela sie również nada ??
    tam chyba jest jakies pokrętło do regulacji głębi ostrości?
    czy zastosowany przez Ciebie obiektyw nie jest za ciemny?
    (to samo dotyczy lubitiela)
    jakiego źródła światła używasz?
    i jeszcze czy te fresnele o ktorych piszesz to są te z linku ponizej???

    http://www.allegro.pl/item97756466_arkusz_powiekszajacy_3x_soczewka_lupa_ss_fv.html
  • #377
    pimpuk
    Level 22  
    Na temat obiektywów juz pisałem.
    Na pytanie czy obiektyw nie jest za ciemny, mogę odpowiedzieć pytaniem: a czy przepuszczalność twojej matrycy wynosząca 8,5%, to trochę nie za mało jak na projektor?
    Żarówka: Halogen EHJ 24V / 250W GENERAL ELECTRIC.
    Tak to są te fresnele.
  • #378
    KOBZI_KRAKÓW
    Level 15  
    co do jasności do gdzieś czytałem że na matrycy można stracić nawet do 40% światła ale nie jestem pewiem czy to prawda :)

    aha i baardzo proszę odpowiedzcie na co z tą matrycą LCD (tą większą 7'') od gościa z allegro??? jeżeli dało by się to w jakikolwiek sposób podłączyć :D

    Pozdrawiam
    Paweł
  • #379
    teridar
    Level 18  
    Ja z kolei o źródłach światła. w projektorach fabrycznych stosowane są żarówki rtęciowe. Jak wyglądała by sprawa zastosowania ich w naszych projektach, i czy do działania potrzebują również takiego osprzętu jak metalohalogenowe ? No i co z barwą świecenia ?
  • #380
    knmp
    Level 26  
    Witam

    Zgodnie z obietnicą przedstawiam schemat konwertera napięc DC/DC do naszych LCD 35zł. W projekcie wykorzystałem monolityczny sterownik DC MC34063A oraz pompę ładunkową ICL7662. Proponowana przetwornica jest alternatywą dla transformatorów wielozwojowych.

    Przetwornica z napięcia wejściowego dodatniego stałego z zakresu 7-12 V wytwarza napięcia zasilajace 5 V, 17 V (lub mniej) i - 12 V.

    Sam inwerter w LCD można zasilać z napięcia pobranego z przed LM7805 (czyli napięciem 7-12 V). Nie musi byc to napięcie stabilizowane, ale nie większe niz 12 V. Inwerter LCD rownież pracuje przy napięciu rownym 5 V (sterownik AP2001 pracuje juz od 3,8 V !) jednakże ze wzgledu na efektywność przetwornicy i punkt pracy tranzystorów kluczujących zalecam zasilanie inwertera z zakresu 7-12 V (na upartego inwerter na 5 V też działac bedzie :) ).

    Przetwornica jest "krojona na miarę" pod względem wydajności prądowej, więc nie jest zalecane podłączanie dodatkowych obciązeń pod jej gałęzie !

    Wykonałem również przetwornicę impulsową AC/DC dla tego LCD, zasilaną z gniazdka sieciowego 230 V. Raczej nie będę podawał schematu, gdyz zapewne Wam się i tak nie przyda za wzgledu na zastosowany transformator. Jednakże, jezeli jest ktoś zainteresowany zastosowaniem przetwornicy impulsowej zamiast transformatora to podpowiem, że można zaadaptować w prosty sposob sekcję STAND-By z zasilacza ATX.

    Oczywiście nie namawiam na przetwornicę, gdyż jak wiadomo mają one swoje wady i zalety... są male i skuteczne, jednaże generują nieżadko spore zakłucenia... a to wymaga odpowiedniej filtracji... pomijając kwestię bezpieczeństa (230 V), uruchomienie zle zmontowanego układ nie zadko kończy sie wybuchem i spaleniem drogiego tranzystora kluczującego :( a czesto i całej reszty :) dla początkujacych elektronikow nie polecam.

    P.S

    Apropo podłączenia synchronizacji z composite + RGB z wyjścia D-SUB karty graficznej to podejżewam że może byc z tym problem, mianowicie... tor RGB z wyjścia d-sub i jego V-sync i H-sync powstają trochę inaczej aniżeli sygnały composite i S-VIDEO. Do formowania sygnału composite, karty graficzne wykorzystują dodatowe układy dedykowane np. BrookTree czy chronotel. Sygnał z tych układów ma często inną kompozycję (inna rozdzielczość i inne odświeżanie nie mowiać o sporarycznym przeplocie) zatem sygnał synchoronizacji otrzymany z takiego wyjścia ni jak bedzie mógł zsynchronizować sygnały RGB z wyjścia D-SUB. Nawet, jeżeli podejmiemy probę ustawienia tego samego na wyjściu D-SUB oraz composite (czasami sie nie da fizycznie), to wprowadzone ew. opóznienia i przesunięcia fazowe poprzez chronotela do wychodzącego z niego sync nie bedą odpowiednie do zsynchronizowania RGB z D-SUB (a tu ma być perfekcja i zgodność sygnałów bo to jest synchronizacja) !!!
    Reasumując, wiele zalezy od sposobu uzyskiwania sygnału composite i S-VIDEO w naszych kartach graficznych, wszystko zależy od tego czy realizuje to sam chipset czy dodatkowe uklady wspomagajace jak np CHronotel... osobiście uwazam, że w tym przypadku warto wykonać konwerter sygnałów v-sync i h-sync na c-sync który podał chyba PIMPUK wtedy wiadomo jakie jest zrodło sygnału i ze bedzie działac.

    pozd KN
  • #381
    kysn
    Level 18  
    a co tam, po raz trzeci powtużę pytanie:

    zauważyłem że na lcd 4,5 cala po obu stronach są tak jakby naklejone ciemne folie nie można by ich odkleić?
    może ktoś wie do czego te folie?
    może gdyby je odkleić nie trzeba by montować mocnych halogenów tylko
    np zwykłą żarówkę 100W
  • #382
    knmp
    Level 26  
    Oj panowie chyba nie widzieliście H1 100 W jak rozwija skrzydła na pełnym zasilaniu he he zólte to to raczej nie jest :)
    H1 najlepiej zasilać napięciem 14 V ! W aucie tak pracuje to dla niej nie problem :) a swiatło wtedy mamy białe :)

    Jezeli chodzi o te folie to zapewne są to filtry polaryzujące... zaraz rozbiorę jeden z LCD i zobaczę :)

    pozdr KN
  • #383
    rlemon
    Level 11  
    kysn wrote:
    a co tam, po raz trzeci powtużę pytanie:

    zauważyłem że na lcd 4,5 cala po obu stronach są tak jakby naklejone ciemne folie nie można by ich odkleić?
    może ktoś wie do czego te folie?
    może gdyby je odkleić nie trzeba by montować mocnych halogenów tylko
    np zwykłą żarówkę 100W


    Witam.

    Opisywane przez kolegę ciemne folie to polaryzatory, bez nich na wyświetlaczu LCD nic nie będzie widać.
    Każdy wyświetlacz LCD ma takie folie.
    Lepiej nie zrywać.

    Pozdrawiam
  • #384
    knmp
    Level 26  
    potwierdzam, od tyłu naklejony jest filtr polaryzujący :)

    pozdr KN
  • #386
    rlemon
    Level 11  
    Ja też zastanawiam się nad tym wyświetlaczem 7" z DVD PHILIPS PET700 ale jak na razie nie mogę znaleźć szczegółowych informacji ne jego temat.

    Pozdrawiam.
  • #387
    kysn
    Level 18  
    gdyby ta płytka była pokazana na odwrocie to może możnaby coś się dowiedzieć na temat tej matrycy

    Dodano po 3 [minuty]:

    o ile na odwrocie będzie jakiś układ scalony sterujący matrycą
  • #388
    szarik999
    Level 11  
    teridar wrote:
    Ja z kolei o źródłach światła. w projektorach fabrycznych stosowane są żarówki rtęciowe. Jak wyglądała by sprawa zastosowania ich w naszych projektach, i czy do działania potrzebują również takiego osprzętu jak metalohalogenowe ? No i co z barwą świecenia ?


    co do barwy swiecenia to rtenciowe sa dosc biale
    co prawda niewiem jaka one tam maja barwe ale zapewne dalo by sie cos dobrac

    co do ospzetu to bedzie potzebny z tym ze trohe inny niz do metaloholagenowej i sodowej
    gdzies na necie czytalem ze sa juz rteciuwy kture maja ospzet w srodku
    ale ile takie cos kosztuje i czy dostepne jest to niewiem

    co do wydajnosci tej zaruwki to z tego co sie orientuje to ma duzo mniejsza niz sodowa i metaloholagenowa wiec bedziesz musial zastosowac zaruwke o wiekszej mocy niz w pzypadku metaloholagenowej
    wiadomo

    wieksza moc a swiatla daje tyle samo
    wieksza moc = wiecej ciepla wiec lipa

    mam w domu nawet taka rteciuwe i powiem ze jest strasznie duza wiec upewnij sie czy ci wejdzie no hyba ze teraz jakies malutkie spzedaja

    moim zdaniem to to sie wogle nie nadaje do projektora
  • #389
    KOBZI_KRAKÓW
    Level 15  
    Witam
    no właśnie widziałem :D
    spróbuję poszukać na necie co jest na tych wyjściach 20 pinowych narazie nic nie znalazłem poza tym co napisałem powyżej.

    Pozdrawiam i czekam na relację :)
    KOBZI (Paweł)

    ps.
    trochę się na nią napaliłem tylko czy warto :) 480x234 to już do oglądania filmów powinno wystarczyć??