Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

regulator prędkości silniczka

Krasul 18 Kwi 2003 15:49 2379 14
  • #1 18 Kwi 2003 15:49
    Krasul
    Poziom 15  

    Cześć,
    dostałem używany magnetofon w którym nie ma regulatorka prędkości silniczka. Czy moglibyście zaprojektować mi taki regulatorek (chodzi mi o stabilizację napięcia do 12V i regulację napięciową właśnie w granicach 12V - powiedzmy 10V - 14V - gdzieś tak). Chciałbym uzyskać jak najlepszą stabilność i płynność obrotów przy użyciu jak najmniejszej ilości elementów (najlepiej na jakimś scalaku, ale bez wytworzenia jakiejś wysokiej temperatury). Na regulatorek będzie podane napięcie ok. 14 V prądu stałego. Proszę o narysowanie schematu ideowego (a najlepiej już montażowego z rozmieszczeniem elementów tak, ażeby regulatorek był możliwie mały gabarytowo). Będę bardzo wdzięczny za okazaną pomoc.
    Czekam na szybką odpowiedź.
    Pozdrawiam Tomek :sm2:

    0 14
  • #2 18 Kwi 2003 15:52
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Podaj jaki to magnetofon (typ)

    0
  • #3 18 Kwi 2003 16:05
    Krasul
    Poziom 15  

    chodzi o to że oryginalny regulator jest dość nietypowy (chyba jakaś prądowa regulacja) i był do jakiegoś specjalnego silniczka, a ja mam tam wmontowany taki zwykły na 12 V dlatego potrzebuję takiego projektu.....
    no proszę niech ktoś mi to zrobi...........
    czekam na szybką odpowiedź
    pzdr. Tomek

    0
  • #4 18 Kwi 2003 16:24
    zoltar
    Poziom 24  

    :arrow: Łyniu nie tędy droga.
    W magnetofonach nie chodzi o stabilizację z regulacją napięcia na silniszku, ale o stabilizację jego obrotów. Obroty silnika zależą nie tylko od napięcia, ale również od jego obciążenia mechanicznego, które jest zależne od pozycji taśmy jej jakości, stopnia zużycia itd. Stabilizator taki wykrywa zmiany poboru prądu ( prąd rośnie wraz z wzrostem obciążenia mechanicznego ) i do tego dostosowuje napięcie. Czyli jest to coś wrodzaju stabilizatora ze sprzężeniem prądowym. Nie wiem czy znajdziesz gotową aplikację do silnika 12V. Najczęściej stosuje się silniki na niższe napięcia.


    Pozdrawiam

    0
  • #6 19 Kwi 2003 18:06
    Piotrek Cieśliński
    Poziom 12  

    można też zrobić jakiś kontaktron z magnese na kole zamachowym (uwaga! trzeba bedzie wyważać), podać sygnał na przetwornik częst.-napięcie i na wzmacniacz operazyjny albo coś wtym stylu

    0
  • #7 19 Kwi 2003 22:44
    waldek38
    Poziom 12  

    Stabilizator prędkości obrotowej silnika prądu stałego działa trochę inaczej, niz pisze kolega Zoltar. Silnik, który kręci się działa jak prądnica i wytwarza napięcie. Jest ono "proporcjonalne" do prędkosci obrotowej i ono jest odniesieniem dla regulacji obrotów.

    Pozdrawiam. Waldek.

    0
  • #8 19 Kwi 2003 23:04
    ElGregor
    Poziom 22  

    :arrow: waldek38
    napięcie na silniczku to zadajesz właśnie ty, a prąd pobierany zależy od obciążenia tak jak pisze zoltar. Zwiększenie obciążenia powoduje spadek "użytecznego" napięcia na uzwojeniach i tym samym spadek obrotów. Dlatego regulator przy wzroście prądu powinien podwyższać napięcie by skompensować spadek na rezystancji uzwojeń.
    A napięcia generowanego przez silniczek nie jesteś w stanie zmierzyć bo na zaciskach masz do niego dodany spadek napięcia na rezystancji uzwojeń :idea:

    0
  • #9 20 Kwi 2003 23:40
    waldek38
    Poziom 12  

    :arrow: ElGregor
    Prąd pobierany przrz silnik zależy od obciążenai, napięcie też, bo w szereg z slinikiem idealnym jest rezystancja uzwojeń, co sprawia, że silnik jest nieidealny.
    Co w takim razie, Twoim zdaniem, mierzy stabilzator obrotów, aby te obroty utrzymać na zadanym poziomie?
    I to jest pytanie!

