Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Komputerek samochodowy

Samuraj 11 Gru 2005 22:13 45074 83
  • Czas poświęcony na niego to łącznie jakieś dwa tygodnie.
    Nie robiłem go z dnia na dzień, bo w sumie projektowany był on do samochodu kumpla - taka przysługa oraz celem zabicia wolnego czasu.
    Co prawda nie jest on jeszcze zamontowany bo cały czas jest dopieszczany program oraz płytka.Ale już dziś mogę powiedzieć ze działa.
    Przy budowie natknęliśmy się na parę problemów, ale jakoś udało się je rozwiązać.
    Początkowo planowaliśmy zakup impulsatora w serwisie taksometrów, bo niby fabrycznie w Oplu Kadecie nie ma go, ale mieliśmy mała niespodziankę, okazało się ze był on tam zamontowany fabrycznie. Co prawda nie wiemy po co bo prędkościomierz jest na lince ale ktoś w jakimś celu go tam zamontował i nawet jest podłączony, chyba do komputera.
    Do budowy użyliśmy:
    Płytka części cyfrowej to procesor ATmega 8535 oraz PCF 8583 jako zegar.
    Nie zaadaptowaliśmy zegara w procku, bo to za dużo roboty, łatwiej jest dodać zewnętrzny i tylko czytać po magistrali I2C. W części cyfrowej mamy jeszcze, 4 switche oraz wyświetlacz LCD 2*20znaków. Dochodzą tam jeszcze kwarc, układ resetu i inne drobne elementy.
    Na drugiej płytce pomiarowej jest optoizolator (nie powiem, jaki bo dzisiaj już nie pamiętam), oraz 6 bramek Schmita, stabilizator 7805 i to chyba na tyle.

    Funkcje, które udało nam się do tej pory uzyskać to:
    1) Aktualna godzina, na dacie nam nie zależało, więc nie robiliśmy.
    2) Pokonany dystans od z dokładnością do 0.1km
    3) Aktualna prędkość
    4) Średnia prędkość na trasie pokazywana dopiero po przejechaniu 2 minut, bez tego warunku wyniki były nie czytelne, bo co chwila się zmieniały (za mała ilość danych do wyznaczenia średniej)
    5) Maksymalna prędkość uzyskana na trasie
    6) Czas podróży
    7) Spalone paliwo na trasie z dokładnością 0.1l
    8) Aktualne spalanie z tym, że jeśli prędkość jest większa od 10km/h to pokazywana jest z dokładnością 0.1 l/100km w przeciwnym wypadku 0.1l/h
    9) Średnie spalanie z dokładnością 0.1l/100km
    10) Paliwa w baku
    11) Prognoza dystansu przy aktualnym spalaniu

    Funkcje 2,4,5,6,7,9 są zerowane funkcją „ZEROWANIE STATYSTYK”
    Wszystkie funkcje wybierane są z menu jednopoziomowego. Są tam również funkcje typu Ustaw zegar, Kalibracja wtrysku i kalibracja drogi.
    Dodatkowo zaadaptowaliśmy płyną regulacje podświetlenia do 10%, oraz akustyczną sygnalizacje naciśnięcia przycisku.
    W chwili obecnej staramy się doprowadzić całość do finalnej wersji, wtedy umieszczę szczegółowy schemat oraz wsad do procesora. Zostało jeszcze około 20% pamięci, więc pewnie coś jeszcze dojdzie.
    Lecz już dzisiaj wiemy ze ten projekt nie będzie montowany na stale w tym samochodzie, mamy ambitniejsze palny, zmienimy procesor na ATmega32 oraz założymy graficzny wyświetlacz 240x64. Czas pokaże, co z tego wyjdzie.


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • #3 12 Gru 2005 15:24
    Popak
    Moderator na urlopie...

