Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Projektor multimedialny za małe pieniądze

wowo72 26 May 2006 15:28 732222 2842
lampy.pl
  • lampy.pl
  • #692
    KOBZI_KRAKÓW
    Level 15  
    hihi "kurnik" będę budował jak uruchomię matrycę :)
    obiektyw mam z aparatu jakiegoś na "o" ale dowiem się w przyszłym tygodniu :)
    co do obiektywu pisałem że chciałbym cuś z mniejszą ogniskową ale po wczorajszych próbach jak oddalę dalej od ściany to obraz duuuuuży jest i chyba nie będę zmniejszał bo uważam że do tej matrycy co mamy F210 jest wystarczające na odległość ok 4 metrów od ściany

    pzdr
    KOBZIAK
  • lampy.pl
  • #694
    sharik
    Level 12  
    im wyższa temp. tym subiektywnie jaśniejsze światło (z uwagi na większą zawartość niebieskiego), moim zdaniem 4000-6000K jast ok. chociaż aktualnie buduje na 3500K bo nie mam innego (troche cieplejsze barwy)
  • #695
    krzemian
    Level 11  
    @KOBZI: powinieneś rozglądać się za czymś, co ma temp. barwową zbliżoną do światła dziennego (5200K). Polecam kupno zestawu u użytkownika nt10 z allegro. Cały zestaw możesz u niego dostać za 130 zł, a myślę, że można zejśc i do 100 zł (jak dobrze przetrzepiesz allegro).

    Jeśli chodzi o mój projektor - buduję na matrycy 15" (stwierdziłem, że aż tak mi nie zależy na miejscu, a bardziej na jakości i wielkości obrazu). Monitor juz mam (Compaq 5030). Właśnie go podłączyłem, świeci aż miło (porównuję do stojącego obok Samsunga 173P+), szkoda mi go wykorzystywać do budowy pj'a;) Za monitor zapłaciłem 222 zł, planuję zmieścić się w 500 zł (będę miał przy sobie cały arsenał starych rzutników ze szkoły - u mnie, w przeciwieństwie do szkoły kysn'ego - jeszcze ich nie wywalili), kondensory z powiększalnika Krokus - za darmo (wymiana za fresnela), obiektyw na razie będzie z rzutnika Lech, później pokuszę się o jakiegoś zgrabnego tripleta a'la wytwór Lumenlabu. Jako oświetlenia użyję metalohalogenu 400W, planuję wydac na to 100-130 zł. Do tego 50-100 zł na obudowę (może znajdę jakieś stare dechy w piwnicy, ale do tego dochodzą jeszcze 2 porządne wentyle Arctica 17 zł sztuka). To by było na tyle, nie będę się dalej rozpisywał, bo i tak nikt tego nie przeczyta:)
  • #696
    knmp
    Level 26  
    Kobzi sorry ale nie zauwazyłem wczesniej tych twoich zdjęć płytki LCD od 5,5" (z palma w trasie działałem i tam mam wszystko male), jezeli chodzi o podłaczenie tej matrycy 5,5" to próbował bym tak jak Ci wczesniej podesłałem zdjęcie... chyba bedzie tak samo jak i w tych 4.5" ale sprawdz miernikiem tak jak tam pisałem :)

    kysn zmierz jak jest zasilany twój Mitsumi MM1288, sprawdz jakie masz napięcie względem masy na nogach scalaka: 20, 30, 41

    pozdr KN
  • #697
    pimpuk
    Level 23  
    rdt wrote:
    Kolego Pimpuk mam pytanie - jaki strumień świetlny daje Twoja żarówka ??

    Grupa:
    EHJ JC --> 8500lm - ja mam tą.
    EHJ XE --> 10000lm
    EHJ JC H --> 10200lm

    Przy czym żywotność dla:
    JC --> 50h
    XE --> 50h
    JC FGX --> 300h
    JC A1 --> 500h
    JC H --> 50h
    JC H1 --> 3400h
  • #698
    marslod
    Level 15  
    Dzien dobry

    A jaka jest swiatłość zarówek halogenowych H1 ile to może być ?

    Tak jak polecał kolega KNMP kupiłem zarowkę halogenową XENON i muszę powiedzieć ze swiatło jest super białe bez porównania do tych zwykłych normalnych. Ja mam zarowkę H1/55W(60W) bo niestety nie było 100W, i pytam jaką w przybliżeniu to ma światłość bym miał obraz dla porównainia z tymi co podajecie EHJ ?

    DZięki
    Marcin
  • #699
    knmp
    Level 26  
    marslod w H1 to nie sa jakies poteżne strumienie swietlne, wiele tu zależy od odbłysnika itp... jezeli mądrze zagospodarujesz swiatłem to wystarczy....

    H1 55W przy napięciu nominalnym ma strumień swietlny rzędu 1400 lm, jednakże taka zarówka H1 przy napięciu znamionowym 13.2 V daje juz strumień ok 2000 lm. W aucie zarówki pracują przy napięciach rzedu 14 V czyli strumień jeszcze większy.

    Przy przewoltowaniu na napięcia rzędu 16 V strumień rośnie do potęznych wartości smiem twierdzić ze dla takich napięć można uzyskać strumień swietlny nawet rzędu 5000 lm (zwykłe H1)... oczywiście należy tu wspomnieć o drastycznym zmniejszeniu zywotności takiej zarówki. Rożni produceni roznie to podają jedni 300 h dla napięcia nominalnego inni ogólnie dla auta 2 lata czy 50000km.

    Na rynku sa rowniez zarówki H1 udoskonalone, dostępne jako białe oraz typu XENON. Zarówki XENON w porównaniu czystą bańką mają zimniejszą barwę ale mniejszy strumień swietlny ze względu na ten filtr.
    Zarówki takie posiadają krótszy zarnik stad większy strumień swietlny ale niestety mniejszą zywotniość.

    Przyrost strumienia swietlnego jest rożny dla roznych producentów dla porównia przyrost dla roznych marek zarówek 55 W z zamego tylko faktu zastosowania zarówek udoskonalonych (bez przewolltowania):

    Philips Premium +30%

    Osram Super +30%

    Narva Range Power +30%

    Tungsram Mega Light +30%

    Philips Vision Plus +50%

    Osram Silverstar +50%

    Tungsram Mega Light +60%


    Zarówki udoskonalone i jeszcze przewoltowane uzyskują strumień swietlny nawet 10000lm !!! ale o zywotności niestety nie za wiele mozna powiedzieć... na pewno nie jest za duża (pare minut).

    To wszystko tyczyło sie zarówek 55 W, a są jeszcze w sprzedazy zarowki tzw rajdowe o mocach 100W i większych... ale ciepła to przy nich jest cała masa :)

    pozdr KN
  • #700
    KOBZI_KRAKÓW
    Level 15  
    oglądam już długo tą stronę i czasami te projekty nie są amatorskie :)
    dałeś linka do starych - a są jeszcze z 2006 roku i co chwile przybywa nowych :)

    Dodano po 4 [godziny] 15 [minuty]:

    Mam prośbę :)
    załączam schemat zasilacza który już prawie zrobiłem, jednakże mam wątpliwość jak podłączyć mostki prostownicze do trafa?
    W załączeniu rozrysowałem 2 sposoby z czego "B" wydaje się być ok no i "A" nie jestem pewien??

    jakieś sugestie??

    pzdr
    KOBZIAK
  • #701
    rdt
    Level 25  
    jak myślicie czy 7000 lm to bedzie w miare Ok swiatło czy za mało ?
    pierwszy schemat jest Ok (częśc A ) natomiast B mam wątpilwości co do mostka
  • #702
    rdt
    Level 25  
    u mnie kiszka - generalnie zastanawiam si enad obiektywem - zwycięzcą konkursu na najładniejszy obraz jest .....................................lupa z targu
    niestety obraz jest zbyt mały a w dodatku rozmiary projektora by sie znacznie musiały powiększyć
    secondo miejsce otrzymuje ..................trzecia najmniejsza soczewka z kondensora od krokusa - niestety choruje na abberacje oraz leciutką dystorsje - obraz lekko rozmyty po rogach
    potem jeszcze - obiektyw xelar -- winietowanie choć obraz ostry - wada dodatkowa - troszke za ciemny
    obiektyw amar - w ogole to tragedia z moich testów ten obiektyw - winieta i to baaardzo mocna w dodatku za krótka ogniskowa i zbyt duzy obraz powstaje - a spod spodu widać kształty lampki
  • #703
    pimpuk
    Level 23  
    rdt:
    Kąt załamania światła zależy od odległości od osi optycznej soczewki.
    Nim ta odległość jest większa, tym kąt załamania większy.
    Powoduje to efekt dystorsji oraz aberrację chromatyczną obrazu. No i oczywiście nie ostrzy rogów.
    Prawdziwy obiektyw ma przysłonę. Nie wykorzystuje on krańcowych powierzchni soczewek właśnie ze względu na ten efekt.
    Nim obiektyw ciemniejszy (większa przysłona), tym lepszej jakości uzyskasz obraz.
    W twoim przypadku proponuję wykorzystać tą soczewkę od kondensora, ale z udziałem przysłony (jakiś kartonik z otworem lub coś podobnego).
    Pokusił bym się na zbudowanie obiektywu z dwóch dużych soczewek.
    Załóżmy że użyjesz tej od kondensora i lupę. Jeśli któraś ma mniejszą średnicę, to ją daj jako pierwszą. Jeśli jedna jest płasko-wypukła, to wypukłą powierzchnią daj na zewnątrz. Pomiędzy soczewkami umieść przesłonę.
    Odległość między soczewkami ustal doświadczalnie.

    pozdrawiam
    pimpuk
  • #705
    Lt_Bri
    Level 16  
    -->pimpuk, obiektyw który proponujesz (i podobne) będzie strasznie ciemny (jak np. obiektywy typu peryskop).
  • #706
    pimpuk
    Level 23  
    Ja nie proponuję obiektywu, ja proponuję przeprowadzenie doświadczenia naukowego.
    Nie można z góry zakładać jakie parametry będzie miał ten obiektyw, szczegulnie nie znając jego końcowego układu.
    Napewno można osiągnąć kompromis między jakością a jasnością.
    pozdrawiam
    pimpuk
  • #707
    krzemian
    Level 11  
    @pimpuk: widzę, że masz jakiś fajny program do symulowania odbić promieni od soczewki. Czy jest to jakiś freeware? Jeśli tak, czy możesz mi podać jego nazwę?

    A tak przy okazji - widzę, że właśnie jest omawiane robienie własnych obiektywów. Ja mam zamiar przerobić swój obiektyw z rzutnika Lech 3 tak, aby mógł pracować w pionie. Macie jakieś propozycje odnośnie budowy czegoś takiego? Są tam 2 soczewki, na oko identyczne, ale jedna ma trochę grubszy brzeg od drugiej.

    Pozdrawiam
  • #708
    cartball
    Level 11  
    Witam wszystkich

    Niżej zamieszczam link w pliku txt do pewnego poradnika który znalazłem jakiś czas temu na temat konstrukcji projektora na bazie matrycy LCD. Jest tam mnusto zdjęć. Plik jest w formacie *.swf Można go otworzyć za pomocą programu Macromedia Flash MX 2004 lub za pomocą przeglądarki internetowej która posiada odpowiednie wtyczki. Plik po sciągnięciu zajmuje 36,8 MB
  • #709
    pimpuk
    Level 23  
    do krzemian:
    W pracy mam dostęp do oprogramowania o takiej egzotycznej nazwie:
    Optics software for layout and optimization of optical systems
    Możesz mi wierzyć lub nie, ale programik może zrobić wszystko.
    Poczynając od olbrzymiej bazy danych soczewek, materiałów i powierzchni (np. luster), kończąc na systemach multikonfiguracyjnych, asferycznych i dyfrakcyjnych.
    Można projektować obiektywy, lustra, systemy światłowodowe, pryzmaty, lampy, teleskopy itp.
    Wszystkie parametry włącznie ze światłem są w pełni konfiguracyjne.
    Pomiary między innymi: efektywna ogniskowa, apertura, wariant Lagrange'a, wszystkie typy aberracji, zniekształcenia, pełny raytracing, analiza intercepcyjna jasności światła, głębia ostrości itp.
    Soft jednak bardzo drogi i w Polsce chyba nie osiągalny, słyszałem jednak, że istnieje wersja edukacyjna. Jak coś się dowiem, to dam znać.
  • #710
    rdt
    Level 25  
    a czy obiektyw z lecha nie moze pracowac w poziomie?? - po usunięciu lusterka powinien bez problemów
    zresztą ja bym lusterko zostawił ale u mnie projektor bedzie stał najprawdopodobniej bokiem a do ewentualnej projekcji bedzie przestawiany na wprost - sprawa lusterka by mi zalatwiala ten klopot
  • #711
    knmp
    Level 26  
    kysn podłacz inwerter wraz z podswietleniem. Dotykanie palcem powinno powodować zmianę barwy biegających po ekranie zasniezonych pasów... bez inwertera moze byc to mało widoczne... ale zapewnie matryca juz pracuje.

