Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

intercooler a silnik wolnossący.

Vein 14 Jan 2006 11:36 39318 40
e-mierniki
  • #1
    Vein
    Level 22  
    Witam !!

    Mam taki dziwny pomysł, czy użycie intelcoolera w silniku wolnossącym coś by pomogło ? Wiem, że intelcooler w silnikach turbodoładowanych schładza sprężone powietrze, dzięki czemu przy zapłonie jeszcze bardziej zwiększa swoją objętość (podobny efekt daje w silnikach niedoładowanych branie wyłącznie zimnego powietrza przez silnik, czym cieplejsze tym gorzej się silnik sprawuje). Pomyślałem sobie, by użyć intelcoolera by jeszcze bardziej schłodzić powietrze w układzie dolotowym, jak np jeżdżąc w mieście niewiele by to dawało, tak na trasie pęd powietrza, mógłby całkiem dobrze chłodzić intercooler :] . Co myslicie o tym pomyśle ? opłacało by się coś takiego montować ?

    Dziękuje za porady i pozdrawiam :]
  • e-mierniki
  • #2
    sampler
    Level 16  
    Biorac pod uwage opory wynikajace z uzycia intercoolera nie oplaca sie go montowac. Lepiej pomyslec nad zwiekszeniem doplywu powietrza do ukladu dolotowego.
  • e-mierniki
  • #3
    Vein
    Level 22  
    zdecydowanie przy moim silniku przydało by się go "oddławić", bo mam założony jakiś kurduplowaty mikser gazu, myślałem o "sonicznym" ablo blosie, ale na blos nie mam pieniążków... więc zostanie mi soniczny.. a o intercoolerach poczytam jeszcze.

    Mówisz że są duże opory ? hmm
  • #4
    xcustom
    Level 11  
    Vein intercooler do silnika bez turbo to zbędny wydatek i napewno nic nie da. Jeżeli IC by coś dawał to by montowali go sami producenci a tak to IC jest montowany w turbo i dieslach.
  • #5
    grzesiek_nysa
    Level 25  
    Intercooler nie schlodzi ci powietrza do temperatury nizszej niz temperatura otoczenia, nie wspominajac o oporach.Wiec jaki w tym sens?

    Pozdro
  • #6
    djbully
    Level 20  
    hehe pomysłowośc nie zna granic, jak jest na dworze 20 stC to zasysane powietrze ma też tyle i temperatura intercoolera też ma tyle.i gdzie tu sens :D co innego z turbem lub kompresorem, w g60 temperatura za G może siegać nawet do 150st (nota katalogowa :D )
  • #7
    loodvis
    Level 14  
    bez sensu

    ic jest dlatego że temp powietrza zwiększa się bo zwiększa się też ciśnienie,

    jak nie zwiększasz ciśnienia to po **** IC ;)
  • #8
    Vein
    Level 22  
    tak, tak tak... wiem ze nie schlodzi... tylko sie wlasnie zastanawialem poco przy montowaniu BLOS-a ludzie dodają długą aluminiową rurę ? hmmm :]

    ps. wiem że zwiększa się temp przy wzroście ciśnienia :],

    ps. temat rzucilem pod wplywem jakiegoś impulsu, czasami pomysly mam średnie (jak ten) a czasami sensowne (ale tych na forum zazwyczaj nie daje ;) )
  • #9
    User removed account
    User removed account  
  • #10
    mendelmax
    Level 15  
    llabor, skądśty wziął te swoje dane? Po pierwsze gdzie można kupić e-turbo po 100$?? Kupuję od razu!
    Po drugie ile mocy trzebaby wygenerować, żeby peltierami schłodzić tyle powietrza.. weźcie sobie silnik 2 litry i policzcie, że przy 6 tys. obrotów przepuszcza on przez siebie jakieś 5 tys. litrów powietrza na minutę... Jak to schłodzić peltami? Do tego tą moc trzeba skądś wziąć, więc trzeba ją pobrać z silnika. Koszt kilkaset razy zapewne wyższy od turbosprężarki, sprawność znikoma, masa pewnie równa masie auta. Super tuning ;)
  • #11
    NeroN6
    Level 12  
    Vein wrote:
    zdecydowanie przy moim silniku przydało by się go "oddławić", bo mam założony jakiś kurduplowaty mikser gazu, myślałem o "sonicznym" ablo blosie, ale na blos nie mam pieniążków... więc zostanie mi soniczny.. a o intercoolerach poczytam jeszcze.

    Mówisz że są duże opory ? hmm



    Może lepiej te pieniżki co miały isć na IC dołożyć do Blosa ? :D

    Dodano po 1 [minuty]:

    mendelmax wrote:

    Po drugie ile mocy trzebaby wygenerować, żeby peltierami schłodzić tyle powietrza.. weźcie sobie silnik 2 litry i policzcie, że przy 6 tys. obrotów przepuszcza on przez siebie jakieś 5 tys. litrów powietrza na minutę...


