Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Prad rozruchowy, ale nie z akumulatora?

Shel 30 Jan 2006 07:07 2841 23
lampy.pl
  • #1
    Shel
    Level 27  
    jak w/w tzn. szukam schematu urzadzenia (opisu) transformatora z ktorego bede mogl uruchamiac auto bez akumulatora, posiadam stara spawarke i wiem, ze mozna ja tak przerobic by wytwarzala odpowiedni prad?
  • lampy.pl
  • #2
    mattes
    Level 11  
    Musisz dodac diody prostujace 4 w ukladzie mostka , ewentualnie przewinac transformator uzwojenie wtorne, tak aby na wyjsciu miec 12 V i to wszystko. Diody na radiatorze , na prad okolo 500 A albo i wiecej. Wiecej, pytaj bardziej konkretnie.
    Waldek
  • #3
    Shel
    Level 27  
    nie pamietam jak to sie liczy, tzn jak wylicz 12V i 300A(tyle chyba spokojnie starczy) majac dany przekroj transformatora i grubosc przewodu wtornego?
  • #4
    marian11@
    Level 21  
    witam.
    Jezeli załozysz cztery diody w ukladzie Gretza(chyba dobrze napisałem) to lepiej zrobic kilka odczepow tak zeby na wyjsciu było 12V 15V 17V.Czasem okaze sie ze 12V to mało aby uruchomic.Mozna tez zrobic to na jednej diodzie tylko ze napiecie na wtornym musi byc odpowiednio 24 30 i34 V.
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • lampy.pl
  • #6
    forestx
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Quote:
    Urządznie kręci maluch bez akumulatora,lub Żuka,byle jakis akumulator był w nim.
    - zgadzam się - w normalnej temperaturze.
    Ale kiedy za oknem -20° prądzik rozrusznika robi się trochę większy. A to zwykle wtedy trzeba pomóc akumulatorowi. Temat w ciągu ostatniego tygodnia poruszany kilkanaście razy dorzucę tylko aby uważać z takimi wynalazkami bo zwłaszcza w nowych autkach zwiększenie napięcia w instalacji "jakimś" transformatorkiem może narobić niezłego bałaganu.
  • #7
    marian11@
    Level 21  
    Witam.
    Ja odpalałem juz napieciem17V sprintera i tranzita i na razie nic im sie nie stało.Dodam ze przy odpalaniu napiecie spada do 14-12 Volt.
  • #8
    forestx
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    A ja właśnie wymieniam pół instalacji w toyocie którą facet odpalał jakimś wynalazkiem ze spawarki samoróby. A klient se 2 tygodnie na nowy komputerek poczeka. Sugeruje po prostu zwrócić uwagę na to co się robi.
    Trzy lata temu rozglądałem się za jakimś fabrycznym prostownikiem rozruchowym i cenowo wyszło taniej kupić akumulatorek który stoi sobie w ciepełku, do tego dwa kabelki i jak do tej pory metoda nie zawiodła.
  • #9
    marian11@
    Level 21  
    Witam.
    A czy "wynalazek samoroba" musi byc nie dobry????????
  • #10
    forestx
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Quote:
    A czy "wynalazek samoroba" musi byc nie dobry????????

    absolutnie tak nie twierdzę. Ale popatrz sam: sugerujesz podpięcie jednej połówki 34V (czyli amplituda 47V). Wiem że akumolator jest bardzo dobrym "stabilizatorem", rezystancja trafa i diody zrobi swoje, ale ja bym sie bał podpinać takie coś do samochodu napchanego elektroniką.
    Sugeruję tylko aby podchodzić do takich spraw ostrożnie i z rozwagą.
  • #11
    mattes
    Level 11  
    Moim zdaniem Forest ma absolutna racje. Jest tu kilka niewiadomych, ktore beda sie zmieniac, np. stan akumulatora. Nie ma najmniejszego sensu ryzykowac! Niestety tutaj zabawa w "samoroby" w wykonaniu ludzi, ktorzy nie maja odpowiedniej wiedzy moze kosztowac. Howk, powiedzialem.
    Ale kazdy kowalem swego losu.
    Pozdrawiam, Murarz
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #14
    User removed account
    User removed account  
  • #15
    PrAli
    Level 12  
    Witam

    Przepraszam, że odnawiam tak stary temat, ale właśnie przerabiam tafo zgodnie z opisem Elektrita. Zdjąłem wszystkie wtórne i chcę nawijać nowe po 45 zwoju 3mm na każdym karkasie.

