Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Oszczedna jazda na gazie

Jamal20 15 Gru 2005 11:06 2823 19
  • #1 15 Gru 2005 11:06
    Jamal20
    Poziom 17  

    zastanawia mnei cz samochody mają cos takiego jak optymalne param,etry silnika. Chodzi mi o to jak powinnismy jezdzic samochodem. Wiadaomo ze wysokie obroty silnika powoduja wyzsze zuzycie paliwa/benzyny, lecz czy jazda na zbyt niskich obrotach to sama oszczednosc?? Jak powinno sie operowac pedałem gazu aby obroty silnika były optymalne? Czy np. jazda na 5 biegu przy predkosci 40-50 km to oszczednosc czy raczej rozrzutnosc paliwa?? Jakie powinny byc obroty silnika na poszczegolnych biegach w Cinquecenmto 900 z gazem ?
    p.s. jazda na muleniu silnika raczej nie wychodzi jako oszczedna tak ja zaobserwowałem. Dlatego pisze ten topic. Prosze o wasze opinie na ten temat.

    0 19
  • #2 15 Gru 2005 11:16
    kooperator
    Poziom 20  

    Jeżeli kolega posiada obrotomierz to opymalnie nalezy utrzymywać obroty w granicach 2000-2500 RPM, przy rozpedzaniu auta nie dusić do podłogi tylko spokojnie osiagać obroty kolo 3000 RPM i zmieniać biegi. Bedzie ok i oszczednie. Pozdrawiam.



    Mariusz :. :D

    0
  • #3 15 Gru 2005 11:18
    Jamal20
    Poziom 17  

    Dzieki za odpowqiedz ale problem polega na tym ze obrotka nie ma. I co zeraz? Macie jakies pomysły i co z moim pytaniem dot, duszenia silnika na niskich biegach.

    0
  • #4 15 Gru 2005 11:23
    kooperator
    Poziom 20  

    Poza tym jesli bedziesz jechał np na 4 biegu obroty bedą jak podane to nie zapinaj 5-ki bo tylko zamulisz auto a chyba nie o to chodzi :D

    Dodano po 4 [minuty]:

    A obrotomiarki nie masz ? To na słuch tak zeby nie wył a żeby ciągnął, ta granica obrotów 2000-3000 RPM jest bardzo dobrze wyczuwalna silnik pracuje miekko i gładko, ciągnie bez problemu, a nie wyje i sie nie zamula :D Myśle ze troche doswiadczenia za kółkiem by sie przydało :)

    0
  • #5 15 Gru 2005 12:08
    Jamal20
    Poziom 17  

    Jazda na wyczucie jest miernie opłacalna. Nawet ze sporym doświadczeniem. Dlatego obrotek jest konieczny do ekonomicznej jazdy.

    0
  • #6 15 Gru 2005 12:38
    sq8ju
    Poziom 24  

    To se załóż obrotek, jaki problem ? Ja mam w cieniaqu obrotek Lumela.

    0
  • #7 15 Gru 2005 20:43
    kooperator
    Poziom 20  

    Jamal20 napisał:
    Jazda na wyczucie jest miernie opłacalna. Nawet ze sporym doświadczeniem. Dlatego obrotek jest konieczny do ekonomicznej jazdy.
    Hmm ciekawe stwierdzenie. Kiedyś nie było tak powszechne wyposażanie pojzdów w obrotomierze a jednak dało sie ekonomicznie jeździć. Osobiście mogę mieć 5 obrotek a mimo wszystko samochod moze palić ile mu wleje. Dosiadczenie i wyczucie auta to podstawa a obrotomierz to fajny gadżet informujący tylko o predkości obrotowej wału korbowego. Doświadczony kierowca moze spokojnie okreslić obroty silnika na podstawie zapiętego biegu i prędkości na szybkościomierzu. Nie neguję ze jest konieczny dla tych którzy swoje 4 kólka wykorzystują w weekendy na spokojny wypad za miasto z myslą zeby za wiele nie wydać na tę przyjemność:D . Pozdrawiam .




    Mariusz:.

    0
  • #8 15 Gru 2005 21:12
    adjar
    Poziom 24  

    Jak prowadzisz wozek, to lepiej gap sie na jezdnie niz na obrotomierz - to napewno najekonomiczniej:)
    Zeby malo palil, to przedze wszystkim lagodne przyspieszanie, "planowanie" jazdy, zeby jak najmniej hamowac (czyli widzisz z daleka ze czerwone, to nie przyspieszasz itd., moze zdazy sie zmienic:) )
    A jazda na za malych obrotach to nie tylko kwestia paliwa - dla silnika tez nie za zdrowo gdy ledwo kreci, bo jedzie wtedy nierowno itd. Ewentualne przyspieszanie na malych obrotach - tez moze byc kosztowne. Silnik ma w pewnym obszarze obrotow max. moc, a w poziostalych trudno sie bedzie bujal i dlugo bedziesz musial gaz wciskac.
    A generalnie kwestia wyczucia. W koncu slyszysz kiedy silnik wyja albo ak zaczyna szarpac na za niskich.

