Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak połączyć uzwojenia w silniku aby pracował przy 230V

tomson5 23 Gru 2005 18:51 4072 14
  • #1 23 Gru 2005 18:51
    tomson5
    Poziom 16  

    Witam
    Mam silnik który w puszce połączeniowej ma 6 zacisków
    3 z nich są połączone ze sobą blaszką z czego wnioskuje że jest to połączenie w "gwiazdę" i na pozostałe trzy zaciski należy podać 3 fazy

    Chciałbym ten silnik podłączyć pod instalację jednofazową
    Jak połączyć te uzwojenia i domyślam się że potrzebny będzie kondensator rozruchowy ??

    Przy okazji zapytam jakie różnice dają 3 sposoby łączenia uzwojeń
    "gwiazda" "trójkąt" "zygzak"

    0 14
  • #3 23 Gru 2005 19:46
    Charly
    Poziom 18  

    Tutaj masz ten silnik połączony w gwiazdę, podając 230V na zaciski 1 i 2 obroty będą przykładowo lewe, na 1 i 3 prawe.
    Kondensator trzeba zastosować blokowy, ale to jest zależne od mocy silnika. W praktyce trzeba kondensator tak dobrać, aby napięcia pomiędzy 1 i 3 oraz miedzy 2 i 3 były jak najbardziej zbliżone do 1 i 2, czyli 230V.

    W zależności od tego co tam pisze na tabliczce można będzie go ewentualnie przełączyć w trójkąt.
    W zygzak łaczy się uzwojenia transformatorów.

    2
  • #4 23 Gru 2005 21:07
    tomson5
    Poziom 16  

    Niewiem w tej chwili jaka jest moc tego silnika sprawdze to już po świętach
    Kondensator myślałem że dam taki od pralki automatu tam jest chyba 4 lub 8 mikro

    Co mi da przełączenie tego silnika w trójkąt ??

    0
  • #5 23 Gru 2005 21:15
    Charly
    Poziom 18  

    Silnik choćby miał z pół kilowata, to ten kondensator będzie za mały.
    Przełączenie w trójkąt zwiększy jego moc.

    0
  • #6 24 Gru 2005 01:14
    HenryK3
    Poziom 26  

    Musisz się liczyć z utratą mocy silnika.
    Podałeś za mało danych aby cokolwiek doradzić; moc silnika, rozruch (co napędza) itd
    Są ogólne szacunki (70uF/1kW) ale najlepiej dobrać kondensator doświadczalnie mierząc prądy, sprawdzając nagrzewanie się silnika...
    Może okazać się, że będą potrzebne 2 kondensatory - 1 do pracy a oba do rozruchu silnika.

    0
  • #7 25 Gru 2005 08:51
    tomson5
    Poziom 16  

    Silnik ma moc 0.6KW 1405obr/min
    Będzie napędzał piłę tarczową
    Jaki kondensator proponujecie ?? i gdzie takie kondensatory się kupuje

    1
  • #8 25 Gru 2005 11:30
    Charly
    Poziom 18  

    Nie napisałeś jakie jest napięcie na tabliczce znamionowej, ale prawdopodobnie jest to silnik 220/380V.
    Silnik trzeba by przełączyć w trójkąt i zastosować kondensator blokowy o pojemności 30mikro.
    Jak założysz taki kondensator, to potem trzeba sprawdzić jak będzie z rozruchem całego urządzenia, być może że trzeba będzie zastosować dodatkowy kondensator do rozruchu, włączany tylko na jego czas.
    Kondensator można kupić w sklepie z częściami do AGD (części do pralek itp.), koszt około 20zł.

    P.S.
    Nie wiem jakie grube drewno chcesz tym przecinać, ale 2cm deski będziesz miał ciężko. Ramki do obrazków możesz tym robić.

    0
  • #9 25 Gru 2005 12:04
    tomson5
    Poziom 16  

    Silnik po mojemu jest teraz połączony w trójkąt natomiast na tabliczce jest 220V/380V
    Krajzega jest mała przeznaczona do małych rzeczy
    Ojciec podłaczał już ten silnik i mówił że trzeba go ręcznie rozpędzić i działa więc to kwestia tego kondesatora
    poszukam w sklepach po świętach i zobacze co z tego wyniknie

    Przy okazji zapytam czy tak można podłączyć każdy silnik trójfazowy ??
    mam taki 3KW i ten to by był super do krajzegi

    0
  • #10 25 Gru 2005 12:21
    Charly
    Poziom 18  

    Tutaj jest połączony w trójkąt z dodatkowym kondensatorem rozruchowym (trzeba by dobrać jaki wystarczy dla tej krajzegi).
    W zasadzie można, choć dla takiego dużego silnika trzeba by dobrać kondensatory i pracy i rozruchu.

    1
  • #11 30 Gru 2005 21:44
    leszek N
    Poziom 13  

    Witam moze zaproponuje drozszy wariant ale falownik1X 230 na 415 X3
    i z mozliwoscia regulacji predkosci to bylo by cos co nie zaniza mocy silnika dajac mu nowe mozliwosci np zmiane predkosci w zaleznosci od
    grubosci materialu

    0
  • #12 30 Gru 2005 23:24
    HenryK3
    Poziom 26  

    leszek N napisał:
    Witam moze zaproponuje drozszy wariant ale falownik1X 230 na 415 X3

    Uważasz, że ten falownik będzie tańszy niż nowy silnik jednofazowy 0,6 kW?
    Zastanów się zanim coś napiszesz.

    0
  • #13 30 Gru 2005 23:28
    Charly
    Poziom 18  

    HenryK3 napisał:

    Uważasz, że ten falownik będzie tańszy niż nowy silnik jednofazowy 0,6 kW?
    Zastanów się zanim coś napiszesz.

    Nic dodać nic ująć.

    0
  • #14 31 Gru 2005 09:33
    tomson5
    Poziom 16  

    żadne drogie rozwiązania niewchodzą w rachubę
    Jeżeli nieuda się odpalić tego silnika to wezmę ze złomu silnik od Frani i będzie po staremu tak jak było
    Liczyłem tylko na to że ten silnik będzie mocniejszy niż ten od pralki
    po nowym roku udam się do sklepu po ten kondensator i sprawdzę co i jak

    0
  • #15 31 Gru 2005 09:54
    bonanza
    Spec od Falowników

    Koledzy Henryk, Charly zastanowiliby się, co czytają:!::D
    Leszek napisał, że proponuje droższe - falownik.
    Droższe, ale bezcelowe - naprawiam maszyny w zakładzie meblowym, falowników tam masa, ale piły zawsze chodzą na obrotach nominalnych na "ostro". Zmniejszanie obrotów piły jest bezsensowne, chyba, że tniemy tworzywo termoplastyczne.

    1
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo