Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Początki

nathiel 15 Mar 2006 13:53 8789 70
e-mierniki
  • #61
    nathiel
    Level 16  
    Do zadanka "zad30.1.JPG"
    1) rysunek
    Jest to połaczenie równoległe rezystorów można to rownież tak narysować jak to zrobiłem na zamieszczonym rysunku "rys_9" tak?

    Czyli w takim razie gdy R1=R2=R3=R
    to Rz=3/R= 600 om/3 = 200 om

    Odp: Rezystancja zastępcza wynosi 200 om tak?
  • e-mierniki
  • #62
    jony
    Electronics specialist
    Tak to jest poprawne rozwiązanie tego schematu, można właśnie to tak narysować jak to ty zrobiłeś i zazwyczaj tak się to robi.
  • e-mierniki
  • #63
    nathiel
    Level 16  
    Jeśli chodzi w tym zadanku "zad30.1.JPG" o ten drugi schemat to zabardzo nie wiem jak to ugryźć:( Przy tym co obliczyłem i narysowałem musiałem troche posiedzieć i jakos tam sobie te kabelki odwracać i wogole żeby dojść do połączenia równoległego nie wiem czy jest jakiś szybki sposób żeby to zobaczyć (bo ja jakoś tego tak od razu czy szybko niezauważyłem w tym zadanku i musiałem właśnie jakoś to rozrysowywać i wogóle żeby dojść do tego co narysowałem) a to było proste zadanko 3 rezystory i troche mi to zajeło żeby w końcu dojść i zobaczyć jak wygląda to połączenie rownoległe. A jak w innych będzie już wiecej połączeńi rezystorów to nie wiem czy bym doszedł jak to powinno wyglądać. I nie wiem czy właśnie sa jakieś sposoby schematy na to??

    I właśnie co do tego drugiego przykładu z tego zadanka "zad30.1.JPG" to właśnie dużo tego jest i nie wiem nawet jak to ugryść?

    Pozdrawiam
  • #64
    jony
    Electronics specialist
    Zobacz na rys jakto.jpg (wersja A) Masz tam schemat układu zasilanego napięciem 120V.
    Naszym zadaniem będzie obliczenie wszystkich prądów. Oznaczonych jak tu
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic470452.html
    Rozwiązując takie zadanie musimy najpierw wyznaczyć rezystancje zastępcza Rz sieci połączonych rezystorów. I wyznaczyć prąd jaki pobieramy z baterii Jz
    I teraz do rozwiązania tego musimy użyć wyobraźni i patrzymy na schemat i zastanawiamy się jak elementy na tym schemacie są połączone i czy czasem nie da się tego jakoś uprościć.
    I zauważamy że rezystory R4 i R5 połączone są równolegle co zapisujemy tak R4||R5.
    I teraz ze znanego wzoru obliczamy R45=R4||R5=144
    I teraz w wyobraźni zastępujemy rezystory R4, R5 jednym rezystorem R45 schemat będzie wyglądał jak na rys.B.
    I dalej upraszczamy nasz schemat. Zauważ że teraz rezystory R3 i R45 są połączone szeregowo R345=R3+R45=220
    Po tych zmianach schemat będzie wyglądał jak na rys.C.
    Schemat już znacznie się uprościli i wyraźnie widzimy że rezystory R2 i R345 są połączone równolegle R2345=R2||R345=110 wygląd schematu jak na rys.D. Teraz mamy już banalne zadanie i widzimy że wszystkie rezystory połączone są szeregowo Rz=R1+R6+R2345=200
    Schemat jak na rys.E

