Dołożę swoje pięć groszy do powyższego tematu mianowicie już od dłuższego czasu borykam się z tym samym problemem z tą różnicą że mam mondka z 93r 1.6 16V. Najpierw przestał mi się włączać wentylator więc po słuchałem uwag kolegi mechanika żeby skręcić przewody na czujniku temperatury inaczej zewrzeć je wówczas komputer awaryjnie włącza wentylator chłodnicy nawiasem to samo się dzieje gdy tylko wyjmiemy wtyczkę z owego czujnika. Jakiś czas dało się z tym jeździć ale że zbliżał się okres zimowy i gdy pojawił się pierwszy mróz moje autko zaczęło gasnąc na zimnym silniku. Po tygodniu nie wytrzymałem. Po diagnostyce silnika w warsztacie poradzili mi żebym założył nowy czujnik.I tak zrobiłem. Przez pewien okres czasu było nawet dobrze ale po 3 miesiącach się zes...ło i postanowiłem wziąć sprawy w swoje ręce. Efekt był taki po odpaleniu silnika pół minuty działał idealnie włączał sobie ssanie ale po tym obroty nagle spadały i podwyższały się tzw kangur. Stan taki utrzymywał się do osiągnięcia przez silnik temp ok 40 - 45 *C bo mam instalację sekwencyjną która się włącza przy 50 *C a obroty unormowały się chwilę przed tym. Postanowiłem rozwiązać tę zagadkę i podszedłem do tego naukowo wykręciłem swój czujnik i ściągnąłem z niego całą charakterystykę przy pomocy miernika z sondą temperatury drugiego miernika mierzącego oporność mojego czujnika wszystko to zanurzone w misce wody z elektryczną grzałką. Co się okazało: porównałem trzy czujniki 1-stary oryginał, 2-którego używałem obecnie, i 3-oryginalny nowy fordowski czujnik którego specjalnie kupiłem. I tak istotne są trzy zakresy temperatur którym warto się przyjrzeć:
- 1) Czujnik zimny temp. ok 12 *C stary czujnik ma 55 kom
używany 3 miesięczny tani zamiennik 60 kom
nówka ma 52 kom
- 2) Temperatura od 35*C do 90*C czyli normalna praca silnika
stary czujnik zachowuje sie dokładnie tak jak nówka począwszy od 19 kom przy 35* do 3 kom przy 90 * c
tani zamiennik w tym zakresie ma rezystancję mniejszą o ok 3 kom w stosunku do oryginału oczywiście im temperatura jest wyższa tym różnica ta się zmniejsza
- 3) Ostatnia sytuacja która jest tutaj najważniejsza czyli etap włączania wentylatora i tak dla 95 *C stary czujnik ma ok 3 kom
zamiennik ma wtedy 2,15 kom a nówka ma 2,5 kom. W tej temperaturze tani zamiennik już prawie włącza wentylator. Sytuacja jest już jasna gdy temp ma równe 100*C Przy tej temp. mój stary czujnik ma rezystancję 2.5 kom czyli nie ma szans włączyć wentylatora prędzej by silnik odparował wszystkie płyny niż by się wentylator włączył, drugi czujnik czyli zamiennik którego używałem ma poniżej 2 kom i już dawno włączył wentylator, natomiast oryginał który powinien już włączyć wentylator ma tu rezystancje 2,15 kom i wentylator ani myśli się włączyć.
Troszkę się rozpisałem ale morał z tego taki że nie każdy czujnik jest inny i inaczej się zachowuję, nawet nówka z pozoru pewniak na 100 % który powinien działać bez zająknięcia w moim przypadku nie włącza wentylatora. Już nie wiem co mam o tym myśleć, ale wydaje mi się że jest to w małym stopniu jakieś uszkodzenie komputera. Na dodatek w moim przypadku sytuacja bez wyjścia bo z nowym czujnikiem mój silniczek pracuje jak prosto z fabryki idealnie trzyma obroty na zimnym i na troszkę cieplejszym silniku ale nie ma szans włączyć wentylatora. Tani zamiennik oczywiście włącza w odpowiedniej temperaturze wentylator ale za to na zimnym silniku nie może utrzymać stabilnych obrotów. Tu jest wskazówka dla wszystkich tych którzy robią cuda wianki ze swoimi mondkami walcząc z gaśnięciem samochodu na zimnym silniku. Może moje doświadczenia i ta wypowiedź naprowadzi kogoś na dobry trop jak zapobiec efektowi kangura na zimnym silniku i równocześnie rozwiąże problem nie włączania wentylatora chłodnicy. W moim przypadku będę musiał chyba założyć stary czujnik tak żeby zapobiec wariacji obrotów i gaśnięciu silnika gdy jest zimny a wentylator włączać jakimś osobnym włącznikiem, a że jestem technikiem elektronikiem to założę osobny czujnik i zaprogramuję mikrokontroler tak żeby sterował wentylatorem. Ale z tym już sobie jakoś poradzę. Życzę powodzenia wszystkim którzy będą mieli taki sam problem. Jeśli ktoś rozwiąże ten problem w inny sposób niech o tym napisze. Dla zainteresowanych tematem mogę wysłać dokładną charakterystykę zarówno nowego oryginalnego fordowskiego czujnika jak i taniego zamiennika.