Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napięcia na czujniku ubogiej mieszanki (Toyota Carina E)

04 Sty 2006 08:39 7931 11
  • Poziom 2  
    Mam Toyote z silnikiem 1.6 z 95 roku z silnikiem na ubogą mieszankę i mam problemy z czujnikiem ubogiej mieszanki,
    Czy ktoś może wie jakie powinny być na nim napięcia (lub inne parametry mierzalne) ?
    Z góry bardzo dziękuje.
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    Od niedawna również jestem posiadaczem Toyotki 1,8 z silnikiem Lean Burn z uszkodzoną sondą. Udało mi się kupić używaną sondę (nawet dwie -jedna z numerem 89463-20060 druga 89463-20070) napięcie na wyjściu sondy (sygnałowym) powinno być w przedziale 0-1V tak jak dla normalnej sondy lambdy, bardzo istotna jest jednak grzałka sondy. Grzałka sondy powinna mieć rezystancję ok 1,5 om (tak podają w niektórych książkach i taką ma moja sonda z numerem ...20070, druga sonda którą posiadam ma rez. ok 5 om i nie wiem czy jest to prawidłowa wartość dla tej sondy czy jest uszkodzona-ECU wyrzuca błędy gdy silnik jest nagrzany i pracuje na wolnych obrotach), grzałka sondy jest zasilana impulsowo (PWM) i napięcie na niej mierzone zwykłym woltomierzem będzie się zmieniać w zależności od nagrzania sondy w przedziale ok 3-10V(powinno się oglądać przebieg oscyloskopem). W przypadku gdy grzałka jest uszkodzona lub ma z dużą rezystancję ECU wykrywa to jako błąd sondy kod21. Niestety nigdzie nie znalazłem zasady działania tej sondy - ECU prawdopodobnie wykorzystuje również sygnał z grzałki (może jej rezystancję zależną od temperatury sondy lub na podstawie sygnału z sondy odpowiednio zmienia zasilanie podawane na grzałkę)
  • Poziom 2  
    Muni, dzieki za odpowiedz.
    Wyobrażam sobie, że jest określona wartość napięcia, która odpowiada odpowiedniemu składowi mieszanki
    Prawdopodobnie jakaś wartość odpowiadająca mieszance 14,7:1 a inna wartość odpowiadająca ubogiej mieszance i ECU odpowiednio koryguje wtrysk, aby tą wartość osiągnąć. Rozumiem że nie znasz te wartości bo piszesz że nigdzie nie znalazłem zasady działania tej sondy.
    Czy da się może zaobserwować oscylacje wokół tych wartości? Dopytuje, bo moja sonda podaje napięcia w zakresie (0-1) V a mimo to nie działa dobrze. Sprawdzę jeszcze jej opór. Czy książki które podają tą oporność na 1,5 oma dotyczą konkretnie sond serii 89463-2 ?

    Generalnie jeżdżę na gazie a benzyna potrzebna jest mi na start. Samochód zaczyna dławić się na benzynie zaraz po tym, gdy delikatnie się rozgrzeje. Zastanawiam się czy są jakieś metody oszukania silnika, czy jakaś zwykła sodna lambda nie zadziała tutaj pozbawiając jedynie samochód opcji pracy na ubogiej mieszance.

    A jak spisuje się samochód na tej sondzie o oporności 5 om ?

    Zadałem mnóstwo pytań będę wdzięczyny się za odpowiedź tylko na niektóre.
  • Poziom 11  
    Podstawowe pytanie to czy świeci się kontrolka układu wtryskowego-błąd ECU? Jeśli nie to sonda prawdopodobnie jest sprawna, a przyczyną może być zły sygnał z sondy w czasie pracy na gazie, który powoduje wprowadzenie niewłaściwych wartości korekcyjnych do ECU. Nie wiem czy emulator coś poprawi, ale możesz odłączyć sondę (wyjąć wtyczkę) i wtedy komputer powinien wyrzucić błąd sondy (21) i przejść do pracy "awaryjnej" z pominięciem sygnału z sondy. Przy takiej pracy wzrośnie spalanie ale silnik powinien pracować prawidłowo, jeśli dalej będzie pracował nierównomiernie to przyczyną nie będzie sonda ubogiej mieszanki (w mojej toyocie jest UCU Denso i zachowuje się tak jak napisałem powyżej, w niktórych stosowane są ECU Bosch i nie wiem czy tam jest tak samo. Ktoś opowiadał mi o ECU Bosch w Oplu, który zachowywał się tak jak Ty opisałeś -na gazie ok na benzynie nok- i nie dało się oszukać ani emulatorem ani odłączeniem sondy)
    Jeśli kontrolka układu wtryskowego zgłasza błąd to sprawdź grzałkę, tak jak pisałem wcześniej przerwa grzałki lub zwiększona jej rezystancja będzie powodowała błąd ECU. Moja sonda o rezystancj 5om pokazywała błąd gdy na wolnych brotach włączałem jakieś duże odbiory elektryczne np. ogrzewanie szyby-wtedy napięcie w instalacji elektrycznej malało do ok 13,5V-wypełnienie PWM zasilania grzałki wzrastało do 100% (pełne zasilanie grzałki przez ECU) i wyrzucało błąd, po dodaniu gazu błąd się kasował.
  • Poziom 29  
    Witam - co do odpowiedzi na pytanie to jest dokładnie jak piszesz "marek.wincenciak" dla składu 14,7:1 napięcie wynosi 0,5V dla uboższej mieszanki jest 0,1-0,5V a dla bogatszej 0,5-0,9V - właśnie wałkuję ten temat. Tyle, że nie jest tak jak myślałem tzn. te waztości nie zależą od siebie proporcjonalnie - nawet dla niewielkiej odchyłki składu mieszanki napięcie ucieka z tych 0,5V do 0,1V lub 0,9V - elektronika na bierząco koryguje mieszankę, co w rezultacie daje przebieg na sondzie zbliżony do sinusoidy (0,1-0,9V) o okresie ok 1s. Sonda musi być podpięta podczas pomiaru z istniejącym układem.

    Pozdrawiam
  • Poziom 27  
    prokopcio napisał:
    Witam - co do odpowiedzi na pytanie to jest dokładnie jak piszesz "marek.wincenciak" dla składu 14,7:1 napięcie wynosi 0,5V dla uboższej mieszanki jest 0,1-0,5V a dla bogatszej 0,5-0,9V - właśnie wałkuję ten temat. Tyle, że nie jest tak jak myślałem tzn. te waztości nie zależą od siebie proporcjonalnie - nawet dla niewielkiej odchyłki składu mieszanki napięcie ucieka z tych 0,5V do 0,1V lub 0,9V - elektronika na bierząco koryguje mieszankę, co w rezultacie daje przebieg na sondzie zbliżony do sinusoidy (0,1-0,9V) o okresie ok 1s. Sonda musi być podpięta podczas pomiaru z istniejącym układem.

    Pozdrawiam


    I tak ma pracować
  • Poziom 11  
    Witam
    Z waszych opisów wynika, że napięcie na czujniku ubogiej mieszanki powinno
    być w przedziale 0,1 do 0,5V bo przecież jest to silnik który pracuje na ubogiej mieszance, a niestety napięcie zmienia się w szerszym zakresie???
  • Poziom 29  
    Dlaczego ma pracować z ubogą mieszanką? z tego co wiem to najlepsze spalanie to jest:

    14,7:1 (jeśli się mylę to proszę mnie poprawić)

    Więc dokładnie 0,5V - wiadomo, że nigdy idealnie się tego nie osiągnie więc gdy mieszanaka choć trochę "zubożeje" to napięcie na sondzie spada do 0,1V (w czsie ok. 0,5s) i elektronika autka "wzbogaca stopniowo mieszankę" aż na sądzie będzie 0,5V, tak jak pisałem - lekka odchyłka składu powoduje duże zmiany na sądzie więc teraz skoro mieszanka "bogaciała" wraz z bezwładnością sondy "przelatuje" na mieszangę zbyt wzbogaconą i na sondie napięcie rośnie do 0,9V więc elektronika "przymyka benzynkę" i tak w kółko.... w rzeczywistości są to niewielkie zmiany w okolicy składu 14,7:1 a przecież o to tutaj chodzi...

    Lepiej wytłumaczyć nie potrafię.

    Pozdrawiam.
  • Spec od samochodów
    14,7:1 to λ jest równa 1.Silnik w Toyocie pracuje przy λ równe 1,2.
    Sonda zawsze pracuje od 0,1V do 1,0 V ale w zależności od obciążenia silnika,prędkości komputer korzysta z innej mapy charakterystyk.
    To już jest stara piosenka, problemy zaczynają się dopiero w nowej
    Toyocie Avensis lub nowej Corolli są dwie sondy ubogiej mieszanki
    za silnikiem i za katalizatorem obie są sprawdzane przez komputer
    dynamicznie od momentu uruchomienia zimnego silnika.
    Dla spełnienia normy EURO-5 poprzeczka została podniesiona bardzo
    wysoko.Pozdrawiam.
  • Poziom 11  
    Mam nadzieję Prokopcio, że Stanisław wyjaśnił Twoje błędne rozumowanie temetu. Sama nazwa Czujnik Ubogiej Mieszanki chyba już coś mówi?
    Piszesz Stanisław, że komputer silnika korzysta z innej mapy charakterystyk to czym różni się czujnik Lean Burn od zwykłej Lambdy (te same poziomy sygnałów), a na pewno nie tylko ceną (ok. 500,- lambda, a 1500,- Lean Burn) bo zamiennie na pewno nie działają.
    Jeśli chodzi o nowe Toyotki to są w nich czujniki tlenu (sondy szrokopasmowe) o napięciach wyjściowych 0-5V na podstawie czego komputer potrafi dokładnie określić mieszankę paliwową. Nie są to raczej silniki typu Lean Burn bo w tych trudno byłoby spełnić normę EURO-5 (toksyczne spaliny dla spalania zubożałej mieszanki-wysoka temperatura spalania), więc nie mieszajmy ich do silników Cariny lub starszych Avensis.
  • Spec od samochodów
    Nareszcie ktoś kto kuma.Mówię o nowej Avensis nowym Lexusie,nie chodzi
    w tym wszystkim o wysterowanie silnika, ochronę środowiska.
    Pośrednio komputer przejął kontrolę nad autkiem,bo w przypadku złego stanu silnika,katalizatora zaczyna się straszne zużycie paliwa.
    Właściciel takiej Toyoty musi robić kosztowny remont lub zmienić auto.By.
  • Poziom 16  
    prokopcio napisał:
    Dlaczego ma pracować z ubogą mieszanką? z tego co wiem to najlepsze spalanie to jest:

    14,7:1 (jeśli się mylę to proszę mnie poprawić)

    .... w rzeczywistości są to niewielkie zmiany w okolicy składu 14,7:1 a przecież o to tutaj chodzi...

    .


    Konstrukcja tych silnikow dzieki zamontowanym zastawkom w kolektorze ssacym pozwala spalac mieszanki w proporcjach prawdopodobnie 22:1.Nie wiem czy w nowszych modelach silnikow te ruchome zastawki zachowaly sie.Dlatego zwykla sonda nie jest na tyle "elastyczna" zeby precyzyjnie okreslac aktualny nadmiar tlenu w spalinach.Sonda szerokopasmowa ma prawie 5-ciokrotnie wiekszy zakres pomiarowy.Przy wiekszym zapotrzebowaniu na moc silnik dostaje "normalne" proporcje mieszanki paliwowej i wtedy dopiero pracuje na skladzie 14:1.