Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Autotransformator regeneracja...

Smoluszek 26 Kwi 2003 15:17 1979 21
  • #1 26 Kwi 2003 15:17
    Smoluszek
    Poziom 11  

    Witam!!!!
    Ostatnio drogą kupna nabyłem autotrafo 2,5kVA TaR 2,5
    Jest dosc stary rok produkcji 1966 :D
    Oczywiscie dokladnie wymyłem, okablowania nie było potrzeby zmieniać jedynie wymieniłem przewód sieciowy na krótszy. Uzwojenia wyczyscilem i lekko przetarlem papierem sciernym a wiec wyglada jak nowy. Tylko jedna rzecz mnie martwi. Zywica(hmm a moze lakier transformatorowy) jest stary i przy nacisnieciu na zwoje oczywiscie trzeszczy tzn jest juz dosc kruchy... Luzów miedzy zwojami nie ma ale jakoś to mnie martwi. Oczywiscie trafko smiga wysmienicie :D. W stanie jalowym lekko buczy, obciazony zelazkiem elektrycznym 1200W nie mialo zamiaru glosniej buczec... I w zwiazku z tym pytanko zalewac na nowo rdzen ??? Jak tak to jak to zrobic domowym sposobem, rozumiecie student brak kasy 8) . Jaki lakier ?? Za wszelkie podpowiedzi z gory dzieki. Jakby mnie jeszcze ktos oswiecil na autotrafku jest napisane imax 10A hmmm jak to interpretowac tzn czy moze pracowac non stop pod obciazeniem 10A ??

    Pozdr
    JS

    0 21
  • #2 26 Kwi 2003 15:27
    zyraf
    Poziom 26  

    zalac to chyba mozna zywica epoxydowa, ale moze cos lepszego jest
    tak mi sie wydaje ze to max ciagly prad, jesli P=UxI to sie zgadza z moca trafa

    0
  • #3 26 Kwi 2003 15:33
    kompas
    Poziom 12  

    Kiedyś stosowałem do starych trafo kąpiel, a właściwie gotowanie w parafinie. Kupowało się kilka swiec rozgrzewało w garnku , kąpalo trafo przez kilka minut, żeby dobrze nasiąklo i po kłopocie. Nie wiem, czy to zda egzamin z lakierami syntetycznymi, ale podejrzewam, że w roku 1966 nikt takowych jeszcze nie używał.

    0
  • #4 26 Kwi 2003 15:36
    Smoluszek
    Poziom 11  

    No zywica epoksydowa to ostatecznosc ja myslalem nad jakims lakierem. Pytanie tylko jaki............

    Pozdr
    JS

    0
  • #5 26 Kwi 2003 15:37
    Smoluszek
    Poziom 11  

    A wlasnie z ta parafina to jak ?? Z woda bez??? Jakie korzysci bo w sumie parafina jest dosc miekka :(

    Pozdr
    JS

    0
  • #6 26 Kwi 2003 15:45
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda

    W latach 60-tych zanurzano takie trafa w "lakierze" bezbarwnym który nazywał się -szelak-, i to on właśnie tak trzeszczy.

    0
  • #7 26 Kwi 2003 15:47
    Smoluszek
    Poziom 11  

    Łaaaa no właśnie, ale nadal nie wiem czy robić coś z tym czy nie ?? A może ktoś poleci jakiś ogólnodeostępny lakier którym mogłbym tak z kilka razy narzycić na trafo ??

    Pozdr
    JS

    0
  • #8 26 Kwi 2003 15:53
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Pogadaj z tymi co nawijają silniki i trafa - oni mają szelak.

    0
  • #9 26 Kwi 2003 15:56
    Wiech54
    Poziom 20  

    Parafina to chyba pomyłka przy tej mocy autotrafa.Druga sprawa ,przy pełnym obciążeniu trafko będzie na pewno się grzało i co wtedy jak parafina wypłynie na styk regulacyjny jeżdżący po uzwojeniu?Przy niepewnym styku i dobrym zaiskrzeniu -co może ale nie musi się zdażyć pożar gotowy!.Domowym i tanim sposobem pozostaje żywica epoksydowa i delikatne przeszlifowanie powierzchni stykowych.Lepsza by była żywica z jakimś modyfikatorem polepszającym jej własności termiczne,izolacyjne i mechaniczne ale możesz mieć kłopot ze znalezieniem czegoś odpowiedniego.Mam oryginalne trafo z separacją 1kVA i jest zalane jakąś niebieskawą żywicą dość twardą a dobrze nagrzana lutownica nie bardzo radzi sobie z jej topieniem(przy nacisku tylko lekko się kruszy i śmierdzi jak epoksyd)

    0
  • #10 26 Kwi 2003 16:01
    Smoluszek
    Poziom 11  

    Powiedzmy ze zdecydowalbym sie na szelak ... czy moge go nakladac za pomoca pedzla ? chodzi mi o to ze zanurzeniowo to troszke za duzo roboty i musialbym znowu zeszlifowac gorna czesc... I najwazniejsze gra warta swieczki ?

    Pozdr
    JS

    0
  • #11 26 Kwi 2003 16:06
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda

    :arrow: Szelak rozrzedza się spirytusem :!: :arrow: (czyt.denaturatem) :P i nasącza uzwojenie.
    I to jak widzisz tyle lat wytrzymało.

