Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Stare,ale dobre bo polskie - LUXOMAT Unitra fonica

altus1 04 Feb 2006 16:18 12497 22
  • #1
    altus1
    Level 18  
    Witam

    Tyle mówi się o polskich konstrukcjach z lat 70/80. Był to najlepszy okres dla polskich firm elektronicznych..bo poprostu jeszcze istniały! Z tamtego okresu jest wiele wspaniałych urządzeń elektroakustycznych, które po dzisiejszy dzień mogłyby zawstydzić nie jednego producenta.Na elektrodzie jest wiele postów dotyczących wzmacniaczy (WS,PW,AT kontra Radmor) tunerów,itp..

    Wyobraźcie sobie ile jest jeszcze urządzeń elektronicznych wyprodukowanych przez polskie firmy o istnieniu których dowiadujemy sie przypadkowo (bo jest ich tak mało teraz), albo pamiętamy je z dzieciństwa.

    A czy ktoś z was pamięta coś takiego jak LUXOMAT wyprodukowany w łódzkiej Fonice.
    Urządzenie o którym mowa to profesjonalny sterownik świateł dyskotekowych z lat 70/80.

    Przesyłam pare fotek z których dowiecie się jak bardzo było rozbudowane.W środku możemy znaleźć między innymi 73 tranzystory, 8 tyrystorów, 25 potencjometrów montażowych, 16 potencjometrów zwykłych.

    Oto krótka charakterystyka:

    Urządzenie może być sterowane muzyką lub za pomocą generatorów wewnętrznych.

    1.Końcówka mocy

    -4 kanały po 600W (16 gniazd sieciowych /po 4 na każdy kanał/Możliwość podłączenia 16 żarówek o mocy 150W każda.)
    -Regulacja jasności dynamicznej (ściemnianie świecącej się żarówki) dla każdego kanału osobno.
    -Regulacja jasności statycznej (rozjaśnianie ciemnej żarówki) dla każdego kanału osobno.
    -Przełącznik negacja/pozytyw dla każdego kanału osobno.
    -wyjście do podłączenia dodatkowej końcówki mocy.
    -dławiki przeciwzakłóceniowe.
    -transformatory odseparowujące każdy kanał od części elektronicznej.

    2. Sterowanie wewnętrzne

    Urządzenie posiada na swoim pokładzie układ rozbudowanych generatorów, które w połączeniu ze sobą mogą dawać nieskonczoną kombinacje efektów świetlnych.
    -generator 1 do kolejnego przełączania lamp.
    -generator 2 do niekolejnego przełączania lamp.
    -oba generatory wyposażone są w potencjometry regulacji częstotliwości-ich wzajemne położenie wyznacza kombinacje przełączania lamp.
    -funkcja stroboskopu, która w połączeniu z włącznikami z końcówki mocy negacja/pozytyw daje następne kombinacje świetlne.

    3.Sterowanie zewnętrzne.
    Tak rozbudowanego kolorofonu nie znajdziecie nigdzie.
    -trzystopniowy przedwzmacniacz:
    -wejście1 czułość 5mV do podłączenia mikrofonu
    -wejście2 czułość 500mV do podłączenia sygnału np z wyjścia do nagrywania ze wzmacniacza.Stały sygnał nie zależnie od położenia gałki głośności.
    -wejście3 czułość 1-20V do podłączenia pod wyjście głośnikowe we wzmacniaczu (jak zwykły kolorofon).
    -wskaźnik wysterowania(wychyłowy)
    -układ filtrów (niskotonowy,średniotonowy,wysokotonowy, całe pasmo)ze specjalnym sprzężeniem zwrotnym z detektorów.
    -układ rozbudowanych detektorów sygnału.To chyba najważniejszy układ, dzięki któremu nasz kolorofon daje tak fajne efekty świetlne.Wszyscy wiemy jak działa zwykły kolorofon /swiatła migają w rytm muzyki/ a w tym urządzeniu światła przeskakują między sobą!

    Budowa urządzenia
    Układ elektroniczny podzielony jest na 4 płytki.
    Z-I przedwzmacniacze, filtry, kompresor dynamiki.
    Z-II detektory sygnału, generatory wewnętrzne,układ negacja/pozytyw
    Z-III zasilacze, sterowanie końcówki mocy: układ regulacji statycznej, dynamicznej,układ przełączania w zerze tyrystorów.
    Z-IV końcówka mocy:dławiki transformatory odseparowyjące,8 tyrystorów/po 2 na kanał/
    Każdy tyrystor ma swój radiator.Smiało można powiedzieć,że końcówka mocy zajmuje połowe urządzenia.
    Masa okablowania-jedno z trudniejszych urządzeń w montażu.
    Duży przekaźnik załączający osobno końcówkę mocy.

    Pozdrawiam
    Co sądzicie o tym sterowniku i czy widzieliście go już wcześniej?
    Czy dzisiaj moglibyśmy go nazwać profesjonalnym..czy już nie?
    Zachęcam wszystkich do prezentowania mało znanych wyrobów produkcji polskiej.

    PS Nie wiem czy dział jest odpowiedni dla tego postu..ale sterownik to też urządzenie audio.Prosze tak szybko nie przenosić. Z góry dziękuje.
  • #2
    bakos
    Level 11  
    Mam taki sterownik ale niewiem gdzie co moge podłaczyć?
    Czy moze ma ktoś jakoś instrukcje użytkownika?
    do czego jest wzmocnienie na które wyjścia działa i jakie światełka mozna podłaczac i gdzire zeby nimi jakos sterować?
  • #4
    chaka
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Pamietam ten sterownik jeszcze z podstawowki:) Niezle bydle z niego ale funkcje ma imponujace jak na sprzet tej daty:) Spokojnie moze obsluzyc kilkadziesiat PAR'ow w malej dyskotece.
    Do kazdego wyjscia mozna podlaczyc dowolna zarowke 230V mocy 150W
  • #5
    Fisko
    Level 16  
    Mam taki sterownik i gdyby ktoś potrzebował to odsprzedam !
  • #6
    adamst1
    Level 18  
    A może ktoś byłby łaskaw zamieścić schematy tego cuda?? Nawet jeżeli budowa kopii nie ma sensu, to myślę że wiele pomysłów jest wartych wykorzystania przy budowie własnych sterowników świateł...
  • #7
    altus1
    Level 18  
    Witam wszystkich zainteresowanych

    Czułość wejść DIN

    WE "I" (gniazdo z regulowaną kompresją dynamiki)

    od 5mV do 150mV/47kOhm-styki 1 i 4......do podłączenia np mikrofonu
    od 28 do 600mV/1MOhm-styki 3 i 5..... do podłączenia sygnału z gniazda nagrywania wzmacniacza.

    WE "II"(gniazdo z regulowaną kompresją dynamiki)

    od 0,2V do 24V/100KOhm-styki 3 i 5....do podłączenia pod kolumnę głośnikową jak zwykły kolorofon. Czułość tego wejścia wstępnie regulujemy potencjometrem umieszczonym z tyłu urządzenia
    ok 10V-ujemny impuls lub zwarcie wejścia styki 1 i 4...w praktyce podłączamy pod to wejście przełącznik..który służy jako "generator" zewnętrzny do przełączania lamp..

    Obsługa urządzenia-sterowanie zewnętrzne

    -podłączamy sygnał akustyczny do WE I lub II
    -regulatory jasności dynamicznej obracamy w prawo do wyczuwalnego oporu.
    -regulatory jasności statycznej powinny być obrócone w lewo do wyczuwalnego oporu.
    -przyciski negacja/pozytyw wyciśnięte
    -przełącznik sterowania ustawiamy na zewnętrzny /wyciśnięty/
    - wstępnie potencjometr czułości ogólnej,oraz kompresora należy przesunąć do góry na ok 1/3 długości drogi suwaka..jednocześnie obserwując wskaźnik poziomu sygnału (wskazówka nie może wchodzić na czerwone pole)
    -potencjometr kompresora ustawiamy w położeniu środkowym
    -potencjometrami od filtrów ustawiamy takie poziomy czułości każdego kanału aby w czasie odtwarzania utworu muzycznego uzyskać najlepsze efekty świetlne.

    Co do schematu....widziałem go kiedyś ..3 kartki A4..bardzo rozbudowany wszystko na tranzystorach ..zero układów scalonych.Pełno potencjometrów montażowych...

    Pozdrawiam

    Ps dziękuję za zainteresowanie tematem
  • #8
    WoCo
    Level 2  
    A czy oprócz tego sprzętu istniały jeszcze inne?
  • #9
    Anonymous
    Anonymous  
  • #10
    altus1
    Level 18  
    Witam

    :arrow:dj-MatyAS
    To miło,że są osoby które tak dobrze pamiętają te sterowniki.
    Mam małe pytanko: czy to normalne ,że potencjometry od rozjaśniania lamp działają tak nieliniowo..praktycznie regulacja następuje przy końcowym położeniu ślizgacza potencjometru..??

    Co do połączenia master-slave jest tam gniazdo DIN do podłaczenia oddzielnej końcówki mocy (innego luxomatu).

    Wiem,że na początku lat 80 ten sterownik kosztował bardzo dużo... ciekawe ile to było wypłat miesięcznych..??

    To był chyba jedyny sterownik tej klasy w tamtych latach..??

    Pozdrawiam
  • #11
    mobor
    Level 23  
    Oto przykłady siły nabywczej pieniądza w PRL.
    Pensja bankowca 13000 owczesnych zlotych

    - 20 000zl kosztowała gra TV Ameprod
    - 100 000 ZX Spectrum
    - 45 000 - deck M 30 16 (pozniej w okresie hyperinflacji podrozal w ciagu 2 miesiecy o niemal 100% - kupiłem go za 85000zł)
    - RM221/222 - Kasprzak mono - 20 000zł
    - MK 232P Automatic (popularny GRundig bez radia) - 7500
    - Gramofon Bernard 27 000
    - Gry ręczne (ruskie jajeczka) - ok 11 000
    - 1 dolar USD - 800 zl
    - komputer ATARI - 127 USD (Pewex)
    - czarnorynkowa kwota za którą sprzedawano zestawy wiezowe typu "szuflada" z kolumnami - 450 000zł (na coniedzielnych giełdach RTV)
    - komisowe ceny magnetowidów - srednio 1 500 000 (za uzywany!) w 88/89 roku

    To tyle co pamietam ;)
  • #12
    michas
    Level 23  
    Boże jestem w szoku ale hybryda ,ze tez człowiek potrafi cos takiego wymyslić pytanie tylko po co???? :P

    Moglibyscie napisać czym to sie rózni od zwykłego kolorofonu na wiejskiej dyskotece??? :P
    Pozdrawiam Michał.
  • #13
    djandriu
    Level 27  
    Chętnie bym oddał zdezelowany LUXOMAT do renowacji komuś kto już to naprawiał (połamane potencjometry , nie działa jeden kanał) . Jest ktoś chętny ?? piszczie na PW.

