Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ogranicznik pradu na tranzystorze mosfet

rafiks 14 Jan 2006 23:09 5280 23
  • #1
    rafiks
    Level 18  
    Chce zbudopwać ogranicznik pradu ok 30A. Napiecie wejsciowe 12V na wyjsciu ma byc również 12V. Chce zbudować to na tranzystorze N-Ch mosfet dlatego ze te tranzysory maja bardzo mała rezystancje tranzystor bedzie sie nieznacznie grzał gdy prad pobierany nie przekroczy 30A w porównaniu do bipolarnego gdzie spadek napiecie wynosii 0,6V czyli wytworzylo by sie w nim 18Wat ciepła. Zaznaczam że masa wejsciowa i wyjsciowa jest polaczona na sztywno regulacja i spadek napiecia moze wystepować tylko na lini zasilajacej V+.

    Ktoś ma jakieś idee jak to zbudować?
  • #2
    -RoMan-
    Level 42  
    Bez dodatkowego zasilania po prostu się nie da - łatwiej na pMOSFETcie.
  • #3
    rafiks
    Level 18  
    To w takim razie jak wykorzystac ten tranzystor do zbudowania ogranicznika, ogranicznik ok 30A wiec musiało by być ok 3 tranzystorów w obudowie to220. Jaki model byłby dobry? I oczywiscie musi być tani
  • #4
    irek2
    Level 40  
    to nie prawda ze spadek napiecia na tranzystorze bipolarnym wynosi 0,7V. Tyle to wynosi napiecie BE i nie ma to nic wspolnego z napieciem nasycenia.

    W gre wchodzi tylko uklad wylaczajacy wiec nie ma co sie meczyc z mosfetem tylko wystarczy dac przekaznik. Potrzebny jest szeregowy rezystor pomiarowy na ktorym zawsze bedzie jakis spadek napiecia a bedzie zalezny od czylosci detektora pzrekroczenia pradu. Wiec moze to byc kilka mV a nawet kilka V.

    Co by nie pisac i tak taki uklad nie ma sensu. Bo zasilacz od razu powinien miec ogranicznik pradu z regulacja.
    Nie bardzo wiem po co Ci taki uklad??
    Do uruchomienia ukladow zazwyczaj wystarczy zasilacz o wydajnosci kilku A a potem jak juz uklad dziala to mozna podlaczyc pod zasilacz duzej mocy i jak sie cos spali to poleci bezpiecznik.
  • #5
    rafiks
    Level 18  
    Tak sie zastanawiam nad tym irek co powiedzialas, nie musi byc wcale spadek 0,7V. Tranzystor zbudowany jest z mozna by powiedziec 2 diod z która jedna podczas wysterowania bazy "znika" I prad płynie tylko przez ta polaryzujaca. Kurcze musze sprawdzic czy mozna zejsc ponizej 0,7V miedzy CE. A swoja sprawa układ ma zabezpieczać alternator w samochodzie przed spaleniem.
  • #6
    -RoMan-
    Level 42  
    Ale alternator sam z siebie jest zabezpieczony i nie wymaga układów ograniczających prąd. Przy zwarciu alternatora znika prąd wzbudzenia i alternator nie wytwarza prądu.
  • #7
    rafiks
    Level 18  
    To dlaczego sie palą? Wszyscy co zakładaja jakies wieksze wzmacniacze do samochodu lub jakies telewizorki lodówki i jak jest przeciazony to altornator sie pali a dokładnie regulator napięcia
  • #8
    -RoMan-
    Level 42  
    Świadczy to o błędnej konstrukcji regulatora napięcia tylko i wyłącznie. Poza tym - jaki to samochód, że zaledwie 30A? Byle Lanos ma alternator 85A...
  • #9
    rafiks
    Level 18  
    Alternator mam wiekszy ale polowe odjelem podgrzewana szyba z przodu tylu swiatla to bierze masa prądu jak do tego dojdzie jeszcze wzmacniacz ktory bierze wuchte amperow to na bank alternator nie wytrzyma a swoja droga wole zrobic zabezpieczenie niz potem placic jakies 150-200zł za alternator bo sie okaza ze jest kiepsko zrobiony
  • #10
    -RoMan-
    Level 42  
    Jakieś dziwne rzeczy opowiadasz...
    Skoro masz problem z palącym się alternatorem, to zmień go na mocniejszy. Albo wywal w cholerę ten wzmacniacz, bo ograniczając prąd alternatora zakatujesz akumulator w moment.
    Dla mnie ta sytuacja jest w ogóle niezrozumiała - nie zdajesz sobie sprawy z tego, co dzieje się z alternatorem, gdy przy dużych obrotach nagle zdejmiesz mu obciążenie - toż ten układ zabezpieczający spłonie wcześniej niż alternator.

