Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AM TechnologiesAM Technologies
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ricoh 5840 >>FENIX<< przebicie na masę...CIEKAWE

11 Lut 2006 23:49 2799 30
  • Poziom 10  
    Witam!
    Tyle lat już naprawiam feniksy, że myślałem, że nic mnie w nich nie zaskoczy. A jednak!
    Maszyna robi zbyt blade kopie. Jak mierzę napięcie bias w momencie kopiowania, na wałku magnetycznym to miedzy końcówką miernika a obudową lecą iskry. Wtedy też kopia jest ciemna (za ciemna) a jak miernik z masy puszczę to znowu kopia jest za jasna. Podczas pomiaru wyskakuje kod błędu. Bodajże E346. Nie pamiętam dokładenie czy ma taki numer ale jak czytałem w SM to wychodzi na to, że uszkodzona jest płytka biasu lub gniazdo biasu. Obie rzeczy wymienione i dalej to samo sie dzieje. Wymieniłem już wszystkie możliwe rzeczy łącznie z elektroniką i dalej nic. POMOCY!!
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • Poziom 27  
    Witam. Mam nadzieję ze do pomiaru napięcia biasu używasz miernika ustawionego na woltomierz a nie na amperomierz. Rezystancja woltomierz jest zbyt wysoka aby spowodowała taki spadek napięcia że aż iskry lecą. Jak masz ustawion kod 2.01? Czy wywoływaczka nie jest oddozowana? Czy sprawdziłeś przejście na szczotce rolki ładującej?
    Daj znać co słychać i się nie obraź że zapytałem o podstawy, po prostu nie masz zbyt wielu postów:)
  • Poziom 10  
    drebin napisał:
    Witam. Mam nadzieję ze do pomiaru napięcia biasu używasz miernika ustawionego na woltomierz a nie na amperomierz. Rezystancja woltomierz jest zbyt wysoka aby spowodowała taki spadek napięcia że aż iskry lecą. Jak masz ustawion kod 2.01? Czy wywoływaczka nie jest oddozowana? Czy sprawdziłeś przejście na szczotce rolki ładującej?
    Daj znać co słychać i się nie obraź że zapytałem o podstawy, po prostu nie masz zbyt wielu postów:)


    Witam!
    Nie obrażam się i już odpowiadam! Wiem jak się mierzy bias! Miernik nie jest mi obcy. Serwisuję kopiarki od ponad czterech lat, a nie mam zbyt wielu postów, ponieważ zawsze dotąd radziłem sobie nawet z najgorszymi ustrkami. Kod 2#001 mam na 32 bo jak dam niżej to w ogóle nic nie widać. Pomiar nie może powodować takiego spadku napięcia bo mam takich maszyn kilkanaście i żadna nie robi takiego numeru przy pomiarze. A przejście na rolce ładującej jest OK! Tam napięcie wędruje bez przeszkód. Nawet zamieniłem wszystko z innej maszyny (cały układ rolki ładującej, układ OPC, developing, main board, zasilacz, CB board). Wydawało mi się, że tak jak w starych maszynach były przebicia na gniazdach elektrod (i wtedy maszyna robiła jasne kopie) tak i w fenixie może jest przebicie na gnieździe rolki ładującej i tym samym gnieździe biasu wałka magnetcznego (to jest jedna część), ale niestety po wymianie nie pomogło. Serwisówka mówi jeszcze, że kod E346 powodowany jest "niekompletnym" uziemieniem. Porszę o pomoc!!
  • Poziom 23  
    Witam. Też się z tym nigdy nie spotkałem, żeby iskra przeskakiwała na biasie. A jak mierzysz ten BIAS to ile jest voltów? Może masz ustawione maksymalne napięcie na biasie - choć nawet wtedy iskra nie powinna przeskakiwać. Sprawdź 2-201-001 i 2-203. A sprawdzałeś innym miernikiem?
    Apropo bladych kopii. 2-001 na 32 to nie jest dobrze, w standardzie 16. Ile wynosi 3-103 Vsp i Vsg. Kiedyś strzelałem się z taką usterką parę dni. Okazało się, że sprzęgło wałka magnetycznego i dozowania tonera były w środku czerwone od rdzy. Po wyczyszczeniu wszystko wróciło do normy. Wyjmij i wyczyść te sprzęgła - może pomoże.
    pozdrawiam
  • Specjalista - kserokopiarki
    Ja tez sprawdziłbym wsg i vsp. A nastepnie bymsprawdził czy toner jest dobrze dozawany. miałem przypadek ze znajdujący się na mieszadle "drucik" na mieszadle wywoływaczki ,który miesza toner z developerem, nad czujnikiem gęstości toneru był urwany,Wówczas czujnik okleja się tonerem nie pokazuje braku toneru a kopie są bardzo blade niezależnie od ustawienia napięcia ladowania czy biasu
  • Poziom 26  
    Proponuję wyjąć wszelkie bebechy,i mierzyć napięcia jeszcze raz,żeby wszelkie inne rzeczy wyeliminować.Najlepiej załączać bias z programu,bez robienia kopii.Zobaczymy co wtedy będzie się działo i jakie napięcia są...
  • Specjalista - kserokopiarki
    albo dodosyp toner ręcznie lub przy pomocy 2214 i zobacz czy polepszy się jakość kopii
  • Poziom 27  
    Witam. Jest jeszcze jedna możliwość co do efektu przebicia, sprzęgło pasa transferowego może być zużyte i nie podnosi pasa do bębna, efekt jest taki jak przy przebiciu na dolnej elektrodzie w starszych maszynach.
  • Poziom 23  
    Do Janusz.P - kod 2-214 to inicjacja nośnika. Dosypywanie tonera to 2-207.
    Apropo sprzęgła podnoszenia pasa to zazwyczaj wywala SC405.
    pozdrawiam
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • Poziom 10  
    Przepraszam ale albo ja sie nie wyrażam dostatecznie albo koledzy nie czytacie dokładnie tego co pisałem wcześniej.
    Nie mam usterki, która wygląda jakby to było przebicie tylko mam realne przebicie!! Miernik nie jest zepsuty bo po pierwsze w innych feniksach to mi się nie dzieje, a po drugie zamiast miernika mogę zmostkować masę z wałkiem magnetycznym za pomocą spinacza i efekt jest taki sam. CZYLI: iskra międzu masą a spinaczem, kod e346, ciemniejsze pasy na kopii w momencie przyłożenia spinacza.
    Co do kodu 2#001 to nie jest odkryciem Ameryki, że default setting jest 16. Ale jak już pisałem wcześniej przy 16stu nic nie widać.
    Toner dozuje mi bardzo dobrze. Sprzęgła chodzą prawidłowo, żadne zębatki mi nie wypadły, nie starły się, ani dziurki w poczekalni mi się nie zapchały. Cały proces podawania toneru przebiega książkowo-toneru w developingu jest ideanie, bo developing po przełożeniu do innej maszyny działa prawidłowo i daje super kopie. Mam na tym punkcie 3 fenixy i już przełożyłem wszelkie możliwe bebechy, łącznie z elektroniką, aby dojść do ustrki metodą eliminacji, ale niestety nic to nie pomaga. A wszystkie bebechy z felernej maszyny w innej działają dobrze jak założyłem dla testu. Wniosek jest prosty WINA MUSI BYĆ W MASZYNIE!!! Pytanie tylko gdzie?? A i jeszcze jedno. Wiem, że mam mało postów i wyglądam na żółtodzioba, ale ja zęby zjadłem na ricohach a na fenixach to już w ogóle i książkę mógłbym napisać na temat: "dlaczego feinx kopiuje blado...", więc nie pytajcie mnie jakie mam vsp, bo każdy wie, że w takim wypadku wywala 5V!!! Pozdrawiam i czekam na sugestie.
  • Specjalista - kserokopiarki
    płyty podmieniałeś?
  • Poziom 10  
    [quote="martinkrys"]płyty podmieniałeś?[/quote]

