Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz do PC- ranking uszkodzonych

SlaweK 03 Kwi 2006 23:38 214464 400
  • Pomocny post
    #121
    /|\Atari
    Poziom 27  
    Megabajt MGB-350ATXP4

    Wyjąłem sobie zasilacz z komputera mojej dziewczyny ostatnio, bo przy pomiarach pod i bez obciążenia napięcia pływały zachaczając o tolerancje normy ATX. Zasilacz Megabajt mod. MGB-350ATXP4. Od tego co zobaczyłem w środku praktycznie zbladłem. Na każdą linie może 1000uF filtrowania z czego elektrolit dla +12V spuchnięty. Mostek graetza chyba na 2A na pojedyńczych diodach (w epoce mostków scalonych). Radiatory jak w Codegenie 250W a nawet mniejsze. Żenujący wentylator najniższej jakości. Cewki to w zasilaczach AT o mocy 200W widywałem znacznie większe. Ogółem laminat w tym syfie jest już tak zgrzany, że aż pociemniał. Kable zasilające grube że hej... Jak lampkach choinkowych. To "coś" jest poprostu straszne i przyprawia mnie o smutną zadume nad głupotą producentów. Otrzumuje u mnie w każdej kategori wszelkie najniższe noty.
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    #122
    Gordon_Freeman
    Poziom 11  
    Witam!

    CODEGEN 300X - na początku - nie chciał się wyłączać. Start -> Zamknij, system zamknięty już, monitory się wyłączają, w komputerze wszystko przestaje szumieć, didoa zasialnai się pali i wisi tak, ręcznie poprzez przycisk wyłączać trzeba było. Pochodził 2 lata, tydzień przed problemy z zamykaniem. Ubił jedynie... Wentylator 12V podłączony do molexa. Do dzisiaj nie wiem czy to Zasilcz dobił fana, czy fan zasilacz... W każdym razie już nie wpinam nic w molexy :) BEZPIECZNY? Ocena wykonania: 4/10.
  • #123
    S_Goryl
    Poziom 12  
    Codegen 300X- dwa przypadki:
    1. Zabrał do Stwórcy płyte główną, DVD-ROM, FDD, HDD, grafikę i sieciówkę. Ogólnie z komputera pozostał procesor (Duron 1400) i SDRAM.
    2. Tylko płyta główna i HDD- chyba należy sie cieszyć :(
  • #124
    qluk
    Poziom 12  
    Przyznaje ze nie chcialo mi sie czytac calosci ( wkocu to 5 stron ), ale patrzac tak ogolnie to wymieniacie zasilacze maks do 100 w porywach 120 zl. I teraz porada praktyczne ( a z komuterami mam do czynienia od 7 roku zycia :P ) NIGDY przy zakupie zasilacza nie kierujemy sie ekonomia jako priorytetem.
    Dowod ( na szczescie to nie byly moje zakupy ) Megabajt 500W ( smieszne, kumple kupil potem nawet do testow cos takiego za 49 zl wyciagnal ledwo 350 i mial problemy z zachowaniem norm ATX, a o stabilnosci to juz nie ma mowy ) zaczal podawac od tak sobie ~40 V na 5 :) = kumple mial caly komp do wymiany. Modecomy - 2 ladnie spalone modele ( doslownie ) do tego szlag trafil mobo i procka z pamiecia.
    Sam nie wsadzilbym do mojego kompa badz serwera ( tutaj bylby problem bo sa redundowane zasilacze :P ) czegos takiego. A jesli zalezy na ekonmi to mozena pomyslec nad NeoTec'iem, albo Chieftec'iem, mozna kupic modele 350 W ( prawdziwe ! ) z aktywneym PFC i zabezpieczeniami za ceny od 170-200 zl. A jesli uwazacie, ze lepiej za zasilacz wydac 80 zl niz ~300 zl, to pomyslcie ile wydacie na sprzet po jego awarii.
  • #125
    skawalkeros
    Poziom 15  
    CODAGEN 300X1 (RZEKOMO 300W) Pracował 2 lata i pewnej nocy zaśmierdziało w całym domu (cały dzień śmierdziało) Odszedł do krainy wiecznych prądów sam, nie zabierając ze sobą niczego. Jakości wykonania i podzespołów użytych do jego wykonania lepiej nie komentować...
  • Relpol przekaźniki
  • #126
    WildHunter
    Poziom 17  
    Megabajt MGB 350ATX, rozkrecajac obudowe zobaczylem wietnam, jestem elektronikiem i prawdopodobnie tak potoczyly sie wydadzenia: wystrzelil kondensator, drucik dotknal obwodu kluczujacego, co dalej sie dzialo nie trzeba mowic, zdechlo cpu mobo ram (corsair) 2hdd monitor klawisze grafa dziek siec tv nawet monitor i wirnik na nb i cpu, zyje tylko mysz i teac 52
  • #127
    2852

