Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Nagrzewnica Sirocco, schemat połączeń, zasada działania

pan_kotek 30 Jan 2018 07:38 473995 1086
Optex
  • #841
    ZKepowicz
    Level 19  
    O pompkach ciąg dalszy . Wspomniałem poprzednio o pompkach 1,7 l/h . W Polsce dostępne są nowe pompki o wydajności 1.75 l/h i 2,65 l/h w cenie około 400 zł , ufając temu co jest na nich napisane taką wydajność mają , ale zwróćmy uwagę , że przeznaczone są do ogrzewań " mokrych " 268 . Silniki w 268 mają nie 3000 obr/min a 4000 obr/min więc tą wydajność pompki mają owszem , ale przy 4000 obr/ min silnika . Ostatnio zadano mi telefonicznie pytanie czy ta pompka ( 1,75 l/h ) nadaje się do 266 bo przecież na niej pisze wyrażnie 1,75 l/h Pytający nie nie za bardzo chciał przyjąć do wiadomości , że akurat w nagrzewnicy 266 ta pompka będzie miała wydajność tylko 1,31 l/h a pompka z napisem 2, 65 l/h tylko ( albo aż ) 1,99 l/h . Korpusy tych pompek są wszystkie takie same, przekładnie ślimakowe również , Zamontować je można na każdym silniku. Stąd prosty wniosek pompka 1,75 l/h od 268 po włożeniu do 265 i 266 działać będzie , ale wydajność cieplną tych modeli obniży do około 8-9000 kcal/h ( nie bedę się bawił w żmudne liczenie ) Jeżeli ktoś ma nadmiar ciepła to taki zabieg może zrobić , ale wiąże się to ze zmianą ilości powietrza podawanego do komory spalania ( regulacja dławikami - kryzami w kanale dolotowym ), ale o tym - przy następnej okazji . Myślę , że w temacie pompki i regulacji dawki paliwa wszystko wyjaśniłem . Jeśli ktoś ma dodatkowe pytania , to proszę pytać , postaram się uzupełnić
  • Optex
  • #842
    merchel
    Level 11  
    Widać ,że Kolega ma ogromny bagaż doświadczenia w temacie nagrzewnic i fajnie ,że się tym dzieli. Mnie nadal ciekawi czy piece w tych nagrzewnicach powinny nagrzewać się do tego stopnia ,że powinno być widoczne lekkie zaczerwienienie . Ja nawet w ciemnych pomieszczeniach nie zaobserwowałem tego w swojej 251.
  • #843
    lewatywa8
    Level 10  
    Prosiłbym o podanie średnicy tłoczka oraz wykorbienia na korbowodzie w pompce 1,4 l/h do OETF 10N. Sprawdzę jak mam swoją rozebraną, czy te elementy są od tego modelu.
  • #844
    ZKepowicz
    Level 19  
    kolego merchel w twojej nagrzewnicy ogrzane powietrze powinno mieć temperaturę 70 st C przy temp pobranego powietrza 0 st C różnica tylko 70 st C , spaliny raptem 300st C ( w porównaniu do 265 - powietrze 100 spaliny 380 ) . Środek będzie co najwyżej leciutko zaróżowiony lewatywa 8 Uruchom szare komórki i oblicz sam czy ci się potwierdzi . Zasady liczenia podałem, reszta to tylko trochę chęci i matematyki . Pole pow. tłoka ze wzoru( PIr2 ) w mm2 x skok w mm , ( H = 2x wykorbienie ) = objętość w mm3 , V=PIr2 x H , ilość cykli tłoczenia na min = obroty silnika : przełożenie przekładni ślimakowej ( 6.66:1 ) ,następnie przemnóż objętość cylinderka ( w mm3 ) x ilość cykli tłoczenia na minutę (3000 obr/min siln.: 6.66 = 450) x 60 min otrzymasz wydajność pompki w mm3 / godz .Wydajność na godz w mm3 /godz. podziel przez 1000000 ( 1 milion mm3 = 1 litr) otrzymasz wydajność pompki w L/h ( We wzorze napisałem PI bo na klawiaturze nie ma liter greckich )
  • #845
    lewatywa8
    Level 10  
    By tak każdy miał siedzieć i liczyć to nikt by nie wstał. Właśnie robię ser z 20 l mleka, odebrałem już śmietankę i zaraz ją pasteryzuję, później ukwaszę kulturami, a za dwa dni masło będzie. Jak ktoś zapyta jakimi, to odpowiem a nie wyślę do wujka google.
    No nic policzę jak problemem jest odpowiedzieć.
  • Optex
  • #847
    lewatywa8
    Level 10  
    Nie ma tematu.

    Dodano po 12 [godziny] 40 [minuty]:

    Wyszło 1,46l/h przy założeniu, ze silnik ma 2870 obr. Mój silnik ma 2880 obr, ma inne oznaczenie niż wcześniej podane.
  • #848
    ZKepowicz
    Level 19  
    Wniosek : twoja pompka powinna pracować z silnikiem EBM 58-A1 2820 obrotów /min. = 423 cykle tłoczenia / min x 60 min = 25380 cykli / h . Różnica 60 obr/min silnika : 6.66 x 60 min = 540 cykli tłoczenia . To dosyć sporo przeliczając na litry . Widzisz jak się chce to można samemu policzyć . Jak przeliczysz na swój silnik 2880 ( tego nie znam , w notatkach też nie mam ) to daj znać jaka faktyczna wydajność wyszła . Komuś pewnie się przyda .Przy okazji podaj jakie ma oznaczenia twój silnik to uzupełnię tamten post .
  • #849
    lewatywa8
    Level 10  
    Tu nie chodzi o chcenie, mam tyle roboty, że dnia brakuje.
    Jutro podam oznaczenie, chciałem w tym tygodniu zacząć składać nagrzewnicę, ale czasu brak.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Warto zrobić test, zakładając inny suwak z mniejszym tłoczkiem? Zamontowałbym regulowaną przesłonę na dolot powietrza.
  • #850
    ZKepowicz
    Level 19  
    Najpierw przelicz wydajność pompy z cieńszym tłoczkiem w/g obrotów twojego silnika . Po co 2 razy robić tą samom robotę . Regulacja powietrza na dolocie ma sens , ciekawi mnie pomysł jak chcesz to zrobić oczywiście po usunięci oryginalnego dławika . A może wklej zdjęcie tabliczki silnika . Czy twój silnik jest na 220 czy już na 230 V
  • #851
    lewatywa8
    Level 10  
    Odnośnie pompek do 268, w PL są nowe w cenie od 225 do 280 zł.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Czyli jakbym do siebie wsadził tą 1,75l/h to miałbym pompkę 1,31 l/h w przybliżeniu spadek wydajności o niecałe 10%.
  • #852
    ZKepowicz
    Level 19  
    Nie wiem co to za pompki w cenie którą podajesz , ja pisałem o konkretnej , 1,75 do siroko 268 ( ten typ widnieje na etykiecie pompki widocznej na zdjeciu ) oferowanej przez Inter Cars za 407, 01 pln Silnik 268 ma 4000 obr /min dopytaj u sprzedawcy dokładnie . Nie wiem jakie są silniki w nowszym typie 268/Ba ale w nich w/ g książki fabrycznie są pompki 3,5 l/h . Żadna instrukcja nie podaje obrotów silnika to trzeba samemu sprawdzić
  • #853
    lewatywa8
    Level 10  
    Wysłałem już pytanie do sklepu, mają dwie pompki, jedna w opisie ma 2,65l/h a druga nic (tańsza). zapytałem o wydajność, dopytam o obr. silnika. To jest sklep vit-mot, mają części do nagrzewnic wodnych.
    Numery mojego silnika EBR 63/1/2, obr. 2880, zasilanie 220V.
  • #854
    ZKepowicz
    Level 19  
    To się zgadza 268 nigdy nie miały pompek 1,75 , zawsze 2,65 a silniki 4000 obr/min i z twoim silnikiem miałaby ona 1,9 l/h Przeczytaj jeszcze raz drugie i ostatnie zdanie z postu 840 ( ostatni na poprzedniej stronie ) . Jesli ktoś sprzedaje pompkę z napisem 1,75 jakoby do typu 268 to jest to podejrzane . Pompki o wyd. 1,75 są wyłącznie przy typach 265 i
    266 . W 268 miałaby ona wydajność albo 2,33 l/h ( ta od 265 ) albo 2,43 l/h ( ta od 266 ) Różnica 0,1 mm na wykorbieniu wałka (3,8 i 3,9 mm ) Jeszcze raz powtórzę , nie wierz w to co na pompce ( nawet nowej ) jest napisane jak nie wiesz do jakiego silnika jest przeznaczona
  • #855
    lewatywa8
    Level 10  
    Sklep ma tylko pompki 2,65l/h.
    Znalazłem chwilę i chciałem jutro naprawić wirnik silnika, co też uczynię i złożyć jak dałoby radę nagrzewnicę. Okazało się, że ślimak jest pokancerowany. Ktoś urwał gwint na wirniku, poskładał to młotkiem. Sprawdzę jutro czy da radę podreperować ślimak na tokarce, ale jak się nie uda, jest to dostępne w Polsce?
  • #856
    ZKepowicz
    Level 19  
    Slimaki we wszystkich są takie same . Czy dostępne ? Wątpię , to nie jest część awaryjna . Gwint urwany ? Pewnie od strony kielicha . Najstarsze modele miały wredną nakrętkę talerzyka która się spiekała z ośką wirnika . Urwanie gwintu w nich to była normalka . Nie pomaga nawet grzanie jej . Póżniej tą konstrukcję zmieniono . Masz tokarnię to wyciśnij oś i dorób nową ,wymierz tylko dokładnie głębokość osadzenia . Robiłem kilka razy to po siłaczach
  • #857
    lewatywa8
    Level 10  
    Gwint od strony wentylatora. To się naprawi tylko ten ślimak mnie nurtuje. Potłuczony od młotka i w takim stanie założony pewnie zużyłby mosiężną ślimacznicę w pompce. Czuję, że nagrzewnica przestała działać, rozebrał ja ktoś, urwał przy okazji gwint, potłukł młotkiem ślimak tulejkę miedzy ślimakiem a wentylatorem też poobijł, złożył to, i nagrzewnica już nie ruszyła. W pompce był też brak sprężynki oraz podkładki. Tragicznie ślimak nie wygląda ale jakby kosztował 50 zł, to wolałbym założyć nowy. Spróbuje go przetoczyć, tak by pousuwać boczne uderzenia a z wierzchu papierem ściernym wypoleruję go.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Taki sklepik znalazłem.
    http://www.sirokkoservice-milkwitz.de/Sirokko...ile/Ersatzteile-fuer-OETF-10-TN:::5_10:3.html
  • #858
    ZKepowicz
    Level 19  
    Znam.Kilka razy tam kupowałem .Firma solidna . Dolicz koszty bankowe : przewalutowanie płatności + koszty przelewu zagranicznego + dostawa za granicę Pojedynczych drobiazgów nie opłaci się , trzeba zebrać większe zamówienie
  • #859
    Bisuside14
    Level 15  
    Witam, Chciałbym podzielić się spostrzeżeniami, odnoście Sirocco 102/3. Sprawiłem sobie takowy wynalazek i ogrzewam nim warsztat. dużo eksperymentowałem z proporcjami spalanego oleju (silnikowy/przekładniowy) z ropą. Oczywiście najzdrowiej sama ropa( mało osadów). Akceptowalnymiu proporcjami to takie 4:1 4 oleju, 1 ropy. Nie zauważyłem dużej różnicy kalorycznej pomiędzy tą mieszanką a czystą ropą. Właśnie nadchodzi czas czyszczenia webasto. Spaliłem tak z 40l oleju i 10 ropy co starczyło mi na jakieś 2-3 tyg dogrzewania. Spalanie przy 24V (dokładnie 26V) to ok. 1,75L/h. Spalenie około 1L podnosi mi temperaturę o 10 stopni przy 40m2 więc całkiem fajnie.
