Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje.

rex999 21 Cze 2008 14:09 340046 915
  • #391
    Madrik
    Moderator Robotyka
    bandzior2 napisał:
    jak zrobić, żeby lampka diodowa tylnia 3 lub 5 diód włączała się podczas hamowania?


    Wyłączniki krańcowe przymocowane do dźwigni hamulca i połączone równolegle. Są takie maleństwa. Tak ustawić, by przy niewielkim naciśnięciu któreś z rączek hamulca (ręcznego) krańcówka zwierała styk i już.
    Z hamulcem nożnym trzeba by nieźle pokombinować.
  • Relpol przekaźniki
  • #392
    bandzior2
    Poziom 26  
    Może ma ktoś takiego z forum? Można fotka tego wyłącznika?
    Ja bym wolał wyłącznik zastosowany obrazu na hamulcu (v-brake).
  • #393
    emillo
    Poziom 14  
    Do lewej klamki rowerowego hamulca wbudowałem automat stopu wymontowany z chińskiego skutera elektrycznego.
    Gdy nacisnę klamkę załącza mi lampę diodową złożoną z 30 diod LED.
    Światło zapala się po pociągnięciu klamki o 1 cm.
    Całość działa bezawaryjnie od ponad dwóch lat.
    Można kupić gotową klamkę z wbudowanym automatem stopu.
    Wystarczy w wyszukiwarce allegro wpisać hasło "rączka hamulca skuter elektryczny".
    Koszt około 20zł + przesyłka.
    Za te pieniądze mamy niezawodny sposób na światło STOP w rowerze.

    Zapraszam zainteresowanych do zapoznania się z opisem mojego pojazdu elektrycznego:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1036723-0.html

    Zdjęcie:
    Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje.

    Kto wie, może zainspiruje kogoś opis tego pojazdu do zbudowania czegoś podobnego? :)
    Pozdrowienia
  • #394
    Madrik
    Moderator Robotyka
    bandzior2 napisał:
    Może ma ktoś takiego z forum? Można fotka tego wyłącznika?
    Ja bym wolał wyłącznik zastosowany obrazu na hamulcu (v-brake).


    http://www.lesron.com.pl/index.php?d=omron&k=14&p=47
    Zobacz coś takiego. Układ Autostopu ze skutera, czy choćby z dowolnego samochodu, działa dokładnie na tej samej zasadzie. Ruch pedału/dźwigni hamulca powoduje zamknięcie (lub rozwarcie - zależy od układu sterowania) wyłącznika krańcowego. Nic skomplikowanego.
  • #395
    bart807
    Poziom 12  
    bandzior2 napisał:
    jak zrobić, żeby lampka diodowa tylnia 3 lub 5 diód włączała się podczas hamowania?


    rozwiązanie: krańcówki pod klamkami jak wspominali koledzy wyżej (np ze starej myszki - są naprawdę małe, ale jak deszcz napada do środka to mogą potem zwierać i śwecić może cały czas)

    wady
    1) nieodporność na zmoczenie (aczkolwiek niekoniecznie - może uda ci się zamontowac pod klamkami tak zgrabnie że deszcz nie będzie miał jak napadać bądź kropla skapnąć z rury kierownicy do środka)

    2) długie kable - od kierownicy do tylnej lampki

    3) zwykła lampka (3 czy 5led - nie ma znaczenia) włączana jest przyciskiem zwiernym który służy jednoczesnie do wyboru trybu pracy - trzeba dorobić albo żródełko prądowe (na 2ch tranzystorach) albo chociaż rezystorek który będzie załączał ledy niezależnie od pracy samej lampki

    aby sprawe uprościć można dołożyć niezależne diody zasilane z tych samych baterii - diody kosztują przecież grosze a miejsca zazwyczaj jest wystarczjąco dużo że by ze 2 czy 3 dołożyć
    jak dołożysz niezależne to będziesz miał efekt mocniejszego światła podczas hamowania, co chyba jest pożądane