    ps. Do kolegi Michas :
    W tamtych czasach nie było µProcesorów , i CMOS'ów 4017 a ta konstrukcja łączy w sobie wszystko co potrzebne było do sterowania reflektorami w dyskotece i na scenie (kolorofon, sterownik węża oraz Dimmer) .
  • #14
    mobor
    Level 23  
    djandriu - swiete słowa
    Najgorzej jak głos zabieraja ci ktorzy bawią sie sprzetem od 3 lat i uwazają sie za ekspertow....
    Osobiscie liznałem kazdego rodzaju sprzetu muzycznego będac za konsoletą - od kolorofonów po skanery i inny sprzet tykający po DMXie
    Majac takie doswiadczenie mam mimo wszystko SPORO szacunku dla LUXOMATA - wiem jak to pracowało i jakie były tego mozliwosci. Ktos kto ma znikome pojecie o temacie- powinien sobie darowac bzdurne komentarze - nie przynoszą one bynajmniej autorowi chluby - a wrecz przeciwnie...
  • #15
    michas
    Level 23  
    Witam, zajmuje sie elektroniką od 20 lat wcale nie powiedziałem ze to urządzenie jest złe tylko pierwszy raz na oczy je zobaczyłem - pomyslałem jak mozna było produkować cos takiego ile czasu zajęła regulacja w fazie produkcji tego urządzenia które zawiera "100" podkówek.
    Jak moze byc skomplikowany układ do sterowania światełkami.
    Jesli kogos uraziłem to przepraszam. Jak ktos twierdzi ze zajmuje sie sprzetem elektronicznym od 3 lat to niech sie wysili i popatrzy kiedy zarejestrowałem sie na elektrodzie.
    Pozdrawiam Michał
    Ps Nie zajmowałem sie blizej dyskotekowymi błyskotkami choć jak chodziłem do podstawówki zrobiłem colorofon :)
  • #16
    marian1981.02
    Unitra equipment specialist
    "michas" :arrow: Jesli zajmujesz sie elektronika tyle lat to dlaczego glupio komentujesz to urzadzenie?Zdajesz sobie sprawe ze w tamtych czasach jak juz ktos wyzej napisal nie bylo ukladow cmos ani procesorow wiec musialo to byc zbudowane wlasnie tak a nie inaczej i my POLACY powinnismy byc z tego dumni!!!!Ja zajmuje sie elektronika znacznie mniej niz Ty i nie znam tego urzadzenia ale jestem pełen podziwu i szacunku do niego jak i jego tworcow!
  • #17
    michas
    Level 23  
    Ja nie krytykuje jestem pełen podziwu :) moze źle odbieracie to co napisałem moze dziwnie napisałem - to z tego szoku.Troszkę zaskoczyło mnie to urządzenie i tyle iloscią modułów podkówek do ustawiania czegos tam. Ogólnie taka fajna hybryda do sterowania migotkami.
    Przepraszam was wszystkich ze poczuliscie sie urazeni w jakims sensie .Ja tylko poprosiłem w 1 swoim poscie zebyscie mi wytłumaczyli koncepcje działania tego ustrojstwa i jakie ma funkcje i co tłumaczy fakt iż jest takie skomplikowane.
    Ja jestem dumny ze starych polskich rzeczy sam jeżdze fiatem 125p z 71 roku :)
    Pozdrawiam Michał
    Ps używajcie narzędzi do sprawdzania pisowni.
  • #18
    Anonymous
    Anonymous  
  • #19
    pustak357
    Level 2  
    jak to podłaczyc do wzmacniacza ?????
    napiszcie
  • #20
    djandriu
    Level 27  
    pustak357 wrote:
    jak to podłaczyc do wzmacniacza ?????
    napiszcie
    no ich ktoś mi powie że koleś sie zna na światłach
  • #21
    pustak357
    Level 2  
    własnie nie wiem jak to pytam...bo pozyczylem ten sprzet i nie wiem jak to działa.
  • #22
    djandriu
    Level 27  
    Czy wie ktoś jakie napięcie jest wymagane na wejście sterownika zewnętrznego ?? Nie działa mi poprawnie sterownik wewnętrzny i chce wykorzystać Luxomat jako Dimmer używając sterownika zewnętrznego.
  • #23
    ginio77
    Level 17  
    Witam
    PEŁEN SZACUNEK wiele razy spotkałem się z PRL-owskimi konstrukcjami które we wprawnych rękach jeszcze wiele mogą pokazać "JAPOŃCZYKOM nie mówiąc o chińczykach".
    Nie dawał więcej to fakt ale to co dawał ..................TĘSKNIĘ ZA DIORĄ GDZIE ZA KONKRETNĄ KASĘ BYŁ KONKRETNY SPRZĘT