    Może byś tak zamieścić folki elektroniki i jak w autku to wygląda! Bo jak zarazie same fotki wyświetlacza. Nie zrozum mnie źle ale mógł bym wyświetlacz podpiąć do LPT i napisać takie słowa jak ty :)
    Pokaz elektronikę i jak wygląda to w samochodzie :)
    Nie to że ci nie wieże że zrobiłeś ale jestem ciekaw.

    Pozdrawiam

  • #4 12 Gru 2005 15:41
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Ale chyba nie dokonujesz tych wszystkich pomiarów na opdstawie impulsatora? Jakie jeszcze sygnały sa potrzebne do ddziałania?

  • #5 12 Gru 2005 16:48
    morfi020
    Poziom 20  

    moze jakis schemacik albo cos bys zapodał bylibysmy wdzieczni i oczywiscie....

  • #6 12 Gru 2005 17:13
    Samuraj
    Poziom 35  

    Mam dwa sygnały, jeden z impulsatora a drugi z wtrysku, no i oczywiście zasilanie za zapłonem, przed i masa.
    Co do fotek to zrobię jutro. Jak zaznaczałem wcześniej nie umieszczaliśmy tego na stałe w samochodzie bo szkoda dziury wycinać jak już wiemy ze wyświetlacz będzie zmieniony i płytka będzie robiona. Póki, co to wszystko jest na dwóch uniwersalnych.
    Schemat części pomiarowej jest dziecinnie prosty.
    Sygnał z impulsatora podawany jest na dzielnik napięcia a potem na dwie bramki schmita celem ustawienia ładnych zboczy a dalej podawany jest już bezpośrednio do procesora na wejście Timera.
    Natomiast sygnał z wtrysku podawany jest na optoizolator, a z drugiej strony na bramkę i do procesora na wejście wyzwalania przerwania zewnętrznego.
    Szczegółowy schemat oraz wsad udostępnie jak projekt będzie skończony.
    A i jeszcze jedno przy projektowaniu bardzo pomocny był generator zrobiony na NE555, nie trzeba było po każdej zmianie oprogramowania latać do samochodu i sprawdzać efekty naszej pracy.

  • #7 28 Gru 2005 13:03
    Snikers
    Poziom 24  

    Nie wypatrzyłem w opisie informacji o obrotomierzu, dlaczego nie ma go w układzie?

    Jestem na etapie pisania programu do komputera opartego na laptopie 486 (kolorowa matryca) dane zbierane z portu LPT przez odpowiednio dopasowującą elektronikę. Jednak ten układ wydaje się być prostszy:) czy będziecie udostepiniać program?

  • #8 28 Gru 2005 15:25
    Samuraj
    Poziom 35  

    Tak program bedzie dostepny jak zakonczymy testy.
    Mamy jeszcze trochę problemów, czasami licznik paliwa pokazuje bzdury - kosmiczne spalanie.
    Mamy też problemy tego typu ze prędkościomierz zanalogowy zawyża prędkośc w stosunku do tego z komputerka, ale to raczej wina tego analogowego, niestety nie mamy z czym to skonfrontować aby poprzeć to jakiś wynikiem.
    Na koniec dodam że ze względu na duzą ilośc danych musielimy zadaptować cos w rodzaju menu wyboru, mozna konfigrurowac co w której części wyświetlacza ma być wyświetlane.
    Wyświetlacz zastosowaliśmy 2*20 wiec w projekcie podzieliliśmy go na 4 części po 10 znaków i w menu mamy do wybor jedną z 10 opcji.
    Dzięki temu rozwiązaniu każdy bedzie mógł sobie samemu skonfigurować wyświetlacz, pozostawiając tylko dla niego istotne dane.Dane o konfiguracji wyświetlacza zapisywane są w pamięci EEprom.
    W projekcie pozostało do zrobienia zapamiętywanie danych o dystansie oraz o spalonym paliwie w zewnętrznej pamięci. Tak myslimy ądy nie rozbudowywać o kolejne układy a wyykożystać wolne miejsce w PCF'e.
    Jest tam tye wolnego miejsca, tak więć pare bajtów zapewne się znajdzi.
    Na koniec o obrotomierzu. żaden problem go zrobic lecz wynik z obliczeń jest wyświetlany co sekunde, a tak mysle że jeśli chodzi o obroty to troche za mało.
    Wynik by skakał góra/dół i taki odczyt był by niezadowalający.
    Na próbę mozna dopisać mały fragment, miejsca jeszcz zostalo :):

  • #9 28 Gru 2005 18:14
    morfi020
    Poziom 20  

    a jak by tak wykozystac wyswietlacz opla astry F tylko te nco był z komputerem ?? nadawałby sie ??

