Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje.

rex999 23 Mar 2010 18:41 338018 915
  • #751
    Poziom 31  

    Madrik napisał:
    Rezystor załączany przełącznikiem dwupozycyjnym, na zasileniu driverów i będzie miał tę funkcję zrealizowaną. ;)

    Przecież skoro mają być sterowniki do diod, to co za problem wybrać takie z kilkoma trybami (np. trzema: 10%/40%/100%), zmienianymi albo przełącznikiem, albo przyciskiem zasilania - bez żadnych strat na dodatkowym rezystorze.

    lukas12: te diody nie wyglądają na oryginalne Luxeony, jeśli chcesz diody z nimi zgodne (bo np. masz już do nich optykę), to zainteresuj się tymi diodami: http://sensu.pl/?go=product_coll&id=77&cat_id=116 .
    Star wystarcza do chłodzenia diody przy prądach rzędu 300mA (i oczywiście mniejszych), dla większych dodatkowy radiator jest koniecznością.

  • #752
    Poziom 17  

    Ta dioda pobiera 700mA więc muszę dać radiator :?:
    Jak zmniejszyć z 700mA na 300mA

  • #753
    Poziom 31  

    lukas12 napisał:
    Ta dioda pobiera 700mA więc muszę dać radiator :?:
    Jak zmniejszyć z 700mA na 300mA

    Pobiera 700mA czy taki jest dopuszczalny prąd? ;)

    Ile pobierze to przecież sam sobie ustalisz - albo rezystorami, albo odpowiednim driverem.

  • #754
    Poziom 17  

    ja widziałem takie coś jak na pierwszej stronie tylko dużo mniejsze ;p są takie wentylatory do kompa co wyświetlają temp. i takie różne bajery ;)

  • #755
    Moderator Robotyka

    Arek460 napisał:
    ja widziałem takie coś jak na pierwszej stronie tylko dużo mniejsze ;p są takie wentylatory do kompa co wyświetlają temp. i takie różne bajery ;)


    To się nazywa wyświetlacz widmowy. Jest tego trochę na elektrodzie. Poczytaj. :)

  • #756
    Poziom 29  

    Znów zmiany. Tym razem instalacja 6V, szybkie diody w prostowniku(nie potrzebnie bo i tak dynamo daje ponad 12V) i wymiana żródła światła .Z przedniej lampy wreszcie jestem zadowolony daje dużo światła i dobrze oświetla drogę.Diody 5mm kupiłem od kogoś już dosyć dawno na all.....
    Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje. Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje.

    Musiałem dokleić radiatorek bo na diodę przypada ok 31-35mA a jest ich 38 w kombinacji mieszanej 16 obwodów równoległych i po dwie w szeregu i co daje na diodę 3,25- 3,5V ,a mocowo to waha się w granicach 3- 3,5 W.
    Tak więc te na środku grzały by się nad miarę ,a radiatorek jest ciepły jak ręka no może ciut wiecej bo ma ok 40C(w zal od t. ot. tak było we wnątrz,gdzie nie było chłodzenia,na polu podczas jazdy obudowa zimna,ale t. radiatorka już nie mierzyłem)

    Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje. Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje.
    Tak się prezentuje lampa ,no może nie jest teraz najładniejsza ale daje światło porównywalne na oko z żarówką 30W lub więcej,aż jestem zaskoczony bo daje go więcej niż dwie 5watowe diody
    Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje.
    ,które to były w tej samej oprawie i przy 700mA dawały mniej światła.
    Jako akumulator mam stare 4Ah Ni Cd z lampy awaryjnej.
    Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje.
    Na razie po dystansie 50km wszystko ok. Akku jest doładowywany tylko podczas wyłączonych świateł,bo na włączonych generatorkowi nie starcza mocy.
    Tak to oświetla,dla porównania z różnymi żródłami światła(wnęrze piwnicy)
    Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje. ,
    A tak tradycyjna żarówka 60W(u góry niewidoczna w kadrze)
    Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje.
    i jeszcze tradycyjna lampa rowerowa 6V 2,7W (to samo pomieszczenie)
    Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje.
    Fotki w pomieszczeniu piwnicy wykonałem aparatem z komórki Motorola , tryb nocny.

  • #757
    Poziom 2  

    Witam
    Prosze o pomoc.