    Uwagi. Webasto musi chodzić na max obrotach (24V). Działa też i na 6v, ale przy wolnych obrotach rozrzutnik się nagrzewa i olej zaczyna spalać się w nim co skutkuje powstaniem dużej ilości nagaru, który nawet zaczyna ocierać o rurkę doprowadzającą paliwo i blokuje silnik Wystarczy tak spalić 10l.
    Pytanie.
    Zauważyłem, że zdławienie zasysanego powietrza do spalania, skutkuje rozgrzaniem się komory do wyższej temperatury.
    mam oryginalny dławik, ale przysłonięcie go w większości powoduje, że piec jest po chwili zółty, normalnie ciemny pomarańcz. Podobny efekt daje załączenie wentylatora wyciągowego w pomieszczeniu. Wtedy grzeje niesamowicie. Dobrze wnioskuję? Po zabraniu mu powietrza lepiej spala jednocześnie zwiększając temperaturę spalin?
  • #860
    jero11
    Level 13  
    Też eksperymentowałem ze zużytym olejem silnikowym, proporcja olej/opałowa lub benzyna 4:1 z początku chodziło to bez różnicy, jedynie trochę dłużej świeca musiała grzać żeby dobrze się rozpaliło, tylko z każdym wypalonym litrem przybywało osadu w palniku przez co zaczynało gorzej się palić i nie chciało z czasem odpalać.
  • #861
    merchel
    Level 11  
    Podczas eksperymentalnego kryzowania powietrza dolotowego do spalania zauważyłem ,że im tego powietrza zasysało mniej , tym niższa była temperatura spalin wyrzucanych do komina oraz nieco wyższa temperatura powietrza ogrzanego na wylocie.
  • #862
    Bisuside14
    Level 15  
    jero11 wrote:
    Też eksperymentowałem ze zużytym olejem silnikowym, proporcja olej/opałowa lub benzyna 4:1 z początku chodziło to bez różnicy, jedynie trochę dłużej świeca musiała grzać żeby dobrze się rozpaliło, tylko z każdym wypalonym litrem przybywało osadu w palniku przez co zaczynało gorzej się palić i nie chciało z czasem odpalać.

    Tak przybywa osadu. Ale czyszczenie webasto to dla mnie godzinka. Nawet jeśli ma to być na tydzień to warto.
    Odpalam w inny sposób. Załączam aż znacznie podawac olej .Stary zaolejony ręcznik papierowy (dużo tego na warsztacie) wciskam w otwór świecy. Wlewam 3-5ml ropy strzykawką, włączam na bardzo wodne obroty że by mialo szansę odpalić, odpalam palnikiem, wkręcam świecę.
  • #863
    fxxwwr
    Level 2  
    eszkesz wrote:
    Witam. Nabyłem ostatnio ten wynalazek sirocco oetf 10, ale jako że prądu się boję :D to nie podłączałem niczego. Ze zdjęcia widać ze dużo kabli jest pourywanych i nie wiem za bardzo co do czego. I jak można sprawdzić ten transformator czy jest sprawny?
    Nagrzewnica Sirocco, schemat połączeń, zasada działania
    Nagrzewnica Sirocco, schemat połączeń, zasada działania



    witam, ja swój transformator przezwajałem, były przewody ukruszone tak samo jak u Ciebie,chyba powinienes od tego zacząć,jestem na etapie renowacji takiej samej nagrzewnicy

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3430233.html
  • #864
    soviet80
    Level 10  
    Witam

    Panowie jest problem z nagrzewnica 251.02.
    Nagrzewnicę kilka lat temu kupiłem kompletną jako demobli wojskowy (nowa). Służy mi do ogrzewania garażu, znakomicie się sprawdza w tej roli. Jak było nowa bardzo ładnie odpalała. Od pewnego momentu coraz gorzej, aż ostatnio w ogóle nie odpaliła.
