Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmiana zegarów w polonezie caro na okrągłe.

Bartek_Wosik 28 Sty 2006 09:33 5501 11
  • #1
    Bartek_Wosik
    Poziom 27  
    Witam.
    Mam poloneza caro z silnikiem gaźnikowym 1500 rocznik 93 ze starymi kwadratowymi zegarami i zachciało mi sie zmiany zegarów na okrągłe.
    Rozkład wyprowadzeń złączy w nowych i starych zegarach juz znam więc z elektryką nie bedzie problemów.
    Jedynie mam wątpliwości co do obrotomierza. Czy przy rożnych wersjach benzynowych występowały różne wersje obrotomierzy?
    Wykręciłem obrotomierz z nowego zestawu wskaźników i jego zdjęcia zamieszczam tutaj:
    zdjęcie przodu
    zdjęcie tyłu
    zdjęcie układu scalonego na którym jest zrobiony obrotomierz
    Układem tym jest ELEX 14304DB. Jak widać od spodu przy wyprowadzeniach układu scalonego wykonane są przewry w ścieżkach. Wg moich domysłów w ten sposób producent skalował obrotomierz do odpowiedniej wersji układu napedowego. Tylko pytanie czy ktos wie na jakiej zasadzie to było robione?

    Drugi problem to predkościomierz. Przy starym zestawie wskaźników linka prędkościomierza jest przykręcana, w nowym jest na zatrzask. To nie jest wielkim problemem ponieważ można wymienic linkę. Problem polegana tym iż przy skzyniach biegów były wzależności od wersji układu napędowego montowane przekładnie do napędu licznika (ślimaki) o róznych przełożeniach.
    Czy ktoś wie jakie przełożenie ma przekładna w moim aucie i na jaką powinienem wymienić? Z tyłu nowego predkościomierza jest napisana stała K=1000 z tego co pamiętam na starym liczniku stała jest taka sama.

    Dodam tylko że "nowe" zegary mają na zewnetrznej obudowie napis "Rover" po czym wnioskuje że były pierwotnie zamontowane w aucie z silnikiem 1,4 Rover'a.


    Proszę o pomoc w rozwiązaniu mojego zagadkowego problemu :D

    Pozdrawiam, Bartek
  • #2
    Paszkiet17
    Poziom 10  
    A może masz schemat do podłaczenie zegarów???mi sie przydał bo nie mam pojecia jak to zrobic?
  • #3
    Bartek_Wosik
    Poziom 27  
    Bierzesz podłączasz sobie zasilacz i patrzysz co ci sie zapali. schemat gdzieś mam i potem go podam bo teraz jest dość późno i już nie chce mi się szukać.
  • Pomocny post
    #4
    igabriel
    Poziom 20  
    jeśli chodzi o prędkościomież to stała K=1000 jest standartem w licznikach na linkę, oznacza 1000 obrotów linki na przejechany 1km, natomiast przekładnia napedzająca linke dobierana jest do przekładni głównej(układ róznicowy) i średnicy kół, tak więc spokojnie każdy licznik o stałej K=1000 będzie pasował i dobrze wskazywał, nie ważne do jakiego będzie samochodu,nie musisz więc u siebie zmieniać przekładni.
    jeśli natomiast chodzi o obrotomierz to mogę się domyślać że tu nie chodzi o kalibrację w sensie dokładności tylko kalibrację ilość impulsów na jeden obrót wału silnika, mówiąc obrazowo w starych silnikach gdzie czujnik był w aparacie zapłonowym na jeden obrót wału przypadały dwa impulsy , natomiast w nowych modelach gdzie sygnał na obrotomierz podaje komputer może być tak że na jeden obrót może być podawany jeden lub cztery impulsy i tu właśnie potrzebna jest kalibracja(dzielnik impulsów),ze zdjęcia wynika że do kalibracji używa się 8 nóżek co dawało by 8 bitów , czyli można programować wartośc od 0 do 256, nie wiadomo jednak która nóżka ma wartość 1 a która 128, brak schematu aplikacyjnego , ale można by się pobawić w liczenie i znaleźć jakąś logikę, używając częstotliwości 50Hz z sieci energetycznej, używając prostownika jednopołówkowego(oczywiście przez trafo 220/12V), jeśli jest wyskalowany jeden obrót wału-jeden impuls to przy 50Hz powinien wskazywać 3000obr/min i porównywać to z wartością zaprogramowaną, jeśli jesteś wytrwały to napewno da się znależć klucz do kalibracji, na początek jednak proponuje go poprostu podłączyć do autka nawet równolegle z istniejącym obrotomierzem i porównać wskazania, może akurat nie trzeba nic zmieniać.....
  • #6
    Bartek_Wosik
    Poziom 27  
    igabriel napisał:
    jeśli chodzi o prędkościomież to stała K=1000 jest standartem w licznikach na linkę, oznacza 1000 obrotów linki na przejechany 1km, natomiast przekładnia napedzająca linke dobierana jest do przekładni głównej(układ róznicowy) i średnicy kół, tak więc spokojnie każdy licznik o stałej K=1000 będzie pasował i dobrze wskazywał, nie ważne do jakiego będzie samochodu,nie musisz więc u siebie zmieniać przekłani

