Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Mierniki instalacji Metrel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmienne napiecie.

Jarcyn1 22 Gru 2005 15:31 4956 33
  • #1 22 Gru 2005 15:31
    Jarcyn1
    Poziom 2  

    Czy jest to normalne ze w aucie(Honda Civic 3D 96r ) przy wylaczonym silniku jest 12.5V na zaplonie spada do 11.5 a kiedy jest wlaczony silnik to wzrasta do 14.5V.Napiecie bylo mierzone miernikiem w kosci pod ktora podlacz sie radio.
    Czy moze mi ktos to wytlumaczyc dlaczego tak jest.

    0 29
  • Mierniki instalacji Metrel
  • #2 22 Gru 2005 15:41
    Charly
    Poziom 18  

    Ja Ci odpowiem na Twoje pytanie, tylko najpierw muszę wiedzieć czy, nie chodzisz jeszcze do szkoły, chodzisz do jakiejś szkoły (do jakiej), ukończyłeś jakąś szkołę (jaką) ? Czy masz wogóle jakieś pojęcie o elektryczności ?

    0
  • #3 22 Gru 2005 15:44
    noboin
    Poziom 20  

    Witam,

    Dzieje się tak bo:
    - 12,5V napięcie na akumulatorze
    - 11,5V podczas rozruchu napięcie na akumulatorze spada z powodu dużego poboru prądu przez rozrusznik
    - 14,5V działa alternator, który ładuje akumulator.

    Pozdrawiam,
    Przemek

    0
  • #4 22 Gru 2005 15:45
    damiancz
    Moderator Radia Samochodowe

    :D Nic dziwnego w tym nie ma :arrow: to jest normalne

    Kolega wyżej praktycznie w tym samym momencie wszystko wyjaśnił

    0
  • #5 22 Gru 2005 16:24
    Jarcyn1
    Poziom 2  

    Pojecie o elektryce mam znikome.
    To dlaczego w citroen peugeot mitsubishi i oplu jest stale 12,5 bez wzgledu na zapalony czy zgaszony silniek.

    0
  • #6 22 Gru 2005 16:32
    Charly
    Poziom 18  

    Jarcyn1 napisał:
    Pojecie o elektryce mam znikome.
    To dlaczego w citroen peugeot mitsubishi i oplu jest stale 12,5 bez wzgledu na zapalony czy zgaszony silniek.


    Tego właśnie się obawiałem i dlatego poprzednio zadałem te pytania.
    Na tym etapie wiedzy proponuję dalej jeździć i trzymać się z daleka od instalacji elektrycznej samochodu.

    0
  • #7 22 Gru 2005 16:36
    Jarcyn1
    Poziom 2  

    Charly to skoro jestes taki mundrol to odpowiedz mi na pytanie.
    Dlaczego w citroen peugeot mitsubishi i oplu jest stale 12,5 bez wzgledu na zapalony czy zgaszony silnik.

    0
  • #8 22 Gru 2005 16:51
    Charly
    Poziom 18  

    Nie jestem żaden "mundrol", ale jak z kimś dyskutować o czymś, o czym tamten nie ma zielonego pojęcia?
    Proponuję kupić sobie jakieś książki i czytać, czytać i jeszcze raz czytać....
    Nauka wymaga czasu, tylko nie nerwowo.

    0
  • Mierniki instalacji Metrel
  • #9 22 Gru 2005 17:12
    SlaweK
    Poziom 43  

    Koniec dyskusji!

    Umownie mówimy że w instalacji jest 12V. W rzeczywistości z konstukcji akumulatora wychodzi że ma 6 ogniw kwasowych które dają po 2,1V każde, to wynika z właściwości ogniwa kwasowego (np ogniwo NiCd ma 1,2V). Więc 6x2,1V daje 12,6V i to jest napiecie na akumulatorze w stanie naładowanym. Żeby naładować akumulator musi być wyższe napięcie, by płynął do niego prąd z ładowarki (alternatora). Napięcie ładowania jest różne w różnych autach, od 13,8V-14,6V, najczęsciej 14,2-14,4V i takie napięcie panuje w instalacji jeśli pracuje silnik. W czasie kręcenia rozrusznikiem, rozrusznik bierze bardzo duży prąd z akumulatora, tj od 100A do ponad 500A, i nic w tym dziwnego że następuje spadek napięcia na żródle nawet do kilku woltów.
    Alternator siąga pełną moc dopiero przy wyższych obrotach silnika (zwykle od ok 2000 obr)a na biegu jałowym (wolnych obrotach) często jest tak że alternator nie jest w stanie doładowywać akumulatora i następuje również spadek napięcia do 12V lub nawet niżej gdyż zapłon, świadła pobierają więcej prądu.
    To proste podstawy których kolega niezna, a przyda mu się kiedyś jak pojeżdzi po mieście na włączonych światłach i np szybie ogrzewanej i zdziwi się jeśli potem nie odpali auta bo akumulator będzie pusty. Może wtedy zastanowi się nad zasadami rządzącymi bilansem prądowym w aucie.

