Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak ustawić kąt wyprzedzenia wtrysku w Rover/Honda TDI (EDC)

Dariusz7105 11 Gru 2005 15:09 24837 25
  • #1 11 Gru 2005 15:09
    Dariusz7105
    Poziom 9  

    Witam!
    Od niedawna jestem posiadaczem Rovera 420 DI ( silnik 20T2N 105PS taki sam jak w Hondzie Acorrd 2.0TDI).
    Po zakupie okazało się że świece żarowe są do wymiany silnik ciężko zapalał na zimno.
    Aby je wymienić zdemontowałem pompę wtryskową zasłaniała ostatnią świecę(mam warsztat samochodowy ale zajmuję się tylko silnikami benzynowymi) i zaczęło się- po zdjęciu koła pompy okazało się że jest na stożek i bez klina.Nie będę zanudzał jak ale udało mi się uruchomić silnik. Mam urządzenie diagnostyczne TEXA. Nie mam programu do rovera diesla ale łączy się po wybraniu BMW318TDS lub 325TDS. Starałem się ustawić metodą prób kąt wyprzedzenia wtrysku tak aby rzeczywisty i docelowy(pokazywane przez TEXĘ) po uruchomieniu silnika z rozłączoną sondą 1 wtryskiwacza były równe choć przez chwilę gdy podłączałem na biegu jałowym sondę położenia iglicy 1 wtryskiwacza. Jeśli jest jakieś przesunięcie to komputer po ok.1-2 sek i tak zrówna te kąty.
    Mam pytanie, ponieważ jestem zielony jeśli chodzi o diesele jak mam dokładnie ustawić kąt wyprzedzenia wtrysku w tym silniku? Może czujnikiem zegarowym ale nie znam wartości.
    Texa wskazuje na biegu jałowym ok. 630-900 stopni ale chyba jest błąd w przecinku myślę że chodzi o 6-9 stopni:D

  • Fibaro
  • #2 11 Gru 2005 17:05
    dyla
    Poziom 11  

    Dobrze kombinujesz z tym czujnikiem zegarowym. Wkręca się go w miejsce śruby odpowietrzającej w pompie no i wtedy kręcisz wałem na TDC. Wartości niestety dla tego silnika nie znam, ale będzie to pewnie ok. -0,33.

  • #3 11 Gru 2005 18:04
    Dariusz7105
    Poziom 9  

    Dzięki za odpowiedź, szukałem w autodacie dla tego modelu nie jest to podane dla BMW318tds jest np. 0,60mm. Nie mogę nigdzie jednak znaleźć danych do Rovera. Autodata podaje dla Freelandera że potrzebny jest przyżąd serwisowy- jekiś kołek blokujący tylko nie wiem gdzie go wsadzić
    W załączniku rysunek z Autodaty dotyczący Ustawienia pompy wtryskowej Landrover Freelander 2.0 TD 1997-2000r. Z tym czujnikiem zegarowym jest jeszcze jeden problem na razie go nie mam, a jeśli chodzi o tę śrubę centralną pomiędzy przewodami wtryskowymi to kiepskie do niej dojście, może jednak jest inna metoda?

  • #4 14 Gru 2005 21:19
    Stanisław Chwalisz
    Spec od samochodów

    Lampa stroboskopowa niezawodna.

  • #5 14 Gru 2005 21:47
    Dariusz7105
    Poziom 9  

    Lampą stroboskopową się raczej się nie da.
    1. Nie ma znaków jest otwór na kołek blokujący w obudowie koła zamachowego. Chyba że znak na kole wałka rozrządu
    2. Na pracującym silniku nie mona przestawić, mozna regulować przestawiając kolo pasowe ale jest to wykonalne gdy koło stoi.
    3. Nie wiem ile ma być stopni
    4. Po przestawieniu, komputer EDC przestawia kąt (lecz ma jakiś zakres możliwośći) do wartości odpowiedniej gdy czujnik iglicy pierwszego wtryskiwacza zacznie przesyłać impulsy ustawiona wartość funkcjonuje tylko w czasie rozruchu musiał by być jakiś tryb serwisowy, albo współczynnik wypełnienia impulsu nastawnika wyprzedzenia.

