Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

kontolka płynu spryskiwaczy-robił ktoś taki mod ?

twingo 08 Feb 2006 15:38 10038 27
Altium Designer Computer Controls
  • #1
    twingo
    Level 17  
    Witam
    Robił ktoś z Was sobie kontrolkę od min. stanu płynu do spryskiwaczy.
    Może ktoś podzieli się swoimi uwagami albo zna rozwiazania fabryczne ?
    Czy stosuje się pływaki czy elektrody?

    Przymierzam się do tematu bo mnie straszanie wkurza nagły brak płynu na trasie.
  • Altium Designer Computer Controls
  • #2
    grzesiek_nysa
    Level 25  
    Zmontoj sobie jakis prosty plywak z wlacznikiem,do tego podepnij np diode led zamontowana gdzies na desce i po klopocie.

    Pozdro
  • #3
    twingo
    Level 17  
    Dzięki - na to już dawno wpadłem tylko nie bardzo się da to zrobić w Lagunie ze względu na konstrukcję zbiorniczka. To nie taki patent jak np. w Golfie II gdzie zbiornik to wielka sześcienna pucha.
    Pytam jak to robi fabryka.
  • #4
    mieszko89
    Level 17  
    ja bym to zrobił w ten sposób: płyn do spryskiwaczy raczej przewodzi prąd (nie sprawdzałem) wsadziłbym jakas elektrode np małą śrubke wkręciłbym w scianke zbiornika na odpowiedniej wysokości uprzednio posmarowaną silikonem żeby nie ciekło a obok drugą w odpowiedniej odległości i do tego jakiś układzik a na końcu dioda w ten sposób gdy obwód jest zamkniety dioda nie świeci a gdy obwóad sie otworzy dioda sie zaświeci mniej więcej tak bym to zrobił
  • #5
    grzesiek_nysa
    Level 25  
    To by bylo tez nie glupie rozwiazanie,ukladzik bardzo prosty do tego,poszukaj gdzies schematu wlacznika sensorowego,to by sie nadawalo do tego.Z plywakiem w sumie wiecej kombinacji by bylo.

    Pozdro
  • #6
    twingo
    Level 17  
    Schemacik nie może być aż tak prosty ponieważ musi to być zrealizowane prądem przemiennym. Stały jak wiadomo powoduje elektrolizę i taką śrubkę szybko zje... Dzięki za wskazówki.
    Pomysł już mam tylko ciekaw byłem czy ktoś już to robił.
  • #7
    qutrit
    Level 20  
    Witam.

    A moze by tak sprobowac w ten sposob zeby wykorzstac prace pompki,
    tzn. chodzi mi oto ze kazde wlaczenie pompki powodowaloby ladowanie kondensatora w obwodzie RC a ten z kolei sterowalby tranzystorem itd.
    Nalezaloby tak wykalibrowac uklad zeby w momencie gdy w zbiorniku bedzie malo plynu nastepowalo takie naladowanie kondensatora zeby byl w stanie wlaczyc np. tranzystor.
    Jedyne co byloby potrzebne to wydajnosc pompki ale to latwo mozna sprawdzic domowym sposobem.

    Pozdrawiam.
  • Altium Designer Computer Controls
  • #8
    twingo
    Level 17  
    hmm.. to bardzo ciekawy pomysł.
    Jest tylko jedno ale - nie zawsze gdy kręci się pompka leci płyn - np. przymarznięta dysza. W sumie powodowałoby to duże błędy.
    Ale pomysł sam w sobie fajny.
  • #9
    qutrit
    Level 20  
    Witam.

    To zalerzy z jakiego korzysta sie plynu ,w Polsce zadko kiedy zdaza sie zeby zamarzl plyn ponizej 20 st. Celsiusza.
    Pozatym w kazdym pomysle jest jakies ale, nalezy wybrac pomysl w ktorym to "ale" bedzie najmniejsze.