    SławeK

    0
  • #10 22 Gru 2005 17:15
    Jarcyn1
    Poziom 2  

    Widzisz nadal nie odpowiedziales mi na pytanie.
    Mundrol napisalem dlatego bo nie odpowiadasz na pytanie a jedynie sie wymadrzasz co trzeba zrobic aby wiedziec to i tamto.
    Nie po to zadalem to pytanie na tym forum abys mi odpowiedzial w stylu idz kup ksiazke i poczytaj itd.
    Skoro wiesz dlaczego tak jest czemu nie napiszesz tego.
    Tak duzo cie to kosztuje.
    Interesuje mnie wyjasnienie tego tematu. Czy moge wsadzic radio do samochodu czy nie skoro bezpiecznik radia wytzymuje do 13.8V.Pytanie banalne z perspektywy tego kto sie tym zajmuje nacodzien.Ja sie zetknalem z tym problemem i chce go wyjasnic zadajac pytanie osobom ktore sie na tym znaja.To tez jest forma nauki.
    Wiec jak napiszesz mi odpowiedz na moje pytanie czy bedziesz sie dalej droczyl i udawadnial mi jaki to jestem niedouczony a co za tym idzie nic z tego nie wynika.
    Daj konkretna odpowiedz na moje pytanie dlaczego sie tak dzieje co moze byc tego przyczyna?.Wyjasnij.
    Chyba o wiele nie prosze .

    0
  • #11 22 Gru 2005 17:21
    Charly
    Poziom 18  

    Koledzy powyżej wyjaśnili, aTy dalej z tego nic nie rozumiesz i co, to moja wina? Mam powtarzać to co Oni już Ci powiedzielI ?
    Chłopie jak Ty piszesz że bezpicznik wytrzymuje 13,8V, to o czym z tobą dyskutować ?
    Po prostu, jak się na tym nie znasz to daj to zrobić komuś, kto się na tym zna.

    0
  • #12 22 Gru 2005 17:29
    SlaweK
    Poziom 43  

    A tutaj udowadniasz że nie znasz postaw których uczą już w szkole podstawowej. Od kiedy to bezpiecznik reaguje na napięcie, on zabezpiecza obwód przed wzrostem prądu w nim płynącego. Podstawowym parametrem bezpiecznika jest jego maksymalny prąd a nie napięcie ! Dla przypomnienia , prąd podajemy w amperach (A) a napięcie w voltach (V). Napięcie na bezpieczniku jest parametrem drugorzędnym a nie krytycznym. Założę się że ten bezpiecznik wytrzyma i 20tys voltów !

    "Pojecie o elektryce mam znikome." Powiedziałbym, mniej niż zero!

    "To dlaczego w citroen peugeot mitsubishi i oplu jest stale 12,5 bez wzgledu na zapalony czy zgaszony silniek. "
    Jeśli dodasz gazu do obrotów ok 2000 i nadal takie będzie to będzie znaczyło że nie ma ładowania akumulatora ! A tak to jest normalne jeszcze.

    Wniosek, jak się coś mierzy to trzeba znać warunki pomiarów a potem dopiero pytać o interpretację wyników. Dlatego pomiar nie znaczy przyłożyć końcówki pomiarowe i odczytać cyferki, to troszkę trudniesze. ;)

    A z nieukiem, bo tak chyba można nazwać kogoś kto w wieku wyższym niż 15 lat zadaje takie pytanie, można się trochę podroczyć. Zauważ że tracę czas na wykładanie Ci podstaw !


