Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

jak policzyc oporniki do wskaznika sygnalu??

c_04 31 Sty 2006 12:41 1206 3
  • #1 31 Sty 2006 12:41
    c_04
    Poziom 21  

    witam
    zbudowalem sobie preamp i wsadzilem tam wskaznik wysterowania i jest problem bo moglbym go tak z grubsza wyskalowac podpinajac do czegos co ma podobny i ustawiajac na takie same wskazania... problem w tym ze to cos tez moze miec ustawiany sygnal i wtedy caly ten zabieg nie ma sensu... wiec jak to zrobic?? jak ustalic jaki tam ma byc dzielnik??
    to jest prawie typowa aplikacja ukladu KA2284 Samsunga tyle ze zamisat jednego opornika pomiedzy masa a wszystkimi diodami dalem osobno dla kazdej zeby mi nie przygasaly jak pasek sie robi dluzszy;)
    pozdrawiam

    0 3
  • #2 31 Sty 2006 15:35
    adambyw
    Moderator Akustyka

    W systemach domowych audio stosuje się sygnał liniowy o poziomie -10dBV. Czyli napięcie jakie odpowiada poziomowi 0dB wynosi 0,1V

    Czyli najlepiej jak zamiast stosować sztywny dzielnik, wmontuj potencjometr montażowy, podaj sygnał o wartości 0,1V i kręć potencjometrem tak żeby złapać próg w którym zapala się dioda odpowiedzialna za poziom 0dB. Póżniej możesz zmieżyć wartości potencjometra i wstawić rezystory ale to chyba nie potrzebne.

    Może zaistnieć taka sytuacja że nie obliczysz dzielnika, bo każdy scalak będzie reagował na inną wartość napięcia. Najprościej będzie to zrobić doświadczalnie.

    Możesz np puścić sygnał sinus 50hz z komputera i zmierzyć go zwykłym miernikiem, ustawić poziom żeby miernik pokazywał 0,1V, a do kalibracji wskaźnika puścić szum różowy albo lepiej biały, tylko na tym samym poziomie ustawinym w komputerze.

    0
  • #3 02 Lut 2006 05:57
    c_04
    Poziom 21  

    witam
    musze kolege zmartwic... otoz na wyjsciu mam stale ok 0,544V wiec pomiar nic u nie wnosi... metoda prob i bledow obsadzilem oporniki 8,2k na sygnale i 360R wejscie na scalak i do masy no ale ile teraz to wskazuje to ne wiem... wiem natmiast ze jak mi wskakkuje ostatnia dioda na ktorej jest +6db to mam przester... jak sobie migaja tak 0db i +3db to jeszcze nic sie nie dzieje no i na ta +6db jak czasam wskoczy to nie ma przesteru ale jak zaswieci na dluzej no to juz wiadomo;)
    wiec jnajlepiej zeby tak swiecila 0db i migala sobie +3db
    hmmm ale problem w tym ze skalowalem to mniej wiecej do nagran na rejeetratorach cyfrowych poniawaz tam juz nie ma nic powyzej 0db... no a wskaznik jest przeciez podany dla spzretu anlogowego... hmm nie wiem co z tym fantem... najwyzej tak zostwaie a w instrukcji napisze ze to pogladowy wskaznik... zreszta i tak chyba taki jest bo to 5 diod tylko
    pozdrawiam i gdyby ktos mial jakas skuteczniejsza metoda na ustalenie poziomu prosze o podpowiedzenie:) a mzoe ktos zna wielkosci tych opornikow??

    0
  • #4 02 Lut 2006 15:48
    adambyw
    Moderator Akustyka

    Zacznijmy od początku.
    Wskazania decybelowe zawsze mają jakiś punkt odniesienia względem którego się liczy. jest to stosunek wartości zmieżonej do wzorca. Tak punktem odniesienia dla skali dBV jest 1V, dla dBu jest 0,775V, dBSPL 10^-12W/m².
    Pomyliłem się -10dBV=0.316V, 0.1V=-20dBV

    Jeżeli miezyłeś miernikiem cyfrowym, to mógł głupieć, bo nie zabardzo lubią sygnały akustyczne. dlatego pisałem o 50Hz

    W nagraniach cyfrowych (dBfs) punktem odniesienia jest maksymalna ilość bitów.
    I tych wartości nie można przyrównywać na zasadzie 0dBV = 0dBfs

    Podczas nagrań cyfrowych stosuje się zasadę że 0dbu (albo 0dbV w zależności jakiej lini używamy) = -15dBfs

    Można podobnie ustalić że puszczony utwór na poziomie (na kompie) -15dBfs da nam wskazania na twoim wyświetlaczu 0dB.
    Ale. Chyba kożystniej będzie w twoim przypadku ustawić tak. Układ który masz ma zakres do 6dB, więc puścić sygnał z kompa o poziomie -6dBfs i ustawić wyświetlacz na 0dB.

    Dalej zachęcam cię do zastosowania potencjometru, ułatwi ci to skalowanie. producent zaleca 10kΩ

    a zerknij sobie na stronkę http://www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm jest tam troszkę żeczy o skalach decybelowych, kalkulatory itp. Po angielsku.

    Można również obliczyć te rezystory. Tylko musisz wiedzieć 2 wartości. Przy jakim napięciu zapala się dioda 0dB, i jakie napięcie na lini odpowiada 0db. i tylko znając te wartości możesz obliczyć oporniki. Wg opisu scalaka 0dB odpowiada napięciu 50mV. Jeżeli chcesz stosować linię na poziomie -10dBV to 0dB=316mV, To wyliczając oporniki ten do wejścia 8,417kΩ a ten do masy 1,582kΩ
    Czyli w sumie podobnie jak tobie wyszło doświadczalnie, co chyba potwierdza maja teorię :)

    Ewentualnie możesz spróbować podłączyć prąd stały za kondensatorem na wejściu, o napięciu 0.316V i wyskalować potencjometrem aby wskazywał 0dB.

    Układ ten daje wskazania wartości średniej (VU) a nie szczytowej (peek) więc wyskalowanie go prądem stałym powinno go dobrze ustawić.

    Mam nadzieję że ci się teraz uda :)

    0