    celem skrócenia przewodów można wykorzystać kontaktron - na lince przykleić malutki magnesik a w pobliżu do ramy umocowac kontaktron (jak nie masz gdzie kupić możesz zastosować czujnik obrotów koła od starego licznika rowerowego, albo rozpruć stary wielki kalkulator albo maszyne do pisania - w kawiaturach kiedys dawali właśnie kontaktrony)

    jak hamujesz linka się porusza (skraca) magnes zbliża do kontaktronu i sprawia że styk w nim się zamyka - to rozwiązanie jest wodoodporne bo kontaktron jest hermetyczny
    niestety to skraca przewody tylko od tylnego hamulca
    ewentulanie też można ramę jako drugi przewód wykorzystać

    stosująć żródło prądowe zna 2ch BC557 (albo 547 popularne PNPy do znalezienia w wyrzucanych starych telewizorach) można pokombinowac jeszcze inaczej - wystarczy 1en kabelek na każdy hamulec nawet bardzo cieniutki - drugi przewód stanowić będzie rama i nie potrzeba żadnych krańcówek - wystarczy odizolowany od ramy spręzysty drucik jako styk, drugi styk stanowić będzie połączona galwanicznie z ramą metalowa część ramienia hamulca (a jeśli tego połączenia nie ma to 5cm drucika i gotowe)

    poza tym mam pomysł na włacznik stopu do tradycyjnego hamulca w tylnym kole typu torpedo (kilka spręzystych blaszek w tym jedna nieruchoma)

    Cytat:
    Może ma ktoś takiego z forum? Można fotka tego wyłącznika?
    Ja bym wolał wyłącznik zastosowany obrazu na hamulcu (v-brake).


    można dac krańcóweczki na sztywno do ramy i do ich dżwigienek jako przedłużenie przymocować druciki spręzyste tak żeby dzwignia hamulca (ta z klockiem hamulcowym) naciskając na drucik powodowała zamknięcie styku
    drucik jest po to żeby mógł się on poddać i żeby nie połamac delikatnej krancóweczki

    napisz dokładnie jak chcesz żeby to wyglądało i jaki masz rower (tzn oba hamulce klamki czy w tylnym kole torpedo)
    to ci dokładnie "nasmaruje" co i jak
  • #396
    bandzior2
    Poziom 26  
    FAjny ten sposób na kontaktron. Czyli potrzeba będzie to co do licznika tylko bez licznika? I jak będę hamował to się będzie zbliżało, obwód się zamknie i popłynie prąd do diód?
  • Relpol przekaźniki
  • #397
    bart807
    Poziom 12  
    bandzior2 napisał:
    FAjny ten sposób na kontaktron. Czyli potrzeba będzie to co do licznika tylko bez licznika? I jak będę hamował to się będzie zbliżało, obwód się zamknie i popłynie prąd do diód?


    tak kontaktron łaczy swoje styki po wpływem zewnetrznego pola magnetycznego

    można wziąć taki z licznika, można wypruć ze sterej maszyny do pisania albo starego kalkulatora (do znalezienia na śmietnikach - nikogo nie namawiam do grzebania po śmiecich, ale tam często jest do znalezienia to czego czasem w ogóle nie da się kupić, albo drogo kosztuje)
    kontaktron możesz też w ostateczności kupić (około 2zł, ale są i droższe)
    czasem można też dorwac stare płyty elektroniczne z przemysłu - tam były stosowane przekaźniki kontaktronowe - cewka nawinieta na rurce kontktronu - jak właczysz prad robi się elektromagnes i kontaktron łaczy styki

    bardzo ostrożenie z wyginaniem końcówek, starsznie kruchy jest i łatwo pęka a że jest szklany łatwo się skaleczyć
    żeby wygiąć i nie zepsuć trzeba złapac końcówkę wąziutkimi szczypczykami przy samej rurce i dopiero wyginac pozostała część drucika