    SławeK

    PS Jeśli radio jest przeznaczone do samochodu i nie pisze na nim że jest na 24V lub (w przypadku starych radii) nie ma plusa na masie to napewno się nadaje do samochodu i producent przewidział takie napięcia w aucie.

    0
  • #13 22 Gru 2005 18:07
    eloo
    Poziom 2  

    Wniosek, jak się coś mierzy to trzeba znać warunki pomiarów a potem dopiero pytać o interpretację wyników.

    co rozumiesz przez warunki pomiarow !!!!!!?????

    Dodano po 1 [minuty]:

    Założę się że ten bezpiecznik wytrzyma i 20tys voltów !


    co ty powiesz !!!!!!!

    Dodano po 3 [minuty]:

    skoro napiecie na wolnych obrotach wynosi 14,5 V to o ile skoczy przy obrotach np: 2000obr/min

    Dodano po 1 [minuty]:

    do czego sluzy regulator napiecia w samochodzie :>???


    Specjalnie dla Ciebie wyjaśnię. W rzeczywistości mało kiedy na wolnych obrotach silnika jest pełne napięcie ładowania. Alternator jeszcze nie ma pełnej mocy a zapłon i inne urządzenia w czasie pracy pobierają prąd a prądu z altenatora nie wystarcza więc pobierany jest z akumulatora, na ładowanie już nie wystarcza. Przyjmuje się że sam aparat zapłonowy bierze około 100W. Owszem może być takie napięcie przy w pełni naładowanym akumulatorze ale wcale nie musi a wręcz mało kiedy zdarza się, przecież rozrusznik na zakręcenie silnikiem też weźmie z akumulatora sporo prądu. Napięcie ładowanie mierzy się najpierw na wolnych obrotach a potem na podwyższonych. Po to by stawierdzić czy dobrze działa właśnie regulator napięcia i nie podaje za dużo. Większość regulatorów napięca jest fabrycznie ustawiona na 14,2-14,4V ale nie będziemy się spierać o 0,1V. I własnie pomiar na biedu jałowym i pomiar na podwyższonych obrotach dopiero gwarantuje poprawny pomiar, jak z resztą nakazują producenci i TO WŁAŚNIE JEST ZACHOWANIE WARUNKÓW (REŻIMÓW) POMIARÓW. Jeśli tego nie rozumiesz to wybacz ale nie mamy o czym dyskutować. Słusznie ktoś przeniósł temat do Początkujących. <SławeK>

    0
  • #14 22 Gru 2005 18:20
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Kolego eloo: bezpiecznik wytrzyma i wiecej niż wspomniane 20000 V, bo działa na wielkość prądu! Regulator napięcia służy jak sama nazwa wskazuje do regulacji napiecia.
    Skoro w aucie jest urządzenie, które nosi nazwę "regulator napięcia" i jego zadaniem jest regulacja napięcia, to ono jest regulowane (moga zdarzyć się pewne wahania tego napiecia w zależności od obciążenia i brotów ale nieprzekraczające pewnych norm, które opisane są w odpowiednich specyfikacjach dotyczących problemu).
    Warunki pomiarów to stan w jakim mierzysz dany parametr aby otrzymać potrzebny wynik.
    Widzę, że czytać już umiesz, więc odeślę cię do książek typu fizyka dla 7 klasy, podstawy elektrotechniki dla szkół zawodowych i innych tytułów, które łopatologicznie tłumaczą PODSTAWOWE zagadnienia eletrotechniki szeroko rozumianej. Bo aby zabierać głos w dyskusji, to trzeba ieć choć blade pojęcie o to, o co się pyta.
    Bo mam wrażenie, że nie jesteś w stanie zrozumieć jakiegokolwiek tłumaczenia, bo nie wiesz o czym mowa.

    0
  • #15 22 Gru 2005 18:29
    eloo
    Poziom 2  

    to skoro twierdzisz ze bezpiecznik 1,6ampera wytrzyma napiecie 20000v to nie mamy o czym gadac

    0
  • #16 22 Gru 2005 18:31
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Przepraszam. Faktycznie wiesz lepiej. To może mi wyjaśnisz na czym polega różnica między napięciem a prądem? Bo mądrego to aż miło posłuchać.