    Ponieważ znamy już Rz to możemy obliczyć Jz=120/Rz=120/200=0.6A=600mA
    Teraz pozostało nam tylko obliczyć wszystkie prądy.
    I teraz najlepiej zacząć od końca czyli od rys.D
    Znając prąd całkowity Jz=J1=J6=0.6 obliczmy jakie napięcie będzie na R2345=110
    U=110*0.6=66V
    Teraz rys.C
    Ponieważ R2 jest połączony równolegle z R345 to napięcie na R2 tez wynosi 66V i z tego obliczamy J2=U/R2=66/220=0.3A i prąd J3=U/R345=66/220=0.3A
    Teraz zauważ że prąd J3(rys.B) płynie przez rezystory R3 i R4||R5 i na rezystancji R45=R4||R5=144 wywołuje spadek napicia.
    Napięcie na R45 wynosi U2=J3*R45=0.3*144=43.2V i znowu R4 I R5 są połączone równolegle(rys.A) wiec napięcie na nich jest takie same równe U2=43.2V i z tego liczymy J5=U2/R5=43.2/360=0.12A i
    J4=U2/R4=43.2/240=0.18A
    I tym sposobem policzyliśmy wszystkie prądy w tym układzie.
    Można to było policzyć jeszcze tak
    Zauważ że Prąd J1 dzieli się na dwa prądy J2 i J3 równo na pół. Bo R2 to 220 a zastępcza rezystancja R345 to też 220 więc z tego J2=0.3A i J3=0.3A
    Prąd J3 dzieli się na J5 i J4 w stosunku (R5/R4)+1=2.5 i z tego J5=J3/2.5=0.12A i
    J4=J3-J5=0.18A
    I tak właśnie można rozwiązać takie zadanie. Oczywiście sposobów jest znacznie więcej ale dla tak prostego schematy to wystarczy.
    Gdy nabierze się wprawy w analizowaniu takich schematów to nawet nie trzeba potem rysować sobie tych kolejnych schematów.
    Wystarczy w pamięci to rozłożyć schemat na czynniki pierwsze, a na kartce zapisywać tylko rezystancje wypadkowe.

    A jeśli chodzi o to zadanko z trzema rezystorami połączonymi równolegle. To schemat ten był specjalnie tak pokrętnie narysowany aby utrudnić odpowiedz. W praktyce nikt tak pokrętnie nie rysuje schematów(no dobra czasami się zdarza), bo by strasznie ciężko było się połapać o co chodzi w tym schemacie.

    I co rozjaśniło się ?? Czy jednak narysować schemat dotyczący zadania "zad30.1.JPG" ??
  • #65
    nathiel
    Level 16  
    Chyba nie potrafie za dużo tego tam jest a ja jestem zabardzo początkujący:( nie mam takiej wprawy żeby zauważyć jak to wszystko tam jest połączone. Chyba powinienem może porobić parę prostszych zadanek bo jak widze zadanie "zad30.1.JPG" to przyznaje dalej mnie troche przeraża:) Jeszcze nie czuje tego tak dobrze chyba. Tak właśnie jak w tym poprzednim z 3 rezystorami połączonym równolegle ale tak dziwnie to jakby tak było wiecej ich połączonych niż 3 to nie wiem czy bym sie odnalazł w tym:(

    Czy w takim razie mógłbym liczyć na rozszyfrowanie tamtego zadanka? Lub jakiś prostszych takich zadanek z mniejsza ilościa elementów ale też jakoś tak dziwnie połączonych żebym mógł to sobie poćwiczyć zobaczyć najpierw na mniejszych schematach??
  • #66
    nathiel
    Level 16  
    Mam nadzieje że posiąde wprawe w tym w tych zakręconych schematach:) ale na to chyba potrzeba czasu tak mi sie wydaje:)
    Pozdrawiam
  • #67
    jony
    Electronics specialist
    Ta trzeba czasu.
    A tak naprawdę to te pokrętne schematy to tylko rozwiązania teoretyczne nie mające za duża wspólnego z praktyką. One tylko mają nauczyć właśnie intuicyjnego czucia co i jak jest z czym połączone bo same obliczenia tak skomplikowanych schematów w praktyce się niestosuje, przynajmniej ja się nie spotkał z czymś takim.
    Na początek wystarczy ci to co umiesz już teraz obliczyć. Teraz zajmij się praktyką.
    I poznawaniem innych elementów takich jak kondensator, dioda, tranzystor.
    A z czasem gdy będzie poznawał te elementy w końcu sam nauczysz się rozwiązywać takie teoretyczne zadania. Bo już wiesz co to rezystor i prawo Ohma znasz a to najważniejsze.
    Te pozostałe elementy możesz poznać tam gdzie ci podałem w pierwszym moim poście.
    Jak czegoś nie zrozumiesz to zawsze możesz na forum zapytać
    Pozdro.
  • #68
    nathiel
    Level 16  
    Rozumiem czas poznać reszte elementów i porządnie ruszyć z praktyka:)
    W takim razie mogę liczyć na rozwiązanie tego zadanka "zad30.1.JPG"??