    W opisie jest napisane żeby połączyć je równolegle i tu mam problem, żeby się nie zniosły - jak to zrobić??

    Prad rozruchowy, ale nie z akumulatora?
    Prad rozruchowy, ale nie z akumulatora?

    Czy nawinąć je w tą samą stronę jak na rys.1, czy odwrotnie ja na rys2.
    No i jak potem połączyć końcówki A-B, C-D - czy inaczej?? Proszę o podpowiedź.
  • #16
    User removed account
    User removed account  
  • #17
    Shel
    Level 27  
    PrAli wrote:
    Witam

    Przepraszam, że odnawiam tak stary temat, ale właśnie przerabiam tafo zgodnie z opisem Elektrita. Zdjąłem wszystkie wtórne i chcę nawijać nowe po 45 zwoju 3mm na każdym karkasie.

    W opisie jest napisane żeby połączyć je równolegle i tu mam problem, żeby się nie zniosły - jak to zrobić??

    Prad rozruchowy, ale nie z akumulatora?
    Prad rozruchowy, ale nie z akumulatora?

    Czy nawinąć je w tą samą stronę jak na rys.1, czy odwrotnie ja na rys2.
    No i jak potem połączyć końcówki A-B, C-D - czy inaczej?? Proszę o podpowiedź.


    Nawet jak się pomyliszy z tym połączeniem nic nie powinno się stać, dojdziesz na droddze eksperymentalnej, miernik w rękę i próbuj ;)
  • #18
    PrAli
    Level 12  
    OK, myślę że nawinę obojętnie jak, połączę dwie dowolne końcówki (szeregowo) i zmierzę napięcie na pozostałych dwóch powinno nie być żadnego, jeśli będzie zsumowane wtedy jedną końcówkę zmieniam i powinno być ok. Jak już będą się znosiły to podłączam równolegle i ma chulać. Czy dobrze myślę??

    Zastanawiam się jeszcze co by było gdybym zastosował zwykły przewód w izolacji taki jak do instalacji elektrycznych, stopi się czy może być, bo przeciesz urządzenie bedzie wykorzystywane w sumie parę minut w roku ;) no a dostępność takiego przewodu jest o wiele przystępniejsza.
  • #19
    Lutek49
    Level 36  
    Zmierz napięcia na uzwojeniach: UAC i UBD, następnie połącz razem np. końcówki AB i zmierz napięcie na końcówkach CD jeśli będzie wynosić sumę pojedynczych to łącz BC i AD - jeśli natomiast będzie około zera to CD i po sprawie.
  • #20
    User removed account
    User removed account  
  • #21
    PrAli
    Level 12  
    Właśnie to miałem na myśli ;) Czyli jeszcze ze mną nie tak źle ;)

    Proszę o podpowiedz co do tych przewodów (tzn drut do wykonania uzwojenia).
  • #22
    Lutek49
    Level 36  
    Uzwojenie wtórne będzie obciążane bardzo dużymi prądami, dlatego izolacja na drucie nawojowym powinna być najwyższej klasy. Być może są przewody instalacyjne, które mają izolację o podwyższonej wytrzymałości ale jednak radzę Ci wykonać to uzwojenie odpowiednim drutem nawojowym - przeznaczonym do nawijania transformatorów.
  • #23
    User removed account
    User removed account  
  • #24
    Lutek49
    Level 36  
    Skoro kolega elektrit wykonał już wiele takich transformatorów to wie co pisze - czyli jednak drut nawojowy (zwykły).
    Czasami aby lepiej odprowadzić ciepło z uzwojenia nawija się je w dość specyficzny sposób - układa się drut nawojowy jednocześnie z odpowiedniej średnicy wypełniaczem (np. sznurek), który po nawinięciu jednej warstwy się usuwa - zostają wtedy odstępy między poszczególnymi zwojami, które umożliwiają lepsze chłodzenie uzwojenia.
    Nie wiem, czy na karkasie jest aż tyle miejsca aby wykonać takie uzwojenie - i tu znowu najwięcej ma do powiedzenia kolega elektrit.