  • #10 28 Gru 2005 18:28
    Samuraj
    Poziom 35  

    Jak zaznaczyłem powyżej, wersja z wyświetlaczem LCD 2*20 powstała w celu poznania sposobu pomiaru i interpretacji wyników. Docelowo ma być zastosowany wyświetlacz graficzny 128x64 lub 240x64.
    Ze względu na zainteresowanie wersją z wyświetlaczem alfanumerycznym w niedługim czsie przedstawie działający projekt, lcze bez płytki bo projekt wykonany jest na łytce prototypowej.
    Co do wyświetlacza od Astry to ciekawe, lecz tam jest inny interfejs wejściwy, tam podobne jest to do szyny i2c, wiec tak prosto się nie da zadaptować tego wyświetlacza w istniejącym juz projekcie.
    Ale daje do szerokie pole osobą zainteresowanym i czującym sie na siłach. Sposób pomiaru oraz wyliczenia nie zmieniają sie, zmiania się natomiast sposób wyświetlania wyników oraz całe menu. Podobnie jest z układme dopasowującym elektronikę samochodu z mikroprocesorem (modół pomiarowy).
    W każdym bądz razie ja nie przewiduje rozbudowy o taki wyświetlacz.

  • #11 28 Gru 2005 21:42
    Snikers
    Poziom 24  

    Jeżeli będzie to na wyświetlacz 2x20 to reflektuje na wsad do procka bo posiadam właśnie taki wyświetlacz VFD który prezentuje się lepiej niż LCD.

    Co do menu to rozumiem ze planujecie zrobić „jeden ekran” a w menu wybór co ma być wyświetlane w 4rech miejscach.

    Czy zapamiętywanie dystansu będzie podzielone na 2 pamięci tzn. dystans dzienny i całkowity?

    Funkcja 10) tj. pozostałe paliwo w baku jest realizowana przez odejmowanie zużycia od wartości zadanej czy pomiar z potencjometru z pływakiem z baku?

    Co do obrotomierza to dlaczego pomiar ma się odbywać co sekundę? Czy jest to związane z możliwościami programu i nie ma możliwości zwiększenia częstości odczytu?

    Z tego co wyczytałem w archiwalnej literaturze to częstotliwość impulsów dla silnika 4-cyl, 4-suw i 1-cewka zawiera się w granicy 16-266Hz wiec skrócenie czasu pomiaru załóżmy 4ry razy, oprócz zmniejszenia dokładności skróci czas odświeżania do 1/4 sekundy. Poza tym wystarczy dokładność do 100 obrotów czyli 2zera stałe.

    Upieram się przy tym typie pomiaru bo mam diesel’a chociaż nie mam pojęcia skąd FSO wyciągnęło informacje o obrotach bo na schemacie nie byli łaskawi tego zaznaczyć. Ale wracając do tematu prędkość obrotową silnika można otrzymać w waszym przypadku bez przerabiania części elektronicznej układu chociaż mnie cieszyło by osobne wejście. Skoro macie sygnał z wtrysku to prędkość obrotowa chcąc czy nie chcąc jest zależna od częstości tudzież częstotliwości tego sygnału.

    Na koniec ostatnie pytanie; czy można sobie darować zegarek i nie podpinać nic pod szynę? Czy układ będzie działać stabilnie?

  • #12 28 Gru 2005 22:34
    Samuraj
    Poziom 35  

    Cytat:

    Czy zapamiętywanie dystansu będzie podzielone na 2 pamięci tzn. dystans dzienny i całkowity?