    0
  • #12 26 Kwi 2003 17:00
    oldking
    Poziom 28  

    Szelak znajdziesz również u stolarzy produkujących kiedyś (a może i teraz) meble. Możesz nakładąć pędzlem, ale kilka razy po wyschnięciu poprzedniej warstwy (schnie dosyć długo).

    0
  • #13 26 Kwi 2003 17:22
    Smoluszek
    Poziom 11  

    szelak szelakiem . A moze nadawalyby sie w takim razie lakiery podłogowe meblowe?? Ktos wie jak jest z ich temp. topnienia ??

    Pozdr
    JS

    0
  • #14 26 Kwi 2003 17:32
    oldboy
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Ja bym tego wogóle nie ruszał i pozostawił tak jak jest. Nic nie będzie się działo przez następne długie lata. A jak zaczniesz kombinować to wtedy możesz naruszyć emalię drutu nawojowego która może być przegrzana. Stan obecny w niczym Ci nie przeszkadza.

    0
  • #15 26 Kwi 2003 17:44
    Smoluszek
    Poziom 11  

    I wlasnie na taka odpowiedz czekalem. :D

    0
  • #16 26 Kwi 2003 17:45
    zaza
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Tak jak napisał oldboy nie ruszaj tego.Stare autotrafa które leżały kilka lat w piwnicy często sobie trzeszczą i lekko buczą.Mam w pracy kilka takich traf na których odpalamy końcówki mocy do 2kW na kanał i wszystko jest OK.Czasami dobrze dostają popalić i jak na razie nic się nie dzieje.Z autotrafa 2.5kW można spokojnie pociągnąć 3kW przez kilkanaście minut i nic mu to nie zaszkodzi.Lecz proponuję nie przekraczać znamionowej mocy podanej na tabliczce lub w instrukcji.Tak naprawdę stare autotrafa były robione z lekkim zapasem i jak się ich za bardzo nie czyści i ulepsza to jeszcze długo będą działać,tym bardziej w warunkach domowych.U mnie w pracy autotrafa śmigają już kilka lat przez osiem godzin i ze sporymi obciążeniami i jest wszystko OK.

    0
  • #17 26 Kwi 2003 17:50
    Smoluszek
    Poziom 11  

    Dzieki za podpowiedz. :D Jakbys mogl rozwinac mysl za bardzo nie czysci ... Bo ja swoje gruntownie wyczyscilem ;P.
    I pytanie z innej beczki czy autotrafo moze dzialac w druga strone. Tzn normalne trafo moge podlaczyc przeciwnie tzn nap. na wtorne i mam wyjscie na pierwotnym. Cchialbym nieraz uzywac autotraf. w przetwornicy 24VDC/220AC i wlasnie sie nad tym zastanawiam. Wiem ze wtedy mialbym tylko ok 250VA ale mi to wystarcza.

    Pozdr.
    JS

    0
  • #18 26 Kwi 2003 17:59
    zaza
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jeżeli chodzi o czyszczenie to miałem na myśli odkrytą część uzwojenia po której jeździ rolka.Jak najmniejsza ingerencja mechaniczna w tym miejscu (zastosować bardzo gęsty papier ścierny oraz dobrze usunąć najlepiej sprężonym powietrzem pył z uzwojenia po czyszczeniu)

    0
  • #19 26 Kwi 2003 18:05
    Smoluszek
    Poziom 11  

    Ufff... A już się przestraszyłem :) Przetarłem może nie najrzadszym papierem ale uzwojenia były dość brudne i już momentami nie łapał wałek... I przetarłem lekko wilgotną szmatka więc powinno być oki. :D

    Dzieki wszystkim za podpowiedzi. :D

    I jakby tylko mogł ktoś mie oświecić czy autotrafo może chodzić zasilane ze strony wtórnej.

    Pozdr
    JS

    0
  • #20 26 Kwi 2003 18:20
    ElGregor
    Poziom 22  

    Oczywiście że może chodzić zasilane ze strony wtórnej, jest tylko jeden problem mianowicie traci się najważniejszą cechę autotrafa jaką jest możliwość regulacji napięcia. Musisz zasilać takim napięciem jakie normalnie pojawiłoby się przy konktetnym ustawieniu suwaka.
    Jeśli będziesz próbował "zjechać" suwakiem w dół wzrośnie prąd magnesujący w rdzeniu, rdzeń się nasyci i zwarcie (bum).
    Jeśli pojedziesz w drugą stronę, napięcie po stronie pierwotnej (teraz wyjście) zacznie spadać (ale tylko do wartości jaką zasilasz to trafo).

    0
  • #21 26 Kwi 2003 18:42
    Smoluszek
    Poziom 11  

    Oto właśnie mi chodziło. Big thx. Oczywiście pokrętło zablokuje podczas takiej pracy ;) Bo inaczej :cry:

    Pozdr
    JS

    0
  • #22 26 Kwi 2003 20:20
    CKsrv
    Poziom 32  

    Autotransformator tu opisany jest stosunkowo duzy i ciezki.
    Mysle ze dalo by sie za niewielka kase wyłudzic :) trafo bezpieczenstwa (220/24) i tokie cos zaprzegnac do w/w przetwornicy.

    0