Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

subwoofer na stx gdn 32-150-8-sc

03 Sty 2006 00:11 2967 27
  • Poziom 33  
    witam!
    chcialbym przed ostatecznym wykonaniem subwoofera zasiegnac opini nt mojej propozycji konstrukcji suba.
    jako, ze moje glowne kolumny produkuja co nieco za malo basu, a nie chcac ich zepsuc (bo calkiem ladnie graja - okolo 60-70 litrow liczone po odjeciu komory na sredniaka; closed; gdn 25/40/3, gd 9/5/(?) 11 bodajze, gdwk 9/80) chcialem zrobic subwoofer na stx gdn 32-150-8-sc. jako, ze slucham glownie rocka i metalu ciagnacy sie bas zupelnie nie wchodzi w gre, wiec mysle glownie o obudowie zamknietej i teraz na ile litrow? Z WinISD wynika, ze cos okolo 170 litrow by bylo dobrym kompromisem miedzy liniowa charakterystyka, a wielkoscia obudowy. dodam, ze pokoj moj ma okolo 20-30cm2, wiec wielkosc obudowy w zasadzie moze byc dowolna (i tak upcham ;)). Moze jednak zmienic litraz, albo BR dorobic (ale zalezy mi bardzo na dynamicznym basie). a moze w ogole lepiej zrobic na zupelnie innym glosniku? aha no z czego wytlumienie najlepiej pochlania fale? domyslam sie, ze im lepiej pochlaniajace tym wieksza obudowe bedzie "widzial" glosnik, wiec wyjdzie tylko na plus ;).
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 24  
    Za duza obudowa! Do stxa 32 daj 60 litrow closed. W kolumnach masz tez za duza obudowe, powinna miec okolo 40 litrow a nie 60-70. Do suba nie musisz dawac wytlumienia.
  • Poziom 33  
    kolumny nie byly robione przeze mnie, lecz jest to Unitra ZG30C111 60 wat. ladnie graja wg mnie, zadnych podbic w przeciwienstwie do ZG30C114 30 wat, czy jakichs ZG (z 25cm glosnikiem, bierna, sredniakiem i kopulka), a nie wspominajac juz o altusach... brakuje tylko niestety basu.

    czemu tak mala obudowa? podbicie 2dB bedzie na 70hz i f3 na 44hz to chyba troche za male pasmo na subwoofer, czy sie myle? i odp impulsowa ponad 7ms przy 47hz. jakie sa przeciwwskazania dawania takiej duzej obudowy?

    co do wytlumienia to nie bedzie przez jego brak "gralo" drewno?
  • Poziom 13  
    mógłby ktoś w końcu powiedziec czy ten głosnik stx gdn 32-150-8-sc lepiej nadaje sie do closed czy do vented.A sztandarowych konstrukcjach elektordy widze suba na tym glosniku z b-r.jest tez kilka konstrukcji diy z b-r, a jak czytam to wszyscy radza zeby robic w zamknietej?mógłby ktoś kompetentny wreszcie wyjaśnic to? :)..czy 32-150-8-sc to to samo co 32-300-8-sc procz roznicy mocy?
  • Poziom 34  
    jesli mam byc szczery to wydaje mi sie ale tylko mi sie wydaje ze slabszy 32-150 lepiej sie nadaje do suba bo wg charakterystyki zdjetej przez STX ma lepsze zejscie. jak chcesz to porownaj:

    http://www.stx.pl/charakterystyki/GDN-32-150-4-SC-ALL.jpg
    http://www.stx.pl/charakterystyki/GDN-32-300-4-SC-ALL.jpg
    moge byc w bledzie bo nie mialem 32jek stxa