    Niestety nie pewidywaliśmy takiej możliwości, licznik liczy od zera do mementu wywołania funkcji zerowanie statystyk. Ale jeśli będą zainteresowani to da się zrobić, miejsca jest aż nad to.

    Cytat:

    Funkcja 10) tj. pozostałe paliwo w baku jest realizowana przez odejmowanie zużycia od wartości zadanej czy pomiar z potencjometru z pływakiem z baku?

    Na początku planowaliśmy to podpiąc pod pływać i odczytywac wartośc poprzez wbudowany AC w mikrokontrolerze. Ale odczyt był nie zadowalający.
    Wyniki trzeba by uśredniac np z 10 pomiarów bo jeżdząc po polskich drogach wyniku nie dało się odczytać :D
    Rozwiązaliśmy to tak że pod lewym skrajnym klawiszem jest tankowanie. Wpisujemy ilosc zatankowanego paliwa i dodawana ona jest do pozostałej w baku.
    Taki mały kompromis, ale powrót do idei pomiaru z pływaka jest zach ecający.
    Przynajmniej na tym etapie projektu.

    Cytat:

    Co do obrotomierza to dlaczego pomiar ma się odbywać co sekundę? Czy jest to związane z możliwościami programu i nie ma możliwości zwiększenia częstości odczytu?

    Wyniki odświerzane są co sekunde, podobnie jak i wyliczenia.
    Mozna by zwększyć ale obawialiśmy sie "smurzenia" w niskich temperaturach podczas ciśagłęgo odświerzania wyświetlacza.
    Co do obrotomierza nie trzeba by zmieniac układ tylko program.
    mamy informacje o narastającym zbocu przekazywaną do procesora więc nie było by problrmu tego zliczać.
    Wystarczy zliczyć iloś takich impulsów podzielić przez 2(na jeden cykł wypada dwa pełne obroty) potem * 60 i mamy obroty.
    Moze w chwilach determinacji oraz nudy dodam tę funkcje.
    Szkoda że nie mam samochodu bo program pisze ja, kumpel elektronike robił, tak więc dodwanie nowych funkcji troche trwa.
    Podobnie jak i testowanie.
    Co do zegarka pewnie tak, mozna sobie go darować. Nie wiem jak zachowają sie procedury odczytu czy program nie zawiśnie gdzieś wpętli bo podczas pisania kożystałem z gotowych i nie wiem jak się zachowają.
    Ale czy warto.
    W tej chwili danych o dystanie, spalonym paliwie i czasie podrózy przechowuje w ramie a wiadomo, odłączenie akumulatora i dane poszył w niepamięc. przewiduje przepisanie ich do niewykożystanych bajtów pamięci zegarka.
    Początkowo planowaliśmy do EEpromu ale co sekundde przepiswyać wynik :?:
    Pewnie ilość zapisów by sie szybko wyczerpała i procek do wymiany.
    A tam będzie bateryjka i po problemie.

  • #13 02 Sty 2006 11:18
    malum
    Poziom 23  

    Kiedy można spodziewać się materiałów dotyczących budowy tego cuda? Opis jest piękny, ale nic nie daje. Przypomina raczej specyfikację techniczną. Zwracam się z prośbą w imieniu chyba większości o schemat i projekt płytki oraz program i instrukcję jego zapisywania.