    Poziom 17  
    Witam
    Po to autor tego rankingu stworzył go, aby własnie nie ulegać chwytom reklamowym, że to co "ja" sprzedaje jest super a inny sprzęt to złom.
    Jakby Kolega sie dokładnie z tym rankingiem zapoznał to zapewne zauważy że 100% eferowanych przez tego sprzedawce zasilaczy znajdzie sie na w/w liście.
    Na przyszłość proponuje uzyć na forum opcji szukaj, zapewne znajdzie Kolega setki postów na temat jakości zasilaczy, bo tu o lincz nie trudno ;)
    Pozdrawiam
  • #128
    pejt
    Poziom 1  
    jak najbardziej temat jest jak dla mnie, a dlaczego ?
    a no dlatego ze nie szukam dobrego zasilacza, dlugowiecznego itd Szukam taniego, a jedynym kryterium jest to aby przy awari prawdopodobienstwo zniszczenia innych podzespolow bylo jak najmniejsze.

    wiec korzystajac z okazji chcialbym pogratulowac pomyslodawcy :)


    Dziękuję. Zapoznaj się z tabelką, na dniach przygotuję uaktualnienie a zobaczysz prawdopodobieństwo trafienia na szkodnika. Osobiście ostatnio do swojej maszyny użyłem Fortrona z giełdy po przeglądzie i drobnej wymianie kondesatorów na lepsze. Do takiej maszyny nie trzeba wielkich mocy, z jednym dyskiem PIII pociągnie i 230W, dużo zalezy od prądożeności osprzętu. <SławeK>
  • #129
    maroo
    Poziom 21  
    Zasilacz ADT 235W - ok. 5 lat, miał problem ze startem, trzeba było odpalać go na krótko, po wymianie trzech elektrolitów na pierwotnej śmiga bezproblemowo, zasilacz bezpieczny, ocena - 7.
  • #130
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #131
    bchlosta
    Poziom 10  
    Ja myślę że taki ranking jest bez sensu ponieważ uszkodzenie części komputerowych nie zależy od zasilacza lecz od tego co w zasilaczu padnie.

    Pozdrawiam
  • #132
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #133
    Uco
    Poziom 16  
    Witam!
    _RUBIKON 200X1 250W ATX (podobno to CODEGEN)
    _zasilacz działał ok 3 lat po czym gdy brat włączył kompa zaczeło się z niego dymić niemiłosiernie. Spalił się jakiś scalak-w tworzywie w którym był zalany krzem wypaliła się dziura.
    _W kompie NIE poczynił żadnych spustoszeń(K7VZA, duron 9h, 128+256RAM, segate 40GB, nVidia mmx200-32MB, snd blaser live, karta sieciowa, karta TV pixelView, dvd pioner, nagrywarka teac, chyba wszystkie odbiorniki)
    _Był to mój pierwszy zasilacz ATX, zauważyłem że zawsze był lekko ciepły(nawet gdy komp był wyłączony), myślałem że tak chyba ma być skoro to zasilacz ATX- stale włączony do sieci. Jednak tak być nie miało sprawdzałem później na innych zasilaczach ATX.
    _Zasilacz traktuję jako BEZPIECZNY bo nic w kompie się nie spaliło.
  • #134
    Quarz
    Poziom 43  
    Witam,
    ja również chcę dorzucić kamyczek do tego ogródka.
    Naprawiam komputerowe zasilacze i co zauważyłem to to, iż niektóre z nich są skazane na uszkodzenie od samego początku.
    Mianowicie zastosowane w takich zasilaczach duodiody po stronie wyjściowej mają nominalny maksymalny średni prąd wyprostowany mniejszy od tego co jest zadeklarowane na obudowie dla danego napięcia.
    Najbardziej po macoszemu traktowane (i najczęściej) jest napięcie +12V.
    Natomiast celują w tym zasilacze (statystycznie najwięcej) MEGABAJT, modele: MGB-350ATXP4 i MGB-300ATX.
    Mało tego, to w/w wymienionych modelach brakuje wielu elementów, które ze względu na działanie zasilacza są zbędne, ale konieczne ze względu na redukcję zakłóceń od przetwornicy i właściwą filtrację napięć wyjściowych.
    W żadnym z w/w modeli nie spotkałem bifilarnego dławika filtru sieciowego, jak również koniecznego kondensatora (220nF, X2) blokującego napięcie sieci. Poza tym, to we filtrach napięć wyjściowych; +3.3V, +5.0V i +12.0V brakuje drugiej sekcji filtru, czyli pojedyńczego dławika i kondensatora elektrolitycznego (jest na nie miejsce na PCB - w otwory na dławik wstawiony mostek, kondesator; pusto).
    Jeszcze wrócę do duodiod prostowniczych i rzeczonego napięcia +12.0V.
    Mianowicie w tych modelach zamontowane są pojedyńcze diody Schottky'ego o maks. średn. prądzie wyprostowanym =3A złożone w duodiodę przez wlutowanie ich w blaszkę, która ma poprzez jedno krótkie wyprowadzenie odbierać wydzielane ciepło i doprowadzać do radiatora.
    Lecz takie jest wymaganie (krótkie wyprowadzenia i lutowane do odpowiednio dużej powierzchi miedzi) przez producenta owych diód, by mogły one pracować z podanym maks. średnim prądem wyprostowanym.
    Reasumując, to bezpiecznie taka duodioda może wyprostować prąd o średniej wartości maksymalnie 6A, natomiast na obudowie zasilacza podana jest informacja: 12.0V /15A w pierwszym przypadku i 12A w drugim przypadku.
    W tych zasilaczach uszkodzone były właśnie owe pseudo duodiody, ale również (bo to proces lawinowy) tranzystory półmostka po stronie pierwotnej i również diody prostownika sieciowego.
    Takie pseudo duodiody spotkałem też w niżej podanych modelach zasilaczy:
    - CWT CHANNEL WELL TECHNOLOGY CO. LTD., model: ATX-200 (12V/8A), ale i w pozostałych obwodach napięć duodiody były, mowiąc werbalnie, "za małe".
    - CODEGEN, model: 250X1, w którym, jak poprzednio, we wszystkich trzech napięciach to samo.
    Natomiast w zasilaczu jak niżej:
    - FEEL, model: ESP-300XP4, dla odmiany dla napięcia +12V/10A duodioda była właśnie na IFMmax.=10A, natomiast dla +5.0V/25A duodioda na IFMmax.=10A i dla +3.3V/14A duodioda również na IFMmax.=10A (trzy identyczne).
    Dodam tylko, iż wcześniej w/w modele zasilaczy nie były naprawiane i trafiły do mnie z oryginalną naklejką zabezpieczającą (stikier).

    Wcześniej, jak przypominam sobie, uszkodzenie diody prostowniczej po stronie wtórnej zawsze skutkowalo uszkodzeniem tranzystorów półmostka i to przeważnie przez "zbyt małe" duodiody, choć niekoniecznie w obwodzie napięcia +12V.
    Lecz wtedy nie prowadziłem sobie zapisków, więc nie pamiętam jakie to były modele zasilaczy. Jedno, co jeszcze pamiętam, to w zasilaczach formy AT duodiody prostownicze były przeważnie (bo nie spotkałem złego doboru) montowane o prawidłowych parametrach.