    Istotne jest to aby kąt był prawidłowy w chwili rozruchu, i aby podczas różnych stanów pracy silnika ( obciążenie temperatura obroty ) komputer mógł regulować kąt tak by nie zabrakło zakresu regulatorowi kąta wyprzedzenia wtrysku.

  • Fibaro
  • #6 14 Gru 2005 23:49
    Stanisław Chwalisz
    Spec od samochodów

    Ustawiasz na OT robisz swój znak i jesteś w domu.
    Trudno się mówi o całkach w pierwszej klasie podstawowej szkoły.

  • #7 15 Gru 2005 18:11
    Dariusz7105
    Poziom 9  

    Ze zrobieniem znaków jest najmniejszy problem,
    znak jest na kole wałka rozrządu można go wykorzystać
    ale wspomniałem jeszcze o problemach 2,3,4 je rozwiązać to jest sedno!
    Co mi po lampie jak nie wiem jaka ma być wartość właściwa i w jakich warunkach się ją mierzy?

  • #8 15 Gru 2005 19:18
    Stanisław Chwalisz
    Spec od samochodów

    Na zimnym silniku 8 stopni na ciepłym 0 stop.lub 1 stop V.OT.

  • Fibaro
  • #9 15 Gru 2005 22:14
    Dariusz7105
    Poziom 9  

    Z komputera mogę odczytać (program TEXA) zimny silnik 900 na silniku ciepłym wahania ok. 630, w

    zaprzyjaźnionym warsztacie na urządzeniu KTS na ciepłym silniku wskazanie oscyluje ok. 3,85.
    Texa nie posiada opcji Rover 420DI więc łączę się jako BMW 318tds lub BMW 325tds nie wiem jak interpretować wskazanie np 630 myślałem że chodzi o 6,3st. Silnik ma czujnik położenia wału i czujnik indukcyjny iglicy 1 wtryskiwacza ( w VW jest 3 a BMW niewiem może z tąd taka wartość). KTS ma program do Rovera ale błędnie odczytuje temperaturę paliwa( nie wiem więc czy wierzyć w te 3,85st.) Texa robi to prawidłowo.
    Kolejny fakt po przestawieniu koła napędzającego pompę wtryskową na wałku rozrządu (jedyna możliwa regulacja-po popuszczeniu 4 śrub można płynnie przestawiać to koło względem wałka) tj. opóźnieniu wtrysku silnik gorzej zapala, od chwili rozruchu kąt stopniowo wzrasta by po ok. 2s osiągnąć wartości jw. Przestawiając koło w kierunku większego wyprzedzenia sytuacja jest odwrotna silnik lepiej zapala i wydaje się zrywniejszy, ale po rozruchu kąt wraca do poprzednich wartości.W obie strony można przestawić tak że zabraknie mu zakresu - texa wskazuje dwie wartości kąt rzeczywisty i docelowy wyraźnie widać że komputer zmienia kąt rzeczywisty i dąży do docelowego. Mam texę na stacjonarnym PC domyślam się że oprócz temp. paliwa powietrza i płynu, komputer bierze pod uwagę sygnał z czujnika prędkości pojazdu, położenie pedału przyspieszenia ciśnienia doładowania przepływomierza powietrza obrotów inaczej mówiąc nie wiem czy zakres ten nie kończy mu się w czasie jazdy.

  • #10 16 Gru 2005 06:08
    Stanisław Chwalisz
    Spec od samochodów

    Mój przyjacielu pozwoliłem sobie podpowiedzieć Ci jak to ustawić,moje wysiłki i duże doświadczenie olałeś.
    Testery pokazują ,odczytują wartości z mapy charakterystyk,wprawdzając
    Ciebie w błąd,jedynie lampą st.odczytasz wartości rzeczywiste ,do tego dojdziesz albo teraz albo nigdy tego nie zrozumiesz.Pozdrawiam.