  • #14 08 Sty 2006 21:54
    Taj
    Poziom 12  

    witam
    zamierzam zajac sie tematem komputerka. jak narazie jestem na etapie procesorow 89cXX51 i bascomu :) ale zastanawiam sie nad podjecie edykacji w strone AVRow.

    zastanawiam sie nad taka funkcja:
    mam samochod gaznikowy wiec mam ograniczone pole manewru jesli chodzi o mierzenie spalania ale:

    poziom paliwa w baku jest mierzony na podstawie napiecia ktory wystawia uklad plywaka w baku. pomyslalem ze mozna by dzieki przetwornikowi a/c odczytac wartosc napiecia ( pozimu paliwa w baku) przed tankowanie samochodu, i zaczac zlicza przejechana droge. gdy poziom paliwa wyjsciowego wroci do poprzedniej wartosci mozemy obliczyc spalanie na przejechanym odcinku rogi.

    jest jednak problem bo w zaleznosci od ustawienia samochodu moga byc rozne wskazania paliwa w baku :) jednak mozliwe ze cos mozna z tego wywnioskowac. co wy na to ?

    dodatkowe funkcje:
    - ulkad czasowy na pcf858
    - obrotomierz
    - predkosciomierz i przejechana odleglsc.

    czy ktos moglby mnie skeirowac do jakichs materialow odnosnie procesorow avr?

  • #15 08 Sty 2006 22:19
    malum
    Poziom 23  

    Pomysł może ciekawy, ale mało praktyczny.
    Po co komu informacja w urządzeniu wartości kilkudziesięciu złotych o tym ile samochód spalił od ostatniego tankowania. Wystarczy zatankować do pełna i pomnożyć ilość zatankowanego paliwa przez 100 a wynik podzielić przez ilość przejechanych kilometrów - zwykła proporcja i bardzo dokładny wynik.
    W przypadku takiego urządzenia nastąpią bardzo duże przekłamania. Wystarczy że samochód stanie na małym wzniesieniui już wynik przekłamany. Poza tym paliwo w zboprniku rozkłada się na dość dużą powierzchnię, więc ilość rzędu 2 litrów nawet nie zostanie na dobrą sprawę zauważona przez czujnik przy prawie pełnym zbiorniku. Dodatkowo w czasie jazdy paliwo jest w ciągłym ruchu.
    Jak dla mnie błąd pomiaru nie do przyjęcia.

  • #16 08 Sty 2006 22:27
    Taj
    Poziom 12  

    a no niestety zapewne masz racje.
    zastanawiam sie czy ciezko jest zobyc ( za ile i gdzie)przeplywomierz paliwa. ktos napisal ze trzeba bylo by miec dwa ? niebardzo rozumiem dlaczego?

  • #17 08 Sty 2006 23:17
    1rycho
    Poziom 21  

    Dwa przepływomierze dlatego, że część paliwa pompowanego do silnika przez pompe wraca niewykorzystana do baku przelewem.

  • #18 08 Sty 2006 23:21
    Taj
    Poziom 12  

    widzial ktos takei cudo jak przeplywomierz? duze to jest? jak dziala ( tzn jakie informacje mozna z niego odczytac)?
    no i czy da sie to kupic?

  • #19 09 Lut 2006 13:45
    kpos
    Poziom 12  

    Witam,
    Chciałbym się podzielić moimi uwagami.
    1. Otóż nie widziałem przepływomierzy paliwa. Może ktoś je produkuje, chociaż dla mnie to zbyt niebezpieczna zabawka. Raczej odradzałbym.
    2. Warto zwrócić uwagę na zmiany objętości paliwa pod wpływem temperatury. To wprowadza dodatkowy błąd do pomiarów.
    3. W samochodach z wtryskiem istnieje coś takiego jak MAF (Mass Airflow Meter). Służy on do pomiaru masy pobieranego (zasysanego) przez silnik powietrza. Na jego wskazaniach (miedzy innymi) bazuje komputer dobierając dawkę paliwa do wtryśniecia do cylindra.
    Te MAF'y dość łatwo zdobyć. Co prawda nie jest to tanie (nowy może kosztować pareset pln) ale jest dokładny, bezpieczny.

    Planuję zrobienie układku komputera samochodowego, który mierzyłby spalanie paliwa w oparciu o pomiar czasu otwarcia wtryskiwaczy (niestety mam u siebie dwa o różnej przepustowości) i pomiar predkości, a w wersji rozwojowej o wskazania MAF'a.

    W silnikach gaźnikowych da się wyznaczyć stosunek powietrza do paliwa. Tak samo jak w silnikach zasilanych LPG. Wiec mierząc ilośc zasysanego powietrza i mnożąc przez wspołczynnik (lub odczytujac wartości za tabeli) można wyznaczyc spalanie.

    Dodam jeszcze, że nie uwzględniając prędkości auta wyliczamy spalanie w jednostce czas l/h, a dopiero uwzględniajac prędkośc (droga = predkość x czas) l/km.

    Mam nadzieję, że się to komuś przyda.
    Pzdr,
    kpos

  • #20 17 Lut 2006 23:24
    ravmar
    Poziom 22  

    witam czy mozna tam wsadzic wiekszy wyśiwtlacz . tak aby był widoczny - planuje uzyc tego do skutera. i czy mozna wywalic troche opcji np. wszysko co dotyczy sie spalania paliwa,prognozowania, wszystko co jest zwiazane z paliwem oprócz (pojemności baku)

  • #21 19 Lut 2006 21:29
    morfi020
    Poziom 20  

    a ile wynosi koszt tego kompiutra i chyba trza zaprogramowac cos?? a jak to zrobic ?? i czym ?? a i ile zajelo wykonanie całosci ??

  • #22 19 Lut 2006 21:45
    fojucik
    Poziom 10  

    no projekt ciekawy tylko jakie koszty takiego cudeńka?

  • #23 21 Lut 2006 09:24
    Trabi
    Poziom 36  

    Samuraj napisał:
    ...prędkościomierz zanalogowy zawyża prędkośc w stosunku do tego z komputerka, ale to raczej wina tego analogowego, niestety nie mamy z czym to skonfrontować aby poprzeć to jakiś wynikiem...

    To normalny objaw zachowania się szybkościomierzy. Jednym z wymogów stawianych producentom szybkosciomierzy jest to, że szybkość wskazywana NIE MOŻE BYĆ W ŻADNYM WYPADKU wyższa niż rzeczywista uzyskana w samochodzie. Szybkościomierze analogowe zawsze wskazują +10% wartości rzeczywistej. Żebyś wiedział, że jedziesz 110, a faktycznie kulasz się 99km/h.
    Jedyną mozliwością wskazania aktualnej szybkości jest uzycie GPS (prawie 100% dokładność).

  • #24 21 Lut 2006 10:25
    de Virez
    Poziom 24  

    W sumie zależy od auta. Są takie, które pokazują prawdziwą prędkość:)
    ______________
    A sprawdzić można np w ten sposób, ze czasem przed fotoradarem jest coś, co pokazuje prędkość. Wiem, że to niedokladne jest, ale dkoladniejsze od licznika. Ja np na jedym fotoradarze jadąc kolo 60 mam różne odczyty różnymi autami. W wmiare nowej mazdzie z usa wszystko jest ok, a w starym peżocie zawyża na liczniku o 8-10 kilometrów.

  • #25 23 Lut 2006 21:20
    Dexu
    Poziom 13  

    Witam

    Na zakonczenie technikum jako prace dyplomowa tez robilem podobny ukladzik, dzialal sprawnie i pomiar obrotow przy odczycie stanu timera co 0.5s spokojnie starcza i nie ma smug.

    Pomiaru paliwa w zbiorniku tez dokonuje ale niestety z racji iz nie skonczylem pomiaru spalania dziala ten pomiar w nastepujacy sposob (mysle ze mozna to ulepszyc i zastosowac):
    - podczas postoju odczytuje sie wartosc z plywaka. (mozna wiec zamiast wpisywac wartosc zatankowanego paliwa mozna poprostu odczytwac z plywaka a potem od tej wartosci podczas jazdy odejmowac spalanie paliwa)

    Caly moj projekt opiera sie na procesorze ATmega 128 wiec w moim przypadku pamieci starcza.

    Bardzo chetnie bym sie zapoznal z Waszym projektem bo planuje dopracowac moj.