    Przy okazji podaj napięcia na obu zenerach (katody z kreską)

    Jezeli nie masz DVD to mozesz podłączyć RGB z komputera. Zatrzymaj komputer na starcie np BIOS itp i zobacz co dostaniesz na ekranie... powinienes widziec pływający obraz komputera.

    pozdr KN
  • #712
    pimpuk
    Level 23  
    rdt wrote:
    a czy obiektyw z lecha nie moze pracowac w poziomie??


    Oczywiście, że może pracować w poziomie.
  • #713
    KOBZI_KRAKÓW
    Level 15  
    a mam pytanko czy jak puszcze sygnał z komputera TV OUT do czincza telewizora to czy mogę wziąść sygnał rgb + sync z eurozłącza z TV?

    pzdr
    KOBZIAK
  • #714
    knmp
    Level 26  
    kobzi niestety nie... jezeli wezmiesz sygnał z TVout korty graficznej to ten sygnał juz jest niegodny z RGB z wyjscia grafiki... jezeli ten composite wprowadzisz do TV to ulegnie on dodatkowym zmianom...

    Generalnie to chodzi o to że do RGB musi być w pełni zgodny synchronizujący go sygnał... z TV out z karty wydzodzi już zły więc.... dalej będzie tylko gorzej.

    A jeżeli myslisz o branu RGB z TV to niestety w TV jest wejście RGB a nie wyjście... mało jest na rynku typów urządzeń z RGB out na EURO jedynie co DVD SAT...

    Trafiłem na fajny scalak który to z composite zrobi wszystko co potrzebne do LCD czyli RGB i synchro... scalak nazywa się SHARP IR3Y31M szukam obecnie kanału dostępu do niego.. moze jakies sample itp... na nim można by zbudować fajny konwerter który wszyscy tak poszukują :)

    pozdr KN
  • #715
    krzemian
    Level 11  
    No tak, może pracować w poziomie, tylko jak to ustawić? Myślę o kupieniu jakiejś rurki pcv na wymiar i wsadzenie tam tych soczewek. Będę miał jednak kłopot z wyznaczeniem ogniskowych, jedyny sposób - metoda prób i błędów, ale boję się, że nie osiągnę zadowalających efektów. W każdym razie chyba się tego nie dowiem dopóki nie spróbuję.
  • #716
    KOBZI_KRAKÓW
    Level 15  
    Podłączyłem matrycę pod DVD i pokazał mi się obraz tylko że jest jakiś jednobarwny :( no i baaaardzo ciemny :(
    co mam nie tak - szczególnie martwi mnie ta ciemność
    żarówka tuż za LCD o obraz tak 10% z żarówki

    help
  • #717
    knmp
    Level 26  
    kobzi jaki jednobarwny ??? jezeli za zielony to zapewne twój RGB działa w trybie YUV

    marslod 1500 V robi wrazenie co he he :)

    pozdr KN
  • #718
    KOBZI_KRAKÓW
    Level 15  
    z tym kolorem to chyba to, ale co z jasnością - obraz jest kosmicznie ciemny :(
  • #719
    knmp
    Level 26  
    jezeli idzie Ci w YUV to nie masz bieli tylko kombinację chrominacji (koloru) - luminacji (jasności) czyli praktycznie nigdy nie dostaniesz białego... czyli zawsze jakies szare mary

    poszukaj w ustawieniach DVD trybu SCART i przestaw na RGB

    apropo matrycy to przepuszczalność jak pisał pimpuk to smieszne 8,5% malutko....

    i pokręć też poketłem od kontrastu.. ale tym to chyba juz kreciłes

    pozdr KN
  • #720
    Lt_Bri
    Level 16  
    -->krzemian, masz tam (w poradniku pod koniec)
    http://www.88net.trzepak.pl/~ultor/optyka.rar napisane i rozrysowane jak zmierzyć ogniskową z dokładnością około 10% (a nawet lepiej), jak wyliczać wypadkowe ogniskowe etc.

    -->pimpuk, eksperyment warto zawsze przeprowadzić (frajdę się niezłą przy tym ma :) ).
    Zapewne jakieś 150 lat wstecz niezłą zabawę przy tym miał A. Steinheil gdy właśnie taki obiektyw składał (z tą różnicą że użył soczewek skupiających wklęsło wypukłych zamiast płasko wypukłych).
    A kompromis między jasnością a jakością?
    Obraz był znośny przy otworze względnym 1:11, a przyzwoity przy jeszcze mniejszym, czyli dość ciemno...