    ja np taki kontaktron podłączyłem w lampce migającej równolegle przycisku włączającego
    lampkę uruchamiałem magnesikiem na przymocowanym za pomocą koszulki termokurczliwej do kawałka pancerza linki hamulcowej, a całe to ustrojstwo chowałem w rurce kierownicy
    a po co to?
    jesienią na deszczu jeżdżę w rękawiczkach przycisk jest mały, a ja nie zamierzam za kazdym razem kiedy chce właczyć czy zgasić lapmkę sciągać rękawiczek - machne magnesem i lampka się swieci, drugi raz i gasnie
  • #398
    bandzior2
    Poziom 26  
    Spróbowałem z tym kontaktronem i działa :) Teraz tylko kupić lampkę tylnią i ja troche przerobić
  • #399
    bmisilo
    Poziom 19  
    Mam pytanie jak przymocować żarówkę halogenową do oprawki bo mi kiedyś wypadła.A co do tuningu roweru mi się podoba bo sam tuninguje:D:D:D.
  • #400
    bart807
    Poziom 12  
    bmisilo napisał:
    Mam pytanie jak przymocować żarówkę halogenową do oprawki bo mi kiedyś wypadła.A co do tuningu roweru mi się podoba bo sam tuninguje:D:D:D.


    co masz na mysli?
    włożyłeś żarówkę halogenową w miejsce zwykłej wrkęcanej? czy chodzi ci o to że halogenowa luźno siedzi w swojej oprawce?

    możesz okręcić ją cienkim paskiem blachy np aluminiowej z jogurtu, albo takiej którą związuje się kwiaty w kwiaciarni, albo włożyć pasek blaszki mosiężnej ze starej baterii 4,5V
  • #401
    bmisilo
    Poziom 19  
    Chodzi mi oto że żarówka halogenowa w swojej oprawce jest za luźna i gdy jeżdżę rowerem po wybojach to może wypaść.Jak ją przymocować do oprawki?
  • #402
    pawel01
    Poziom 24  
    Najlepiej przylutować albo tak ja w poprzednim poście pisze albo mniejsza oprawka.
  • #403
    Damian_AHB
    Poziom 10  
    jakiej wielkkośći są te akumulatory do rewerka??
  • #404
    Madrik
    Moderator Robotyka
    Damian_AHB napisał:
    jakiej wielkkośći są te akumulatory do rewerka??


    A co to jest rewerek? :D

    A Akumulator ma taką "wielkkośći" jaką sobie kupisz. Od "pastylek" po Aku od TIR-a z Ah liczonymi w setkach.

    Pod spodem, tuż obok "Wyślij" masz taki niepozorny przycisk, tylko trochę WIĘKSZY od "Wyślij", z napisem "Pisownia". Wystarczy kliknąć PRZED wysłaniem i zobaczysz wszystkie błędy...
  • #405
    pawel01
    Poziom 24  
    Jak zrobić światło stopu w rowerze co hamuje się nim kręcąc pedałami do tyłu?? bo nie chce mi sie przerabiać na ręczne hamulce.
  • #408
    Madrik
    Moderator Robotyka
    pawel01 napisał:
    Jak zrobić światło stopu w rowerze co hamuje się nim kręcąc pedałami do tyłu?? bo nie chce mi sie przerabiać na ręczne hamulce.


    Montując przycisk od światła na kierownicy roweru i naciskać go podczas hamowania. Inne rozwiązania raczej będą droższe od takiego roweru...:D
  • #409
    bandzior2
    Poziom 26  
    Dało by się na kontrę. Pokombinować trochę przy tym metalu to jest po prawej stronie. On jak się hamuje to się zaciska. Mógłbyś jakomś blaszkę z jednej strony gumową przymocować to tego metalu a do ramy identyczną. I do tego kable. Gdybyś hamował to blaszka dochodziła by to blaszki i by światło świeciło :)
  • #410
    pawel01
    Poziom 24  
    miałem na guziczek do kierownicy ale to do kitu a co do tej blaszki przy ramie to ona jest sztywna i nawet nie drgnie.
  • #412
    Misiek96pl
    Poziom 11  
    neono fajny ^^ tylko co ro jest to przy kierowinicy z tym wejsciem USB ? ;...
  • #413
    Madrik
    Moderator Robotyka
    neono napisał:
    Ja polecam tuning jak u siebie w rowerze zrobilem (Looknij na filmik mojego rowerku : http://patrz.pl/filmy/moj-ztuningowany-skladak )