    Pozdrawiam
    Dex

  • #26 04 Kwi 2006 09:01
    Zbiglew
    Poziom 1  

    No tak, przydałby się taki komputerek w lanim. Tylko- po co wtłaczać do niego funkcje, które standardowo już w lanim są? Np. prędkościomierz, obrotomierz, zegar czy liczniki kilometrów (dzienny i całkowity)? Proponuję zamiast tego umieścić wskaźniki temperatury zewnętrznej i wewnętrznej na 2 wyciągniętych czyjnikach i czytnik kodowy błedów z ALDL.

  • #27 31 Maj 2006 17:12
    takow
    Poziom 12  

    Właśnie siedze nad komputerkiem samochodowym i mi ręce opadają.
    W domu na generatorkach wszystko działa bez problemu, ale jak podepne do auta to się dzieją dziwne rzeczy. Więc:

    Auto: Opel Astra 1.6 na monowtrysku - też nigdzie nie mogę znaleźć wydatku wtryskiwacza (ile nasika przez sekunde) ja przyjąłem 0.0166 (chyba od jakiegoś innego auta z monowtr.) Może ktoś zna ??????????
    droga: 9133 imp. na kilometr
    No i nie mam pewności czy sterownik wtrysku włącza wtryskiwacz masą czy zasilaniem.
    Ja ustaliłem że masą i przerwanie w medze32 ustawiłem na low level.

    Podczas jazdy prędkość wskazuje dobrze, ale spalanie jest dziwne, np przy 160 km/h z gazem w podłodze pokazuje około 8 l/100km.Przy mniejszych prędkościach też jakoś dziwnie skacze.
    Jak włącze sobie tymczasowo zrobioną funkcje w menu- czas otwarcia wtryskiwacza na sekunde o jest coś takiego:
    wolne obroty= 0,019 s
    2000 RPM= 0,038
    3000 RPM= 0,057
    4000 RPM= 0,0573

    (stała wtrysku=0,0166)
    (prędkość 100 km/h)
    (9133 imp. na kilometr)
    Dla wolnych obrotów spalanie= 0,019*0,0166*3600=1,13 l/1godz.
    Niby jest ok ale jak jade to licze tak:
    (przy 4000 obr/min)
    0,0573*0,0166*100000/27,777=3,42l/100km (dziwnie mało)

    Nie wiem jak podłączyć wtrysk i drogę, podłączyłem tak jak jeden z forumowiczów, ale wydaje mi się to za zły pomysł (sygnał przez rezystor 10k potem do procka i 2 diód prostowniczych jedna do +5v, dróga do masy.)
    Proszę o jakiś schemacik z układem dopasowującym (wygładzjącym) sygnał wrysku i drogi.

    Szczególnie proszę o pomoc kolege Samuraja, ponieważ widzę że znasz dobrze temat. Jeżeli chcesz to pośle Ci na poczte źródło w bascomie.

  • #28 31 Maj 2006 17:52
    Samuraj
    Poziom 35  

    Witam.
    Jak to się dziwnie składa dzisiaj siedziałem z godzinkę nad projektem, jakoś nigdy nie mam dość czasu aby go skończyć. Dzisiaj dodałem baterie podtrzymującą zegar i poprawiłem mały błąd.
    Ale wracając do tematu. Ja podpiłem drogę jak i wtrysk zupełnie inaczej. Jako układ dopasowujący zastosowałem bramki Schmita i dzielnik na 2 rezystorach. A jeśli chodzi o wtrysk to transoptor, potem znowu na bramki schita i do procka. Podobnie jak Ty zastosowałem przerwania jedne jako INT1(droga) oraz T1_CAPT (jako wtrysk).
    Może w tym roku uda mi się skończyć projekt :D
    Ja projekt mam na C z wstawkami w asemblerze, więc źródła mi nie potrzebne, ale zapewne inni będą chętni, aby obejrzeć.
    A i jeszcze jedno, proponuje robić projekt etapami. Najpierw drogę z kalibracją potem dopiero paliwo. Ja miałem podobne problemy a to dlatego ze chciałem zrobić wszystko od razu.
    Podziel projekt na etapy i stopniowo zwiększaj program, łatwiej nad tym zapanujesz.

