Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

IGBT do Melexa!

mick 10 Jan 2006 16:42 4851 9
  • #1
    mick
    Level 15  
    Witam.



    Mam zamiar przerobić mojego melexa na sterowanie eletkroniczne, tzn zamiast oporoników chcę dać tranzystory IGBT.
    Kupilem okazyjnie na allegro 3 szt. tranzystorów IGBT firmy Toshiba, nie pamietam teraz dokladnych oznaczen, ale prad przewodzenia to 200A, napiecie przebicia 1200V. Sterowanie PWM chce zrobic za pomoca procka typu avr, do ktorego podlaczony będzie driver tranzystora.
    Melex jest uzywany do przewozenia dosc ciezkich rzeczy, tzn mam dorobioną małą przyczepkę i ciągnę czasem trochę towaru, dlatego aby był mocniejszy przerobiłem go na 40V (oryginalnie jest 36V), pobiera sporo prądu zwłaszcza przy ruszaniu, prąd podchodzi nawet do 350A. Podczas jazdy wynosi ok 100..140A (mierzone bocznikiem 250A :) ).
    Zmiana kierunku jazdy będzie dokonywna mechanicznie.

    Tutaj zaczynaja sie moje pytania dla ludzi, którzy mają doświadczenie z projektowaniem sterowania silników dla tak dużych prądów:
    1) tranzystory chcę połączyć równolegle, co zrobić z róznicą napięć Vce? słyszałem, że mogą być z tym problemy.
    2) czy potrzebny jest jakiś dławik obniżający przepięcia, jeśli tak to jaki?
    3) czy są jakieś trudności, których nie przewidziałem?

    pozdro.
  • #2
    szeryf_wojciech
    Level 13  
    witam

    też kiedyś chciałem przerobić melexa. myslałem o takim samym rozwiązaniu, ale tranzystory IGBT maja za dużą impedancję kanału dla tak niskich napięć (tak mi tu napisano). dla 40V proponowałbym tranzystory MOSFET. schemat dla regulatora silnika DC jest gdzies w bazie schematów elektrody. ponad to proponuje zapoznać się z ofertą firmy CURTIS.

    pozdrawiam
  • #3
    mick
    Level 15  
    Akurat zdobylem takie tranzystory, a kupno nowych nie wchodzi w rachube bo, sa zbyt drogie. Te moje maja ok 4V spadku napiecia przy 200A.
    Dzieki za wskazanie firmy Curtis, tam jest troche informacji.

    pozd.
  • #4
    leszek_w
    Level 18  
    mick wrote:


    1) tranzystory chcę połączyć równolegle, co zrobić z róznicą napięć Vce? słyszałem, że mogą być z tym problemy.
    2) czy potrzebny jest jakiś dławik obniżający przepięcia, jeśli tak to jaki?
    3) czy są jakieś trudności, których nie przewidziałem?



    1.Mozna łączyć równolegle - napięcia same się wyrównają.
    Ten co się bardziej nagrzeje zwiększy swą rezystancję
    przez co nastąpi wyrównanie. Lepiej jest użyć Mosfetów tak
    jak napisał przedmówca - przy tych prądach istotna jest
    oporność kanału - musi być mniej niż 0,1Ω
    IGBT będą się mocno grzały 4V x 60A = 240W
    Chociaż ja robiłem do bezszczotkowca w pojeździe na 48V
    i dużego grzania nie było

    2.do przepięć wystarczą kondensatory pomiędzy E i C

    3. Połączenia - solidne i zabezpieczenie przed pożarem.
    Kontrola temperatury powinna byc i kontrola w przypadku
    wystąpienia stanu awaryjnego - natychmiastowe wyłączenie
    styczników

    Leszek
  • #5
    Van_Gandalf
    Level 19  
    ja proponowałbym sterowanie tyrystorami, tańsze i niezawodne
  • #7
    Van_Gandalf
    Level 19  
    Tak, w pracy mamy wozki widłowe ofirmy Lansing i sterowanie silnikami jest zrealizowane na tyrystorach.
    w szeregu z tyrystorem jest cewka o kilku zwojach i po impulsie ze sterownika na tyrystor przeciwnapięcie indukowane w cewce wyłącza tyrystor.
    Widlaków w pracy jest 15 i pracuja ok 10 lat z takimi układami bezproblemowo do dzis. pozdrawiam
  • #8
    mick
    Level 15  
    Jako że temat jest jeszcze nie zakończony, pozwolę sobie dokończyć, minęło ponad 1.5 roku od kiedy podjąłem się przerobienia mojego Melexa na sterowanie PWM.
    Podsumowując tranzystory IGBT, które posiadałem dosyć szybko spaliłem (i tak się nie nadawały do tego celu). Następnie wziąłem się za mosfety, których też sporo poszło do kosza :(

    Na dzień dzisiejszy MELEX jeździ, a regulację PWM zrealizowałem na tranzystorach MOSFET typu IRFP260N (50A, 200V) zastosowałem 12szt połączonych równolegle, kluczem do sukcesu okazał się driver. Driver, który teraz siedzi w moim melexie jest zrobiony na scalaku typu TC429 (wydajność prądowa 6A). Tranzystory są przymocowane do sporego radiatora, mimo wielu prób nie udało mi się go zagrzać nawet do 30 st. C, testy robiłem przy temp. otoczenia ok. 20 st. C.

    Pozostało mi jeszcze uruchomienie pomiarów (prąd i prędkość).

    Jeśli kogoś interesuje ten temat chętnie udostępnię rąbek swojej wiedzy na ten temat ;)

    PS. jakby co to proszę pisać na maila, ponieważ zdarza mi sie tutaj nie zaglądać. mi15(malpa)poczta.onet.pl
  • #9
    helmudzik
    Level 11  
    Hej jeśli mógłbyś to podeślij schematy ja chce zrobić pwm na 40 V silnik ma zabezpieczenie 160A wiec tak naprawdę nie wiem ile pobiera prądu. Pozdrawiam i jeśli to mozliwe proszę o szybką odpowiedż
  • #10
    azalewsk
    Level 12  
    Od dwóch lat robię sterowniki do wózków widłowych do 15kW i napięcie do 80V (100V sterownik). Przerobiłem też kilka melexów. Do sterowania użyj trzy tranzystory IRFP3206 plus trzy jako diody. Drajwer jest też bardzo ważny jak i sposób wykonania modułu mocy, inaczej spalisz tranzystory. Stosowanie tranzystorów na napięcie 200V to strata mocy (duży RDSon). Jak masz pytania wyślij maila - rzadko mam czas bawić na forum.