Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PLC Fatek
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Projekt ukladu do sterowania wycieraczkami na 8051.

deesone 02 Sty 2006 22:34 1869 12
  • #1 02 Sty 2006 22:34
    deesone
    Poziom 10  

    Prosze o pomoc w zaprojektowaniu ukladu do sterowania wycieraczkami samochodowymi na uP 8051 z recznym regulacja czestotliwosci zalaczania (musi byc 6 zdefiniowanych predkosci pracy). RAM i ROM zewnetrzne, wiec odpada P0, P2 i P3.6, P3.7. Przed uP od strony przelacznikow musi byc filtr dolnoprzepustowy o impedancji 15-20Hz. Przelaczniki (przelacznik 6 pozycyjny) podlaczone do napiecia +5V. Jak zrobic algorytm programu sterujacego?

    0 12
  • Semicon
  • #2 03 Sty 2006 12:03
    olekewaagata
    Poziom 25  

    Nie wiem skąd takie wymaganie żeby RAM i ROM był zewnętrzny.
    W dobie obecnych procesorów to totalna bzdura.
    Ale gdyby nawet, to wyprowadzenie RAM-u i ROM-u na zewnątrz procesora w środowisku (samochód) gdzie poziom zakłóceń jest niewspółmiernie wysoki to pomysł spod ciemnej gwiazdy.
    Samo zrobienie zasilacza który nie łapałby zakłócen (przy takiej konfiguracji) jest już sztuka. (impulsowy i zabezpieczenie transilami)
    Tak, że jesli to sam wymyśliłeś to zmień koncepcję, natomiast jeśli zostało ci to narzucone, to zacznij walkę o zmianę założeń posługując się moimi argumentami.
    Powodzenia.

    0
  • Semicon
  • #3 03 Sty 2006 12:36
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Najprościej: zastosować gotowy moduł z Poloneza. Zawiera m.in. programowalny sterownik wycieraczek. I na pewno jest zrobiony na czymś z rodziny 8048.

    0
  • #4 03 Sty 2006 14:02
    olekewaagata
    Poziom 25  

    Wtedy kiedy ja miałem Poloneza to napewno nie było tam żadnego uP

    0
  • #5 03 Sty 2006 14:29
    deesone
    Poziom 10  

    Wszystko zostalo narzucone i nie da rady zmienic :/ Wiem ze zewnetrzy RAM i ROM to bzdura, ale to nie ja wymyslalem temat. Podlaczanie zewnetrzych pamieci jest w kazdej ksiazce, wiec z tym nie bedzie problemu. Zasilanie nie jest takie istotne i bedzie zrealizowane na 7805.

    0
  • #6 03 Sty 2006 14:58
    -RoMan-
    Poziom 42  

    olekewaagata napisał:
    Wtedy kiedy ja miałem Poloneza to napewno nie było tam żadnego uP


    Mogłeś nawet nie wiedziesz, że masz uP na pokładzie - nie chwalili się tym głosno. Wszystkie Poldki na pewno od początku lat 90-tych miały. Jesli miałes automagiczne włączanie/wyłączanie podgrzewania tylnej szyby, to miałes i resztę - czyli przerywacz kierunkowskazów/awaryjnych z wykrywaniem spalonej żarówki, wykrywanie spalonych żarówek STOP i programowany regulator wycieraczek (programowanie przez krótkie pociągnięcie dźwigni sprzyskiwacza - dwukrotnie, automagicznie potem powtarzał przerwę). To wszystko było zaszyte w małym module umieszczonym w podszybiu. O dziwo - zazwyczaj całkowicie bezawaryjnym.

    0
  • #7 03 Sty 2006 17:09
    olekewaagata
    Poziom 25  

    Jeśli to jest tylko projekt na jakieś zaliczenie i nie będzie chodził w samochodzie to faktycznie, problem zakłóceń można pominąć.
    Postaraj się narysować jakiś schemat (na poczatek) a potem będziemy się zastanawiać co dalej. Sledzę ten temat więc mam nadzieje że ten temat mi nie umknie.
    Poprzydzielaj linie procesora do RAM i ROM oraz zatrzasku adresowego, jak też to co ci zostanie do tego nastawnika prędkości.
    W razie czego szukaj mnie na GG

    0
  • #9 04 Sty 2006 00:17
    olekewaagata
    Poziom 25  

    Zaraz, zaraz a gdzie te RAM-y i ROM-y ?.
    Poza tym nie jestem pewny czy sterowanie przekaznika właczającego silnik wycieraczek jest dobre, nad tym moim zdaniem trzeba jeszcze popracować. Dokładniej, sama idea włączania jednym przekaznikiem jest dobra tylko to sterowanie przekaznika z uP.

    0
  • #10 04 Sty 2006 09:18
    deesone
    Poziom 10  

    Na ROMy i RAMy nie mialem czasu, jak juz pisalem z tym nie bedzie problemu.

    0
  • #11 04 Sty 2006 22:21
    deesone
    Poziom 10  

    Ulepszylem >schemat<. Z tego co sie dowiedzialem to wystarczy puszczac na przekaznik impuls o czasie krotszym od pojedynczego wytarcia szyby, czyli 0,2s powinno starczyc zeby uruchomic silnik wycieraczek.
    Jaki dobrac RAM, ROM i zatrzask? Bo w protelu jest tego pelno i nie mam pojecia ktory bedzie najlepszy.

    0
  • #13 08 Sty 2006 20:21
    deesone
    Poziom 10  

    Rzuccie okiem na moj >schemat< i powiedzcie mi czy to ma prawo dzialac? RAMu nie podpinalem bo go nie uzywam. Mozecie mi powiedziec jak obliczyc tranzystory T1 i T2 oraz rezestory wokol nich(R10-R13)? Ta czesc ukladu zaodoptowalem z jakiejs strony w netu ale nie bylo tam obliczen. Z gory dzieki!

    0