Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Akumulator energii kinetycznej

submariner 08 Feb 2006 10:09 9607 10
  • #1
    submariner
    Level 32  
    Chodzi mi po głowie zbudowanie akumulatora na bazie wirujacej masy :
    http://www.tribologysystems.com/
    http://www.tribologysystems.com/
    jednym slowem chcialbym zbudowac najlepiej kevlarowy wirnik utrzymywany magnesami stalymi jako lozyskami tak by nigdzie nie dotykal nieruchomych czesci i rozpedzac go w komorze prozniowej do ogromnych predkosci , silnikiem elektrycznym , ktory bylby pradnica w czasie rozladowania marzeniem byloby 2kg wirnik o srednicy 25cm rozpedzony do ok 100 000obr /minute z obliczen wynika ze jest to energia porownywalna z ta sama iloscia np benzyny spalonej w silniku.
    Mozna liczyc na wasze sugestie w tym temacie?
  • #2
    forestx
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Teoria dobra – gorzej z tym „zbudować”
    „najlepiej kevlarowy wirnik” – czym się obrabia kevlar?
    „w komorze prozniowej” – utrzymanie próżni to spory kłopot (pompa obrotowa, olejowa, turbo?)
    „25cm rozpedzony do ok 100 000obr /minute” – prędkość obwodowa 1,3 km/s. Nie wiem czy nawet kewlar wytrzyma siłę dośrodkową. Wyważenie wirnika na poziomie mikrogramów i nanometrów.
    „energia porownywalna z ta sama iloscia np benzyny spalonej w silniku” – bezpieczeństwo takiego układu zakładałoby zabezpieczenie przed jednorazowym spaleniem takiej ilości benzyny (mała bąbka).

    Tego typu „akumulatory” można spotkać w necie w kilku zastosowaniach, na początek spróbował bym z mniejszą prędkością przy większej masie.
    Jakie masz pomysły na napęd i jak chcesz energie odzyskiwać?
  • #3
    submariner
    Level 32  
    Kevlar to material z grupy poliamidow - aramidow wiec mozna toczyc ale myslalem tu o kompozytowym wirniku taka szpulka rowingu kevlarowego , wywazac i tak trzeba muslalem to dokladnie wywazyc juz po zamontowaniu calosci na zasadzie przykladania narzedzia skrawajacego - scierajacego do wirujacego bebna wtedy mimosrodowe odchylenia spowoduja scieranie materialu , co do komory prozniowej to pomyslalem o butli po gazie propan butan stad te wymiary , odpompowac powietrze to ten nie bedzie problem mam zaprzyjazniony zaklad matalizacji prozniowej ktory dysponuje pompami prozniowymi , samo odbieranie energii z bebna jak wczesniej zaznaczylem lewitujacego polegaloby na zasprzegleniu wirnika z magnesami ktory bylby czescia wysokoobrotowej pradnicy/silnika . myslalem o innych materialach ale wirnika o duzej masie praktycznie nie mozna utrzymac magnesami tak by lewitowal , najkorzystniej wypadalby tutaj wolfram , nie wiem niestety jaka jest cena zlomu wolframowego(wyslalem zapytanie i czekam na odpowiedz) bo drut wolframowy koszyuje straszne pieniadze .
    wychodzi na to by zwiekszyc energie trzeba podniesc predkosc wirowania zreszta energia ta rosnie do kwadratu predkosci.
    co do wytrzymalosci to wlasnie kevlar ma najwieksza wytrymalosc wlasciwa , i nie powinno byc problemow , lopatki turbin silnikow odrzutowych czy nawet smigla tez przekraczaly predkosc dzwieku czyli porownywalna a byly wykonane z gorszych po tym wzgledem materialow.
  • #4
    ilonan
    Level 12  
    Mam troche wątpiliwości co do tego tematu:
    1. Jaki silnik chcesz zaprząc do rozpędzenia do 100 000 obr/min (!!!!) jakby to nie ujmować to pojazd na kołach o obwodzię 1m (czyli mniejwięcej koła samochodowe) napędzany taką prędkością osiągnąby prędkość 100 km/min !!!! czyli to jest prędkośc 5 macha. Dalej - o ile dobrze licze to jakby skupić 1/10 masy tego wirnika co zakładasz na obwodzie (przy promieniu 0.125m i masie 2kg) to siła odśrodkowa będzie jakieś 3047040 [N] czyli siła porównywalna z ciągiem 310,6 ton !!! Nadal jesteś pewien że kewlar wytrzyma?
    2. Pomijając ten wirnik kewlarowy - silnik kombinowany domowymi sposobami może się rozlecieć przy takich prędkościach. Jak chcesz ten silnik chłodzić?
    3. Nawet jak to zadziała to czy uwzględniłeś straty na tarcia w urządzeniu odbierającym? Napewno bilans energi wychodzi na plus?
    4. Rozpracuj może na początek temat SARLa tu jest mniej pytań niż w twoim przypadku a jakoś od lat nikt nie zbudował idealnego w pełni działającego SARLa (nie ma na to dowodów), a pracują nad tym naprawde tęgie głowy na całym świecie.
    5. Czy na tym portalu co podałes podali ile kosztują ich badania? Myśle że sa to koszty nieosiągalne dla jednego gościa jak ty.

    Pozdrawiam,

    ilonan - sceptyczny
  • #5
    forestx
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Silnik-generator widziałbym tak: http://www.elektrownie.tanio.net/silnik_pralka.html (skąd to znamy Submariner?), magnesów nie trzeba aż tyle. Jako prądnica chyba nie trzeba tłumaczyć, jako silnik: można by zastosować optykę do kontroli położenia kątowego wirnika i "w odpowiednim momencie" włączać cewki (mocowane do butli - chłodzenie) - częstotliwość to kHz - więc wysterować chiba się da.
    Co do butli to niestety próżnia bedzie wyciekać :D(i jak wyprowadzić zasilanie cewek). A całość można dla bezpieczeństwa zakopać :D.
    Tylko co z ta siłą dośrodkową zrobić?
    Zobacz też: http://www.magnetricity.com/NeoG/NeoGen_Dynamo.php#Photos
  • #6
    submariner
    Level 32  
    Hm widze ze koledzy chca stworzyc dzial na wesolo :) , ok chyba nie wszystko dokladnie opisalem ale w najblizszym czasie obiecuje jakies szkice,
    "4. Rozpracuj może na początek temat SARLa tu jest mniej pytań niż w twoim przypadku a jakoś od lat nikt nie zbudował idealnego w pełni działającego SARLa (nie ma na to dowodów), a pracują nad tym naprawde tęgie głowy na całym świecie. "
    ja tez uwazam to za bzdure
    co do ciepla to skad ma sie brac skoro bedzie proznia wiec tarcie o powietrze odpada tarcie o lozyska takze bo calosc utrzymywana na poduszkach magnetycznych wiec bezkontaktowo z nieruchomymi czesciami , przepusty dla kabli to nie jest zaden problem nawe nad tym teraz nie mysle , co do kevlaru to jest to najbardziej wytrzymaly obecnie material przynajmniej jesli chodzi o WYTRZYMALOSC WLASCIWA -taka ktora uwzglednia wytrzymalosc i gestosc 3- 5 razy wytrzymalszy od najlepszych stali , samo rozpedzanie i chamowanie wirnika musi posiadac sprzegla czyli pradnica/silnik jest tylko zasprzeglona w momencie ladowania badz wyladowania .
  • #7
    senior
    Level 14  
    Temat bardzo na czasie , ale trudny.
    Bardzo dużo informacji można znależć (niestety po angielsku , ale są rysunki !) w internecie pod tytułem:
    flywheel energy storage.

    Pozdrawiam
    Senior
  • #8
    forestx
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Absolutnie nie traktuje tego tematu „na wesoło” (zwłaszcza że widziałem „tego typu” rozwiązania w necie). Budowanie wzmacniacza 30W po raz piąty czy rozdzielanie neostrady po raz 17-sty robi się po prostu nudne po jakimś czasie, stąd moje zainteresowanie takimi tematami.
    Jakiekolwiek sprzęgło mechaniczne wg mnie odpada. Ja zrobiłbym to tak jak na rysunku. Układ ma sens oczywiście przy pewnej prędkości obrotowej i tak jak pisałem wyżej pracował by zamiennie: jako silnik lub prądnica. Jedynym elementem grzejącym się są cewki (to żółte – odprowadzą ciepło do obudowy-butli). Pytaniem zasadniczym dla tego mojego pomysła jest: jaka siła hamująca powstanie w wyniku magnesowania się obudowy-butli?
    (mam nadzieję że teraz jest jasny sens linków zamieszczonych powyżej)
  • #9
    submariner
    Level 32  
    takie zamocowanie magnesow to na pewno spowoduje powstanie pradow wirowych i dosc szybkie wytracenie energii , poza tym magnesy w tym miejscu to takie pociski przeciskajace sie przez kevlar mysle ze znaczaco oslabia konstrukcje.
    Pozwolilem sobie zalaczyc moje przemyslenia w tym kierunku , nie rozbudowywalem tutaj czesci silnika/ generatora -cale te wirniki mialby stanowic element sprzegla elektromagnetycznego i zostac przyciagniety do magnesow na koncowkach osi wirnika kevlarowego by w ten sposob sie zasprzeglic z tym wirnikiem.
  • #11
    User removed account
    User removed account