Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

sterowanie silnikami krokowymi

12 Gru 2005 21:38 1896 2
  • Poziom 1  
    Witam wszystkich czytajacych.

    od razu zaznaczam ze moja wiedza w temacie praktycznego wykorzystania roznych elementow ma sie nijak do teoretycznej znajomosci ich dzialania (jak to w szkole czasem bywa)

    ale do tematu:
    razem z kolegami z klasy pracujemy nad modernizacja robota stworzonego dobrych kilka lat temu jako prace dyplomowa (jest to cos w stylu czolgu na gasienicach napedzanego 2 silnikami krokowymi) wlasciwie zostawiamy tylko obudowe gasienice i silniki. i wlasnie owe silniki sprawily nam problem i to dosc powazny. po opracowaniu programu dla mikrokontrolera at90s2313 ktory nastepnie sterowal ukladem L293d a ten silnikami okazalo sie ze uklad ten (l293d) ma zbyt maly prad na wyjsciu przez co silniki nawet nie drgna :/ (niestesty 2 takie uklady juz spalilismy :( )
    moje pytanie to: czy mozecie cos polecic co pozwoli na wieksza obciazalnosc? (potrzebujemy w sumie ponad 4A dla tych 2 silnikow)
    myslelismy o zastosowaniu ukladu na tranzystorach ale to nie daje nam zbytniej mozliwosci regulacji obrotami silnika co jest jednak very wazny!!

    czekam na propozycje i odpowiedzi i z gory za nie dziekuje

    Pozdrawiam
  • Poziom 35  
    uhm, jeżeli sterujecie to przez L293D to chyba nie jest to silnik krokowy tylko zwykly silnik DC ?!? (wychodzą z niego 2 przewody?)

    Jeżeli tak to wymieńcie L293D na L298 i dodajcie diody (które są w L293D zintegrowane - diody tak jak na mostkach H)

    Normalnie L298 daje do 2A.. dla bezpieczenstwa połączcie wyjścia i będziecie mieli 3A, ale wtedy będziecie potrzebowali jeden L298 na każdy silnik.

    Oczywiście możecie też zastosować tranzystory i sterując je sygnałem PWM uzyskacie możliwość regulowania prędkością... temat wałkowany tutaj 110 razy, więc jak chcecie takie rozwiązanie to poszukajcie tematów o tym na forum.
  • Poziom 39  
    czy znacie dokładne parametry zastosowanych silników .... 2A na silnik to muszą być dość duże
    zobaczcie to http://www.ottop.republika.pl/s8435/8435schb.JPG
    dużo prostsze sterowanie tylko enable/dir/ step w rozwiązaniu z L298 wypadało by dodać L297 aby mieć pełną kontrolę nad prądem lub całość sterowania przenieś na uC
    oczywiście mówimy o sterowaniu silnikami bipolarnymi , z unipolarnymi sprawa jest o wiele prostsza