    0
  • #9 15 Gru 2005 21:25
    kooperator
    Poziom 20  

    Kolego adjar zgadzam sie z tobą w 100% a kolega Jamal20 niech wezmie nasze opinie pod rozwagę a napewno bedzie sie jeździć ekonomicznie. Pozdrawiam



    Mariusz:.

    0
  • #10 15 Gru 2005 21:51
    Jamal20
    Poziom 17  

    No koledzy. dzięki za odpowiedzi. sami wiecie ze przy aktualnym wzroscie cen paliw kazdy szuka róznych sposobów oszczędznosci. Dlatego tez zamiesciłem ten topic. Dzięki waszym opiniom ( choc jest ich nie wiele) moge je przeciwstawic moim obserwacją. Dotychcs jezdziłem męcząc silnik na niskich orotach z mała prędkosci. teraz spróbuje zmienic to na inny styl jazdy i zobacze jak sie to przedstawia. Jak to mówią "mętoda prób i błędów" Pozdrawiam

    0
  • #11 15 Gru 2005 21:56
    alpin7
    Poziom 11  

    Zgadzam sie ze wskazowka Adjara.Lagodnie przyspieszaj i jak najmniej hamuj.Jak tego dokonac ?
    -skup sie na jezdzie i patrz na droge, staraj sie obserwowac co dzieje sie nawet przed poprzedzajacymi cie samochodami, w ten sposob unikniesz niepotrzebnego rozpedzania i hamowania.A co za tym idzie straty paliwa.

    Wyobraz sobie to w ten sposob ze im mniejsze podcisnienie w kolektorze dolotowym tym wieksze spalanie.Czyli-Pedal wcisniety w podloge-przepustnica max otwarta-odcisnienia brak-powstaje tzw cisnienie bezwzgledne i silnik osiaga maxymalna zdolnosc do zassania mieszanki-najprosciej, zre!
    Podczas jazdy predkosc obrotowa silnika powinna oscylowac w granicach 2 a 3 tys obr.Oczywiscie wszystko to ma sens przy zachowanych po wyzej wskazowkach.Jesli nie posiadasz obrotomierza musisz sluchac pracy silnika podczas jazdy, szybko dojdziesz do wprawy.
    Milej jazdy

    0
  • #12 15 Gru 2005 23:14
    kooperator
    Poziom 20  

    alpin7 napisał:

    Podczas jazdy predkosc obrotowa silnika powinna oscylowac w granicach 2 a 3 tys obr.Oczywiscie wszystko to ma sens przy zachowanych po wyzej wskazowkach.Jesli nie posiadasz obrotomierza musisz sluchac pracy silnika podczas jazdy, szybko dojdziesz do wprawy.
    Milej jazdy
    No jakby nie patrzył co napisałem we wczesniejszych postach w pełni pokrywa sie z wypowiedzią kolegi alpin7 . Jeszcze raz DOŚWIADCZENIE i bedzie git. Pozdrawiam




    Mariusz :. :D

    0
  • #13 17 Gru 2005 12:53
    Jamal20
    Poziom 17  

    Wiecie co powtarzacie odpowiedzi chyba tylko po to zeby nabic sobei wiecej postów ;P ja zadałem pytanie na które zaden z Was nei odpowiedział pewnie dlatego ze nie wiecie jak na nie odpowiedziec. Skupiliście się na "doświadczeniu" i w kółko to samo. Czemu nie zajmiecie sie druga częscia mojego pytania dot. jazdy na niskich czy wysokich obrotach? Mala prędkosc i badzo niskie obroty czy raczej na odwrót. Dla przykąłdu 5 bieg i 40-50 km/h.
    Aha i nie mówcie jzu o tym doświaczeniu bo calkiem sie załamie ze w na tym forum nie ma fachowców ktorzy umija doradzic.

    0
  • #14 17 Gru 2005 13:05
    gumiś_rzesz
    Poziom 25  

    Na niskich obrotach silniik ma małą moc więc deptasz mu więcej gazu żeby przyśpieszył a on i tak się nie zbiera bo niema mocy i pali tyle ile widzi. Jak masz funkcje cut-off w gazie i jest aktywna to nie luzuj przed każdym skrzyżowaniem tylko chamuj silnikiem wtedy wcale nie spalasz paliwa (do pewnych obrotów).

    Czyli wyczucie auta, wiedza co jak i dlaczego tak i NIE ZA WYSOKIE OBROTY.
    Koledzy którzy wypowiadali się przedemną powiedzieli ci już wszystko więc czego jeszcze chcesz.

    0
  • #15 17 Gru 2005 16:10
    Jamal20
    Poziom 17  

    A gdzie moge sprawdzc czy jest ta funkcja cut -off w instalacji ??

