Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sonda lambda - rozebranie wtyczki

Karson_S 08 Feb 2006 23:06 75439 24
  • #1
    Karson_S
    Level 11  
    Witam.
    Mam pytanie i prośbę zarazem. W moim samochodzie padła sonda lambda, niestety oryginalna kosztuje 400zł, więc aby ograniczyć koszty zamówiłem uniwersalną. Niestety różni się ona kolorem przewodów i wielkością wtyczki. I tu rodzi się pytanie: jak podłączyć starą wtyczkę do nowej sondy?
    Stara sonda - 2xczrny, 1xbiały, 1xniebieski
    Nowa sonda - 2xbiały, 1xszary, 1xczarny.
    W nowej sondzie przewody na wtyczce są ponumerowane, niestety na starej numeracji brak. Pomóżcie!
  • #2
    Stanisław Chwalisz
    Level 34  
    Tej sondy na uniwersalną nie zamienisz/czy to jest do Toyoty?/.
  • #3
    Karson_S
    Level 11  
    Suzuki Vitara 91r. Podobno da radę zamienić.
  • #4
    Rafal_Wol
    Level 12  
    musialbys znalezc opis Twojej sondy bo inaczej nie ZGADNIESZ za co odpowiada poszczegolny przewod :(

    Nowa sonda:
    - bialy - grzałka
    - biały - grzałka
    - czarny - sygnał
    - szary - masa
  • #5
    TomPi
    Level 20  
    w starej sondzie masz :
    2 czarne - grzałka
    1 biały - masa
    1 niebieski - sygnał

    tyle tylko że spotkałem się z takimi kolorami w sondzie pracującej w zakresie 0,8 - 1,6 V

    sondę którą kupiłeś masz raczej na 100% 1voltową.
  • #6
    Rafal_Wol
    Level 12  
    Wlasnie mi tez te kolory nie pasuja do sondy 1V hmmm.....
  • #7
    Karson_S
    Level 11  
    Nową sondę wybierałem z katalogu, napisane było, że pasuje do mojego samochodu. Czy ma znaczenie jak podłączę przewody jednokolorowe (grzałka)?
  • #8
    TomPi
    Level 20  
    nie ma znaczenia jak podłączysz grzałkę, co do napięcia sondy - może to być 1 voltowa - jak znajde tabeklę z kolorami to umieszczę na forum.
  • #9
    Rafal_Wol
    Level 12  
    taka tabelka by sie baaardzo przydala :idea:
  • #10
    Karson_S
    Level 11  
    Zestawienie połączeń wg koloru przewodów:

    czarny - niebieski - fioletowy - fioletowy - biały - sygnał
    biały - czarny - brązowy - czerwony - czarny - grzałka
    biały - czarny - brązowy - czarny - czarny - grzałka
    szary - biały - kremowy - kremowy - zielony - masa

    Pozdrawiam. :D
  • #11
    teed_14
    Level 11  
    Sonda to nie tylko kolory zasilania ,dodatkowo nie da się tych przewodów połączyć ,to jest specjalny drut postaraj się połączyć te przewody zaciskająć ,lutowanie bez powodzenia ponadto jest b. ważne zasilanie chodzi o napięcia w jakim przedziale pracuje sonda lambda, jak będzie za niskie lub za wysokie to zapomnij o prawidłowej pracy silnika.
  • #12
    lgy1
    Level 21  
    Przewodów do sondy lambda nie wolno lutowac ! Trudno uwierzyc ale którędy dostanie się powietrze atmosferyczne do pomiaru jak zalutujesz przewody.Do tego są w zestawie zaciski rurkowe.
  • #13
    Jacek79
    Level 37  
    a ja zawsze myslałem ze przewody są do przemieszczania sie elelkronów a tu sie okazuje ze tlen też moze nimi wędrować może to zgłosić do nagrody nobla?
  • #14
    prezes11
    Level 23  
    Igy1 teraz to troche przesadziles zastanow sie co napisales
  • #15
    TomPi
    Level 20  
    To, że jest ciężko polutować przewody od sondy - to wiem "od zawsze", ale że przewodami "smiga" powietrze to dowiedziałem się dzisiaj
    (co prawda słyszałem o oddychaniu sondy, ale ... )

    A co do zaciskania połączeń - to jak najbardziej się z tym zgadzam.


    PS
    (pamiętam o tabelce - jak tylko będę przy właściwym komputerku to ją podeślę)
  • #16
    pawelc
    Level 22  
    mnie zawsze zastanawiało te lutowanie, dlaczego prducent sondy zabrania lutowania?,jeżeli jeszcze można zgodzić sie o przewód sygnałowy to przecież zasilające i masowe nie powinny mieć znaczenia tymbardziej jak się lutuje lutownicą antystatyczną
  • #17
    lgy1
    Level 21  
    Dla tych co wątpią : proszę poczytac trochę literatury fachowej na temat sąd lambda.a potem mnie odsądzac od czci i wiary.
  • #18
    IWEX100
    Level 16  
    Witam
    Przepraszam z góry za mój żartale aż mi tlenu brakuje widocznie ktoś zlutował mi przewody od sondy lambda, hehe.

