Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik z płynną regulacją

bogdand 22 Lip 2008 19:18 280535 197
  • #31
    K-Paxian
    Poziom 12  
    elek555 napisał:
    K-Paxian napisał:
    Troche dziwne ale za mostkiem graetza jest okolo 24V jak ominalem tyrystor. A kiedy dzialal dawal 12V do typowego samochodowego

    jeśli kiedyś działał to dawał więcej niż 12v bo nic by nie naładował :)


    No chodzilo mi ze dawal tekie napiecie jakie ma byc dla 12v akumulatora.

    Prosilbym o rozrysowanie tego ukladu jesli mozna.

    Czy te regulatory nadaja sie do regulacji pradu ladowania??

    [url=http://www.allegro.pl/search.php?string=regulator+prostownik&buy=0&new=0&pay=0&personal_rec=0]
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #32
    golonka
    Poziom 13  
    aa1 napisał:
    Panie bogdand.Prostownik KOMPLETNIE nie działa,brak jakiejkolwiek,regulacji.Na kolektorze BC 547JEST REGULACJA,natomiast na BC557 NA BAZIE,ZALEDWIE 0,2V.elementy sprawne ,wszystko zrobiłem zgodnie ze schematem.CO PAN NA TO ANDRZEJ

    Witam.
    Musiał Pan coś przeoczyć ,bo ja zrobiłem wg schematu i mi pieknie smiga.

    Dodano po 11 [minuty]:

    chester8 napisał:
    hej nie wiem po co sie tak głowić ja mam trzy tranzystory KD502 połączone równolegle i do tego potencjometr i mam płynną regulacje prądu ładowania lna kazdego aku od 1.2V do 16V...układ jest odporny nz zwarcia , i bez obaw wspomagam na nim odpalanie auta...

    Co prawda nie jestem elektronikiem ,ale ten układ to wielki niewypał ,w takiej formie działać nie będzie.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #33
    Waldek088
    Poziom 13  
    Jeden patrzy na prad, drugi na napiecie. Powiem tak, ladowanie w kazdym pojezdzie w instalacji na 12v umownie, polega na ustaleniu wlasciwego NAPIECIA. wynosi ono ok 14V max 14,4V.
    Teraz prad ladowania bedzie taki jaki bedzie stopien niedoladowania akumulatora. Innymi slowy na poczatku bedzie nawet rzedu kiludziesueciu amper, ale krotko potem bedzie spadal az zblizy sie do 0A. i take ladowanie moze trwac wiecznosc. Innymi slowy akumulator pobierac bedzie ile potrzebuje.
    Mozna natomiast zastosowac ladowarke z ustalonym napieciem 14,4 volt i mozliwoscia ograniczenia pradu ladowania, np 4A. takim pradem bedzie ladowany akumulator do momentu osiagniecia napiecia zadanego, potem prad zacznie spadac.
    Niestety stare akumulatory ladowane w taki sposob beda sie dlugo ladowac, dlatego staramy sie utrzymac jakis prad ladowania wtedy jednak napiecie skoczy nam w zaleznosci od akumulatora do wartosci nawet 20 Volt co sie moze przyczynic do uszkodzenia odbiornikow na pokladzie.
  • #34
    dreslak
    Poziom 17  
    Witam
    Mam dwa pytania odnośnie układu na początku tematu

    1) jakie maksymalne napięcie mogę podłączyć na wejście układu ? Czy jest ono ograniczone tylko wartością napięcia zastosowanych elementów?

    2) Jak wygląda przebieg napięcia wyjściowego? Jest to napięcie stałe? O ile dobrze kojaże to dla akumulatora do ładowania zdrowsze jest napięcie prostowane jednopołówkowo ?
  • #35
    darek_16
    Poziom 15  
    Witam
    ten układ wytrzyma 24 V DC 10 A ?
  • #36
    KaW
    Poziom 34  
    Zasadniczo ladowanie "stałą wartościa prądu" wymaga:
    1-potraktowania Waszego żródła jako żródło prądowe -z nastawiana wartośćią prądu
    2-wskaznika spadku napięcia na ładowanym akumulatorze .