    Pozdrawiam.
  • #10
    przemek 4x4
    Level 15  
    Ja zrobiłem sobie czujnik poziomu płynu chłodzącego w taki sposób, że zamontowałem w korku stalowy drut sięgający poniżej połowy zbiorniczka i wyprowadziłem jeden kabel który idzie do prostego układu składającego się z dwóch tranzystorów BC i przekaźnika. Do spryskiwaczy zrób sobie na tych śróbkach wkręconych w bok zbiorniczka. 1 - do masy, 2- do tranzystora załączającego tranzystor włączający przekażnik. Diode podłącz tak aby się zapalała gdy przekażnik jest wyłączony.Troche namieszałem ale ja tak mam i działa dobrze.
  • #11
    patman2
    Level 12  
    przemek> moglbys podac troche wiecej szczegolow
  • #13
    piochuxl
    Level 20  
    można wykożystać to że w różnych środowiskach(powietrze-płyn) drut ma różną oporność .gdzieś widziałem schemat pomiaru poziomu płynów i to w miarę dokładnego pomiaru
  • #14
    przemek 4x4
    Level 15  
    Masa w zbiorniczku jest przez wodę. Napoczątku miałem zrobić na dwóch drutach jeden do masy a drugi do tranzystora. Ja założyłem BC 547 bo takie miałem. Schemat troche lipny ale rysowałem na prędce w robocie.
  • #15
    bb
    Level 20  
    Po co tak kombinowac? Ja mam zbiorniczek plynu od forda scorpio (tego starszego) tam jest plywak, wyprowadzona wtyczka, wystarczy teraz tylko podpiac pod to jakas lampke i po zawodach.
  • #16
    Kwoko
    Level 13  
    Witam

    Ja zrobiłem taką kontrolkę na bazie schematu z jakiegoś starego Radioelektronika (http://archiwa.elektroda.net/dwpl.php?file=radioelektronik2/sygnalizator_poziomu_plynu_hamulcowego.pdf). Jak widać na schemacie, wystarczą dwa dowolne tranzystory NPN (ja wykorzystałem jakieś wykopaliskowe), opornik 33k, opornik 1M oraz dioda LED z odpowiednio do niej obliczonym opornikiem. Układ jest sprawdzony, działa w płynie do spryskiwaczy, płynie hamulcowym, wodzie itp. Jeżeli ktoś lubi eksperymenty, to zamiast opornika R1 może zastosować potencjometr 1M (lub mniejszy) i dobierać rezystancję od 100k w górę - dzięki temu w miarę obniżania się poziomu płynu na elektrodach, dioda będzie mocniej świecić (taki bajer :D ). Wykonanie elektrod i umieszczenie ich w zbiorniku to już indywidualna sprawa, każdy będzie wiedział co dla niego najlepsze. Jeżeli chodzi o eletrolizę, to można jej uniknąć w prosty sposób: zasilanie układu podłączyć do silnika pompki spryskiwaczy - dzięki temu prąd będzie płynął tylko w momencie pracy pompki (i tylko wtedy będziemy widzieć, czy dioda się świeci czy nie) - bo po co ma to działać cały czas.
  • #17
    mieszko89
    Level 17  
    a moze dało by sie zrobić coś w stylu pływaka takiego jak jest w zbiorniczku od płyna hamulcowego? tylko przedłużyć ten "patyk" od pływaka i nakretke ja bym cos w ten sposób pokombinował jeszcze
  • #18
    Kwoko
    Level 13  
    mieszko89 wrote:
    a moze dało by sie zrobić coś w stylu pływaka takiego jak jest w zbiorniczku od płyna hamulcowego? tylko przedłużyć ten "patyk" od pływaka i nakretke ja bym cos w ten sposób pokombinował jeszcze


    Jeżeli konstrukcja zbiornika płynu do spryskiwaczy w Twoim samochodzie na to pozwala - to jak najbardziej. W końcu najprostsze rozwiązania są najlepsze. Proponowałbym zastosować pływak ze zbiornika płynu hamulcowego w maluchu - działa bez zarzutu i można kupić w każdym kiosku :D
  • #19
    Alpha
    Level 24  
    A oto mój skromny pomysł. Zastosowałem jeden tranzystor BC547C (ważne, zeby beta była jak najwieksza, ja zastosowałem beta~600). Mozna tez użyc darlingtona. Rezystor bazowy trzeba dobrac, u mnie ma wartość 2Mom. Przed wszystkim jednak, żeby ustrzec sie migotania diody na zakretach i wybojach trzeba sondę umieścic w rurce przymocowanej do korka a zwęzonej na dole - pozim płynu w niej bedzie zmienial sie powoli. Co do sondy: użyć mozna płytki drukowanej dwustronnej lub dwóch osobnych blaszek. Nie polecam płytki jednostronnej z przerwą w laminacie - w przerwie tej pozostaje odrobina wody która przekłamie pomiar.
    To na razie teoia - uklad mam gotowy, ale zamontuje go jak pogoda zacheci mnie do dlubania przy samochodzie (Astra).
    Faktycznie obawiam sie troche elektrolizy na sondzie, ale czas pokaże.
    I dzieki za pomysl z zasilaniem calego ukladu tylko w momentach uzycia pompki (tzn troche go wydłuże) - mysle, ze jest dobry.
  • #20
    przemek 4x4
    Level 15  
    Alpha Astra ma w desce rozdzielczej orginalnie miejsce na te kontrolki. Ja zastosowałem przekażnik z dwóch powodów:
    1. po to aby kontrolka mi się zapalała gdy będzie mało płynu
    2. musi zasilić żaróweczkę 12V.
    U mnie w oplu działa już pół roku i wszystko ok.
  • #21
    Kwoko
    Level 13  
    Jeżeli chcemy zasilić żarówkę - to jak najbardziej przekaźnik. Tyle że trzeba go wysterować. Np. w moim układzie na emiterze T2 (nie pamiętam, jakich tranzystorów dokładnie użyłem; nie mam już tego układu) pojawiało się napięcie rzędu 7 V, więc wiąże się to z koniecznością zastosowania przekaźnika 5 V i ewentualnego ustabilizowania napięcia do tego poziomu. Dlatego wsadziłem diodę - ale przecież dla chcącego nic trudnego :)

    Co do pomysłu z zasilaniem układu tylko w momencie spryskiwania, to wydał mi się najrozsądniejszy, biorąc pod uwagę to, że poziom płynu do spryskiwaczy nie jest aż tak ważnym parametrem, żeby musiał być stale monitorowany :D I oczywiście kwestia elektrolizy - chociaż przy tak małych prądach, jak płynące tym obwodzie, podejrzewam że przy zastosowaniu elektrod np. z nierdzewki posłużyłyby one przy ciągłym zasilaniu bardzo długo. Jeżeli chcemy przedłużyć o pare sekund czas działania układu, jak sugerował Alpha, wystarczy zastosować dobrany eksperymentalnie kondensator elektrolityczny.

    Przy opracowywaniu elektrod radziłbym też wziąć pod uwagę pomysł kolegi Alpha z rurką - żeby uniknąć "fałszywych alarmów" przy kołysaniu.
  • #22
    przemek 4x4
    Level 15  
    Ja elektrode zrobiłem z miedzianego drutu.
  • #23
    Alpha
    Level 24  
    przemek 4x4 wrote:
    Alpha Astra ma w desce rozdzielczej orginalnie miejsce na te kontrolki. Ja zastosowałem przekażnik z dwóch powodów:
    1. po to aby kontrolka mi się zapalała gdy będzie mało płynu
    2. musi zasilić żaróweczkę 12V.
    .

    Tak, wiem , ze w desce jest miejsce na ta kontrolkę. Nie rozbierałem jej jeszcze, któś wie czy siedzą tak ledy czy żarówki? Ogolnie co by nie było - zastosuje leda - bezawaryjny. A przekazniki - niepotrzebny koszt.
    Co do rurki, to fajna bylaby dluga cienka strzykawka, ale plastik z dlugopisu tez nada sie swietnie.
  • #24
    mahcin
    Level 27  
    Bardzo proszę o info jeżeli to działa, mam również astrę i chciałbym zastosować ten pomysł;)
  • #25
    fist
    Level 11  
    Mam pytanko jak sprawa wygląda z przewodnictwem prądu w płynach.
    Jestem trochę zielony w tym temacie. Zrobiłem sobie doświadczenie z akumulatorem żaróweczką i szklanką wody, i doszedłem do wniosku że woda nie zamyka mi układu i teraz pytanie, jak to jest że wam zwiera :D
  • #26
    Alpha
    Level 24  
    fist wrote:
    Mam pytanko jak sprawa wygląda z przewodnictwem prądu w płynach.
    Jestem trochę zielony w tym temacie. Zrobiłem sobie doświadczenie z akumulatorem żaróweczką i szklanką wody, i doszedłem do wniosku że woda nie zamyka mi układu i teraz pytanie, jak to jest że wam zwiera :D

    Woda przewodzi prąd, ale mały, dlatego trzeba go wzmocnić. Pomyśl trochę, spójrz na gotowe schematy powyżej - przecież wszystko jest jak kawa na ławie.
  • #27
    bew2
    Level 17  
    Witam serdecznie,
    Korzystając z niniejszego wątku zbudowałem układ zaproponowany przez Kwoko
    Jest on najprostszy spośród znalezionych na forum, i nie tylko, a jednocześnie skuteczny.
    Zastosowałem go zamiast fabrycznego modułu kontroli poziomu płynu chłodzącego ("coolant level indicator unit") w samochodzie Citroen AX.
    Samochód ten w niektórych wersjach posiada to fabrycznie, mój akurat miał jedynie czujnik w chłodnicy i kontrolkę w tablicy rozdzielczej. Oryginalnie kontrolka ma stały +, z modułu otrzymuje masę - musiałem to zamienić w desce rozdzielczej aby dopasować do zbudowanego układu.
    Układ po zbudowaniu, w trakcie testów "na stole" działał wyśmienicie.
    Po zamontowaniu układu w samochodzie jednak (masa do nadwozia, + długim kablem od modułu do deski rozdzielczej) - kontrolka świeciła się cały czas, bez względu czy płyn był czy nie.
    Po konsultacjach ze znajomym elektronikiem, do układu dołożyłem dwa kondensatory, (równolegle na zasilaniu modułu) - elektrolityczny 220µF 35V oraz ceramiczny 10nF.
    Po tej modyfikacji, układ zamontowany w samochodzie, działa prawidłowo.
    Mam nadzieję, że moje doświadczenie oraz wiedza mojego kolegi Leona, pomogą Wam w przypadku problemów z powyższym projektem.
    Poniżej zamieszczam układ z wprowadzonymi zmianami, pozwoliłem sobie wykorzystać schemat z postu Kwoko.
    kontolka płynu spryskiwaczy-robił ktoś taki mod ?
    Pozdrawiam
  • #28
    Marian B
    Level 37  
    Jeżeli już zadaje się trudu aby zrobić kontrolę płynu spryskiwaczy, to warto zrobić to porządnie. Proponuję ten układ:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic557265.html
    Pozornie wygląda na bardziej skomplikowany, ale to są tylko cztery pojedyńcze "kontrolki" zgrupowane w jednym miejscu. Nieco więcej pracy przy zbudowaniu czujnika, a ilość pracy przy prowadzeniu wiązki z większą ilością przewodów jest taka sama co przy prowadzeniu dwóch przewodów. Efekt końcowy nie porównywalny do jednej tylko kontrolki.