    A tak na marginesie połączenia przewodów sondy labda najlepiej zrobić na tzn skrętkę z zastosowaniem koszulek termicznych.

    Pozdrawiam
  • #20
    lgy1
    Level 21  
    O tempora o mores czemu nie czytacie fachowych pism dalej macie mnie za ignoranta
    Quote:
    Wszystkie sondy NTK dostarczane są wraz z kompletnym i pasującym podłączeniem do wyposażenia oryginalnego. Wszystkie parametry techniczne, takie jak np.: typ elementu i element grzejny oporowy są identyczne. Zakupiona sonda jest gotowa do montażu, wystarczy ją jedynie przykręcić i podłączyć przewody. Dodatkowe prace, jak np.: przycięcie kabli na długość i ściśnięcie łączników są zbędne. Ponieważ wiele sond "oddycha" przez kable (doprowadzenie powietrza do sondy), w "sondach uniwersalnych" woda, olej i smar mogą dostać się do czujnika, powodując jego zakłóconą pracę. Według analiz ADAC większość awarii spowodowanych jest stosowaniem wadliwych połączeń wtykowych, co w wypadku gotowych do montażu sond NTK jest całkowicie wykluczone. Montaż "sond uniwersalnych" przestaje być kompromisem i nie odpowiada przeważnie wymaganiom sondy przeznaczonej do danego typu samochodu. W samochodach wyposażonych w system diagnostyki pokładowej (OBD), w uwagi na wysoką wrażliwość na odchylenia tego systemu, "sondy uniwersalne" szczególnie nie są zalecane.

    wpisac w google hasło sonda lambda i czytac czytac i czytac
  • #21
    damkoz
    Level 19  
    Jeśli chodzi o lutowanie przewodów od lambdy to też mogę potwierdzić że jest to niezalecane. Jedni twierdzą że lamda oddycha porzez przewody, inni twierdzą ze przewody te są wykonane jakichś stopów które źle reagują z cyna. Moim zdaniem problem może polegać na przewodnictwie ciepła przez przewody, jeżeli ktos nie ma wprawy w lutowaniu rozgrzewa przewód a ten poprzez przewodnictwo cieplne może uszkodzić elementy pomiarowe (choć jest nie mam pewności bo nagrzewa się ona też w czasie pracy).
  • #22
    dormika
    Level 13  
    ”Sonda lambda składa się z ceramicznego elementu z dwutlenku cyrkonu
    pokrytego cienką, gazoprzepuszczalną warstwą platyny. Od strony strumienia spalin sonda jest dodatkowo pokryta porowatą, ceramiczną warstwą ochronną. Przy różnym stężeniu tlenu i w wysokiej temperaturze (powyżej 300°C) tlenek cyrkonu zachowuje się jak ogniwo galwaniczne i wytwarza napięcie. Różnica stężeń resztek tlenu w spalinach i tlenu z atmosfery znajdującego się we wnętrzu sondy, powoduje powstanie na elemencie ceramicznym potencjału elektrycznego.„ Nie chodzi tu o lutowanie, tylko o odsłonięte i narażone na czynniki zewnętrzne przewody które w pewnym, choć znikomym stopniu oddziaływają tak jak to ogniwo. Sonda λ z wkładem z dwutlenku tytanu działa opornościowo a nie napięciowo, ale zasada jest podobna.
  • #23
    twierdza szyfrów
    Level 15  
    Wiem jedno , parę lat lutuję sondy i nigdy jeszcze nie zauwazyłem problemu . A jesli chodzi o teorie to jest dużo na ten temat.
  • #24
    renans
    Level 12  
    wszystkie sondy hermetyczne a takie są teraz stosowane nie mają połączenia z atmosferą , powietrze referencyjne dopływa do sondy przez przewody i jeżęli ktoś polutował przewody ogranicza dostęp powietrza a co za tym idzie sonda fałszuje wskazania.
  • #25
    Karson_S
    Level 11  
    Bez obaw można stosować uniwersalne sondy. Trzymając się poniższego zestawienia wszystko będzie ok:

    czarny - niebieski - fioletowy - fioletowy - biały - sygnał
    biały - czarny - brązowy - czerwony - czarny - grzałka
    biały - czarny - brązowy - czarny - czarny - grzałka
    szary - biały - kremowy - kremowy - zielony - masa

    :D