    Napisz, co to za samochód, żebym kiedyś badziewia z tak łatwo psującym się alternatorem nie kupił.
  • #11
    rafiks
    Level 18  
    `Ani razu mi sie jeszcze alternator nie spalił ale z opowiadań i pytalem sie kumpli którzy maja lepszy sprzet to albo zalozyc mocniejszy alternator (to odpada bo mi sie tego niechce robić w zimie tymbardziej jak samochod bede sprzedawał) lub zrobic ogranicznik pradu za nim akumulator + kondensator 1F.
  • #12
    slowmot
    Level 19  
    To zabezpieczenie chcesz wpiąc w obwód wzmacniacza dobrze zrozumiałem? Jeśli tak, wypadałoby abyś uchylił rąbka tajemnicy ile ten piec pobiera?? Zdaje się że mamy tu do czynienia z dośc egzotycznym pomysłem....
  • #13
    rafiks
    Level 18  
    Czy ja wiem w dokumentacji jest bezpiecznik 100A taki tez mam załozony. A samochód to świstak alternator cos ok 60A
  • #14
    slowmot
    Level 19  
    No i tu sie sprawa wyjasniła....Powiem tak-jeśli bedziesz jeżdził bez załaczonych akcesoriów (światła wycieraczki ,tylna szyba,nadmuch)to możesz się nie obawiać -powinien ci wystarczyć.Inaczej wygląda sprawa gdy to wszystko bedzie załaczone-wtedy będziesz miał niedoładowany akumulator,a nawet możesz stanąć z powodu braku prądu.Napewno nie obawiałbym się o alternator.Może warto podejśc do sprawy z innej strony-jeśli twóje obciązenie głosnikami wynosi np 2ohmy to może warto byłoby zastanowić sie nad przepięciem go(o ile to możliwe) w 4ohm,lub nawet 8....
  • #15
    rafiks
    Level 18  
    Jak to bez swiatel, wycieraczek itd? Pozyczylem amperomierz ze szkoly wzmacniacz pobiera 80A bez wzgledu na to jak glosno gra dlatego ze jest to wzmacniacz prawdziwej klasy A 5 kanałowy.
  • #16
    cikol
    Level 27  
    ke? 80x12 = 960W w spoczynku? mozesz zrobić fote radiatorów? przeciez tam musialbyś miec przewody o średnicy 5cm. przy rezystancji 0,1Ω przewodów przy 80A masz 8V spadku na przewodach.
  • #17
    rafiks
    Level 18  
    napiecie mi spada do 10V na wzmacniaczu i pobiera wtedy ok 80A. Wiec spadek napiecia na kablu ok 2V
  • #18
    tomeeh
    Level 24  
    rafiks wrote:
    Jak to bez swiatel, wycieraczek itd? Pozyczylem amperomierz ze szkoly wzmacniacz pobiera 80A bez wzgledu na to jak glosno gra dlatego ze jest to wzmacniacz prawdziwej klasy A 5 kanałowy.

    To jak to - wzmacniacz pobiera 80A, a ty chcesz zrobić ograniczenie na 30A, czyli 50A ma lecieć z akumulatora!!?? Ile ich będziesz woził i przepinał co 20 minut?
    Nie wiem - może czegoś nie rozumiem, moze moderator powinien przenieść ten wątek do innego działu - jest chyba taki odpowiedni - "Na wesoło".
  • #19
    -RoMan-
    Level 42  
    To jest klasyczny przypadek audiofaszystowskiego przerostu formy nad treścią.
  • #20
    rafiks
    Level 18  
    Faktycznie o tym nie pomyslałem. Wiec chyba jednyra rada to zmienic alternator na mocniejszy.
  • #21
    CosteC
    Level 38  
    A może wzmacniacz na klasy AB? Pewnie nie bo jakość nie ta. W takim razie proponuję lampowy. Będzie naprawde ładnie grał i napewno nie będzie jadł prawie 1kW
  • #22
    rafiks
    Level 18  
    Wzmacniacza nie zamierzam zmieniac tymbardziej na lampowy i polskie drogi. Jednak zaciekawilo mnie to co powiedział Irek że spadek na tranzystorze moze byc mniejszy niz 0,7V dzis sie bawilem tranzystem i nie zeszłem nizęj niż 0,6V. Irek zapodaj jakis prosty układzik jak zejsc do np 0,1V?
  • #23
    irek2
    Level 40  
    to wszystko zalezy od pradu kolektora i basy oraz wzmocnienia pradowego tranzystora. Dla malych pradow bedziesz mial spadek na CE ponizej 0,1V a dla duzych pradow bedzie dochodzil do kilkuV a przy przeciazeniu odlozy sie cale napiecie. O napieciu nasycenia pisza w katalogach przy zadanym pradzie bazy i kolektora.

    Podejzewam ze jakbys mial ten samochod na prad to by mniej ciagnal pradu niz sam wzmacniacz :)
  • #24
    coolombo
    Level 29  
    rafiks wrote:
    Jak to bez swiatel, wycieraczek itd? Pozyczylem amperomierz ze szkoly wzmacniacz pobiera 80A bez wzgledu na to jak glosno gra dlatego ze jest to wzmacniacz prawdziwej klasy A 5 kanałowy.


    A to ci dopiero heca :D Napewno ten "audiofilski" wzmacniacz wspaniale zgrywa się z pomrukiem silnika i szumem wiatru :) No i teraz w zimie ogrzewania na full nie musisz właczać.