    *-w miare ładowania stałą wartością pradu będzie napieci na akumulatorze stałej wartości i dopiero po naładowaniu nastąpi wzrost
    napięcia .
    -ten wzrost napięcia uznaje sie za oznakę końca ładowania /ok.14,7 dla kwasowego aku./
  • #37
    jan_dab
    Poziom 2  
    Ja zrobiłem prostownik na 30A-stosuję go jako szybkiego ładowania.Mieszkam w bloku i nie mam garażu i jak mi rano aku nie ruszy auta to wyciagam aku igonie do piwnicy i tam tylko na 5min.ładuję prądem 30A przy napięciu 20V,bo przy mniejszym nie wytworzę 30A.
    Tylko nie mówcie że to coś szkodzi we warsztatach też tak robia nikt sie nie pitoli ładują 24V na szybkiego.Trwa to tylko 5min i nie dopuszcza do gazowania i o to chodzi a aku jest na tyle naładowane że auto odpala.
    Przecież alternator na początku jazdy też daje nawet przez chwilę 40A i jest oki.Ale jest to tylko na począ tku po uruchomieniu rozrusznikiem zreszta ołowiowego aku jet to normalka jest w stanie dużo prądu dać jak i przejąć.
    pozdro JD
  • #38
    sq3gnh
    Poziom 1  
    Witam.To w końcu ma ktoś schemat który stosowany jest w prostownikach fabrycznych i co najważniejsze działający.Czy schemat z postu 1 jest dobry ?Pozdrawiam.
  • #40
    Spider1
    Poziom 13  
    Ostatnio mam problem ze swoim prostownikiem. Sadzilem ze sie popsul bo dawal tylko 7v na jalowym, a to moze doprowadzic do splywu mas czynnych. Trafo daje 16v zmiennego. Jak sie okazuje byl to prostownik jednopolowkowy. Zakupilem mostek 10A, i teraz jest 14.4v po mostku, ale trafo daje az 8A. Na tym jednopolowkowym bylo chyba mniej A. Dodam ze ten mostek sie mocno grzeje i trafo tez, mostek ma radiator, i parzy w lapki. Moge tym ladowac aku 60. Pomozcie bo juz sam nie wiem co robic. Czy moje spostrzezenia sa poprawne?
  • #41
    Maj Marcin
    Poziom 15  
    musisz zrobic sobie regulator prądu na wtórnym lub na pierwotnym no i mostek na 25 Ato nie będzie sie grzał.
  • #42
    UlfgaR
    Poziom 23  
    Czy da się przerobić ten układ z pierwszego postu, aby można było regulować 12V-14.4V na wyjściu. Czy wystarczy zmienić elementy?
  • #43
    hobbyelektronik
    Poziom 27  
    W tym układzie nie trzeba nic przerabiać, jedynie w obwodzie potencjometru tak zmienić wartość rezystancji aby ustawiane napięcia mieściły się w przedziale 12-14,4V.

    Powodzenia............
  • #44
    UlfgaR
    Poziom 23  
    Dzięki, a czy wie ktoś jakie wartości zastosować, czy musze to zrobić eksperymentalnie?
  • #45
    bolekr
    Poziom 11  
    Witam kolegów. Mam pytanie. Co by trzeba zmienić w układzie Bogdand, aby układ mógł być wykorzystany do ładowania akumulatorów 6V i 12V??
    Pozdrawiam
  • #46
    hobbyelektronik
    Poziom 27  
    Nic nie trzeba zmieniać, wystarczy dołożyć woltomierz i amperomierz aby mieć kontrolę i "do roboty"............

    Powodzenia..............
  • #47
    Spider1
    Poziom 13  
    Kolego elek555 pisales wczesniej o wylaczniku ladowania na 7815, moglbys podac jakis prosty schemat takiego ukladu. Posiadam centre future bezobslugowa wiec wole zeby nie gazowal za mocno przy ladowaniu. Pozdrawiam.
  • #49
    Spider1
    Poziom 13  
    Schemacik dosc latwy do wykonania. Jednak w tym ukladzie prad leci przez jeden tyrystor, wiec bedzie to prostownik jednopolowkowy. U mnie wtedy napiecie z 16V AC spadalo do 7V DC. Rozumiem ze krecenie poten reguluje natezenie pradu, wiec gdzie ten spadek do 12V. Moglby ktos rozjasnic mi umysl. A moze maly opisik tego ukladu dla laikow. Sadzilem ze wystarczy ten stabilizator jakos podlaczyc z kilkoma elementami i po sprawie. Ten ukladzik chyba jest na zenerce.
  • #50
    elek555
    Poziom 37  
    Spider1 napisał:
    Schemacik dosc latwy do wykonania. Jednak w tym ukladzie prad leci przez jeden tyrystor, wiec bedzie to prostownik jednopolowkowy. U mnie wtedy napiecie z 16V AC spadalo do 7V DC. Rozumiem ze krecenie poten reguluje natezenie pradu, wiec gdzie ten spadek do 12V. Moglby ktos rozjasnic mi umysl. A moze maly opisik tego ukladu dla laikow. Sadzilem ze wystarczy ten stabilizator jakos podlaczyc z kilkoma elementami i po sprawie. Ten ukladzik chyba jest na zenerce.

