Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sprawdzanie silnika

eseq 16 Jan 2006 18:58 8072 8
Przewód Toplex
  • #1
    eseq
    Level 11  
    Witam. Jestem poczatkujacy i chciałbym sie dowiedziec jaka jest skuteczna metoda sprawdzania silnika trojfazowego czy nie jest spalony
  • Przewód Toplex
  • #2
    Mieczysław
    Level 21  
    Witam. Najlepsza jest metoda wzrokowa. Gdy uzwojenie jest spalone, to od razu widać.Podłączanie silnika nieznanego do sieci grozi uszkodzeniem bezpieczników. Kiedys dzięki takiemu sprawdzaniu silnika wywaliło mi bezpiecznik na pionie, co trochę mnie kosztowało.
    Dobrze też przed właczeniej jest sprawdzic oporność uzwojeń. W wypadku znzcznej różnicy oporności nie właczac do sieci.
  • Przewód Toplex
  • #3
    mksm
    Level 18  
    Witam
    Metoda wzrokowa wymaga rozkręcania silnika, a to chyba nie o to chodzi. Prościej zmierzyć rezystancję uzwojeń a dokładniej mówiąc czy jest połączenie między początkami i końcami uzwojeń i jednakowa rezystancja w kazdej fazie. Na tabliczce zaciskowej powinno być 6 zacisków w dwóch rzędach po 3. Jeżeli silnik połączony jest w gwiadę to przewody zasilające dochodzą do początków uzwojeń. Pozostałe 3 są zwarte zworą lub też niepołączone, a zwarcie zrobione jest pod tabliczką zaciskową tak że tego nie widać. W takim wypadku należy sprawdzić czy między każdym zaciskiem do którego dołączony jest przewód zasilający a zaciskami końca uzwojeń jest przejście i kazda faza ma taka sama rezystancje.
  • #4
    jacko40
    Level 11  
    Mieczysław ma racje najlepsza metoda to obejżeć uzwojenia
    ale najpierw bez rozkręcania całego silnika możesz zrobić pomiary omomierzem na jego tabliczce znamionowej czy uzwojenia mają ciąglość.
    Dobrze jest przy tej okazji sprawdzic czy nie ma zwarcia do korpusu silnika ..jeden przewód omomierza do korpusu a drugi do poczatków lub końców poszczególnych cewek ( faz ) jeżeli omomierz sie wychyli to już wiesz że jest zwarcie jakiejś fazy do masy .Troche jest to metoda prowizoryczna ale zawsze coś . Jeżeli miałbyś megaomierz mozesz sprawdzić od razu stan izolacji uzwojeń - ten pomiar mówi już wiele o silniku. Jeżeli już rozbierzesz silnik należy bardzo dokladnie obejżeć jago uzwojenia ( jeżeli jest uszkodzony to zawsze coś tam widać ). Jest jeszcze kilka sposobow ( takich partyzanckich ) ale tak na codzień ich sie nie stosuje . Może ktos podsunie ci jeszcze coś ciekawego....
  • #5
    Aleksander_01
    Level 42  
    Witam
    Wszystko co napisali moi poprzednicy jest prawdą, z tym że nie do końca. Przebicie izolacji może powstawać powyżej jakiegoś napięcia np. 200 V i żaden omomierz tego nie wykaże. Jest takie urządzonko co nazywa się induktor i tym się mierzy właściwości izolacji.
    Widziałem silniki w których uszkodzeniu uległ wentylator (osobno zasilany), z silnika szedł dym i okropny smród ale silnik pozostał sprawny.
    I dla odmiany silniki z idealnie wyglądającym uzwojeniem, a jednak uszkodzone (przebicie do obudowy). Na oko to chłop w szpitalu umarł.
    Pozdrawiam
  • #6
    KAPAS
    Level 17  
    Witam
    To co napisał Aleksander_01 to szczera prawda i jak najbardziej skupeczny (i poprawny) spsób. Zdarza się jednak, że pomiary uzwojeń silnika nie wykazują zwarcia, czy przebicia, a silnik "dziwnie" się zachowuje. Nleży wówczas sprawdzić pobór prądu przez każde uzwojenie (fazę) silnika i porównać go z wartością prądu znamionowego oraz czy pobór prądu płynącego przez każde uzwojenie jest jednakowy. Jeżeli już zdecydujeśż się na rozbieranie silnika sprawdź łożyska i gniazda łożysk w deklach, czy nie ma w nich luzów. Nadmierne luzy powodować będą tarcie wirnika o stojan i doprowadzić do trwałego uszkodzenia silnika.
    Pozdrawiam.
  • #7
    eseq
    Level 11  
    A ile powinna wynosić prawidłowa rezystancja uzwojenia?
  • #8
    mksm
    Level 18  
    Witam
    rezystancja uzwojenia silnika zalezy od jego mocy i budowy i dla kazdego silnika jest inna. W sprawdzeniu czy silnik nie jest spalony przez pomiar rezystancji wazne jest czy jast ona mniejsza od nieskonczonosci. W praktyce uzwojenia moga miec od kilku miliomow do kilku omow dla silników indukcyjnych. Mniej wiecej szacuje się że rezystancja jednej fazy to 5% z Napiecie zanamionowe/prad znamionowy
  • #9
    Zbyszek_64
    Level 23  
    Podam to na przykładzie np. :1 uzwojenie fazowe 2,4Ω; 2 uzw. 2,5Ω ;3 uzw. 2.45Ω wtedy można uznać taką rezystancję za prawidłową, a gdy jest np. 1-2,4 Ω 2-2,5Ω 3-25Ω wtedy jest nieprawidłowa.Jest to teoria bo w praktyce taki silnik podczas pracy poprostu by się spalił. A zaczynając od początku możesz zrobić to tak: porównać rezystancje na wszystkich 3 uzwojeniach używając omomirza, sprawdzić stan izolacji -czyli upływności do masy silnika stosując przyrząd MIC lub IMI ( induktor) o napięciu od 500 do 1000 V ( przyjmuje się stan izolacji 1000Ω/V)-jeśli np . pomiar induktorem wyniósł 0,5 MΩ to można podejrzewać że silnik traci izolację ,ale jeszcze nie spowoduje to zadziałanie zabezpieczeń nadmiarowych .Prowizorycznie można do tego pomiaru zastosować żarówkę 200 - 300W/230V , amperomirz i włączyć szeregowo z obudową i końcami uzwojeń do sieci 230V.Amperomierz nie powinien pokazać żadnych wskazań.Końcowym pomiarem powinien być jak doradził KAPAS pomiar poboru prądu przez silnik .Bardzo wygodny do tego celu jest amperomierz cęgowy .Prądy na poszczególnych uzwojeniach powinny być takie same( w praktyce zdarza się że wartość pobieranego prądu przez uzwojenie nieco się różni w górę lub w dół jest to spowodowane np.niesymetrycznym napięciem międzyfazowym ).Pozdrawiam.