  • #11 16 Gru 2005 17:10
    Dariusz7105
    Poziom 9  

    Nie obrażaj się, nie chodzi o to że Cię olewam, mam tylko wątpliwości, więc opisuję swoje eksperymenty byśmy dobrze sie zrozumieli, Byś rozwiał moje wątpliwości lub je zrozumiał.Też posiadam doświadczenie - mam zakład diagnostyki silników benzynowych (dlatego mam warunki i oprogramowanie), ale nigdy nie robiłem tego w dieselach. Nie zgodzę się, że to co przedstawiają testery są to tylko mapy charakterystyk. Analogicznie jest z silnikami benzynowymi jeśli czujnik inicjujący zapłon jest w aparacie zapłonowym który można przestawić(starsze samochody np. Astra C16NZ) testery wskazują rzeczywiście kąt który jest mapą a raczej kąt jaki jest przy prawidłowo ustawionym aparacie (ponieważ kąt jet ustalony w oparciu o sygnał z aparatu) ale często te samochody potrzebują trybu serwisowego by w trakcie regulacji ECU nie zmieniał kąta ( Opel-zwarcie pinów AiB w złączu VW-tryb 04 Ford tryb 60). Nowsze samochody posiadają czujnik położenia wału na kole zamachowym silnika wtedy ECU może dokładnie obliczyć różnicę między znakiem na kole a momentem wysterowania zapłonu a testery odczytują dokładnie kąt wyprzedzenia zapłonu. W moim roverze jest tak samo jest czujnik położenia wału i czujnik 1 wtrysku ECU wylicza kąt i koryguje go.Nie dodałem jeszcze że mierzyłem impuls masowy regulujący kąt wyprzedzenia wtysku oscyloskopem- ma on przebieg prostokątny po włączeniu zapłonu jest to ok. 10ms przy ustawionym późnym kącie wtrysku po rozruchu spada , przy ustawionym wczesnym po rozruchu rośnie. Nawet tu widać że ECU interpretuje kąt i dąży do zaprogramowanych docelowych wartości.
    Pozdrawiam Dariusz.

  • #12 16 Gru 2005 17:42
    Stanisław Chwalisz
    Spec od samochodów

    No właśnie na oplu widać to najlepiej tak się dzieje w dieslu Ty swoje komputer swoje.Dla siebie w przyszłości weż VW odczytaj na VAG-u kąt i sprawdż lampą będzie zupełnie co innego.Ręce mi opadają od pisania niedowiarkowi .Wiem że nie masz napewno lampy do diesla i stąd Twoje pytania a nuż da się inaczej.Elektrit dał Ci namiar kup napewno się opłaci.
    Powodzenia.Aha zmierz średnicę przewodu paliwowego zamów czujniki na różne przewody paliwowe.

  • #13 17 Gru 2005 14:38
    Dariusz7105
    Poziom 9  

    To prawda że nie mam lampy do diesela ( mam tylko do benzyny) nie mam też czujnika zegarowego, i chciałbym do maksimum wykorzystać to co posiadam. Na razie nie jestem zdecydowany czy zajmować się dieselami zawodowo, mam dość pracy przy benzynie sprzęt do diagnostyki bezyny, zaplecze logistyczne( schematy dane regulacyjne itp.).Cały czas kupowałem samochody benzynowe, tego diesela kupiłem przypadkiem. Fajnie się nim jezdzi mam problemy z przyzwyczajeniem się do dźwięków pracy silnika.O kąt pytam ponieważ przypadkowo naruszyłem ustawienie pompy, i chciałem ustawić ją prawidłowo.
    Piszesz "No właśnie na oplu widać to najlepiej tak się dzieje w dieslu Ty swoje komputer swoje.Dla siebie w przyszłości weż VW odczytaj na VAG-u kąt i sprawdż lampą będzie zupełnie co innego" porównywałem to w silnikach benzynowych VW i Opla i wskazania lampy i komputera były zbliżone- zwłaszcza w Oplach w których nie ma regulacji zapłonu(C18NZ nie ma czujnika na kole pasowym) kilkakrotnie zdarzyło się że dzięki niezgodności pomiarów lampą i komputerem stawiałem diagnozę - ścięty klin koła paska roz. na wale.Chyba że jest czujnik położenia wału przy kole pasowym - ECOTEC 1.4 1.6 wtedy oba pomiary są tak samo błędne można tylko znaleźć GMP cofnąć wał na wyprzedzenie i sprawdzić znaki.
    W rowerze moje watpliwości wzbudza stosowanie lampy, ponieważ pisałem komputer stale modyfikuje ten kąt / próbowałeś kiedyś ustawić kąt zapłonu w benzynowym Passacie 2L (2E) lub 1.8 (PFlub PB) 6st/2250obr. bez trybu serwisowego( 04 lub odłączony cz. temp.) po każdej zmianie zapłonu zmienią się obroty a znaki sie rozjadą a jak już się uda to silnik będzie strasznie zamulony)?
    W roverze też by musiał być tryb serwisowy.
    Próbowałem też uruchomić silnik z odłączonym nastawnikiem kąta (kostka 3 piny) musiałem tylko podłączyć + do zaworu odcinającego(trzeci pin z kostki) kąt wskazywany przez komputer był ponad 2 razy większy niż z podłączonym nastawnikiem i nie zmieniał się. Można było by wtedy twoją metodą ustawić kąt lampą komputer nie mógł by go zmienić. Komputer zwierając na krótki czas nastawnik z masą opóźnia wtrysk całkowity brak zwarcia( odłączona kostka) musi oznaczać maksymalne wyprzedzenie wtrysku jakie może wystąpić w tym silniku w czasie jego pracy na różnych obrotach(nawet5000) tylko ile to może być strzelam że ok 16-20st ale nie wiem.
    Poza tym nie da się przestawić na pracującym silniku, używając swojego oprogramowania robiłem to metodą przestaw-odpal-zmierz-wyłącz-przestaw-przestaw-odpal-zmierz-wyłącz-przestaw-.....Lampą bym robił to tak samo jestem pewny że w serwisie tego tak nie robią tylko jak?
    Albo pod jakąś zaślepką jest miejsce do blokowania tylko w jednym położeniu( poza otworem w kole)
    albo czujnikiem zegarowym, jak pisał" " tylko dokładnie ile?