    Caleb_:stanowczo za duza obudowa, teoria to nie praktyka, nie bedzie gralo zadne drewno, ja mam swojego suba totalnie bez wytlumienia i swietnie gra ofcoz BR
  • Poziom 33  
    najwazniejsze pytanie: jakie beda wady tak duzej obudowy?
    Cytat:
    ja mam swojego suba totalnie bez wytlumienia i swietnie gra ofcoz BR
    a nie jest tak, ze BR sie inaczej wytlumia niz zamkniete? mam zamiar wlasnie robic zamknieta, a nie BR, aby uzyskac mozliwie najszybszy bas. z tego co czytalem to BR czesto sie w ogole nie wytlumia, albo bardzo slabo, aby nie obnizac sprawnosci tunelu, a zamkniete to raczej mocno (w koncu powietrze wytwarzane przez tylna czesc membrany bedzie przepuszczane przez rure, a w zamknietych nie). gdzies znalazlem informacje, ze wieksze wytlumienie w zamknietych minimalizuje drgania scianek i poniewaz fale sa pochlaniane no to mozna wysnioskowac, ze beda mniej odbijane i zdaje sie, ze dla glosnika "widzialna" bedzie wieksza obudowa niz faktycznie jest (czyli nasze pasmo bedzie mniej poszarpane i uzyskamy lepsza odpowiedz na impuls)no i chyba nie podwyzsza sie tak bardzo czestotliwosc rezonansowa jak bez wytlumienia. Mam racje? Pytam sie o wszystko, poniewaz jestem laikiem.
  • Poziom 17  
    Tak, dobrze piszesz tylko z tym drganiem ścianek to nir prawda tutaj w obudowie zamknietej trzeba wszystko bardzo dokladnie pouszczelniac i obudowa musi byc mocno skrecona i sztywna.Pozdrawiam
  • Poziom 33  
    Trenton napisał:
    Tak, dobrze piszesz tylko z tym drganiem ścianek to nir prawda tutaj w obudowie zamknietej trzeba wszystko bardzo dokladnie pouszczelniac i obudowa musi byc mocno skrecona i sztywna.Pozdrawiam
    a litraz obudowy moze miec 180 litrow czy to za duzo i jesli za duzo to jakie sa przeciwwskazania? a i wytlumiac czy nie? jesli tak to czym najlepiej?
  • Poziom 34  
    no wez przestan wiesz ile to jest 180L z wiorowki chocby 18mm? wiesz ile to bedzie wazyc? nic ci nie da taka wielka obudowa pozatym nie musisz miec idealnie plaskiej charakterystyki
  • Poziom 24  
    jakby ktos z niedouczonych znawcow tematu, co to oni pędzą służyc innym swoją wiedza i skromnym doświadczeniem (paluchem nie polaże) nie wiedzial, jak sie closed tłumi to już łumacze - wypełniasz CAŁĄ objętość jakimś materiałem tłumiącym, np watoliną.

    Charakterystyka wogole nie musi być płaska. W końcu o podbicie najniższych tonów chodzi. zależy tylko co podbijamy. Na ten głośnik 80 litrow closed maxymalnie. A jak nie to zapraszam do wyrożnionego tematu o winISD. glosnik 30 cm i buda 180 litrow.... kto to słyszał wogoe;/ wyprujesz mu bebechy byle wzmacniaczem 50W albo i mniej.
  • Poziom 33  
    qscgu napisał:
    no wez przestan wiesz ile to jest 180L z wiorowki chocby 18mm? wiesz ile to bedzie wazyc? nic ci nie da taka wielka obudowa pozatym nie musisz miec idealnie plaskiej charakterystyki
    skoro bedzie wiecej wazyla to znaczy, ze bedzie mniej podatna na drgania scianek czyli lepiej, a waga w przenoszeniu - no coz w 3 osoby bedzie sie chyba dalo ;).
    Cytat:
    wypełniasz CAŁĄ objętość jakimś materiałem tłumiącym, np watoliną
    czyli najlepiej wytlumiac watolina? czy moze lepiej welna owcza (gdzies tak wyczytalem, ze to najbardziej porzadany material wytlumiajacy), czy cos innego jest dobre dla dobrego tlumienia niskich czestotliwosci?
    Cytat:
    wyprujesz mu bebechy byle wzmacniaczem 50W albo i mniej.
    hmm... czyli wada takiej duzej obudowy bedzie wytrzymalosc mocowa? hmm no tak w winisd przy 80 litrach max power to gdzies 88W, a przy 180 litrow to gdzies 35.
    prosze tylko jeszcze napisac jaki material tlumiacy bylby najlepszy?
  • Poziom 33  
    Ja bym zrobił kanapkę: na ścianki miękka, gruba, 4-6cm gąbka, praktycznie cała reszta to wata, watolina lub jeszcze co innego znajdziesz, byleby było miękkie, lużne upchnięte i oddzielone od głośnika jakąś siatką (np. po cebuli itp, lub też drobnooczkową z ogrodniczego).
  • Poziom 33  
    czyli do wszystkich scianek poprzyklejac gabke (taka chocby ze starego materaca), a poxniej do calej obudowy nawalic watoliny ile sie da? aha, a tlumienie scianki, na ktorej znajduje sie glosnik tlumi sie jakos inaczej albo sie w ogole nie tlumi? bo wlasnie w tych moich ZG30C111 przednia scianka z glosnikami nie jest w ogole tlumiona...
  • Poziom 33  
    Fala akustyczna i tak odbija się od wytłumienia i powraca na przednią ściankę- ja bym wytłumiał. Też mam ZG30C114, po prostu dają tam kawał gąbki i tyle. Może być gąbka ze starego materaca, byle by była miękka.
  • Poziom 33  
    Cytat:
    Też mam ZG30C114, po prostu dają tam kawał gąbki i tyle.
    ale ja mam zg30c111 - te sa trojdrozne z basowym gdn 25/40/3, a nie gdn 20/30 (?) i sredniakiem gd 9/5(/11 ?) i maja duzo wieksza bude :P (wiem bo zg30c114 znam). jesli by ktos jeszcze na jakies propozycje wpadl badz zmiany to prosze pisac, poniewaz konstrukcje zaczne robic dopiero za jakis czas. wymiary wewnetrzne scianek beda prawdopodobnie 40x40x50. wytlumienie bardzo mocne: gabka do scianek przyklejona i pelno watoliny nawalone luzem. powiedzcie mi jak sie sprawuje. Lepiej z MDF robic czy z plyty wiorowej? grubosc na okolo 2cm bedzie ok?
  • Poziom 33  
    MDF byłby lepszy, jednak płyta wiórowa dobrze spełni swoje zadanie, grubość 18-22mm w zupełności wystarczy pod warunkiem, że dasz kilka belek spinających przeciwległe ścianki. Proponowałbym dać ściankę podwójnej grubości na bok, gdzie zamontowany będzie głośnik(po prostu dwie, sklejone ze sobą płyty). Mam też kolumny unitry, trójdrożne, jednak nie ma na nich napisanego modelu (tam na tabliczce z wykresem ch-ki przenoszenia) jest jedyne napisane 60W,8ohm, jest pokrętło (dwupozycyjne) do zmiany tłumika, z przodu na dole obudowy jest jakaś belka poprzeczna. Wymiary 42x82x24cm (szer*wys*głęb).
  • Poziom 33  
    a wysokosc to na pewno 82 cm, bo jak ja liczylem to bylo 71cm, a reszta identyko ;). model kolumn jest z tylu na karteczce przyklejonej nad zaciskami glosnikowymi.
  • Poziom 33  
    Hmmm, nie wiem jak to poprzednio zmierzyłem... Wysokość 68cm :) Niestety, kolumna z tyłu jest "goła".
  • Poziom 27  
    To nie chodzi o drgania ścianek z tym wytłumieniem, bo basu i tak z zasady nie wytłumisz, chodzi o objetość widzianą przez głośnik, o powietrze trzymane w oczkach materiału, np watoliny czy podobnego. Nie ważne, może być i wełna owcza, albo sierść psa, byle nie wlazła do szczeliny i nie powodwała tarcia cewki głośnika podczas ruchów frykcyjnych poniżej 100Hz.
    32/150 to nie za dobry głośnik generalnie, a zamknięta to typ obudowy, który jest wogóle nie uznawany przez niektóre firmy, ja osobiście też nie przepadam, a to dlatego, że z reguły przeciąża głośnik mechanicznie przy niskich częstotliwościach, uniemożliwia niskie zejście, marnuje energię tylnej strony membrany, co już kiedyś wymyślił Helmholtz, da się jakoś sensownie wykorzystać. Jedyny plus to impuls, ale impuls jest dobry też dzięki niezłemu wzmacniaczowi, źródłu, zwrotnicy i filtrom. Głównie...
    Inna sprawa z group delay... tu rzeczywiście można conieco poprawić, zwłaszcza jak głośnik kiepski. A 32/150 jest raczej kiepski i w BR nie zagra.