    A odnośnie praktyki gdzie można zdobyć właśnie jakieś podstawowe schematy dla zupełnie początkujących takie od których można zacząć i nauke praktyczna i zabawe z elektronika??
  • #69
    jony
    Electronics specialist
    Ogólnie to polecam ci kurs oślej łączki.
    Tu masz pierwsze dwie lekcje („1.pdF”i 2.part1 do3 .rar)
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=2202514#2202514
    Podaj email na PW to ci pozostałe części podeśle.

    http://www.elektroksiegarnia.pl/index.php?tem=produkt&prodid=176
    http://www.elektroksiegarnia.pl/index.php?tem=produkt&prodid=734



    A rozwiązanie zzadanie30 zamieszczę jutro bo dziś to jest za późno
  • #70
    nathiel
    Level 16  
    Ok dzieki za linki posłałem maila na PW mam nadzieje że dojdzie:)
    Pozdrawiam
  • #71
    jony
    Electronics specialist
    Witam
    Pokaże ci teraz jak łatwe okaże się te na pozór straszne zadanie30.
    Bo tak naprawdę to niema trudnych żądań jeśli umie się je rozwiązać.
    No dobra bierzmy się do roboty.
    Zobacz na plik który dołączałem „czarna_magia.JPG” na rys. A.
    Jest to ten sam schemat co w zad30 tylko zaznaczyłem dodatkowo kluczowe węzły które pomogą nam rozwiązać te zadania. Węzły te to C, D i E
    I zauważ że prąd dopływający do węzła C napotyka dwie drogi jedna to przez rezystor R11 a druga przez przewód X. A ponieważ prąd jest bardzo leniwy popłynie przez przewód X w ogóle omijając rezystor R11 i R12 i R9. Obecność przewodów X i Y powoduje że przez rezystory R9,R11,R12 prąd w ogóle nie płynie. I okazuje się że węzły C i D są jakby połączone przez przewody X,Y z węzłem E. Czyli tak naprawdę węzły E, C, D, możemy zastąpi jednym węzłem. Czyli rezystory R9,R11,R12 możemy wrzucić ze schematu bo prąd przerznie nie płynie bo są dołączone do jednego punktu E właśnie dzięki przewiodą X i Y.
    I po tych zmianach nasz schemat możemy narysować tak ja na rys. B. Lub inaczej jak na C.
    Schemat B i C to ten sam schemat.
    Na schemacie C wyraźnie widać że rezystory R6 i R8 połączone są równolegle
    tak samo R7 i R10.
    Więc możemy narysować następny schemat rys. D gdzie rezystory R6 i R8 i R7 i R8 zastąpiliśmy R6,8 i R7,10 równych równolegle połączonym R6 i R8 R6,8=R6||R8=50 tak samo R7,10=R7||R10=50. Po tych zmianach mamy schemat jak na rysunku D.
    Rysujemy schemat D trochę inaczej i powstaje schemat E który jest taki sam jak D tylko inaczej narysowany.
    Teraz patrząc na rys. E widzimy bardzo prosty schemat, którego rozwiązanie jest banalnie proste. Bo wyraźnie widać że R2 jest szeregowo połączony z R6,7 i R5 jest szeregowo połączony z R7,10. Po zastąpieniu tych rezystorów jednym rezystorem.
    R2,6,8=R2+R6,8=150 i tak samo z R5,7,10=R5+R7,10=150 i mamy schemat F.
    Rezystory R2,6,8 jest połączony równolegle z R3.
    A rezystor R5,7,10 jest połączony równolegle z R4.
    R2,3,6,8=R3||R2,6,8=60 tak samo R4,5,7,10=60 i mamy schemat jak na rysunku G.
    Jest to tak prosty schemat ze dalej nie będę go upraszczał i ostatecznie Rz=R1||(R2368+R45710)=54,54
    I to już koniec.
    Jak widzisz ten układ nie był taki straszny jedyna trudność to uświadomienie sobie co robi w układzie przewód X i Y. One po prostu zwierają punkty C z E i D z E ze sobą.
    I co rozumiesz to ?? Rozjaśniło się choć trochę??