  • #14 17 Gru 2005 16:26
    Stanisław Chwalisz
    Spec od samochodów

    Ad-przedostatnie zdanie,tym sposobem w Octawi 1,9 Tdi ustawiałem na lampę 8 słownie osiem razy aż było dobrze.Praktyka czyni mistrza.
    W Europie nowe samochody 40% to diesel/do pytania czy kupić lampę st/.

  • #15 18 Gru 2005 20:42
    Dariusz7105
    Poziom 9  

    Witam!
    Możesz mi jeszcze doradzić co warto było by w takim dieselu, po zakupie sprawdzić ew. wymienić?
    Zmieniłem pasek rozrządu, pasek napędzający pompę wtrysk (wyglądały dosyć świeżo ale chciałem mieć pewność) napinacze rolki były ok. zmieniłem olej i filtry. Zmieniłem świece żarowe. Nie wiem czy powinienem coś robić z wtryskiwaczami, czy można ocenić ich stan po pracy silnika czy w roverze mają one wymienne końcówki czy wymienia się je w całości?
    Pozdrawiam.

  • #16 19 Gru 2005 00:39
    Stanisław Chwalisz
    Spec od samochodów

    Jeżeli zużcie paliwa jest między5,5 a 6,0l wtryskiwaczy nie ruszaj.
    Olej w silniku systematycznie wymieniaj.Pozdrawiam.

  • #17 19 Gru 2005 20:17
    Dariusz7105
    Poziom 9  

    Zrobiłem nim 115 km od tankowania, tylko 90% to krótkie odcinki ok.3km dom - praca wieczorem z powrotem, trochę kręcenia po mieście. Mały incydent na drugi dzień po tankowaniu pękł mi przewód przelewowy łączący wtryskiwacze - zrobiłem tak ok. 10km (poczułem ropę z nawiewu ...). Średnia wyszła ok. 11l. Nie rzuca na kolana. Nie wiem jak na spalanie diesela wpływa niedogrzany silnik. Mondeo 1.6 w ubiegłym sezonie zimowym na takich krótkich odcinkach brało ok.14,5l/100 podczas gdy latem w trasie mogło zejść nawet poniżej 7.Kiedyś w instrukcji VW znalazłem uwagę "w zależności od warunków użytkowania i stylu jazdy zużycie może przekroczyć normę 2 krotnie bez żadnej usterki". Nie wiem jakie podałeś zużycie chyba średnie, nie wiem też ile mogłem tego paliwa zgubić przez ten przewód.Na razie zalałem jeszcze raz do pełna -zobaczę ile wejdzie po 100ce. Remontuję mieszkanie więc dom-praca-dom i po sklepach jak coś trzeba do domu.
    Pozdrawiam Dariusz

  • #18 19 Gru 2005 20:39
    Stanisław Chwalisz
    Spec od samochodów

    A więc poczekamy na wyniki po 100 km./10l/100 stanowczo za dużo,5-ty bieg za miastem/