    Dla mnie nie ma jak dobry BR. Dobry BR to już 27/150, a już na pewno 32/300 - to tak z STX. Ale przecież są i inne firmy, a dołożyć te kilka złotych warto. Na przykład do Visatona.
  • Poziom 33  
    pierwsza konstrukcja chce zeby byla tania, poniewaz moglbym zmarnowac drogi glosnik, wiec max to stx. jesli bede zadowolony to prawdopodobnie bede probowal swoich sil w lepszych glosnikach. Zamknieta troche ze wzgledu na latwiejsza konstrukcje (nie trzeba szukac rurki BR, pilowac gdyby wystepowaly swisty itp.), ale troche tez za przyzwyczajenie do brzmienia zamknietej. Z BR brzmi inaczej i nie przypadlo mi do gustu - szczegolnie jesli bierzemy stosunkowo slaby glosnik, a takimi STX raczej jest.
  • Poziom 33  
    zrobilem juz obudowe. plyty kupione w castoramie 22mm grubosc. wymiary wewnetrzne 40x40x50. nie orientujecie sie moze gdzie najblizej gliwic jest sklep z glosnikami stxa? szkoda mi placic za wysylke kupujac w sklepie stxa, a na allegro kupilem kiedys podrobke gdn 25/40/3 od dspeakera (podpisana jako oryginalny tonsil), wiec juz wole sie wstrzymac od kupowania tam glosnikow... na stronie stxa jest pomylka z tym adresem sklepu w gliwicach (adres jest do osoby prywatnej, ktora nie handluje sprzetem stx).
  • Poziom 34  
    "a na allegro kupilem kiedys podrobke gdn 25/40/3 od dspeakera (podpisana jako oryginalny tonsil), wiec juz wole sie wstrzymac od kupowania tam glosnikow" nie kupiles podrobki tylko regenerowany tonsil bo wlasnie takie DSpeaker sprzedaje
  • Poziom 33  
    przedstawie sytuacje: glosnik na aukcji (kupowany gdzies ponad rok temu) byl podpisany "fabrycznie nowy, nieuzywany". jak przyszedl to pierdzial, a gwarancja byla tonsila na cala polske i mozna bylo oddac w najblizszym sklepie tonsil. Tak tez zrobilem. Po paru tygodniach zniecierpliwiony zadzwonilem do tonsila. dowiedzialem sie, ze nielegalnie dspeaker udziela gwarancji na nie ich sprzet (m.in. innym klejem robiony i inna czcionka napis na magnesie). czekajac jeszcze z tydzien zadzwonilem do dspeakera, a on wyslal mi w koncu naprawiony glosnik obiecujac, ze dostane fabrycznie nowy, a nie podrobke regenerowana. faktycznie otrzymalem jeszcze raz zregenerowany ten sam glosnik (te same slady kleju przy kopulce)... juz nie chcialo mi sie walczyc o swoje czekajac znowu miesiac na glosnik, wiec juz zostawilem sobie ta jego podrobke, ale wiecej od niego nie kupuje zadnych glosnikow... stad wniosek - unikajcie kupowania glosnikow na allegro - zaplacilbym 20zl wiecej, a mialbym faktycznie fabrycznie nowy...
    a no i oczywiscie gwarancje nagle dostalem zupelnie inna...
  • Poziom 33  