    Odpowiedź: mierzy SEM indukowaną na uzwojeniach silnika, która zależy od prędkości obrotowej.

    Pozdrawiam. Waldek.

    0
  • #10 21 Kwi 2003 03:42
    ElGregor
    Poziom 22  

    :arrow: waldek38
    Regulator mierzy prąd pobierany przez silnik, prąd ten zależy od momentu obciążenia. Im większy prąd tym większy spadek obrotów, bo uzwojenia mają rezystancję i odkłada się na niej spadek napięcia. Efekt jest taki jakbyś zasilał silnik mniejszym napięciem -> czyli spadają obroty.
    Cały szkopuł w doborze regulatora polega na tym, aby dopasować regulator do silnika np. rezystancja uzwojeń wynosi 2 omy to przy prądzie 1A regulator musi zwiększyć napięcie o dodatkowe 2V.
    Pomiar SEM stosuje się raczej rzadko, ponieważ chcąc ją zmierzyć trzeba na moment przestać zasilać silnik (żeby nie płynął prąd przez uzwojenia, bo obarczy pomiar SEM błędem), co powodowałoby chwilowe zaniki momentu obrotowego (chyba że z dużą częstotliwością, ale wtedy w grę wchodzi energia zgromadzona w indukcyjnościach uzwojeń i pomiar też będzie obarczony błędem)
    Podsumowując:
    W czasie pracy silnika napięcie na jego zaciskach to suma SEM i spadków napięć na uzwojeniach, które zależą od momentu obciążenia.

    0
  • #11 21 Kwi 2003 09:48
    Krasul
    Poziom 15  

    no tak, tylko że ja prosiłem o wykonanie projektu takiego regulatora/stabilizatora, a nie o wykład o jego zasadzie działania....................

    0
  • #12 21 Kwi 2003 10:05
    ElGregor
    Poziom 22  

    Dziś coś naskrobię i ci podeśle. Sorki za wykład .......

    0
  • #13 21 Kwi 2003 14:25
    oldking
    Poziom 28  

    Witam

    "Waldek38" ma rację stabilizatory silników do magnetofonów mierzą SEM silnika. I to jest informacja dla elektroniki o obrotach silnika.
    "Łyniu" poszukaj stary mag kasetowy i wymontuj gotowy stabilizator, i po problemie. Jak magnetofon ma być zasilany z 12 V, to silnik musi być na znacznie mniejsze napięcie.
    Dla przykładu w mag na 9V silnik był na 4,5 V + stabilizator.

    0
  • #14 21 Kwi 2003 17:17
    peter falk
    Specjalista AGD

    Ja też bym radził wymontować (wydłubać) ze zużytego silniczka od magnetofonustabilizator.W magnetofonach ZRK Kasprzak siedziały właśnie 12 woltowe silniczki z zamontowanym stabilizatorem.Stabilizatory się praktycznie nie psuły, ale za to same silniczki pozostawiały wiele do życzenia.W moim zakładzie mam wiele właśnie takich odzyskanych stabilizatorów.Przydają się czasami bowiem dużo radiomagnetofonów samochodowych posiada osobną płytkę stabilizacji obrotów silnika mechanizmu kasetowego.

    0
  • #15 21 Kwi 2003 17:26
    ankuch
    VIP Zasłużony dla elektroda

    No właśnie, zwykły silnik z magnetofonu czy radioodtwarzacza samochodowego.

    0