Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

zmiana kierunku w silniku 1-fazowym

02 Lut 2006 11:32 28991 15
  • Poziom 11  
    Witam,proszę o pomoc.Mianowicie potrzebuje zmienić kierunek pracy silnika-jednofazowego
    Silnik posiada 3 uzwojenia zakończone 3 stykami,najprawdopodobniej jest to silnik z pralki.
    W załączniku są zdj.
    Mogę przesłać zdj. na podany adres e-mail.
    Dzięki za pomoc i pozdrawiam serdecznie.
    Tomek
  • Poziom 21  
    czegoś tu brakuje , silnik jednofazowy musi mieć co najmniej 2 uzwojenia ( robocze i rozruchowe ) , żeby odwrócić kierunek obrotów należy odwrotnie podłączyć uzwojenie rozruchowe względem roboczego , uzwojenie rozruchowe moze być włączone na stałe przez kondensator lub chwilowo przez wyłącznik rozruchowy . na twoich zdjęciach nie ma czterech wyprowadzeń , więc istnieje prawdopodobieństwo że jest to silnik trójfazowy podłączony wewnątrz na stałe w gwiazdę , lub jeśłi silnik jest jednofazowy to uzwojenie rozruchowe ma jeden koniec wspólny z roboczym i wtedy nie odwrócisz kierunku obrotów ( chyba że rozkręcisz silnik i włożysz wirnik odwrotnie wtedy pole wewnątrz stojana będzie wirować w tę samą stronę ale napęd będziesz odbierać z drugiej strony - choć nie w każdym silniku tak sie da zrobić ) , moim zdaniem to jednak silnik trójfazowy , jeśłi tak jest to podłączasz zasilanie pod dwa dowolne zaciski , a trzeci zacisk łączysz przez kondensator z jednym z pozostałych dwóch zacisków ( w zależności od tego z którym podłączysz bedzie sie kręcił w lewo lub w prawo ) , pojemność zależy od mocy silnika ( nie pamiętam dokładnej zależności )
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    Witam
    Jest to silnik jednofazowy bez wątpienia co jest napisane na tabliczce znamionowej. Zmanę kierunku obrotów można uzyskać zamieniąjąc początek z końcem uzwojęnia rozruchowego. Sądząc po tabliczce połączeń to silnik w którym faza rozruchowa nie jest odączana a uzwojenia są rozmieszczone jak w silniku trójfazowym. górne połączenie to końce uzwojeń roboczych, natomiast dolne to początek uzwonenia roboczego i uzwojenia rozruchowego na jednej śrubie i początek drugiego uzwojenia roboczego i koniec rozruchowego na drugiej. Trzeba sprawdzić ktore z kabli na dolnych połączeniach to początek i koniec rozruchowego i zamienić je miejscami.
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Witam.
    To jest jednofazowy silnik od pralki,,Frani''
    Istnieje mozliwosc zmiany kierunku obrotów poprzez zamianę końcówek uzwojenia rozruchowego.
  • Poziom 11  
    Na tabliczce znamionowej pisze iż jest to silnik jedno fazowy,pokazałem na zdj. pary uzwojeń,może to pomoże w rozszyfrowaniu tego silnika.
    Tymczasem dzięki za szybką odp.
  • Pomocny post
    Poziom 12  
    Witam!!
    Istotnie jest to silnik pralki wirnikowej.Wsilnikach jednofazowych aby zmienić kierunek wirowania należy zamienić między sobą końcówki uzwojenia pomocniczego[rozruchowego]
    Aby tego dokonać musisz ustalić które końcówki należą do uzwojenia głównego,które do pomocniczego a które do wyłącznika odśrodkowego[on rozpina obwód uzwojenia rozruchowego kiedy silnik rozpedzi się]
    Pomiarów możesz dokonać zwykłym multimetrem na zakresie rezystancja.
    Uzwojenie główne[praca]-rezystancja mniejsza ok-10 omów
    Uzwojeniepomocnicze[rozruch]-rezystancja wieksza ok-12/14omów
    wyłącznik odśrodkowy-zwarcie w sytuacji kiedy silnik nie wiruje.
    Kiedy to ustalisz sprawa jest prosta zamieniasz końcówki uzwojenia rozruchowego ijuż:D
    żeby wszystko było jasne dodam że -uzwojenie rozruchowe ma być spięte szeregowo z wyłącznikiem odśrodkowym i dopiete równolegle do uzwojenia głównego. Całość zasilasz 230V i ma śmigać:D
    Jeśli nie posiadasz miernika możesz zdjąć dekiel od strony końcówek i zobaczyć wizualnie uzwojenie rozruchowe jest nawinieta cieńszum drutem
    ok 0,4 ijestwewnątrz stojana natomiast główne jest nawinięte drutem grubszym ok 0,7 ijest na zewnątrz rozruchu.
    Przy okazji możesz sprawdzić stan wyłącznika odśrodkowego,sprężynki,pierścień itd.
    Pozdrawiam i powodzenia,jak nie wyjdzie to pisz.
    :D:D:D[/url]
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    Według mnie należy zamienić miejscami kable oznaczone jako 3
  • Pomocny post
    Poziom 12  
    Na 100%jest to silnik jednofazowy,gdyby był 3fazowy z gwiazdą spiętą wewnątrz na tabliczkę wychodziłyby tylko 3 końcówki
    Tomek
  • Poziom 11  
    Dzięki wielkie,silnik kręci się tak jak chcę-
    zamieniłem miejscami kable oznaczone jako 3

    Pzdrawiam wszystkich
    Tomek.
  • Poziom 21  
    Gdyby Cię Kolego nie satysfakcjonowała prędkosc obrotowa silnika( 1460 obr/min), to w Młodym Techniku Nr 1 z 1979 roku jest sposób przezwojenia takiego silnika na 2800obr/min
  • Poziom 11  
    Dzięki,zobaczymy ponieważ mechanizuje pewne urządzenie do czyszczenia zbóż być może będzie potrzebny większy przeciąg.
    Pozdr.
  • Poziom 9  
    Witam! prosiłbym Was o pomoc, a mianowicie mam silnik 1-fazowy (widoczny na zdjęciach) zasilany ~230V chciałbym zmienić kierunek jego pracy na prawostronny. posiada on dwa uzwojenia i dwa wyprowadzone przewody.
    czy pomogłoby mu obrócenie wirnika o 180 stopni abym mógł moc odbierać z drugiej strony stojana? Czy może da się to zrobić w inny sposób? z góry dziękuję za pomoc :)

    zmiana kierunku w silniku 1-fazowymzmiana kierunku w silniku 1-fazowymzmiana kierunku w silniku 1-fazowym
  • Poziom 39  
    Silnik ze zwartym uzwojeniem rozruchowym. Zawsze będzie miał ten sam kierunek momentu rozruchowego. Ale właśnie korzystając z faktu odbioru mocy od drugiej strony stojana uzyskasz to co chcesz. Jak widać pewien problem z powodu zanitowania łożyskowań.
  • Poziom 9  
    Pomyślałem że nity rozwierce, obrócę wirnik a potem skręcę śrubkami ;) myślę że powinno być ok :)
    Dziękuję bardzo za odpowiedź... :D
  • Poziom 15  
    Witam

    Mam podobny silniczek jak na zdjęciu kolegi ATX21, jednak wyprowadzone 3 przewody. No w sumie "fabrycznie" wyprowadzone są 2: czarny i czerwony, ale obok czerwonego wystawał kawałek uciętego żółtego, do którego dolutowałem przedłużenie.

    Zmierzone rezystancje:
    1. czarny-czerwony: 262om
    2. czerwony-żółty: 187om
    3. czarny-żółty: 449om

    Czyli czerwony jest jakby wyprowadzony mniej więcej w połowie uzwojenia. Da się tu zmienić kierunek obrotów bez ingerencji w sam silnik?

    Pozdrawiam
  • Poziom 36  
    Witam !
    Poniżej sposób zmiany kierunku obrotów:
    zmiana kierunku w silniku 1-fazowym
    Czy jesteś w stanie to zrobić ?
    Trzeba rozdzielić oba uzwojenia silnika i połączyć je w odwrotny sposób.
    Nie musisz wyprowadzać trzeciego przewodu ( łączącego oba uzwojenia )
    Pozdrawiam. Stefan
    ps. Zanim zaczniesz przerabiać silniczek sprawdź czy silnik jest sprawny ?
    bo 262om > od 187om, a powinny być równe.