    0
  • #17 22 Gru 2005 18:40
    Charly
    Poziom 18  

    Jak to ktoś kiedyś powiedział, nie dyskutuje się z głupszym od siebie, najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem zabije doświadczeniem.
    Coś czuję, że to w koszu wyląduje i oby to nie był pierwszy i ostatni dzień na tym forum kolego eloo.

    0
  • #18 22 Gru 2005 18:51
    pekon
    Poziom 16  

    Kolego ello poczytaj troszkę literatury ( o tematyce elektronicznej bądź elektrycznej oczywiście ) i wtedy sam stwierdzisz ze ten bezpiecznik "wytrzyma" kilka tysięcy volt (a nawet i więcej) :))
    Pozdrawiam i zachęcam do czytania.

    0
  • #19 22 Gru 2005 19:43
    namber31
    Poziom 14  

    Spróbuję zakończyć tę dyskusję o bezpieczniku.
    Więc mamy ten bezpiecznik zabezpiecza on nasz układ przed przepływem zbyt dużego prądu(który może być wywołany m.in. zwarciem lub wystąpieniem zbyt dużego napiecia zasilającego co implikuje zbyt duży prąd).
    Bezpiecznik powinien charakteryzować się bardzo małą rezystancją(żeby spadek napięcia na nim był jak najmniejszy).
    Widzimy że żaden bezpiecznik nie wytrzyma 20000V. Natomiast może oczywiście zabezpieczać urządzenie zasilane takim napięciem.

    PS. I po co tyle krzyku.:D

    0
  • #20 22 Gru 2005 23:44
    HenryK3
    Poziom 26  

    Żałosna ta dyskusja...

    SlaweK podał wszystko jak na srebrnej tacy...

    0
  • #21 24 Gru 2005 00:16
    Mefu
    Poziom 22  

    namber31 Mówimy tu o zabezpieczeniu układu który ma opór :!: A nie o zwarciu styków 20kV :!: A przypomne ci coś.....

    R=U/I

    R-opór
    U-napięcie
    I- prąd


    Wiec poprostu.... masz 20000V zasilanie podłączasz pod to 20000Ω rezystor to przepłynie ci 1A :!: Od prawa Ohma nie ma wyjątków. Czyli bezpiecznik np. 1,5A spokojnie to wytrzyma (przyjmując że zredukujemy iskrzenie styków i przebicia przez powietrze).

    Jeżeli chciałbyś zrobić zwarcie to nawet bateria 1,5V rozwali ci bezpiecznik 10A :!: (albo sama wybuchnie od przeciążenia)

    Dodano po 12 [minuty]:

    eloo napisał:
    to skoro twierdzisz ze bezpiecznik 1,6ampera wytrzyma napiecie 20000v to nie mamy o czym gadac


    elooPowiem ci krótko:

    Błażej 20poziom 2011postów 170pomocnych postów
    SlaweK Supermoderator 4413postów 302pomocnych postów


    CZŁOWIEKU !! KOGO TY TU BĘDZIESZ UCZYŁ !! JEŻELI DWAJ PROFESJONALIŚCI SIE WYPOWIADAJĄ TO ICH NIE POPRAWIAJ !!

    0
  • #22 24 Gru 2005 10:58
    namber31
    Poziom 14  

    Mefu przeczytaj sobie jeszcze raz moją wypowiedź i spróbuj ją zrozumieć.

    0
  • #23 24 Gru 2005 11:11
    Charly
    Poziom 18  

    Najwyraźniej w przedświątecznym natłoku pracy, nie zrozumiał.
    Idą Święta więc wybaczamy i życzymy pogodnych i wesołych.
    Co do tej dyskusji, to podtrzymuję to, co napisałem wyżej.

    0
  • #24 26 Gru 2005 08:27
    nUp
    Poziom 11  

    no wsumie tak bo obojetnie jaki drucik wlozysz do gniazda w domu to sie nie spali

    0
  • #25 26 Gru 2005 09:39
    romek77r
    Poziom 16  

    No panowie jestem pelen podziwu dla waszych checi wytlumaczenie tego wysoce trudnego problemu :D
    A swoja droga to macie racje ze przez bezpiecznik mozna przeposcic nawet 20kV, ale zastanowmy sie co bedzie gdy podlaczymy spalony bezpiecznik np. w stroboskopie zamiast palnika IFK120 :D Pozdro

    0
  • #26 26 Gru 2005 10:35
    Mefu
    Poziom 22  

    namber31 napisał:
    Mefu przeczytaj sobie jeszcze raz moją wypowiedź i spróbuj ją zrozumieć.