    Pozdrawiam

    Greg
  • #135
    aka63
    Poziom 12  
    Moje doświadczenia z zasilaczami: CODEGEN 250 i 300x uważam za niebezpieczne i wyjątkowo niskiej jakości. Wróciło do mnie ok 40 szt zepsutych. 95% to pada 5Vsb, gdyż najczęsciej użytkownicy nie mają ACARA i ta przetwornica cały czas chodzi (i się przegrzewa). Jak padnie taki mały konensatorek 1u/50V (2,2u lub 4,7u) to przetwornica głupieje i może da do 60V na wyjściu (pali TL494, 393 tranzystory sterujące itd. ) Te zsailacze potrafią spalic pół komputera, palą się też wielkim dymem. Z innych zasialczy to miałem uszkodzonych 2 lub 3 sztuki (diody prostownicze, tranzystory kluczujące) które po naprawieniu pięknie działają. Do Codegenów dorzucam również L&C (bardzo niska jakośc)
  • #136
    andrzej_w_k
    Poziom 14  
    Łukasz88 napisał:
    Drogi kolego bchlosta ale czesci w zasilaczu to sam zasilacz prawda? Jak zepsuje ci sie telewizor to ni dziesz do serwisu i nie mówisz "prosze pana zepsuł mi sie kondensator C1 i jeszcze rezystor R5 prosze mi to naprawić".

    (przepraszam za wtracenie nie w temacie)

    Pozdrawiam


    Niestety są i tacy którzy mówią mi i w ten sposób :D

    Dodano po 8 [minuty]:

    Łukasz88 napisał:
    Codegen 300X (słynny zabójca)

    Wytrzymał w moim komputerze 5 pełnych lat. Napędzał procesor Pentium 4, 2 dyski twarde 40 , 60 GB, nagrywarke DVD , Nagrywarke CD

    Dzisiaj po włączeniu komputer strasznie sie wieszał w pewnej chwili dysk 60GB sie wyłączył. Od razu wiedziałem ze to zasilacz. Wziąłem miernik uniwersalny i sprawdziłem napiecia a tu SZOOOOK na lini +12V - 10,98 V myslałem ze zawalu dostane ale postanowiłem sprawdzić napiecie 5V i tutaj kolejny szook 6,70 V. Od razu wykreciłem starego trupa i pojechałem kupić nowy zasilacz.

    Chciałbym bardzo podziekować autorowi tego postu bo dzieki niemu moj komputer uniknał katastrofy i w pore wymieniłem ten zasilacz.


    Człowieku nie szokuj się tylko zainstaluj sobie monitor płyty głównej (np Motherboard Monitor (szukaj w internecie MBM5300.EXE +MBM5300Language.EXE) ) lub inny programik monitorujący komputer (głównie napięcia zasilania) ustaw alarmy i od razu będziesz wiedział czy zasilacz jest w miarę ok (niestety ten programik nie mierzy tętnień napięć zasilających dochodzących nawet do kilku Volt (a powinny być rzędu miliVolt))

    Dodano po 12 [minuty]:

    Witam dodam kolejny wynalazek do puli:

    WAN NIEN płyta DR-240ATX v2.02 importer EMITER sp Z.O.O Model LC0235 ATX popuchnięte elektrolity na wyjściach (komplet do wymiany) + wymiana dwóch rezystorów od TL494 n.8,n.9,n.10 (mocno przegrzane 0.1W leżące na 0.25W pionowe) porozsadzał elektrolity na pł.głównej ECS K7VZA kompa też komplet do wymiany (mimo tylko Durona 750) i prawdopodobnie uszkodził dysk (bad sector).

    Po wymianie komp działa ok. (poza dyskiem z któreko można było odzyskać dane)

    Ogólna ocena zasilacza 4 na 10 (subiektywna)
  • #137
    Quarz
    Poziom 43  
    Witam,
    wystarczy (moim zdaniem lepszy) starszy Motherboard Monitor 4.18 i jest już w nim polska wersja językowa.
    Tem w odróżnieniu od wersji 5.cośtam, pokazuje znacznie więcej parametrów płyty głównej.
  • #138
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #139
    Quarz
    Poziom 43  
    Kolego Łukasz88, to nie jest tak z tym mierzeniem.
    MBM ver. 4.18 "mierzy", a raczej powtarza to, co zmierzy specjalizowany do tego układ na płycie głównej. Wyniki są identyczne z tymi co pokazuje BIOS (tylko wtedy nie pracuje jeszcze MBM), dlatego wyraz mierzy napisałem w cydzysłowie, bo MBM sam nic nie mierzy, tylko powtarza wyniki pomiarów.
    Natomiast pomiar napięć zasilających na płycie miernikiem, oczywiście, będzie różnić się od wskazań programu. Jeżeli tylko te różnice będą w granicach wynikających z klasy dokładności zastosowanego miernika, to wszystko jest w porządku.
    I to należy mieć na uwadze, pisząc iż każdy program, czy miernik mierzy co innego
  • #140
    Radysh
    Poziom 27  
    Megabajt MGB-350S. Pociągnął za sobą Seagate Barracuda ST360021A (diody na wejściu zasilania, ale udało się uratować) i płytę Asus A7V-600X (min. "mosfety"), oraz Feel LC B300ATX który zadowolił się samym sobą sdychając w ciszy i spokoju.
  • #141
    krzychol66
    Poziom 24  
    Modicom Feel 300W (LC B300ATX?).
    Ciągnął zestaw z Athlonem 64 2,8; Radkiem 9550, 1 dyskiem SATA 120GB i nagrywarką DVD Liteon przez rok i 4 miesiące.
    Po tym czasie odeszedł w ciszy i spokoju (aczkolwiek pozostawił za sobą smrodek...). Wygląda na to, że wszystkie pozostałe elementy ocalały.

    Ocena: BEZPIECZNY.

    Jakość wykonania - nie mam skali porównawczej (ten był pierwszym otworzonym przeze mnie zasilaczem). Śladów niechlujnego montażu nie znalazłem. Dam 5, a co ;)
  • #142
    mdm150
    Poziom 26  
    Witam wszystkich!
    Widze ze rozpentała sie niezła dyskusja na temat zasilaczy pc.
    Mój typ to CODEGEN MODEl:300X.
    Piszecie że codegeny to lipa, dziwne bo moj ma 300W chodzi od grudnia 2002 do dzis. Ta ostatnio dostałem od znajomego kupe zasilaczy komputerowych a wsrod nich są własnie codegeny i rozebrałem jeden z nich (MODEL:300X1):znalazłem solidnie upieczony TL494 i jakis jeden opornik tez upieczony a od spodu w miejscu gdzie wlutowana jest ta kosc, pzeggrzany laminat, reszta wydaje sie być w porządku. Jakosc wykonania to3/10pkt.Czy jest bezpieczny to niewiem bo jeszcze niepadł mam na mysli codegena MODEL:300X . :|
  • #143
    /|\Atari
    Poziom 27  
    Mdm 150, jakbyś się naprawde zaznajomił z obecnym tematem, to dowiedziałbyś się, że nawet dla takiego Codegena laminaty z elementami sprzedawały przeróżne firmy, dlatego po rozebraniu Codegena nie zawsze musimy zobaczyć to samo, co widzieliśmy w innym, tym samym nawet modelu.


    HiPower 200W ATX

    Po włączeniu komputera pomimo noise killera wkręcał się po czasie na wysokie obroty. Po rozebraniu okazało się, że przyczyną był szczelny dywan kurzu na grzebieniu radiatora uniemożliwiający jego skuteczne wychłodzenie (pomiędzy żebrami był termistor). Wyczyszczenie przyniosło oczekiwany efekt. Jakość wykonania naprawde ciekawa. Praktycznie brak wolnych miejsc w płytce, przyzwoite elektrolity, duże jak na 200W radiatory (conajmniej jak w jakimś tracerze/codegenie 350-400W) uporządkowane przewody oraz sama budowa. Wykonawcą PSU jest prawdopodobnie Compaq, wnioskować można to z oznaczeń, po których dodatkowo widać, że jest to w rzeczywistości 235 Watowy zasilacz, (choć może to być tylko wspólny dla tych modeli laminat) więc w przypadku niewielkiego przeciążenia nie powinno być źle. Wykonanie oceniam na 6/10 bezpieczeństwo również na 6/10
  • #144
    Kjan
    Poziom 10  
    Witam,
    mój Codegen 300x1 "odszedł" po trzech latach w miarę intensywnego użytkowania(8-20 godzin/dobę). Wyłączył komputer w trakcie użytkowania i nic nie dało się zrobić. Na szczęście obyło się bez strat. Po rozebraniu nie widać było żadnych uszkodzeń. Obsługiwał, m.in płytę Asus A7V8X-X z AMD 1,6G/2,4G, 2x256 DDR, 2XHDD 80G, DVDR/RW, CDR/RW, GeForce 440 oraz kartę SkyStar2. Wykonanie,wg mnie - 4/10, bezpieczeństwo 10/10.
  • #145
    Quarz
    Poziom 43  
    Kjan napisał:
    Witam,
    mój Codegen 300x1 "odszedł" po trzech latach w miarę intensywnego użytkowania(8-20 godzin/dobę). Wyłączył komputer w trakcie użytkowania i nic nie dało się zrobić. Na szczęście obyło się bez strat. Po rozebraniu nie widać było żadnych uszkodzeń.