    Wykonalem obudowe, glosnik wmontowalem na razie prowizorycznie - z dziura z tylu na terminal i jeszcze bez wytlumienia i bez uszczelnienia obudowania glosnika. Nawet w tak kiepskich warunkach dla glosnika daje on bardzo dobrze. Bardzo ladnie gitare basowa slychac - wszelkie zmiany basu bardzo dobrze slyszalne i odczuwalne (zalety zamknietej obudowy jak sie domyslam). Jutro pojde kupic kabel 2.5mm, albo 4.0mm alpharda OFC (bo na razie mam jakis badziewny 0.5mm). Podlaczajac subwoofer do Yamahy A-520 ustawiajac loudness na maxa (zeby wyciszyc srodek) i treble na minimum to bylo nawet niezle, ale sie kompletnie stereofonia popsula. Z tego powodu chcialbym do tego wykonac mostek LM3886 + filtr aktywny + ew. przesuwnik fazy. Niestety w tych sprawach jestem kompletnie zielony :(. znalazlem jedynie ten temat, ale tutaj nie jest opisane jak to wykoanc :(. Jaki transformator by byl potrzebny do zasilenia tego ustrojstwa? Takiego filtra mozna uzyc, czy moze jakis inny polecacie? A i czy da sie z jednego transformatora zasilic wszystkie uklady, czy na kazdy osobny trzeba transformator?
  • Poziom 11  
    nie polecam tego głosnika
  • Poziom 34  
    Caleb_ a masz juz ten glosnik? jaki w koncu zastosowales i podaj mniej wiecej objetosc jaka ci wyszla? jak ci to gra?
  • Poziom 33  
    stx gdn-32-150-8-sc zamknieta w 80 litrach - to co zajmuje terminal i glosnik. terminal uszczelniony byle jak, glosnik w ogole, a jednak trzyma powietrze w srodku - tzn membrana wchodzi z oporem gdy przyciskam, ale i tak bedzie to zrobione duzo lepiej. wytlumienia na razie brak. obudowa jeszcze niepomalowana. kabel alphard OFC 2.5mm - w srodku jakies 60cm, a do wzmacniacza 240cm takiego samego kabla. gra hmm... bardzo nisko nie schodzi (na muzyce elektronicznej sprawdzane), ale w rocku i metalu (czyli to czego slucham) subwoofer pokazuje pazurki. Dynamiczna podwojna stopka brzmi jak nalezy - kazde uderzenie bardzo dobrze slyszalne i wyczuwalne. Wszelkie szarpniecia za struny gitary basowej duzo latwiej wylapac niz bez subwoofera. Wszelkie szczegoly dobrze slychac - nie ma zadnego buczenia - wszystko pod kontrola. Bylo to zasilane pozyczonym wzmacniaczem niestety tylko 50 WAT z filtrem aktywnym, ale i tak "dawal czadu". Ma wade taka, ze przy niskim basie (ktory na szczescie w muzyce rockowej i metalowej wystepuje bardzo rzadko) bardzo mocno sie wychyla membrana glosnika i wydaje sie, ze dosc latwo osiagnac Xmax glosnika.
    Cytat:
    nie polecam tego głosnika
    a to dlaczego? miales z nim do czynienia? teraz na tydzien wyjezdzam, ale jak wroce to porobie zdjecia i umieszcze na stronie - niestety na razie nie jest wykonczony - bedzie malowany farba na czarno.

    a i jeszcze bylbym wdzieczny, gdyby ktos napisal jak wykonac mostek LM3886 ;)
  • Poziom 34  
    wydaje mi sie ze 80L jak dla tego glosnika to duzo wiec moze dlatego wydaje ci sie ze mozna latwo osiagnac xmax glosnika