Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zwrotnice w zestawach fabrycznych a obliczenia

glurak 12 Sty 2006 12:17 1227 13
  • #1 12 Sty 2006 12:17
    glurak
    Poziom 25  

    Zastanawia mnie pewien fakt, wzory do obliczen zwrotnic sa ogolnie znane, natomiast obliczone za ich pomoca zwrotnice maja sie nijak do zwrotnic fabrycznych pracujacych z danymi glosnikami. Roznice wartosci elementow bywaja nawet dziesieciokrotne. Czy istnieja jakies inne wzory do obliczania czy tez wszystko jest dopasowywane za pomoca aparatury pomiarowej ? Jesli tak, to amatorsko mozna tylko dobierac elementy na ucho lub kopiowac rozwiazania fabryczne, bo obliczenia sa niewiele warte.

    0 13
  • #2 12 Sty 2006 12:51
    md
    Poziom 39  

    Swój wywód oparłeś na błędnym założeniu.Fakt, że w zestawie głośnikowym montowane są identyczne głośniki, wcale nie musi oznaczać, że identyczne muszą być zwrotnice, przyczyna jest banalna - różne częstotliwości podziału przyjęte przez producenta zestawów firmowych i amatora własnoręcznie montującego zestaw. Wszelkie kalkulatory do obliczania parametrów obudów i zwrotnic należy traktować jako pomocne, ale nie jako wyrocznię.
    Dobry producent ma odpowiednie warunki, by testować produkt na każdym etapie produkcji, a lata praktyki i doświadczenie załogi owocują powstawaniem coraz to doskonalszych produktów. Jest oczywiste, że konstrukcje amatorskie mają małe szanse konkurować z markowymi produktami. Można więc pobawić się w konstruowanie subwoofera lub jakiej prostej konstrukcji do grania techno czy innego łomotu, ale ludzie o wrażliwym słuchu nie skuszą się na tanie konstrukcje amatorskie, w których charakterystyka przenoszenia, jest daleka od płaskiej.

    0
  • #3 12 Sty 2006 17:38
    goffer007
    Poziom 16  

    md - nie przesadzaj jeśli ktoś ma doświadczenie i robi zwrotnice w oparciu o pomiary akustyczne głośników to zwrotnica może być nawet lepsza od fabrycznej gdyż nie klepie się wtedy masówki i nie tnie nadmiernie kosztów.

    zwrotnice z kalkulatora lub uniwersalne to już inna bajka.

    0
  • #4 12 Sty 2006 22:21
    kris_k73
    Poziom 18  

    Czyli jaka recepta dla amatora na względnie dobrą zwrtotnicę(bez zaplecza pomiarowo-technicznego) ?

    szczęście :)?

    0
  • #5 12 Sty 2006 23:46
    Kwaczor

    Spec od akustyki

    W temacie przyklejonym jest link do dobrego artykułu o ile dobrze pamietam.

    0
  • #6 13 Sty 2006 00:23
    goffer007
    Poziom 16  

    kris_k73 - jeśli chcesz ją zaprojektować sam to tak. jednak jest sporo gotowych projektów zwrotnic które ludzie robili w oparciu o pomiary. zazwyczaj można im zaufać.

    0
  • #7 13 Sty 2006 23:00
    kris_k73
    Poziom 18  

    goffer007 dzieki :)...właśnie tak robię :kalkulatorki programowe i projekty na elektrodzie :). Próbuję coś z tego posklejać :)....pierwsze kroki już mam za sobą :)....nie ma sie czym chwalić ,gdyż to konstrukcja obudowy nie moja( 18 litrów netto),ja tylko polutowałem na płytce z płyty wiórowej 5 mm kondensator 10 mikriofarada (teoretczyny podział dla 2-way 4000 Hz,przy głosnikach sistek sound 150/200W max- dośc sławny;) ,oraz ARV104 tesli;)do tego dwa oporniczki jako tłumik 6 dB i muszę powiedziec,że dla bezpiecznego urzytkowania wystarczy i nawet dzwięk uległ poprawie,poprzednio był tylko kondesator 2.2 mikrofarada :)... i już wiem,że zwrotnicę pomimo nikłej wiedzy i doświadczenia zrobie sam dla mojego rozpoczętego projektu :)

    pozdr

    0
  • #8 14 Sty 2006 01:29
    goffer007
    Poziom 16  

    kris_k73 - kurcze źle mnie chyba zrozumiałeś. Nie uważam aby zwrotnice liczone na kalkulatorach były dobre. Bez pomiarów nie da się tego ogarnąć jak trzeba.

    Jednak przyznaje że w 80% przypadków zastąpienie kondensatora na gwizdku "prawdziwą" zwrotnicą choćby z kalkulatora da pozytywne rezultaty. Jednak trzeba by było oprzeć się o charakterystyki od producenta a do sisteka raczej nie znajdziesz. Bez chrakterystyk to jest bardziej zgadywanka niż projekt.

    0
  • #9 15 Sty 2006 20:42
    kris_k73
    Poziom 18  

    do goffer007 : ależ nie,dobrza Cię zrozumiłem,wiem ,że nie uważasz teoretyczne zwrotnice za udane :).Jestem ciekaw jakie szanse na powodenie dajesz tym uniwerslanym ,tym dedykowanym (nie wymienię tutaj znanej na aukustyce firmy) a tym liczonym na kalkulatorze i zrobionym w miarę solidnych (bez przesady) komponentów przez amtora ?Myślisz ,że warto kupić coś z dedykacją ;) , za cenę utraty satysfakcji z wykonanej przez siebie.Która bedzie bliższa tej optymalnej?

    pozdr

    0
  • #10 15 Sty 2006 22:37
    md
    Poziom 39  

    Chciałbym nieśmiało wtrącić, że końcowy efekt, czyli brzmienie zestawu głośnikowego, zależy nie tylko od samej zwrotnicy. I tutaj właśnie w grę wchodzi profesjonalizm w doborze materiału na obudowę, samej konstrukcji, odpowiedniego BR i w końcu - odpowiedniego doboru częstotliwości podziału zwrotnicy.
    Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego np taką, a nie inną konstrukcję mają np. kolumienki Tango 200 Tonsila. A przyglądnijcie się schematowi zastosowanych w nich zwrotnic.

    0
  • #11 16 Sty 2006 19:37
    kris_k73
    Poziom 18  

    Ja się przyglądałem tym w Tango jak i Bolero...nic z tego nie rozumiem hehe :) . Nijak się tu mają wszelkie kalkulatroki :(..Więc po co one właściwie i dla kogo ?.Chyba dla mnie ,abym czegoś nie popalił....czyli dla bezpiecznego podłączenia tylko :)?


    pozdr

    0
  • #12 16 Sty 2006 23:55
    goffer007
    Poziom 16  

    kris_k73 - jeśli chodzi ci o pewną firmę co się nazywa tak jak pewien słoń co umiał latać tylko na że J to wiem o którą ci chodzi. Teksty "zwrotnica specjalnie opracowana do głośników firmy ..." nic nie znaczą bo żadna firma nie produkuje dwóch głośników. Wiec jeśli ma się pojęcie o tym co to jest przesunięcie fazowe i umie się coś odczytać z charakterystyki częstotliwości to lepiej zrobić zwrotke samemu. Zupełnie inną kwestią są koszty takiej samoróbki. Ale wszystko jest kwestią kompromisów, trzeba się zastanowić gdzie włożone pieniądze dadzą największą poprawę brzmienia.

    md - Tak ale zwrotnice są drugim po głośnikach najbardziej wpływającym na brzmienie elementem. Gdzieś wyczytałem że dobrze zrobione zwrotki mogą przenieść zestaw o klasę cenową wyżej. A dobre zaprojektowanie i złożenie zwrotek kosztuje zazwyczaj mniej niż głośniki o klasę lepsze. Dodam że kiepskie zaprojektowanie zwrotnic lub nieumiejętne dobranie tych "uniwersalnych" jest wstanie przenieść cały zestaw o dwie trzy klasy niżej.