    Witam,
    możesz (skoro jeszcze go masz) odpisać i podać tu oznaczenia na PCB tego zasilacza?

    Pozdrawiam
    Greg
  • #146
    mpiekacz
    Poziom 13  
    Codegen 300w model 300x1poprostu zdechł!!! nie polecam
  • #147
    Robert B
    Poziom 43  
    Dołączam sie do opinii /|\Atari.
    Megabajt MGB-350 zdechł i porwał ze sobą płytę. Wybuliło na na niej 15 kondensatorów w gałęzi +5V które właśnie wymieniam.
  • #148
    /|\Atari
    Poziom 27  
    Witam ponownie

    Zamieszczam zdjęcia, aby początkujący lub nie mający innej możliwości zobaczyli, co sprzedaje nam firma Megabajt. Są tu dwie różne wersje zasilacza MGB-350ATXP4. Większa, jest starsza (prawdopodobnie) i to ją opisałem pare postów wcześniej. Mniejsza to dziś przezemnie otworzona, wygląda na nowszą. W nowszej można znaleźć dwie malutkie ceweczki przy wiązce ATX, tłoczone radiatory, oraz Schottky dla 12V który wreszcie się jakoś prezentuje. Tu jednak na różnicach koniec. Producenci tych zasilaczy mądrze też wykminili, że skoro i tak są puste, to po co taki duży laminat ;). Oto dwie bomby które należy omijać. Zdjęcia są duże, żeby nie były wyświetlane bezpośrednio w wontku i aby nie zabierać tym miejsca. Aby też dać jakiś punkt odniesienia, w załączniku "fortron" znajduje się zdjęcie Fortrona FSP400-60PFN który jest bezpiecznym, średniej klasy, zasilaczem za niewygórowane pieniądze.
    Fortron model FSP400-60PFN
    Zasilacz do PC- ranking uszkodzonych.Zasilacz do PC- ranking uszkodzonych.Zasilacz do PC- ranking uszkodzonych.Zasilacz do PC- ranking uszkodzonych
    :arrow: TONI_2003 :D Kliknij aby powiększyć :!:
  • #149
    Quarz
    Poziom 43  
    Witam,
    Kolego /|\Atari, zostałem, niejako, sprowokowany do wrzucenia tu następnego kamyczka do ogródka MGB :D
    Własnie mam w swojej "kuźni" na "kowadle" zasilacz, który testuję po "padzie" płyty głównej (P-4, MagaByte), okazał się być (jest) sprawny.
    Na tabliczce znamionowej napisane jest tak:
    tracer MGB-400ATX. Importer "MEGABAJT" [...] Wyprodukowano w Chinach.
    AC ~ 230V~ 6A 50Hz

    DC =
    +3.3V - 28A
    +5.0V - 40A
    +12.0V - 17A
    -12.0V - 0.8A
    -5.0V - 0.3A
    +5.0V SB - 2A
    Na tabliczce doklejka: PFC

    A co w środku, PCB: X-B2002 ATX Ver; 3.1
    Oczywiście braki w elementach (filtry L, C, drugiego ogniwa po stronie napięć stałych), oraz, ciekawostka: brak na złączu napięcia -5.0V, bo zwyczajnie, na wielouzwojeniowym dławiku brak odpowiedniego uzwojenia, a poza tym, prawie wszystko jest; diody prostownicze i cała reszta, oprócz kondensatora elektrolitycznego i dławika drugiego stopnia filtru, ale tych brakuje we wszystkich napięciach.
    Coś zmieniło się też w zakresie filtrów zakłócających, bo jest komplet niezbędnych elementów na PCB, oraz podobny komplet przy gnieździe, ale zasilacz ma gniazdo sieciowe do monitora.
    PFC, oczywiście bierne, a więc dławik (tylko na 230V, bo w innym modelu spotkałem przełącznik na 115V i chyba trzy uzwojenia).