  • #29 31 Maj 2006 17:55
    malum
    Poziom 23  

    takow napisał:
    Właśnie siedze nad komputerkiem samochodowym i mi ręce opadają.
    W domu na generatorkach wszystko działa bez problemu, ale jak podepne do auta to się dzieją dziwne rzeczy. Więc:


    Czy możesz napisać coś więcej o tym komputerku, np. wykaz elementów, czy są jakieś układy programowane, jeśli tak to jakie i jak je zaprogramować, jakieś zdjęcia by się też przydały...
    Wszyscy czekamy na konkretne informacje, ale jak dotąd niczego sensownego tu nie ma! Dopiero twój schemat coś zaczyna naświetlać.
    PROSIMY O POMOC!

  • #30 01 Cze 2006 21:53
    takow
    Poziom 12  

    Witam kolegów
    Tak na wstępie to chcę napisać, że ten schemat to tylko był po to ażeby zapytać o dopasowanie 12-woltowych impulsów do procka i jest on autorstwa kolegi pfemka.
    Ja podłączyłem te impulsy tak samo i podejrzewam, że to przez to mam same problemy, ponieważ impulsy nie są wygładzone. Proszę o pomoc kolegę Samuraja o narysowanie jakiegoś schematu układu dopasowującego i wygładzającego impulsy na bramkach shmita.
    Zacząłem projekt od zimplementowania obsługi wyświtlacza TID (bo to wszystko do Opla Astry), ale jest on za mało czytelny(za mało można na raz wyświtlić) i na razie robie na zwykłym LCD, ale docelowo będzie chyba graficzny.
    Jeżeli chodzi o program i elementy to:
    Procesor: Atmega32
    Kwarc: 8MHz
    Wyświetlacz LCD: 2*20
    Klawiatura: 2 przyciski
    Program napisałem w Bascomie i jak napisałem wcześniej wszystko chodzi bez zarzutów, ale na generatorkach, bo jak podepne do auta to są przekłamania wynikające z niewygładzonych impulsów.
    Na razie są tylko podstawowe funkcje i tylko dla benzyny (będzie też dla gazu, ale najpierw chcę dopracować dla benzyny):
    -prędkość: aktualna,średnia,maksymalna[km/h]
    -zużycie:chwilowe,średnie[l/100km] i gdy stoimy też chwil,śr ale [l/1godz]
    -prognoza paliwa:paliwo zużyte,pozostałe w baku
    -prognoza drogi:droga przebyta,pozostała na tym co w baku (na podst.zużycia chwilowego)
    -tankowanie (do pełna lub wpis ilości)
    -ustawienia: pojemność baku,stała drogi,stała wtrysku lub jak ktoś nie zna stałej wtrysku - kalibracja (lejesz do pełna włączasz kalibracje, trochę jeździsz i znowu nalewasz do pełna, klikasz koniec kalibracji, podajesz ile wlałeś i program sam liczy stałą wtrysku(na razie nie napisałem kalibracji bo wpisałem stałą wtrysku)
    Obliczenia są banalnie proste (teraz troste, jak już się nasiedziałem parę nocek z kalkulatorem, komputerkiem i generatorem impulsów)
    Program:
    -włączasz timer, żeby liczył sekunde
    -przerwania liczą impulsy drogi i czas otwarcia wtrysku
    -po sekundzie masz już impulsy drogi i czas wtrysku
    i to wszystko,teraz tylko policzyć z paru wzorów i wszystko jasne.

    Jeżeli ktoś zna wydatek wtryskiwacza [l/s] do opla astry 1.6 na monowtrysku to bardzo proszę o pomoc.

    No i pytanie na koniec. Czy można tak podłączyć elektronikę do wtryskiwacza i do impulsatora drogi ??[/img]