    Płytę główną, zasilacz, płytkę CB, całą resztę elektroniki podmieniałem i dalej to samo. Myślę, że musi być coś nie tak maszyną - może jakiś poluzowany kabelek od uziemienia.... Jutro tam jadę i sprawdzę wszystko ra jeszcze. Może coś przeoczyłem
  • Poziom 22  
    Sprawdź jeszcze łóżysko kulkowe na wałku bębna. to z przodu. Raz miałem podobny objaw i przebijało właśnie na tym łóżysku. Pozdro.
  • Specjalista - kserokopiarki
    sprawdź czy na uziemieniu w gnieździe nie ma przypadkiem fazy, miałem kiedys coś takiego
  • Poziom 10  
    Maszyna jest podłączona do filtra przepięciowego razem z inną kopiarką i ta druga działa poprawnie, więc wątpię, że jest faza na uziemieniu. A co do łożyska przy bębnie to znam ten problem, ale niestety cały układ bębna zamienim z innego fenixa i dalej nic. Jutro się wybieram na kolejne podejście do tej kopiarki i jestem pełen optymizmu. Zrobię jeszcze raz wszystko bo może coś przeoczyłem. Mam wrażenie, że to będzie straszna drobnostka.... Odezwę się. A jak ktoś ma jeszcze jakieś sugestie to baro proszę... Dzięki za zainteresownie tematem i pozdrawiam!
  • Poziom 23  
    Piszesz, że zęby zjadłeś na fenixach, hmmm. Czemu po prostu nie podasz tych 2 parametrów Vsp i Vsg są one bardzo ważne przy bladych kopiach a nie piszesz o jakiś 5V. Powiem ci, że ja też wiele fenixów zrobiłem i raczej nie trafiałem na Vsp=5V nawet przy bladych kopiach - no chyba, że któreś złączki od wywoływaczki zapomniałem podłączyć.
    Nie napisałeś też ile wynosi napięcie, które pomierzyłeś miernikiem na wałku magnetycznym! To też jest ważne.
    pozdrawiam
  • Poziom 26  
    Konkretne pytanie: Po wyjęciu zespołu wywoł.i włączeniu bias,jakie jest napięcie? Choć i tak wszystko sprowadza się do zbyt małego potencjału pomiędzy bębnem a wałkiem magn. Ważne jest czy jeśli styk bias będzie bez obciązenia wywoływaczką,to jakie napięcie generuje moduł?
  • Poziom 10  
    do kolegi clip7:

    chyba masz niezłego farta, bo 5V vsp przy bladych kopiach to raczej norma w fenixach.Tak więc mam vsp=5V a vsg=3,90V. Owszem przy bladych kopiach wskazania czujnika ID są ważne ale w moim przypadku nie mają żadnego znaczenia w diagnostyce, ponieważ są wynikiem innej usterki, mianowicie przebicia! A napięcie na wałku magnetycznym...cóż nie pamiętam doładnego wskazania, ale odbiegało znacznie od normy. Zmierzę raz jeszcze i zapodam informacją.
  • Poziom 23  
    W porządku, przestańmy się spierać. A więc tak:
    Jeżeli założymy,że blade kopie rzeczywiście spowodowane są jakimś przebiciem to proponuję sprawdzić, czy kabel zasilania lampy expozycyjnej nie ma gdzies przetartej izolacji i nie zwiera do masy oraz przyjrzeć sie kablowi zasilającemu - czy nie jest gdzieś przygnieciony, moze odwrotnie w zasilaczu podłączony (ale nie wiem czy ma to jakiś wpływ choć niby kolory sa oznaczone) ewentualnie sprawdź omomierzem przejścia na kablu zasilającym między tymi trzema przewodami (faza, zero i uziemienie).
    Jeżeli przyjmiemy, że blade kopie nie mają nic wspólnego z twoimi przebiciami (bo przecież to normalne, że po zwarciu biasu do masy, czyli z -240V robi się 0V, kopia robi się czarna; nie biorąc pod uwagę tej iskry, która przeskakuje) to proponuję naprawdę podmienić moduł ze sprzęgłem wałka magnetycznego i dozowania lub je wyczyścić. Sam napisałeś, że już wszystko podmieniałeś a więc można zaryzykować, tym bardziej, że nie jest to dużo roboty a te sprzegła tak naprawdę ciężko sprawdzić podczas pracy (nie zawsze jest tak, że po prostu nie działają - nieraz ciężko chodzą, na pół gwizdka).
    pozdrawiam
  • Poziom 26  
    Zakładając że ta wywoływaczka chodzi gdzie indziej poprawnie,i ma gęstość powiedzmy sobie w normie,to oczywistym jest że właśnie napięcie bias powoduje tą bladą kopię.Sam fakt przeskoku dużej iskry świadczy o zbyt wysokim napięciu,co powoduje znaczne zmniejszenie potencjału pomiędzy bębnem i wywoływaczką.Stąd właśnie takie napięcia VSG i VSP.Należało by się raczej zastanowić tylko nad tym dlaczego moduł który pracuje poprawnie gdzie indziej,generuje tutaj tak wysokie napięcie.
    Przyszedł mi do głowy jeszcze jeden pomysł.W tej maszynie za zmianę korekcji bias odpowiedzialne są m.in.parametry temperatury bębna, jak i napięcia rezydualnego.Przede wszystkim należy sprawdzić czy termistor na rolce ładującej działa poprawnie,czy listwa wygaszająca generuje poprawnie pasek próbny(czy właściwie się wygasza).No i czy bęben nie jest za stary! A ważne jest to o tyle że w przypadku starego bębna napięcie Vr będzie wysokie (czyli jego wartość rezydualna dla maszyny),co za tym idzie wprowadzona zostanie bardzo wysoka wartość korygująca bias,a i przez to późniejszy pomiar VSP będzie bardzo wysoki.Tak samo ma się do temperatury bębna.Czego wynikiem jest tak różna wartość biasu przy pomiarze,i bladość kopii.Dlatego też prosiłem o pomiar podstawowego napięcia bias,bez bebechów maszyny,i załączony z kodów, żeby ustalić tą podstawową wartość.
    A czy ta wywoływaczka w innej maszynie poprawnie działa? Jest przejście elektr.na wałek magnetyczny? Ile omów jest? Może wisi w powietrzu?...
  • Specjalista - kserokopiarki
    a czy jak wrócisz ze wszystkim parametrami do nastaw fabrycznych, to oprócze tego, że są blade kopie, iskra dalej przeskakuje?Jesli tak, to ustaw tak jak fabryka każe i skoncentruj sie na tym, czemu kopie sa blade
  • Poziom 15  
    Nie jestem super agentem w Ricohu jak koleg apotrzebujacy pomocy ale ze schamtu działania rys. w serwisówce, oznacza że nie masz (masy) lub przejscia między płytką generatora a zasilaniem generator co wg. rysunku stamtąd ona sie bierze, np. w innych maszynach spotkałem sie z grubszym przewodem który dokręcało się do metalowej chassis maszyny nie wiem jak tu jest bo feniksy w miarę rozbudowy miały przeróżne zmiany ja mam dwie takie same maszyny (ricoh nashua) a sa w nich zmiany np w mocowaniu wywoływaczki i hoppera, oraz w elektronice bushingach i innych pierdołach (fizycznie te same modele i prędkosci), po drugie sprawdź czy na maszynie obudowa kontra kabel "zerowy" w zasilaczu sieciowym nie masz napięcia ale to raczej sprawdziłeś, bo maszyna nie musi mieć na obudowie 220 a np. 20 V nie będzie cię "kopała" ale masy jako takiej dobrej nie będziesz miał, obwód wałek kontra styk biasu ma ~"0" ohm bo może blacha prowadzaca wywoływaczkę powoduje kipski styk bo przecież moduł z bebnem podmieniłeś bo masy na bębnie jak nie ma to też są jaja, ale to za proste.