    Dynamo w piascie shimano 6v3w.oswietlenie basta z przodu zarowka halogenowa 6v2.6w orginalna a z tylu diodowa z podtrzymaniem swiatla.po przekroczeniu 15km na godzine od razu przepala sie przednia zarowka.po postawieniu roweru kolami do gory i zakreceniu kolem na voltomierzu pokazuje nawet 19v przy duzej predkosci kola.czy w piascie porucz pradnicy jest jakis regolator napiecia ktory uległ uszkodzeniu?

  • #758
    Poziom 31  

    dolar56 napisał:
    (...)

    Nie ma, a dokładniej pisząc prostymi słowami to dynamo samo się ogranicza (oczywiście przy podłączonym obciążeniu, np. w postaci żarówki).
    Jeśli masz dynamo 3W, a żarówkę 2.4W, to najpewniej będzie się ona przepalać (prawie) zawsze po uzyskaniu określonej prędkości. Takie dynamo jest przeznaczone do żarówek 3W, czyli 2.4W przód + 0.6W tył.
    Można oczywiście zastosować regulatory, ale jak już się bawić to proponuję diodę tzw. mocy (np. Cree XR-E + optyka + radiator). Światła będzie wielokrotnie więcej i dioda się nie przepali ;)

  • #759
    Poziom 29  

    Z całym szacunkiem ale te diody Cree to produkt do tego celu przereklamowany,chociaż może uprościć konstrukcję.Proszę się zastanowić dlaczego taka lampa(allegro: numer 1024545410) składa się z aż tylu diód,a nie z kilku typu mocy np.Cree? A jak się palą żarówki ,to tylko się cieszyć iż posiadamy dynamo o większej wydajności(chociaż u mnie występował ten sam model,tj : shimano 6v3w i taki sam rodzaj oryginalnego oświetlenia i nic złego się nie działo) ,i należy to odpowiednio wykorzystać dobierając odpowiednio obciążenie,ale to już robota dla trochę wtajemniczonych w prawa Kirchoffa.Tak proszę Pana dolara56 , o zwrócenie się do elektryka bądż bardziej elektronika ,który przerobi w nieznacznym stopniu instalację,a efekty będą zadowalające!

  • #761
    Poziom 14  

    Witam czy mógł by ktoś zaprojektować płytkę, do tego układu?

    Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje.

  • #762
    Poziom 13  

    witam mój rower to poziomy przednionapędowy FFD jako ze rower z racji swojej konstrukcji jest gorzej widoczny, zastosowałem w nim akumulator litowo jonowy zrobiony z baterii do laptopa kupionej na allegro cena 15 pln 10,5V przerobiony na 4.2V 11Ah taka pojemność spokojnie mi wystarcza do zasilania dwu lamp przód 12 diod czołówka i tył czołówka przerobiona przez zamianę diod z białych na czerwone. Akumulator można w każdej chwili doładować jest lekki i ma bardzo dużą pojemność

    Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje.

    Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje.

    Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje.

    Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje.

  • #763
    Specjalista - systemy grzewcze

    lu parufka napisał:
    Witam czy mógł by ktoś zaprojektować płytkę, do tego układu?

    Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje.


    Witam.
    A po co tobie do tego płytka? I co na tej płytce ma się znajdować? Mostek (4 diody)? Bo nic więcej z tego układu w zasadzie nie da się wepchać na płytkę. I ewentualnie samą lampę LED można by wykonać na płytce (dioda LED w szereg z rezystorem). Resztę i tak musisz łączyć na przewodach. Albo kup gotowy mostek, i wszystko połącz na przewodach.

    W moim rysunku (schemacie) zakradł się błąd w oznaczeniu.
    Bezpiecznik omyłkowo został opisany R 1A , a powinno być B 1A .
    Pozdrawiam.

  • #764
    Poziom 14  

    Rysio4001 jeszcze jedno, jakie diody Schottkyego zastosować (jaki typ)?

  • #765
    Specjalista - systemy grzewcze

    lu parufka napisał:
    Rysio4001 jeszcze jedno, jakie diody Schottkyego zastosować (jaki typ)?