    Sorry wielkie :!: Nie doczytałem ostatniego zdania "Natomiast może oczywiście zabezpieczać urządzenie zasilane takim napięciem. ". Masz racje. Ale musisz przyznac ze dziwnie to napisałes
    Cytat:
    Bezpiecznik powinien charakteryzować się bardzo małą rezystancją(żeby spadek napięcia na nim był jak najmniejszy).
    Widzimy że żaden bezpiecznik nie wytrzyma 20000V
    :P

    0
  • #27 26 Gru 2005 11:35
    SlaweK
    Poziom 43  

    Zapominamy jeszcze że napięcie to różnica potencjałów. Myślę że można zgromadzić tyle ładunków by różnica potencjałów była 20000V a prąd nie popłynie żaden który mógłby uszkodzić bezpiecznik. Ale wkraczamy tu w elektrostatykę już.

    Badziej namacalnym przykładem jest np przeskok iskry gdy chodzimy po sztucznym dywanie i nagle dotkniemy klamki u drzwi. Iskra przeskakuje bo różnica potencjałów jest znacznie większa nić 20kV a szkód nie narobi.
    O ile dobrze pamiętam to przyjmuje się że dla prądu zmiennego w suchym powietrzu iskra przeskoczy przy różnicy potencjałów 10kV na 1cm.

    Robi się ciekawa dyskusja, szkoda że nie wszyscy rozumią a szczególnie Ci co ją wywołali. Jeśli temat znów zboczy na złe tory to go zamknę.

    SławeK

    0
  • #28 26 Gru 2005 13:08
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Witam
    Fajna dyskusja, tylko że na pytanie w pierwszym poście nikt nie udzielił poprawnej i wyczerpującej odpowiedzi. W tylu postach nigdzie nie padło słowo opór wewnętrzny akumulatora.

    Kolego Jarcyn1 dlatego się tak dzieje że każde rzeczywiste źródło napięcia posiada opór wewnętrzny. Pobierany prąd z akumulatora powoduje także przepływ tego prądu przez rezystancję wew. aku. To z kolei powoduje spadek napięcia na ww. rezystancji i w efekcie obniżenie napięcia na klemach akumulatora.
    Dobry aku to taki aku którego rezystancja wew. jest bardzo mała, czyli przy odpowiednio dużym poborze prądu napięcie na klemach zmienia się w niewielkich granicach.
    Z tego właśnie względu nie odpalisz auta z trzech baterii 3R12 (4,5 V).
    Nie raz mówimy że aku jest słaby, ale tak mówią wszyscy. Fizyk odpowie że aku ma zbyt duży opór wewnętrzny, chemik że zbyt mała ilość kwasu bierze udział w reakcji a to na skutek zasiarczenia płyt w aku, a zwykły mechanior powie że aku jest chu...wy i on niestety jest autorytetem (dla większości)

    Odnośnie bezpiecznika i napięcia. Nie widzę żadnego problemu aby bezpiecznik samochodowy pracował w sieci np. 110 kV, problem wyniknie dopiero gdy uszkodzi się ten bezpiecznik.

    Napięcie podawane na bezpiecznikach to bardzo ważny parametr mówiący o max napięciu na końcach bezpiecznika przy którym nie powstanie łuk elektr.

    Przypomina mi się bajka Ignacego Krasickiego "Wyszydzający".
    Pozdrawiam

    0
  • #29 26 Gru 2005 14:18
    Mefu
    Poziom 22  

    Bezpieczniki sieciowe i niektóre rurkowe (te szklane) mają piasek w środku..... to powinno ugasić każdy łuk elektryczny.

    Tak wogóle to troche nie na temat gadamy..... mamy mówiś o napięciach w instalacji samochodowej :P

    0
  • #30 26 Gru 2005 15:58
    namber31
    Poziom 14  

    Przyznaję, nie najlepiej się wyraziłem.

    A co do dyskusji o napieciu na aku to wszystko juz chyba zostało napisane.

    0