    Mnie wychodzi 3000...
  • #12
    mendelmax
    Level 15  
    Słuszna uwaga, poniżej 3000, ale to i tak dużo za dużo do schłodzenia peltami :)
  • #13
    User removed account
    User removed account  
  • #14
    colin_2b
    Level 13  
    Bez turbo nie ma sensu - koeljnym argumentem niech bedzie znaczne zwiekszenie dlugosci i pojemnosci ukladu dolotowego, co zapewne spowoduje pogorszenie charakterystyki silnika (jezeli wykorzystywal takie zjawiska). Juz nie mowiac o oporach ssania. KOlejnym zonkiem jest sprawnosc urzadzen elektrycznych- zadne eturbo dzialajace non stop (bo sa takie na kilka sekund) to nia maja prawa dac lepszych efektow niz beda wynosci straty na wyprodukowanie pradu.
  • #15
    Quaki
    Level 20  
    Dokladnie tak jak napisal colin_2b straty na wszelkich wynalazkach typu e-turbo sa wieksze niz zyski (o ile wogole mozna mowic o zyskach gdyz tego typu ustrosjtwo ma poprostu zbyt niska efektywnosc aby moglo napompowac odpwoiednia ilosc powietrza dla silnika i zamiast wzrostu mocy bedziecie mieli zdlawienie silnika wg. mnie )
    Pozatym skad kolega wziol takie dane ze one daja 0,1-0,2 bara wg jednego z producentow (urzadzenie e-ram) wytwarzane cisnienie to 0,07-0,119 bara wiec zdecydowanie mniej niz kolega podaje
    Inny rzecza jest tez blad w obliczeniach ktore kolega przeprowadzil analogia z grzalka nie jest na miejscu z uwagi na przeplyw czynnika i rodzaj przeplywu (akurat w dolocie jest turbulentny)
    Wniosek z tego taki ze nie oplaca sie montowac takich wynalazkow jak e-turbo oraz nie ma sensu montowac intercooler do silnika wolnossacego gdyz intercooler dziala na zasadzie roznicy temp ktorej w silniku wolnossacym poprostu nie ma
    Jedynym mozliwym rozwiazaniem jest zastosowanie schladzania dolotu poprzez rozprezajacy sie CO2 lub N2O takie rozwiazanie stosuje firma CRYO2 silnik wolnossacy zaopatrzony w specjalna czesci w dolocie w ktorej rozprezajacy sie gaz obniza temp do -80C daje to nie wiele w silnikach wolnossacych ale przy takim rozwiazaniu mozna juz cos uzyskac
    Pozdrawiam
  • #16
    User removed account
    User removed account  
  • #17
    Quaki
    Level 20  
    llabor ja juz kiedys slyszalem o turbodyne ale nigdy nie widzialem wykresu z autka z zamontowanym takim urzadzeniem a jedyny wykres ktory by mnie przekonal to wykres samochodu urzytkownika i to zrobiony przez tego urzytkownika a nie przez sprzedawce (magnetyzery tez podobno daja 5kM)
    Pozatym nie chodzi tylko o cisnienie a takze o wydajnosc takiego urzadzenia prosta pompka na 12v moze napompowac nawet 2bary ale jej wydajnosc jest zdecydowanie mala
    Pozdrawiam
    ps. jesli jest tutaj ktos kto takie urzadzenie ma zamontowane i moze przedstawic wykresy z hamowni ja z checia zobacze
  • #18
    User removed account
    User removed account  
  • #19
    mendelmax
    Level 15  
    Jak sam powiedziałeś licząc, że ładnie zaizolujemy itd. z samego powietrza dla silnika trzeba odebrać na okrągło licząc 500 Watów na każdy jeden cykl pracy, dla każdej 0,01s pracy. Sprawność pelta to bodaj 50%? Czyli trzeba mu dostarczyć 1 KW mocy żeby osiągnąć taki efekt. P=UJ => gdy P=1000 U=12 => 83 A. Bez żadych strat. to nieckę dużo, nie? Zwłaszcza, jeśli zamierzasz to trochę tak potrzymać, to dla akumulatora to zabójstwo. A do tego dochodzi prąd do samego e-turbo- kolejne 100A. Razem to jakieś 200A. Czyli 2.5KW samego prądu elektrycznego. Czyli na alternatorze 8.5KW czyli z silnika pobierasz koło 14 koni..
    Dolicz jeszcze fakt, jak krótko powietrze może być chłodzone, a więc jak mocno trzeba schłodzić wymiennik żeby zdążyło się ono ochłodzić, więc potrzebna moc jeszcze rośnie w postaci strat z otoczeniem. Do tego chłodzenie samych peltów- dodatkowe wiatraki itd. No i oczywiście masa tego sprzętu. Moim zdaniem hardcore w wykonaniu i porażająco niska efektywność jak na wkład pracy i pieniędzy.
  • #20
    User removed account
    User removed account  
  • #21
    toffic-k
    Level 16  
    Co do pomyslu schladzania powietrza: ja w amatorskich wyścigach na 1/4 do swojego Golra II 1.8 GTi wkladalem do obudowy filtra powietrza kostki suchego lodu, dawalo i dość dobrze, tylko szybko się kończylo...
  • #22
    Vein
    Level 22  
    heh, moim zdaniem ogólnie pomysł eturbo mija sięz celem, dlaczego ? z powodu strat energii, przy zw3ykłej turbosprężarce, wykorzystujemy pęd spalin, tutaj nie dość że msuimy mieć alternator (o niskiej skuteczności) a do tego jeszcze silnik elektryczny (kolejne straty) napędzający turbine...
    Jeszcze gorszy pomysł niż mój ;)
  • #23
    User removed account
    User removed account  
  • #24
    mendelmax
    Level 15  
    Walnęło mi się z tym, że na jeden cykl.
    Z sensownością e-turbo zgadzam się w 100% i sam chętnie bym sobie zamontował takie uruchamiane ręcznie jak potrzeba mocy, ale uważam, że pomysł chłodzenia dodatkowo tego powietrza jest do bani. Po prostu niepotrzebne udziwnienie. Oczywiście, że będą zyski na mocy, ale za koszt energetyczny tego wszystkiego chyba lepiej wstawić dwa równoległe e-turbawki ;) I tak nie nagrzeją tego powietrza tak, żeby spalało stukowo. No, chyba że ktoś ma silnik ze sprężaniem ze 12:1 ;)
  • #25
    User removed account
    User removed account  
  • #26
    tomasz72
    Level 14  
    Ok chlopacy ze wszystkim moge sie zgodzic (choc wiekszosci nie rozumiem) ale przciez to zimne powietrze dobrze wplywa na spalanie mieszanki paliwa w cylindrze.Ja przy swoim silniku (1.6i) po zalozeniu filtra stozkowego i przerobieniu dolotu tak aby filtr mial bezposredni dolot powietrza (nie jak seryjnie schowany gdzies pod maska) odczulem duza roznice lepiej wkreca sie na obroty itd. Ale do czego zmierzam w zaleznosci od temp. jaka jest na dworze odczuwam roznice w przyspieszeniu.Latem jak bylo bardzo cieplo troche mi mulil ale jak tylko przyszly pierwsze chlody silnik doslownie wyskakiwal z pod maski.(I nie jest to jakis moj wymysł)wiec mysle ze zastosowanie IC do silnika wolnossacego moze dac jakies male efekty lecz jest to tylko moja teoria co do praktyki to nie mam pojecia.Ale mysle ze umiejscowienie filtru powietrz (lub dolotu) bezposrednio przy wlocie powietrza do silnika da Ci lepszy efekt (nie zapomnij tylko go jakos odizolowac od elementow silnika ktore sie nagrzewaj)
  • #27
    mateusz_mika
    Level 11  
    Niestety jest jeden problem Tomasz. Budujac dolot z nierdzewki musisz miec dokładnie obliczona jego długość. Krótki dolot podnosi moc a dłuższy moment. Jeśli natomiast bedzie on zbyt krótki albo zbyt długi to mozemy stracic na mocy i to bardzo duzo. Dlatego IC powietrza na pewno wpłynie na wydlużenie budowy układu dolotowego co moze niestety pogorszyc nam dynamikę samochodu, spalanie, moc... wszystko. Uwazam ze jest to niepotrzebna inwestycja. Wykonaj dolot powietrza. Jesli nie wiesz gdzie kupic akcesoria to:
    www.toptuner.pl znajdziesz wszystko co potrzebne do budowy power rury.
    Pomyśl tez nad odetkaniem wydechu. Załóż świece sportowe. Kombinuj. Ten zabieg w moim aucie pomógł mi na uzyskanie prawie 10% mocy. Koszty to troche ponad 1k zł. Ważne! Dolot mozna wybudować tak iż powstanie tzw. doładowanie dynamiczne. Wiecej dowiesz sie na stronie Grabowski Motor Sport.
  • #28
    Looki
    Level 1  
    czy ktos wie gdzie mozna takie eturbo zakupic?
  • #29
    Lodoo
    Level 16  
    hmmm

    chlopaki... a czy eTurbo i peltiery to koniecznosc zeby byly razem??

    nie prosciej zalozyc eTurbo i zwykly nieduzy InterCooler??

    wtedy jest nawet niedrogo i wszystko ma rece i nogi :)




    pomyslalem tez ze moznaby wykorzystac do chlodzenia dolotu agregat klimatyzacji :D skoro zchladza powietrze w aucie to moze wydoli na lekkie zchlodzenie dolotu lub nadmuch z klimy na IC...
  • #30
    User removed account
    User removed account