    pozdro

    DD
  • Poziom 23  
    Szkoda, że w efekcie nie podałeś nam najważniejszej informacji - ile wynosi mierzone napięcie BIAS???
  • Poziom 15  
    Napięcie to to dokładnie jest potencjał, więc jego pomiar w warunkach normalnych jest troche utrudnione, częstotliowość tego napięcia jest wysoka (nie napisano jak wysoka) np. w Canonach jest (~2,5 kHz) więc pomiar miernikiem anlogowym jest przybliżona do prawdy, a cyfrowym musi być wykonywana jeżeli miernik ma bardzo dużą impedację wewnętrzną około 3 - 10 giga omów i mozliwość pomiaru tak zwanego true Vrm, wg analogówki w warunkach kopia na A4, 1:1, zaczernienie na środku w normalnie pracujacej maszynie bez włączonych parametrów corekcji dodatkowej in minus ania in plus na biasie jest około -240 V, wiec myśle że na zwykłym mierniku cyfrowym na zakresie 1000V będzie oscylowało około 300V, bo on sam powoduje delikatne zwarcie obwodu wysokiej częstotliwości (np. Canon 6050, <wg. ustawień biast ma 430V> pomiar analogiem 422-425V, cyfra zwykła imp.wew. około 1megaoma WYNOSI 470-490V, a miernikiem z TrueVrm 428V, to sa fakty, prosze nie zapominać że w maszynach developerowych bias jest uzależnione od rozmiaru papieru, zoom, nasycenia, wilgotnosci i czystości, czujnik ID, oraz ADS też ma wpływ na korekcję, czemu tak jest nie wiem, nawet zuzycie developera ma wpływ ale to chyba oczywiste, nie mam teraz zadnej maszyny którą mógł bym pomierzyć live, ale moze to cos wam podpowie, tak jak mówie ja nie mam zadnych problemów tego typu z feniksami, ubotam, i małymi digiotalami, oprócz braku mas w aficio 200 na łżóysku bębna, kilka przypadków (czarna kopia), zwarciem na HV w ricohu FW 870, dwa przypadki (brak kopii) zerwaną (zagiętą) łączówką elektrody ładującej w jednym feniksie kopia jakby na bardzo starym developerze (ziarno), aha ten potencjał jest j.w. przy Vsg ~ 4V

    pozdro

    DD

    Dodano po 2 [minuty]:

    Może nie kazdy wie ale zwyklasty cyfrowy miernik dla obwodów W.Cz. jest zwarciem

    DD
  • Poziom 23  
    Dobra teoria, a więc według ciebie napięcie bias to napięcie (różnica potencjałów) przemienne ~, o jakiejś tam częstotliwości. To jest naprawdę dziwne, bo napięcie przemienne nie posiada znaku! A w serwisówce jest wyraźnie napisane -240 Volt. Po za tym w serwisówce nawet są opisane połączenia elektryczne i napięcie bias opisane jest jako stałe napięcie.
    Dla woli przypomnienia - brak masy w af200 powoduje białe kartki a nie czarną kopię a czarne kopie to brak ładowania!!!
    Co ty na to?
    pozdrawiam
  • Poziom 15  
    Napięcie bias jest napięciem stałym wysokiej częstotliwosci i jest o względem masy o potentcjale ujemnym (nie będe tłumaczył, jak jest z napięciami w "ujemnej połówce"), zapraszam do szkoły pana clip7, to nie moja brocha, ale w dwu aficio 200 brak masy na łożysku preta na który się nabija bęben powodowały czarne kopie, ja białych nie miałem, a po drugie to juz kiedyś mówiłem na forum zeby się tak wszyscy nie wymądrzali bo tu na forum mamy sobie pomagać, a nie wk.....iać innych, nieprawdaż??, Cały czas pisze o potencjale a nie napięciu a po drugie różnica potencjłów to napiecie, więć między wałkiem dev. a chassis jest napięcie, mierzone między dwoma punktami o różnych potencjałach.

    DD
  • Poziom 23  
    Ja się nie wymądrzam, to ty walnąłeś tutaj kawał teorii.
    Naprawdę nie chcem nikogo krytykować ale słysząc "napięcie stałe wysokiej częstotliwości" to może byś rozwinął temat, bo nie wiem jak stałe napięcie może "posiadać" częstotliwość? Napięcie może być stałe, zmienne w dodatniej lub ujemnej połówce, jeżeli nie jest stabilizowane lub przemienne (jak w sieci 220V).
    Przeczytawszy wczoraj twoje posty postanowiłem to wszystko sprawdzić. Niestety nie miałem na miejscu Fenixa ale był 1 analog - FT4015. W serwisówce jest napisane -200V na biasie. Przełączyłem miernik (tani miernik cyfrowy) na stałe napięcie, zakres 600V, minus podłączyłem do masy a plus do styku bias i pokazał -201V a więc błąd praktycznie żaden.
    pozdrawiam
  • Poziom 15  
    To nie ważne czy tani czy drogi tylko impedancja wewn. jest ważna a w starych ricohach generator pracuje na około 500Hz w nowszych nie (chodzi o zakłucenia, harmoniczne w tym przypadku moga zakłucać Tvi Radio i inne), nowe normy (star i inne kopiarkowe) nakazuja aby Napięcia koron (rolkowych czy drutowych) były z generatorów o częstotliwościach wyższych (fenix jest urz. który raczej ma normę (star i Tuv i inne), napiecie w.cz. to napiecie impulsowe w dolnej i górnej połówce jak mówisz +/- dlatego pomiar jest obarczony błędem im wyższa częstotliowść tym większy błąd, a na impedancje wewn. jaką masz w nim nie masz wpływu, powinno się mierzyć tego typu potenacjały specjalnymi sadami które przykłada sie do punktu pomiarowego. ale to robota super dokładna na drogich multimetrach.

    pozdro

    nie gniewaj się ale to co pisze to nie ksiazki tylko doświadczenie mniejsze lub większe!

    DD
  • Specjalista - kserokopiarki
    poczekajmy moze, co copymaker stwierdził przy ostatniej wizycie i przestańmy robić OT
  • Poziom 23  
    OK. Zakończmy ten wątek.
    pozdrawiam