    Dobry art o zwrotkach.
    http://www.audiomania.info/articles.php?id=37&PHPSESSID=5b7aa9faa0193def05611ee774822bf0

    0
  • #13 17 Sty 2006 09:18
    md
    Poziom 39  

    Z nisłychaną łatwością udało Ci się wysnuć wnioski, które można łatwo obalić.
    Zapmnijmy o partactwie i zastanówmy się jak powinno się podchodzić do zagadnienia: Kolumny głośnikowe maja nam służyć do słuchania mniej więcej określonego rodzaju muzyki w określonych warunkach (inne do odsłuchu domowego, inne na estradę itp). To juz narzuca wybór konkretnych głośników składających się na zestaw. Z kolei, te głośniki posiadaja konkretne parametry, które narzucaja nam wymiary obudowy, BR lub jego brak itp. Parametry głośników narzucają również częstotliwości podziału zastosowane w zwrotnicach. Fachowiec potrafi tak dobrać zwrotnice, by głośniki pracowały w optymalnych warunkach. Jest jednak bezsporne, że nawet nawinięte drutem ze złota cewki zwrotnicy na nic się zdadzą, jeżeli źle dobierzemy BR lub konstrukcja obudowy spowoduje podbicie pewnych częstotliwości. I tu właśnie przewagę maja produkty firmowe, gdzie długotrwałe prace nad prototypem owocują wypuszczeniem na rynek serii jednakowo brzmiących zestawów o określonych parametrach odsłuchowych. W warunkach amatorskich, możemy jedynie próbować zbliżyć się do parametrów osiąganych w profesjonalnym sprzęcie. Efekty będą tym gorsze, im gorzej dobierzemy częstotliwości podziału zwrotnic (górki, dołki w charakterystyce) i im więcej popełnimy błędów przy ich wykonywaniu. Nie zapominajmy o tym, że rodzaj rdzenia cewek, średnica drutu, jakość kondensatorów itp. również ma znaczenie dla całości konstrukcji.
    Można więc stwierdzić, że końcowy efekt, to wypadkowa wszystkich czynników - konstrukcja, głośniki, zwrotnice i końcowe strojenie całości przez dobór BR i parametrów zwrotnicy. Nie ma czynników bardziej i mniej ważnych. Kopiując w swoich amatorskich konstrukcjach rozwiązania renomowanych firm, mamy szansę zmontować zestawy o podobnym brzmieniu.

    0
  • #14 17 Sty 2006 11:19
    goffer007
    Poziom 16  

    md - Tak paczki mają Pierwszorzędne znaczenie i skopanych paczek nic nie uratuje. Pisząc głośniki miałem na myśli przetworniki z paczkami. Troszkę nie jasno się wyraziłem.

    Co do zestawów firmowych. Wiadomo że nikt nie ma w domu komory bezechowej ani mikrofonów za kilka kilo usd jednak nie zauważyłeś że dla większości na tym forum (także dla mnie) diy jest alternatywą dla producentów którzy wolą zaoszczędzić parę złotych niż wrzucić w produkt np. cewkę. Często w tego typu produktach zwrotnica składa się w jednego kondensatora. O innych częściach też szkoda gadać. Nie powiesz mi że porządny diy nie jest lepszy od czegoś takiego.

    Co do cewek że złota. Często spotyka się produkty HI-END Które zostały technicznie zrobione tak jakby producent pierwszy raz brał się za audio (dziwne podbicia, dziury w paśmie, używanie głośników za 5pln w aplikacji ca kilkadziesiąt kilo pln). Więc nawet najlepsi potrafią wciskać gówno za grubą kasę.

    0