Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

pytanie o prostownik do akumulatora

dudzikbartek 12 Feb 2006 13:52 2210 12
  • #1
    dudzikbartek
    Level 11  
    Witam. Jestem tu nowy, i mam pytanie: Jak zrobić prostownik do akumulatora z możliwością rozruchu. Posiadam trafo (duże) i 4 diody wysokoprądowe.
  • #2
    humek
    Level 32  
    Jesli masz bardzo duze trafo co daje ok 14V nawiniete np. płaskownikiem to mozesz takowy uklad wykonac ale pamietaj rozrusznik pobiera w zaleznosci od typu auta i obciazenia 100A-450A to bardzo duzy prad! wiec kable musisz miec tez grube.Natomiast do ładowania powinienes miec trafo diode rezystor (najlepiej nastawny) do ograniczania płynacego pradu i Amperomierz by móc go mierzyc.Zaleznie od pojemnosci akumulatora ładujesz go 1/10 pojemnosci czyli jak akumulator ma 60Ah to prad ładowania max ok 6A co sobie "ograniczasz" tym rezystorem nastawnym.dobrze jest tez co jakis czas zapinac prostownik do akumu;latora i podładowywac go pradem "formujacym" ok 1-2A to przedluzy mu zywotnosc.
  • #3
    dudzikbartek
    Level 11  
    Nawinełem 2 wtórne uzwojenia, jedno przewodem srecnicy 6 mm, a drugie 2 mm, to pierwsze chciałbym zeby służyło do rozruchu a to drugie do normalnego ładowania.

    Dodano po 3 [minuty]:

    a jeszcze jedno - przekrój rdzenia ma 30 cm2 (uznełem ze to duze trafo i poradzi sobie z rozruchem - czy to prawda?)
  • #4
    humek
    Level 32  
    wiesz jesli sobie nie poradzi to nic sie nie stanie bedzie wolniej "krecic"co do tego uzwojenia do ładowarki to powinno miec ok 16V musisz troszke mieć"nadwyzki" na spadek na diodzie itd.
  • #5
    dudzikbartek
    Level 11  
    A jak to jest z napięciem - po podłączeniu do aku. nie powinno przekraczać wartości 14.4V czyli na zaciskach prostownika powinno być mniej niż 12V bo chyba napiecie wzrasta na zaciskach jak sie je podłączy do aku. w zalezności od stanu naładowania aku.
  • #6
    Witold5
    Level 32  
    Do odpalania auta z kabli musisz mieć pomocnika.Zapinasz kabel plusowy najlepiej na rozruszniku jak nie ma dojścia to trudno,wtedy na akumulator.Kiedy jeden z was przełączy na zapłon i rozrusznik puknie(będzie miał kręcić) wtedy drugi z was dotyka minus do masy auta lub minusa akumulatora.Przy takim sposobie odpalania,wyższe napięcie(nawet do 16V) krzywdy nie zrobi,bo przy rozruchu jest duży pobór prądu,więc napięcie też spadnie.Pozdrawiam.
  • #7
    humek
    Level 32  
    napiecie z prostownika przy naładowanym na maxa akumulatorze powinno byc ok 14,4V a przy ładowaniu liczy sie prad ładowania wraz ze stopniem naładowania akumulatora napiecie na jego zaciskach rosnie.
  • #8
    dudzikbartek
    Level 11  
    Może wiecia jaki dobrać rezystor do takiego prostownika (oczywiście do normalnego ładowania) króry pozwoli ustawiać prąd ładowania i jak rozwiązać przestawianie owego prądu?

    PS. Dzięki za wszystkie odpowidzi. Pozdrawiam
  • #9
    Edek45
    Level 29  
    Ja będę robił regulację do spawarki na triaku,ale myślę że do prostownika ten układ też by się nadawał
    Jest bardzo prosty i podobno dobrze chodzi
    A tak na szybko to można zastosowac regulator np od odkurzacza albo ściemniacza(trochę buczy transformator ale regulacja jest bardzo dobra)
    Pozdrawiam
    Attachments:
  • #13
    Witold5
    Level 32  
    "Do masy auta",nie miałem na myśli karoserii.Nikt logicznie myślący nie przyłoży kabla do karoserii,bo przecierz ona nie zawsze jest dobrze umasowana.Do masy miałem na myśli silnik.Dlatego doradzam do masy i do rozrusznika,bo przepracowałem w tym paredziesiąt lat i wiem co może stać się z akumulatorem kiedy odpala się kablami przyłożonymi do baterii.(wywala dekiel na którejś celi)Właśnie ze względu na duży pobór prądu.