    Witam.
    Generalnie każda dioda Schottkyego o prądzie 1A i więcej, oraz napięciu 30-50V będzie dobra. Nie proponuje diod o niższym napięciu, ponieważ w czasie gdy prądnica nie jest obciążona (wyłącznik wyłączony), to może generować napięcie dużo wyższe niż 6V (prądnice rowerowe tak mają), nawet kilkadziesiąt V, a wtedy diody mogą zostać uszkodzone (przebite). Z drugiej strony stosowanie diod Schottkyego o dużo wyższym napięciu będzie powodowało że spadek napięcia na nich będzie dużo większy. Jeśli chodzi o prąd, to musi być minimalnie 0,5A, gdyż taką wydajność prądową ma prądnica, jednakże nie zalecam stosować diod poniżej 1A, ponieważ prądnica w stanie przeciążenia da większy prąd niż 0,5A. Ponadto na diodach Schottkyego o większym prądzie będzie mniejszy spadek napięcia. Nie należy też przesadzać ze zbyt dużym przewymiarowaniem diod, bo to już nic nie da, a tylko będą droższe diody. Diody 3A to już bardzo dużo przewymiarowane, i nie ma już żadnego sensu stosować większych.
    Przykładowe diody Schottkyego, które można tu zastosować:
    1N5818 - 1A 30V
    1N5822 - 3A 40V
    Pozdrawiam.

  • #766
    Poziom 17  

    To moja maszyna :) Rower elektryczny 250W 24V + 2 nowe aku Haze 18Ah. Oświetlenie główne to 3 x xml + driver mr elektronik 2.8A w diodę. Razem ok 2500lm.

    Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje. Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje. Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje. Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje. Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje. Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje. Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje. Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje. Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje.
    Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje. Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje.

  • #767
    Poziom 29  

    No fajny i fajnie świeci ,ale nie na drogę w UE. Jak ci przypadkiem ktoś drogę zajedzie, lub będziesz miał inną kraksę to pięknie cie ten radiatorek porysuje. Należy nad tym popracować.

  • #768
    Warunkowo odblokowany

    Witam wszystkich elektrodowiczów. Mam problem z wykonaniem oświetlenia do rowerów. Chciałbym wykorzystać ogólnie dostępne u mnie elementy widoczne na zdjęciu poniżej ( dynamo , mostek prostowniczy , części ze starej latarki led , pakiet akumulatorków 2500 mAh , oprawa tylna led ) jak również chcę dokupić dodatkowe elementy jakie polecicie kupić by stworzyć wszechstronny układ oświetleniowy do roweru .
    Wiele się do tej pory naczytałem na temat oświetlenia roweru i dowiedziałem się z tego że nie ma możliwości wykonania oświetlenia w taki sposób by napięcie z dynama (po wyprostowaniu) ładowało pakiet 4 lub 5 sztuk akumulatorków lub akumulatora 6V. Trzeba wybierać albo jedno albo drugie
    Według moich przemyśleń, rozważań i założeń :
    1 . 6V to nie maximum możliwości dynama (zależy od prędkości ale są osoby które szybko jeżdżą na rowerze)
    2.Czy pakiet 5 akumulatorów 6V pozwala na podłączenie szeregowo 2 małych białych led fi 5mm (czy będą świecić wystarczająco jasno)
    3.Doładowania aku 6V potrzeba mniej więcej ok 7,2V czyli przy jednoczesnym załączeniu ledów i ładowaniu na jeden led przypada ok 3,6 V więc to chyba nie jest za dużo
    4.W jakich granicach musi mieścić się napięcie zasilające diodę Led (zacząwszy od by świeciła dość dobrze i nie uległa zniszczeniu
    5. Jaki układ zastosować by mógł ładować aku napięciem w granicach 6,6 -7,2 V i załączać ładowanie w momencie gdy wyprostowane napięcie jest w tych granicach ?
    6. czy zrezygnować ze wcześniejszych założeń i wyprostowanym napięciem zasilać przetwornicę DC / DC (3 W mocy) o napięciu wejściowym 4,5-7 V DC a wyjściowym 3,3 W co mogłoby zasilać diody (w dużym zakresie prędkości jazdy)
    7.chciałbym rozbudować ten układ o kierunkowskazy (te pomarańczowe diody po bokach )

    Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje.

  • #769
    Poziom 29  

    1) to dynamo prędzej padnie niż przeładuje akumulator o poj. pow 3Ah
    2) 3x3=6 powinny ładnie świecić(jakiej poj.te akku?)
    3) 3,6V na jedną ledę to dużo jak na ciągłe świecenie ,na moment może być ,dłuższe użytkowanie diody w taki sposób spali ją.
    4) ok 3V
    5) odpowiednio dobrane rezystory(zależne to będzie od rzeczywistej poj.akku. ,mocy dynama,mocy odbiorów. W prakryce przedział ten może być od kilunastu do kilku Ω).
    6) sprawdż i napisz
    7) odpuść sobie tę choinkę,chyba że cieszą cię takie tam, a w razie zdarzenia drogowego takie kierunkowskazy cię nie usprawiedliwiają.

