Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

co to jest czoper????

14 Gru 2005 16:08 13891 8
  • Poziom 11  
    co to jest właściwie czoper? :?: o ile się nie mylę to CHYBA przetwornica częstotliwości (czyli poprostu falownik?????????)... zielonego pojęcia nie mam niestety co to jest :cry: a musze opisać jego - charakterystykę, budowę i zastosowanie. w necie ciężko jest cokolwiek znaleźć wiec ślicznie proszę o pomoc... moze jakis link??

  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Wpisz w wyszukiwarkę czoper szukaj i masz troszku info na ten temat :P
  • Poziom 11  
    _PREDATOR_ napisał:
    Wpisz w wyszukiwarkę czoper szukaj i masz troszku info na ten temat :P



    obleciałem całe forum elektrody i juz nic nie rozumiem ;/ POMOCY!!
  • Pomocny post
    Spec od Falowników
    Witam,
    najprościej: jest to urządzenie które podłącza się do przemiennika częstotliwości z jednej strony a z drugiej strony podłączamy rezystory hamujące.
    W ten sposób można "pozbywać się" energii która jest wynikiem pracy generatorowej układu napędowego.

    pozdrowienia
  • Pomocny post
    Poziom 14  
    Podczas hamowania układu napędzanego pośrednio poprzez przemiennik częstotliwości wytwarzana jest energia. Istnieje kilka sposobów aby ta energię wytracić np. poprzez zamianę w energię cieplną lub jej zwrot do sieci zasilającej. Czoper odbiera tę energię z przemiennika i najczęściej zamienia ją na ciepło na rezystorach hamujących. Zastosowanie tego układu pozwala na szybsze wyhamowanie napędu. Układy takie stosuje się w urządzeniach których charakterystyka pracy przewiduje częste hamowania. Zastosowanie tego układu jest korzystne dla samego przemiennika częstotliwosci.
  • Poziom 11  
    no to chyba juz napisze jak nalezy. DZIEKI :D
  • Poziom 18  
    pasik1313 napisał:
    no to chyba juz napisze jak nalezy. DZIEKI :D


    Koledzy trochę cię wprowadzili w błąd. Czoper jest rzeczywiście stosowany
    w falownikach do hamowania. Ale ciebie interesowało CO TO JEST "chopper". Otóż jest to taki klucz PWM który regulując stosunek
    czasu włączenia do czasu wyłączenia może sterować obciążeniem dużej
    mocy np. silnikiem. Nie jest to falownik, chociaż ma podobne zastosowanie
    jak falownik czyli sterowanie prędkością silnika (prądu stałego).
    Natomiast hamowanie jest jednym z zastosowań choppera.

    Leszek
  • Poziom 40  
    Witam
    Czoper to zwykły tranzystor odpowiedniej mocy, umieszczony wraz z diodą pomiędzy kondensatorem a falownikiem właściwym. Nadwyżka energii podczas podczas pracy prądnicowej silnika przenosi się przez falownik na kondensator, napięcie narasta......I aby napięcie na tym kundziu nie osiągało zbyt dużych wartości musi zostać w odpowiednim czasie dołączony tak zwany rezystor hamujący (RB). Sterowanie czoperem (tranzystorem) odbywa się automatycznie, jest to jedna z wielu funkcji falownika (jako całości urządzenia).

    Do Porter'a.
    Masz rację że można nadwyżkę energii zwracać do sieci energetycznej .......ale tylko przez falowniki prądu. W falownikach napięcia przeszkodą jest prostownik. I jeszcze jedno, czoper to klucz elektroniczny załączany w odpowiednim czasie i na określony czas.

    Do Leszka_w.
    Jeżeli sterujemy (napędzamy) silnik DC to na pewno nie jest to falownik. Ja nazywam takie urządzonko prostownikiem regulowanym.

    W pracy mamy cały przekrój falowników od mocy 0,75kW do 150kW i zdecydowana większość posiada funkcję podłączenia rezystora hamującego (do falownika nic się nie dostawia), oraz prostowniki regulowane do silników DC o mocach do 200 kW.

    Jako ciekawostkę podaję że przy silnikach do 4kW jako RB (resistor break) można zastosować wkład grzejny od żelazka.

    Pozdrawiam
  • Poziom 18  
    Aleksander_01 napisał:

    Do Leszka_w.
    Jeżeli sterujemy (napędzamy) silnik DC to na pewno nie jest to falownik. Ja nazywam takie urządzonko prostownikiem regulowanym.


    Nazywasz prostownikiem regulowanym bo jest to prostownik
    złożony z czterech tyrystorów, dzięki czemu na wyjściu prostownika
    uzyskujemy żądane napięcie.
    Jednak jest też możliwość uzyskania regulowanego napięcia
    przy pomocy tranzystora i diody. Takie rozwiązanie jest stosowane
    w układach niskonapięciowych np. w wózkach widłowych
    I to jest właśnie chooper. Z wyglądu jest on podobny do falownika
    Skrzynka do której dochodzi napięcie, a wychodzi regulowane
    napięcie dlatego autor pytania skojarzył go z falownikiem

    Leszek