    Ale czy problemem nie bedzie to że w starym polonezie skala prędkościomierza kończy się na 180km/h a w "nowym" na 200km/h ?

    Jeśli chodzi o obrotomierz to pobawię sie nim dopiero po sesji :| na razie w wolnych chwilach zbieram informacje :)

    Paszkiet17 napisał:
    A może masz schemat do podłaczenie zegarów?mi sie przydał bo nie mam pojecia jak to zrobic?

    Rozkład wyprowadzeń znajdziesz przy okrągłych zegarach znajdziesz np tutaj


    Pozdrawiam, Bartek
  • Pomocny post
    #7
    Mihó
    Poziom 27  
    Obrotomierze różnią się. Inne są dla wtrysku (rozrżniasz jeszcze czy Bosch czy Abimex), inne dla gaźnika no i ze względu na pojemności również
  • #8
    Bartek_Wosik
    Poziom 27  
    Problemem jest tylko rozkład wyprowadzeń układu scalonego na którym jest zrobiony obrotomierz. Szukłałem w sieci ale nic nie ma na jego temat. Podejrzeawm że układ był robiony typowo do takich zastosowań i ciężko bedzie znaleść coś takiego.
  • Pomocny post
    #9
    igabriel
    Poziom 20  
    pisałem ci już wcześniej że licznik będzie wskazywał poprawnie bez względu jaką ma skalę to jest kalibrowane sprzęgłem magnetycznym wewnątrz licznika ale to problem fabryki a nie twój, może być nawet do 90km/h tylko wiadomo że będzie się "zamykał" powyżej tej predkości, jeśli chodzi o scalak w obrotomierzu to jest tak jak piszesz, jest to specjalistyczny układ do obrotomierzy...
  • #10
    Bartek_Wosik
    Poziom 27  
    Dziękuje. Jeśli by ktoś miał opis takiego układu to bardzo bym prosił o zamieszczenie go na forum bądź przesłanie na maila.

    Pozdrawiam
  • #11
    profil22
    Poziom 10  
    Ma ktoś może ten schemat wyprowadzeń licznika ?

    bo nie wiem jak kostki przerabiać...
  • #12
    profil22
    Poziom 10  
    Dobra opis już mam, jest na stronie http://www.teneg.com.pl/~kyllan/polonez/zestaw.html tylko mam pytanko do tych co już zmieniali stary zestaw zegarów na nowy...

    jak rozwiązac problem linki do licznika, oraz kontrolki kierunkowskazów ????

    moj mail :
    PROFIL22(malpa)op.pl
    GG:
    5771717