    Szczerze? Gdyby to był samochód, pokazaliby by go w Telewizji. Niestety w programie, po którego emisji zamknąłbyś go w garażu i wyrzucił klucz.
    To nie jest tuning tylko ... nie, nie będę tego pisał.
    Lampki ratują sytuację i tylko dlatego, że reszty wtedy nie widać.
    Na twoim miejscu, zamiast tego "spoilera", odnowiłbym lakier - zgodnie ze sztuką - podkład, szlifowanie, grunt i dopiero malowanie w ciekawym schemacie lub w dobranym kolorze i to gołej ramy, a nie pryskanie sprayem na rower. Tak, wiem - to może zająć i miesiąc...
    Naprawdę nie ma nic gorszego, niż zaniedbany rower "upiększony" na siłę dziwacznymi ozdóbkami.
  • #414
    pawel01
    Poziom 24  
    mój składak wygląda podobnie ale jest czarny, ma brązową kierownicę na przednim kole neon czerwono zielony , przednia lampa xenon 6-cio diodowy w obudowie z lampy od malacza od wstecznego pod ramą dioda pomarańczowa i żarówka choinkowa migająca a z tyłu listwa z czterema diodami LED czerwonymi i zestaw BIKE AUDIO na bagażniku. Wszystko działa na akumulatorze 12V, który jest w sprzęcie grającym. Jeszcze czeka mnie konserwacja ramy i nowy kolor kładę.
  • #415
    kotuniunia
    Poziom 29  
    Ale jesteście, fajne rowerki chłopaki !!! Lepiej coś robić ucząc się niż nic i pustą krytykę tworzyć. Gdy bułem w waszym wieku też przerabiałem oświetlenie do róweru nie było łatwo bo i możliwości były.........Ale jak zrobiłem tylną lampę z manometru od parowozu to koledzy moment chcieli ja kupić .
  • #416
    pawel01
    Poziom 24  
    Jeszcze do tego składaka będę montować 100 diód LED, które zamówiłem. Diody będą na całej kierownicy i bedą oświetlać całą drogę.
  • #417
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #418
    Madrik
    Moderator Robotyka
    pawel01 napisał:
    Jeszcze do tego składaka będę montować 100 diód LED, które zamówiłem. Diody będą na całej kierownicy i bedą oświetlać całą drogę.


    Za 100 LED-ów zdolnych do oświetlenia drogi, zapłaciłbyś więcej, jak za nowiutki rower ekstraklasy... Zdaje się, że jedna kosztuje ok 30zł.
    Bo jeśli myślisz to tych po złotówce i w okolicach, to i 1000 ci drogi nie oświetli...:D

    Sam jeździłem zaniedbanym złomem, ręcznie malowanym pędzlem. Ale mój złom miał wtedy 35 lat i jeździ do dziś, a nowy rower wtedy można było dostać tylko jak miałeś kogoś w fabryce rowerów, lub nieziemskiego farta na zakupach.
    I od tej pory jestem przeciwnikiem "udziwniania" rowerów i innych rzeczy tanim, kosztem, a w szczególności bez pomyślunku.
    Można coś zrobic tanio, ale trzeba się przyłożyć.

    Naćkanie głupich ozdóbek, bez sensu, np spoilerów itp. po prostu odrzuca.
  • #419
    pawel01
    Poziom 24  
    Mój kolega ma tak i mu świeci na całą drogę. Te diody ma w 2 lampach od Fiata 126p od wstecznego. Diody w tym sa zaczepione w kilku rzędach i wszystko podłączona pod akumulator 6Volt. Wczoraj składak złamał mi sie na pól i będę musiał zmienić furę na coś innego.:|:|:|