  • #770
    Warunkowo odblokowany

    Kierunki to sobie może i daruję ale w nocy to one i się bajkowacie sprawdzają
    A co z zasilaniem diody led dużej mocy z dynama poprzez mostek graetza. Czy stosując odpowiednio duży radiator (jak na zdjęciu poniżej) można chwilowo zasilać diodę napięciem 2-3 x wyższym od napięcia o prawidłowej wartości. Jaka jest zależność między mocą diody a prądem przewodzenia.Czy są diody o mocy większej od 3W?
    Jak z zasilaniem szeregowo połączonych dwóch LEDów z dynama. Czy lub gdzie w białymstoku można nabyć kolimatory 20-30 stopni
    Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje.

  • #771
    Poziom 32  

    konteno napisał:
    Kierunki to sobie może i daruję ale w nocy to one i się bajkowacie sprawdzają


    Ale przepisy mówią, że mają być widoczne w pełnym słońcu z chyba 20m - czyli muszą to być lampy sporej mocy.

    konteno napisał:

    A co z zasilaniem diody led dużej mocy z dynama poprzez mostek graetza.


    Takie najprostsze połączenie dość dobrze działa. Użycie dwóch diod połączonych szeregowo jeszcze lepiej. Dynamo nie da prądu większego niż 500mA, więc
    bez żadnego stabilizatora będzie nieżle działać. A i radiator nie musi być wielki.
    Bardziej skomplikowane układy są tutaj


    konteno napisał:

    Czy stosując odpowiednio duży radiator (jak na zdjęciu poniżej) można chwilowo zasilać diodę napięciem 2-3 x wyższym od napięcia o prawidłowej wartości.


    Nie. W ogóle nie ma czegoś takiego jak napięcie zasilania diody. Jest prąd zasilania diody.

    konteno napisał:

    Jaka jest zależność między mocą diody a prądem przewodzenia.


    Mniej więcej liniowa. Napięcie zmienia się w niewielkim stopniu.


    konteno napisał:

    Czy są diody o mocy większej od 3W?


    Są. Np. Cree MCE mają 4 struktury co daje max moc ok 10W.

  • #772
    Poziom 11  

    Jakiej baterii użyć do podłączenia 8-10 diod led 20mA

  • #774
    Poziom 11  

    Co najmniej 4h, ale im dłużej tym lepiej, zastanawiałem się nad 4 paluszkami lub baterią 9v.

  • #777
    Poziom 32  

    Białe diody potrzebują ponad 3V do przewodzenia. 4 paluszki połączone szeregowo dadzą 4,8 (aku) do 6V (baterie). Na 2 diody połączone szeregowo nie wystarczy. Pozostaje równoległe połaczenie pojedynczych zestawów dioda - rezystor.

    8-10 diod pobierze 160-200mA. Potrzeba więc ok 800mAh do świecenia przez 4h. Bez problemu, typowe akumuatorki R6 mają 3 razy tyle. Do każdej diody potrzeba dać rezystor jakieś 80 Ω dla aku (lepiej trochę więcej, świeżo naładowane aku mają do 1,5V) do 150 Ω dla baterii.

    Jasność świecenia będzie się zmieniać w miarę rozładowywania baterii. Gdyby to był problem można pokombinować jakoś z przetwornicami lub stabilizatorami.
    Sama sprawność nie wychodzi najgorzej, szczególnie dla aku.

    Baterie 9V umożliwiają zastosowanie połączenia po 2 diody szeregowo. Zmniejsza to o połowę prąd - do 80-100mA, jednak pojemności dostępnych akumulatorków są trochę małe - 300mA. Może być problem z zasilaniem przez 4h.

    Można jeszcze rozważyc zastosowanie akumulatorki LiIon 3,6V, ale różnica napięć pomiędzy zasilaniem o wymaganiami diody jest mała. Co gorsza napięcie akumulatora zmienia się w trakcie rozładowywania co komplikuje układ zasilania.

  • #780
    Poziom 24  

    Ja mam xenona z Audi i też ładnie daje tylko trzeba to dobrze zamontować bo narazie to prowizorka jest. Zasilane to jest czterema pakietami bateri po 11.1v 4,8 AHr każde co razem daje 19,2 AHr pojemności.

    Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje. Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje. Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje. Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje. Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje. Oświetlenie rowerów-modernizacje, naprawy, tuning, własne konstrukcje.