    0
  • #16 17 Gru 2005 17:14
    taaki
    Poziom 11  

    jazda 40,50 km/h na 5 biegu to oszczędność paliwa ale dla silnika te wibracje tłoków mogą się okazać śmiertelne a wtedy ...

    0
  • #17 17 Gru 2005 17:19
    poldek43
    Poziom 14  

    Witam .

    adiar napisał
    Silnik ma w pewnym obszarze obrotów max. moc, a w pozostałych trudno sie będzie bujał i długo będziesz musiał gaz wciskać.

    Chyba koledze chodziło o moment obrotowy a nie o max. moc silnika .
    A to jak jeździć oszczędnie znajdziesz w książce '' Instrukcja obsługi " Twego samochodu .
    Zastanawiam się nad jednym , kiedy wymyślą jakąś tania miksturę to i tak będzie za droga dla niektórych .

    0
  • #18 17 Gru 2005 18:06
    kooperator
    Poziom 20  

    Jamal20 napisał:
    Wiecie co powtarzacie odpowiedzi chyba tylko po to zeby nabic sobei wiecej postów ;P ja zadałem pytanie na które zaden z Was nei odpowiedział pewnie dlatego ze nie wiecie jak na nie odpowiedziec. Skupiliście się na "doświadczeniu" i w kółko to samo. Czemu nie zajmiecie sie druga częscia mojego pytania dot. jazdy na niskich czy wysokich obrotach? Mala prędkosc i badzo niskie obroty czy raczej na odwrót. Dla przykąłdu 5 bieg i 40-50 km/h.
    Aha i nie mówcie jzu o tym doświaczeniu bo calkiem sie załamie ze w na tym forum nie ma fachowców ktorzy umija doradzic.
    Skoro nie ma fachowców tu na forum to po co sie tu zwracasz z pytaniami. Powiem krótko ze żadna instrukcja użytkowania samochodu nie zaleca jazdy na 5 biegu z predkosciami 40- 50 km/h. Z punktu widzenia mechaniki jest to bardzo szkodliwe dla układu korbowo tłokowego silnika. Przy tak niskich obrotach wału korbowego w połączeniach wał- korbowód- tłok powstają wielkie naprężenia powodujące przyspieszone zużycie elementów ułożyskowania, w miejscu gdzie stykają sie pierscienie z gładzią cylindra powstają olbrzymie siły ścinające powstałe w wyniku spalania detonacyjnego bogatej miesznki, uszkadzające układ tłok - cylinder. To wszystko powoduje krytyczne zmniejszenie żywotności silnika i kosztowny remont. Pomijam już tu kwestie zużycia jakiego kolwiek paliwa używanego do napędu pojazdu. Mysle ze wyczerpałem twoje zapotrzebowanie na wiedzę dotyczącą eksploatacji samochodu z małymi predkościami przy włączonym wysokim biegu. Pozdrawiam




    Mariusz:. :D

    0
  • #19 17 Gru 2005 20:28
    Jamal20
    Poziom 17  

    [quote="kooperator"] Skoro nie ma fachowców tu na forum to po co sie tu zwracasz z pytaniami. Powiem krótko ze żadna instrukcja użytkowania samochodu nie zaleca jazdy na 5 biegu z predkosciami 40- 50 km/h. Z punktu widzenia mechaniki jest to bardzo szkodliwe dla układu korbowo tłokowego silnika. Przy tak niskich obrotach wału korbowego w połączeniach wał- korbowód- tłok powstają wielkie naprężenia powodujące przyspieszone zużycie elementów ułożyskowania, w miejscu gdzie stykają sie pierscienie z gładzią cylindra powstają olbrzymie siły ścinające powstałe w wyniku spalania detonacyjnego bogatej miesznki, uszkadzające układ tłok - cylinder. To wszystko powoduje krytyczne zmniejszenie żywotności silnika i kosztowny remont. Pomijam już tu kwestie zużycia jakiego kolwiek paliwa używanego do napędu pojazdu. Mysle ze wyczerpałem twoje zapotrzebowanie na wiedzę dotyczącą eksploatacji samochodu z małymi predkościami przy włączonym wysokim biegu. Pozdrawiam
    No i dało sie odpowiedziec na moje pytanie. O to wlasnie pytam od początku tematu a odpowiedz dostalem dopiero teraz. Jesli poczyłes sie jak nie "fochowiec" to sory ale na swoja prośbe. Dzięki za odpowiedz i pozdrawiam.

    Jamal

    0
  • #20 17 Gru 2005 20:40
    kooperator
    Poziom 20  

    Mianem fochowiec okresłam zazwyczaj kogoś kto jest specjalistą od robienia focha czyli obrazania sie na kogoś .Ale to tak dla zartu oczywiscie. Jakby cos jeszcze trzeba było to zapraszam , bedziemy wyjasniac problemy Pozdrawiam.



    Mariusz :. :D

    0