    Teraz najciekawsze i niestety kompletny zawód (jak dla mnie);
    cały komplet duodiod jest na zbyt małe maksymalne średnie prądy wyprostowane, ponieważ zastałem tam takie dudiody:
    +3.3V - S16C40C (16A/40V) ==> 28A,
    +5.0V - SB3040PT (30A/40V) ==>40A,
    +12V - STPR1020CT (10A/200V) ==> 17A.
    Powyższe pozostawię już bez komentarza, jako że już wcześniej pisałem o owej "radosnej twórczości skośnookich" :|

    Kolego, proszę sprawdzić na swoich PCB, bo tam na jednej z fotek widzę przesławną duodiodę skonstruowaną z dwóch pojedyńczych fast_diod na 3A i blaszki (paranoja, jak dla mnie).
    Ta, na pewno, nie jest na maksymalną wartość prądu taką, jak podano na tabliczce znamionowej, tylko mniej, a jak tam na postałych napięciach sprawa wygląda?
    Oczywiście wspomniamy komplet duodiod zostanie (za chwilę) zastąpiony właściwymi do prądów podanych na tabliczce znamionowej.

    Radiatory, standard, czyli aluminiowe i powyginane od połowy blachy grubości 3mm, ale tu nad duodiodą od +3.3V, obcięto część użeberkowana (miejsce na dławik od PFC).
    Oczywiście na PCB przewidziane miejsce na SNTC (czujnik temperatury) i jego otoczenie do regulacji prędkości obrotowej wentylatora, ale ten zasilany jest tu wprost z +12V.
    Pocieszające jest to, iż pomocniczy zasilacz +5V SB, wykonany jest na modłę TopSwitch (transformator; EE-16 TOP), choć elementem wykonawczym jest tu J-FET (CEF02N6), a sprzężenie zwrotne zrealizowane przez transoptor (PC817).
    W porównaniu z poprzednimi rozwiązaniami, gdzie podobny (na tranzystorze bipolarnym) zasilacz pracował jako wstępny i dawał różnie, od 28 do 12 wolt, a potem był trójkońcówkowy stabilizator napięcia +5V, tu należy uznać to za znaczący postęp.
    Inny jest też układ scalony kontrolerza (2003) i nie bardzo mogę znaleźć w sieci jego dane, może ktoś z czytających coś o tym wie.

    Całości dopełnia, względnie cichy, wentylator; SLEEVE BEARING DC-12V 0.15A

    Jak dla mnie, to jeszcze za mało, ze względu na owe braki we filtrach napięć wyjściowych.

    Pozdrawiam
    Greg
  • #150
    TABSIOR
    Poziom 24  
    ModeCom Feel ESP-300ATXSP4, version:2.03, manufacturer: ESSUN CO., LTD
    wykonanie - 6/10 (dioda na 12V dobrana "na styk" z parametrami, ale brak jakichkolwiek zwor - wszystkie kondensatory i dławiki na swoim miejscu)

    Bezpieczny, nie zabrał nic poza sobą. Po zmianie zasilacza komputer działa.

    ----------------------------------------------------------
    Parę komentarzy na temat wykonania:
    Schemat bardzo podobny do: http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/20449/Sunny%20Technology_ATX-230.html

    Pierwszy flyback, jaki miałem w swej kolekcji.
    Po naprawie (wymiana mosfeta, UC3843, zwartej diody na 12V i paru rezystorów) zaczął świerszczeć, piszczeć, przy jakimkolwiek obciążeniu wyłączać się. Wymiana kondensatorów odpowiedzialnych za częstotliwość nie pomogła - a i bez obciążenia grzał się radiator i trafo. Poszedł na dawcę - przegrzane i zwarte kilka zwojów w transformatorze. Przy próbie naprawy trafa rozpadł mi się rdzeń :(