    Wczoraj rozebrałem urządzenie. Okazało sie że rozrzutnik paliwa był pokryty spiekiem i paliwo nie wydostawało się prawidłowo do komory spalania. Ze środka (z kotła) wysypało się coś jakby szamot, pumeks itp. Po oględzinach wynika, że wewnątrz kotła w pobliżu świecy żarowej zamocowana jest rurka w formie jak by pierścień z otworkami. W środku z wyłożeniem materiałem który się wysypał. Wygląda na to że tego pierścienia nie da się wymontować.
    Jaką rolę pełni ten element?
    Ma gromadzić rozpylone paliwo?
    Czy z wykruszonym materiałem nagrzewnica będzie odpalała?
    Nagrzewnica Sirocco, schemat połączeń, zasada działaniaNagrzewnica Sirocco, schemat połączeń, zasada działaniaNagrzewnica Sirocco, schemat połączeń, zasada działania
  • #865
    ZKepowicz
    Level 19  
    Element który pokazałeś na foto to jest parownik . Czeka cię bardzo poważna i dość kosztowna regeneracja kotła . Jest to element wymienny po zeszlifowaniu spawów . Z uwagi na grubość scianki kotła bardzo delikatna robota . Po wycięciu starego parownika można wymienić na nowy lub dysponując częściami regenerować stary , Widzę , że w twoim parowniku perforowana blacha osłonowa jest jeszcze nie wypalona . Zniszczona jest wkładka termiczna( ta która ci się wysypała ) . Na eBay ostatnio widziałem , ale dzisiaj jest tylko perforowana osłona . W Polsce nowego parownika do tego typu w sklepie nie dostaniesz , ale dostepny jest do typu 268 ( w Wit- mot sklep online za 217 zł ) który możesz potraktować jako " dawcę" elementów do regeneracji Po regeneracji lub wymianie wspawuj tylko tigiem . Oryginalne do tego typu nagrzewnicy 2 szt parowników kompletnych , nowych fabrycznie jeszcze mam .
  • #866
    soviet80
    Level 10  
    Witam

    Dziękuję za szybką odpowiedź.
    Sprawdzę dokładnie jak część wkładki parownika wykruszyła się.
    Czy po wyczyszczeniu poszczególnych elementów z zanieczyszczeń i złożenie urządzenia jest szansa że nagrzewnica będzie odpalała?
    Czy niekompletna wkładka będzie utrudniać zapłon ON?
  • #867
    ZKepowicz
    Level 19  
    Wkładka termiczna wykonana jest z miękkiego , nasiąkliwego materiału żaroodpornego z zawartością azbestu . To w tej części następuje odparowanie paliwa . Brak wkładki powoduje nieodparowanie wszystkiego paliwa , jego wyciek przez rurkę spustową w dolnej części komory spalania , jego gromadzenie się w postaci płynnej w komorze , dymienie czarnym dymem podczas pracy i dużą ilością białego dymu przy rozruchu i wygaszaniu , bardzo utrudniony rozruch , brak pełnej wydajności cieplnej ( część paliwa nie ulega spaleniu ) ,nadmierne przegrzewanie się ścian komory w tej części
  • #868
    soviet80
    Level 10  
    Tylko spawanie TIG wchodzi w grę?
    Mam MIGomat, dam radę pospawać nim czy za cienkie blachy?
  • #869
    ZKepowicz
    Level 19  
    Tig w osłonie argonu (stal chromowo - molibdenowa ) , ale możesz próbować . Ja spawam tigiem kwasówką - mniejsze ryzyko przepalenia
  • #870
    Rowan
    Level 17  
    Witam!
    Ja mam taki problem z Sirokko 255, że odpala pięknie, po wydmuchaniu sprężonym powietrzem komory przez wydech i otwór świecy nie dymi wydechem wogóle, jedynie przy rozruchu i przedmuchiwaniu. Problem natomiast jest taki, że przydymia wylotem ogrzanego powietrza co kilkanaście sekund chmurka i zbiera się niespalone paliwo przy wolocie ogrzanego powietrza. Co może być powodem? Jak temu zaradzić? Grzeje bardzo ładnie, powietrze na wylocie ma około 80stopni.