    Dołóż z przodu mostek prostowniczy i masz 2-połówkowy. !6V trafo wystarczy chyba ze jest jakiejś b.małej mocy
  • #51
    Mar1980
    Poziom 10  
    Witam. Proszę o podpowiedź jak dobrać elementy żeby zmienić zakres regulacji tak ok 12 - 30V. Chciałbym używać go do ładowania aku w ciężarówce i normalnego 12V. Pozdrawiam
  • #52
    egon151
    Poziom 12  
    Witam a jaki trafo dobrać do tego regulatora? 160VA? a napięcie? 230/12? z góry dziękuje
  • #53
    hobbyelektronik
    Poziom 27  
    Trafo 160VA jest dobrym rozwiązaniem pod warunkiem że na wyjściu daje 16-19V , wtedy dobrze jest dać mocniejszego triaka z radiatorem i masz pożądny prostownik.

    Powodzenia.........................
  • #54
    dudu19
    Poziom 16  
    Podziękował serdecznie za schemacik z pierwszego postu...
    Zrobiłem go.... działa świetnie.
    Zastosowałem go przy silniku napięcia stałego 25W ( zastosowany przy elektrycznych szybach w starym mercedesie).

    Na początku sądziłem, że układ ma błąd, bo zmiana napięcia na wyjściu była zaledwie o 1V, ale problem został rozwiązany - poprostu bez obciążenia tak się dzieje. Po podłączeniu silnika liniowo zmieniają się obroty.
    Zastosowany tyrystor BTP 10/100 - akurat taki miałem...
  • #55
    elek555
    Poziom 37  
    dudu19 napisał:
    ...Na początku sądziłem, że układ ma błąd, bo zmiana napięcia na wyjściu była zaledwie o 1V, ale problem został rozwiązany - poprostu bez obciążenia tak się dzieje. Po podłączeniu silnika liniowo zmieniają się obroty.
    Zastosowany tyrystor BTP 10/100 - akurat taki miałem...

    Tak się dzieje bo ktoś tu napisał że jest to regulator napięcia a reszta później przepisuje i potakuje. A tyrystor to klapka włączająca prąd. Regulując chwilę włączenia tyrystora względem "0" wchodzących połówek regulujemy średnią wartość prądu, a napięcie na obciążeniu jest tylko skutkiem tego przepływu. Bez obciążenia nic się nie reguluje -bo nie ma prawa. Nie jest to żaden regulator napięcia! Napięcie na obciążeniu będącym akumulatorem dodatkowo zależy od czasu tego przepływu!
    W układzie dodatkowo trzeba wytknąć brak jakiegokolwiek ograniczenia prądu zwarcia lub startu po głębokim rozładowaniu. A wystarczy zwykły szeregowy rezystor dużej mocy lub żarówka świateł drogowych.
  • #57
    irek1012
    Poziom 2  
    Prostownik z płynną regulacją
    Witam. Czy może ktoś poprawić ten schemat,aby była płynna regulacja w prostowniku?
  • #58
    elek555
    Poziom 37  
    irek1012 -Na początek sam popraw oznaczenie wyprowadzeń prostownika przy tak wrysowanej diodzie. Prostownik z płynną regulacją
    Sprecyzuj swoje oczekiwania w stosunku do układu, a następnie pomyśl o biegunowości, typie i wzmocnieniu tranzystorów.
  • #59
    irek1012
    Poziom 2  
    eLEK555,mam transformator na wyjściu po mostku ma napięcie ok.18v,chciałbym zrobić płynną regulację prądu,robiłem to na schemacie z pierwszego postu, ale nie chce to zadziałać.Chcę nim ładować akumulator 100Ah.
  • #60
    malumalu
    Poziom 12  
    Witam..
    Czy na wyżej pokazanym schemacie mogę zastosować trafo toroidalne 24v :?: