Czas poświęcony na niego to łącznie jakieś dwa tygodnie.
Nie robiłem go z dnia na dzień, bo w sumie projektowany był on do samochodu kumpla - taka przysługa oraz celem zabicia wolnego czasu.
Co prawda nie jest on jeszcze zamontowany bo cały czas jest dopieszczany program oraz płytka.Ale już dziś mogę powiedzieć ze działa.
Przy budowie natknęliśmy się na parę problemów, ale jakoś udało się je rozwiązać.
Początkowo planowaliśmy zakup impulsatora w serwisie taksometrów, bo niby fabrycznie w Oplu Kadecie nie ma go, ale mieliśmy mała niespodziankę, okazało się ze był on tam zamontowany fabrycznie. Co prawda nie wiemy po co bo prędkościomierz jest na lince ale ktoś w jakimś celu go tam zamontował i nawet jest podłączony, chyba do komputera.
Do budowy użyliśmy:
Płytka części cyfrowej to procesor ATmega 8535 oraz PCF 8583 jako zegar.
Nie zaadaptowaliśmy zegara w procku, bo to za dużo roboty, łatwiej jest dodać zewnętrzny i tylko czytać po magistrali I2C. W części cyfrowej mamy jeszcze, 4 switche oraz wyświetlacz LCD 2*20znaków. Dochodzą tam jeszcze kwarc, układ resetu i inne drobne elementy.
Na drugiej płytce pomiarowej jest optoizolator (nie powiem, jaki bo dzisiaj już nie pamiętam), oraz 6 bramek Schmita, stabilizator 7805 i to chyba na tyle.
Funkcje, które udało nam się do tej pory uzyskać to:
1) Aktualna godzina, na dacie nam nie zależało, więc nie robiliśmy.
2) Pokonany dystans od z dokładnością do 0.1km
3) Aktualna prędkość
4) Średnia prędkość na trasie pokazywana dopiero po przejechaniu 2 minut, bez tego warunku wyniki były nie czytelne, bo co chwila się zmieniały (za mała ilość danych do wyznaczenia średniej)
5) Maksymalna prędkość uzyskana na trasie
6) Czas podróży
7) Spalone paliwo na trasie z dokładnością 0.1l
8) Aktualne spalanie z tym, że jeśli prędkość jest większa od 10km/h to pokazywana jest z dokładnością 0.1 l/100km w przeciwnym wypadku 0.1l/h
9) Średnie spalanie z dokładnością 0.1l/100km
10) Paliwa w baku
11) Prognoza dystansu przy aktualnym spalaniu
Funkcje 2,4,5,6,7,9 są zerowane funkcją „ZEROWANIE STATYSTYK”
Wszystkie funkcje wybierane są z menu jednopoziomowego. Są tam również funkcje typu Ustaw zegar, Kalibracja wtrysku i kalibracja drogi.
Dodatkowo zaadaptowaliśmy płyną regulacje podświetlenia do 10%, oraz akustyczną sygnalizacje naciśnięcia przycisku.
W chwili obecnej staramy się doprowadzić całość do finalnej wersji, wtedy umieszczę szczegółowy schemat oraz wsad do procesora. Zostało jeszcze około 20% pamięci, więc pewnie coś jeszcze dojdzie.
Lecz już dzisiaj wiemy ze ten projekt nie będzie montowany na stale w tym samochodzie, mamy ambitniejsze palny, zmienimy procesor na ATmega32 oraz założymy graficzny wyświetlacz 240x64. Czas pokaże, co z tego wyjdzie.
Nie robiłem go z dnia na dzień, bo w sumie projektowany był on do samochodu kumpla - taka przysługa oraz celem zabicia wolnego czasu.
Co prawda nie jest on jeszcze zamontowany bo cały czas jest dopieszczany program oraz płytka.Ale już dziś mogę powiedzieć ze działa.
Przy budowie natknęliśmy się na parę problemów, ale jakoś udało się je rozwiązać.
Początkowo planowaliśmy zakup impulsatora w serwisie taksometrów, bo niby fabrycznie w Oplu Kadecie nie ma go, ale mieliśmy mała niespodziankę, okazało się ze był on tam zamontowany fabrycznie. Co prawda nie wiemy po co bo prędkościomierz jest na lince ale ktoś w jakimś celu go tam zamontował i nawet jest podłączony, chyba do komputera.
Do budowy użyliśmy:
Płytka części cyfrowej to procesor ATmega 8535 oraz PCF 8583 jako zegar.
Nie zaadaptowaliśmy zegara w procku, bo to za dużo roboty, łatwiej jest dodać zewnętrzny i tylko czytać po magistrali I2C. W części cyfrowej mamy jeszcze, 4 switche oraz wyświetlacz LCD 2*20znaków. Dochodzą tam jeszcze kwarc, układ resetu i inne drobne elementy.
Na drugiej płytce pomiarowej jest optoizolator (nie powiem, jaki bo dzisiaj już nie pamiętam), oraz 6 bramek Schmita, stabilizator 7805 i to chyba na tyle.
Funkcje, które udało nam się do tej pory uzyskać to:
1) Aktualna godzina, na dacie nam nie zależało, więc nie robiliśmy.
2) Pokonany dystans od z dokładnością do 0.1km
3) Aktualna prędkość
4) Średnia prędkość na trasie pokazywana dopiero po przejechaniu 2 minut, bez tego warunku wyniki były nie czytelne, bo co chwila się zmieniały (za mała ilość danych do wyznaczenia średniej)
5) Maksymalna prędkość uzyskana na trasie
6) Czas podróży
7) Spalone paliwo na trasie z dokładnością 0.1l
8) Aktualne spalanie z tym, że jeśli prędkość jest większa od 10km/h to pokazywana jest z dokładnością 0.1 l/100km w przeciwnym wypadku 0.1l/h
9) Średnie spalanie z dokładnością 0.1l/100km
10) Paliwa w baku
11) Prognoza dystansu przy aktualnym spalaniu
Funkcje 2,4,5,6,7,9 są zerowane funkcją „ZEROWANIE STATYSTYK”
Wszystkie funkcje wybierane są z menu jednopoziomowego. Są tam również funkcje typu Ustaw zegar, Kalibracja wtrysku i kalibracja drogi.
Dodatkowo zaadaptowaliśmy płyną regulacje podświetlenia do 10%, oraz akustyczną sygnalizacje naciśnięcia przycisku.
W chwili obecnej staramy się doprowadzić całość do finalnej wersji, wtedy umieszczę szczegółowy schemat oraz wsad do procesora. Zostało jeszcze około 20% pamięci, więc pewnie coś jeszcze dojdzie.
Lecz już dzisiaj wiemy ze ten projekt nie będzie montowany na stale w tym samochodzie, mamy ambitniejsze palny, zmienimy procesor na ATmega32 oraz założymy graficzny wyświetlacz 240x64. Czas pokaże, co z tego wyjdzie.
Cool? Ranking DIY