  • #19 28 Gru 2005 20:11
    Dariusz7105
    Poziom 9  

    Witam!
    Znowu 10, te same warunki jak poprzednio, (nie mam teraz na codzień dostępu do internetu, w nowym mieszkaniu jeszcze nie podłączony, dlatego nie pisałem). Może jakieś sugestie, coś sprawdzić?
    Pozdrawiam Dariusz

  • #20 28 Gru 2005 21:06
    Stanisław Chwalisz
    Spec od samochodów

    Początek wtrysku na biegu jałowym,ciepły silnik -to jest pytanie ,dopóki tego nie sprawdzisz,błądzimy w chmurach.

  • #21 30 Gru 2005 10:51
    Dariusz7105
    Poziom 9  

    Na ciepłym silniku 4 st, niżej się nie da komputer wraca do 4, można ustawić więcej niż 4 sprawdzałem w zaprzyjaźnionym warsztacie, swojej lampy nadal nie mam.

  • #22 30 Gru 2005 17:22
    Stanisław Chwalisz
    Spec od samochodów

    4° to ząbek na którymś kole,prawda.Nowoczesne silniki mają 1° po OT,na biegu jałowym.

  • #23 02 Sty 2006 10:12
    Dariusz7105
    Poziom 9  

    Co ma do tego ząbek, nie napisałem że brakuje zakresu(mechanicznie) komputer go koryguje, jeśli go przestawię tak jak pisałeś to komputerowi zabraknie zakresu by go wrazie potrzeby wyprzedzić a zimny silnik bardzo ciężko odpalić próbowałem. Potwierdza się to co wychodziło na komputerze. Muszę się zmieścić w takim kącie by nie zabrakło mu zakresu do regulacji.
    Zużycie średnie wyszło mi teraz ok. 7l/100. Dystans 180km - 60 km w mieście w warunkach jak opisywałem wcześniej czyli zakładam ok 10 na 100 i 120 km trasa czyli z wyliczenia ok 5.5l/100 w trasie.
    Pozdrawiam Dariusz
    Wszystkiego najlepszego w nowym roku!

  • #24 02 Sty 2006 13:12
    Stanisław Chwalisz
    Spec od samochodów

    Musimy szybko nauczyć się opanownia antymaterii.Podrawiam.

  • #25 20 Sty 2006 21:49
    Dariusz7105
    Poziom 9  

    Witam po przerwie!
    Rozwikłałem myślę swój problem.
    W miejsce czujnika temperatury podłączyłem symulator, i ustawiłem napięcie odpowiadające gorącemu silnikowi, tak by ECU przestał zwiększać kąt wyprzedzenia wtrysku, i zarazem otrzymałem wg. komputera stały kąt na biegu jałowym.
    Sprawdziłem czas zwarcia dla nastawnika ciśnienia- komputer w zależności od ustawienia przeze mnie tego kąta wydłużał go by opóźnić kąt lub skracał go by wyprzedzić wtrysk.
    Wykonałem podobny test tylko po odłączeniu czujnika iglicy 1 wtryskiwacza, po uruchomieniu komputer wskazał kąt wtrysku docelowy jak poprzednio(taka sama wartość) kąt rzeczywisty 0, Czas zwarcia 17ms. Po podłączeniu 1 wtryskiwacza czas zwarcia 20ms.
    Następnie ustawiłem kąt tak aby przy podłączonym czujniku 1 wtryskiwacza czas zwarcia wynosił 17ms.Czyli bazowy kąt jest taki że komputer nie musi go prawie zmieniać.
    Zauważyłem że bardzo poprawiła się elastyczność silnika pomiędzy 1000-2000obr/min (- na śliskiej nawierzchni przy wyższych obrotach tracą przyczepność więc..)
    Pozdrawiam Dariusz K.:D

  • #26 03 Paź 2014 22:49
    jokerro
    Poziom 33  

    Odgrzeje kotleta trochę.
    Mam Accorda na psg5.
    Silnik w gmp i wystarczy tylko zakołkować pompe i ma to banglać.
    Nigdzie nie opisują nic odnośnie silników na psg.Na VP przewaliłem już tego trochę w Roverach.
    A zmieniam pompe w tym syfie.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME